Ik ben op dit moment een toerenteller aan het bouwen die op 5V werkt. Nu wil ik een voeding hiervoor bouwen die van 12 Volt (mijn accu) input 5 volt maakt.

Dit zou simpel kunnen met een 7805 dacht ik maar nu zag ik in de tabel op deze site dat de trafospanning 9 volt moet zijn. Hoe zorg ik ervoor dat hij gevoed kan worden met 12 volt? 5 diodes in serie voor de ingang??? of kan het makkelijker

wat ik ook nog niet snap van de uitleg van de 7805 is dat er staat:

bij lage spanningen (onder 5 V) kan C1 verkleind worden tot 1000 µF. Bij spanningen boven 15 V en 1 A moet C1 4700 µF worden.

Bedoelen ze hier mee dat C1 4700 µF moet zijn bij 1A of alleen bij 1A + 15V???

Ik hoop dat iemand mij met deze vragen kan helpen

MVG Rob

Die gegevens gaan over het gelijkrichten en afvlakken, bij voeding met gelijkspanning uit een accu is dat niet van toepassing.

Gewoon een C'tje van 10 uF oid aan de in- en uitgang van een 7805 zou afdoende moeten zijn.

[edit]
Offtopic, maar kloppen die trafospanningen in die tabel wel ? vind ze een beetje hoog bij 18 en 24 V.
Bij 2A red een 78S dat niet qua dissipatie (36 W!) lijkt me..

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

die trafospanning van 9 volt is een minimale spanning, hoger mag natuurlijk ook (tot een bepaalde grens hehe) maar 12 volt gaat uitstekend, let wel op een goede koeling van de ic en wat je toerenteller maximaal aan stroom trekt, voor zover je dat nog niet gedaan hebt: kijk even in de datasheet van het ding.
wat betreft die condensators, in jouw geval zal 2200 uF wel voldoende zijn

ik weet niet of je veel ervaring hebt in elektronica, maar je kijkt beter in het datasheet van het betreffende IC dan "vuistregel-tabellen" te gebruiken. Je moet ook weer even rekenen hé: hoeveel spanning valt er over het IC, en welke stroom moet erdoor? En dan is er nog een absolute maximum-ingangsspanning van de 78-reeks geloof ik, even nakijken.
Als je geen ervaring hebt met elektronica zijn die tabelletjes wel handig natuurlijk.

bedankt voor jullie reacties maar ik heb toch nog wat onduidelijkheden...

Ik heb al in de datasheets gekeken maar ik moet hem nog gaan bouwen. ik heb de componenten besteld maar nog niet binnen. Omdat de orginele toerenteller van elektuur met 20 low current leds werkt kan ik daar de gegevens niet uithalen. Ik wil blauwe leds of groen/geel/oranje/rood leds gaan gebruiken die denk ik zo een 20 mA trekken. (20x20=400mA... als de triggerschakeling en de lm3914 aan werkstroom 600mA nodig hebben lijkt me dit wel wat veel dus ik denk dat ik wel onder die 1A blijf) Ik wilde het zooitje simuleren met multisim maar die heeft geen LM3914 in zijn database:(.

Wat ik nu nog niet helemaal snap is dat de ene zegt dat 2 ctjes van 10 uF genoeg zijn en iemand anders zegt dat ik een 2200 uF condensator moet pakken... wat zal ik toepassen? In het schema van de toerenteller van de elektuur staat de voeding ook getekent maar dit is mbv een 4805 (voor een ingangsspanning van 6...7V) Hierbij zit er ook elcos van 10uF voor en na de 4805. daarachter zit nog een condensator van 100nF.

Wat 'pjx da dark' beschrijft is denk ik een condensator als ik het goed heb van 2200uF. Dus die aan de ingang en aan de uitgang een 100nF condensator? OF een elco van 10uF voor en na de 4805 + een 100nF condensator???

Vuistregel is 2000uF voor 1A -> dus voor 600mA is 1200uF genoeg. Die 100nF condensator is om de rimpel uit de 7805 te verkleinen.

Zie dit schema voor meer informatie. :)

[Bericht gewijzigd door Onbekend op ]

Op 4 februari 2005 18:11:49 schreef darkdizzy:
Wat 'pjx da dark' beschrijft is denk ik een condensator als ik het goed heb van 2200uF. Dus die aan de ingang en aan de uitgang een 100nF condensator? OF een elco van 10uF voor en na de 4805 + een 100nF condensator???

Die 2200 of 4700 uF zijn nodig als afvlakking bij netvoeding.
Jij hebt een accu, dus hoeft dat niet.
Er volstaat 10 uF + 100 nF zowel aan de ingang als aan de uitgang van de stabilisator, zo dicht mogelijk erbij.

PS. neem een 78S12 (is 2A) en een goed koellichaam!

@KT88 : "Ratings are for transistors.......tubes have guidelines" -