Op 28 mei 2006 11:34:30 schreef Turbokeu:
[...]

@ Sine: Toffe chips! Gemakkelijk verkrijgbaar?

Nee, helaas niet, hier http://www.nixieclock.co.uk/ heb ik zo ooit vandaan gehaald. en ze schijnen bij supertex te sampelen te zijn ...

Op 3 oktober 2006 23:03:34 schreef Henry S.:
Ik heb hier nu een 6-tal IV-4's liggen maar kan alleen wat spanningen achterhalen: http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/IV-4.htm

Heeft iemand een datasheet of aansluitgegevens?

Is identiek aan de IV-17 (op kleinere levensduur na).
Heb hier een originele (Russische) datasheet van de IV-17 liggen, 'k zal hem eens inscannen.

CD :)

Op 23 oktober 2006 22:43:04 schreef BoudewijnEctor:
ik zie btw jouw diodes niet.

Een nixie wordt anders aangestuurd dan een 7-segment VFD! Bij een nixie zijn alle cijfers aparte segmenten, hier hoeft er dus altijd maar eentje van aangestuurd te worden. Daar kun je direct een 4017 voor gebruiken. Bij een 7-segment display moeten meerdere segmenten tegelijk oplichten om een cijfer te vormen, als je dan een 4017 gaat gebruiken heb je diodes erachter nodig om dat voor elkaar te krijgen. Een BCD naar 7-segment driver zoals de 4543 is dan véél makkelijker.

Op 23 oktober 2006 23:09:34 schreef BoudewijnEctor:
heeft iemand een simpel+werkend referentie-schema voor me?
ik wil eens kijken of ik die snap en daarna zelf een dergelijk schema ontwerpen.

Ik heb nog altijd geen schema met 6x VFD buizen tegengekomen.
Je kan (theoretisch) elk schema voor een 7-segment LEDklok gebruiken en de sturing (voor VFD's i.p.v. LEDs) aanpassen.
De logica is niet zozeer het probleem als wel de benodigde spanningen (1.5VAC@100mA - dus wisselspanning - voor het filament in het geval van de IV-11, en de 25 à 70VDC voor de anode/grids afhankelijk of er direct drive of MPX toegepast wordt.

Mijn 6-digits IV-11 klok is nog in het beginfase van het ontwerp (Mijn 9-digits IW-18 VFD klok werkt reeds in Proteus VSM (hardware en software op PIC 16F88), met een Allegro A6812 (of Maxim MAX6921) serial VFD driver).

I.v.m. de IV-11, voor de 50-70VDC spanning is een eenvoudige gemodifieerde geschakelde 555-nixievoeding met terugkoppeling waarschijnlijk het best, voor de 1.5VAC filament voeding denk ik serieus aan het serieschakelen van de zes filamenten op de secundaire wikkeling van een 9VAC/100+mA trafo (6x1.5=9V).
Dezelfde 9VAC wikkeling kan, na gelijkrichting/afvlakking, dan ook dienen als ingangspanning voor de 50-70V SPMPS voeding, èn als ingangspanning voor de 7805 regelaar voor de logica.

Zie o.a. ook Buzz's topic.

Op 26 oktober 2006 18:46:42 schreef MAH:
hm, een klok met 8 digits? wat ga je dr nog meer op weergeven dan uu:mm:ss? of 2 klokken? 1 aftelklok en een gewone oid?(uu:mm)

in tijdmode: 12 34 56
in datummode: 26-10-06
De ronde dot van het negende digit duidt de DCF77 beat aan (0.1 of 0.2sec puls elke seconde).
Het "-" teken geeft een foutief DCF77 frame aan.

ben wel benieuwd naar resultaat. heb ook nog IV4buizen liggen. maar dan wil ik wel de mooie getallen maken...(meer delen gebruiken dus).

De ASM PIC-code is af en het geheel werkt perfect onder Proteus VSM.
Ik ben actueel bezig met de code voor mijn 9-digits blauwe 5x7 dot matrix LEDklok met 74HCT595 shift registers.
Daarna komt een klok met IV-6, IV-8 en IV-11 VFD buizen en IV-1 (dot en "-" teken) buisjes als separator.
En daarna komt een alfanumerieke klok met IV-17 VFD buizen (recentere versie van de IV-4 met langere levensduur).

maxim heeft mooie chippies om tot 20 filamenten aan te sturen... maar die zijn niet gemuxt.
alleen snap ik niks van de aansturing over 4 draden...

Zal wel 20-bit VFD schuifregister zijn (MAX6921) zoals ik hoger vermeld heb.
Heeft niks te maken met filamenten.

Seriële aansturing:
Je hebt:
- Datalijn
- Clocklijn
- Strobe of latchlijn
- PWM-signaal op (in mijn schema) blanking input van de A6812.

In mijn hoger getoond schema heb ik nodig:
- 9 bits voor de selectie van het digit (9 digits)-> rotating "1" bit.
- 8 bits voor aansturing van de 7 segmenten (a-g) + de DP.
=17 bits totaal

De A6812 is 20 bits (20 uitgangen) waarvan ik er 17 gebruik.
Elke interrupt (elke 2msec of 500x per seconde /9 digits = MPX frekwentie van 55.5Hz) stuur ik dus 17 bits (met informatie over welk digit en welke segmenten moeten oplichten) naar het schuifregister (+ 1 klok na elk bit).
Na de 17 bits stuur ik een strobe (of latch) signaal waardoor de doorgestuurde 17-bits op de uitgangen verschijnen.
Bij de volgende interrupt wordt het volgende digit aangestuurd met bijbehorende data voor de segmenten.
Na 9 interrupts zijn de 9 digits aangestuurd geweest (9*2msec=18msec, 1/18msec=55.5Hz refresh) en herbeginnen we bij het eerste digit.

Het van de CCP1-uitgang afkomstig PWM-signaal (tussen 10 en 100% duty cycle, afhankelijk van de door de ADC gemeten waarde van de LDR) wordt (geïnverteerd) toegevoerd aan de blanking input van de A6812 waardoor de digits nog maar 10 tot 100% van de 2msec 'aan' zijn.
Het resultaat is een helderheidsregeling tussen 10 en 100%, afhankelijk van het omgevingslicht.

Duidelijker zo?

Op 29 oktober 2006 19:26:05 schreef fzwart:
Nou ben ik op zoek naar een bijpassende nixie met het "-" teken. Dit zou de IN-19V moeten zijn

Ik beloof niets maar ik heb er misschien ééntje liggen in een doos nog niet gesorteerde nixiebuizen...
Ik laat je iets weten.

En foto's zijn natuurlijk altijd welkom!

Op 31 oktober 2006 00:00:34 schreef 2l84u:
Hij lijkt een beetje op de IN1, en heeft zo te zien dezelfde voet, maar is veel groter. De cijfers zijn ongeveer 1 inch (2.5 cm) hoog, dus het is best een vrij fors ding.

Weet iemand welk merk/type dit zou kunnen zijn?
ik heb er jammergenoeg maar eentje, dus een 6 cijferige klok zit er niet in.

De IN-1 heeft een omgekeerde '2' voor het cijfer '5' en de digits zijn 20.5mm hoog.
Ik bezit een Dolam LC-516 die een equivalent is van de IN-1 met iets grotere digits en normale '5'.

Als je er niets mee doet wil ik je buisje wel overkopen voor mijn nixieverzameling.

Op 31 oktober 2006 14:41:35 schreef fzwart:
@Turbokeu: heb je nog een IN-19V gevonden?

Ik heb zelf nog wel een nieuwe IN-19A en gebruikte CD81, ITT 5870S of ITT GN-6A als je die nog niet zou hebben voor in je verzameling.

Sorry, vergeten...
Juist nagekeken, mijn IN-19V heeft een afgebroken vulopening bovenaan en is binnenin wit uitgeslagen :( (was een Russisch lot dat ik in bulk aangekocht had - 50-tal buizen).

Desalniettemin (:D) ben ik bereid je buisjes tegen een redelijke vergoeding over te nemen (de IN-19A heb ik, heb wel geen van de andere 3 in mijn verzameling).
Laat maar iets weten.

Op 2 november 2006 20:12:34 schreef xantus:
[...]
Kan je dan niet beter de IN-17 nemen. Die hebben 9mm hoge digits en kosten maar 1 euro per stuk.

Spijtig dat mijn turbokeu.com-domein actueel niet bereikbaar is, dan kon ik je foto's laten zien met het verschil tussen een JAN7977, een B-4998 en een IN-17.

Ik zweer het, je wil geen IN-17 meer...

Ik heb hier nog een batch van 50x IN-17 liggen, heb gelukkig een potentiële koper gevonden.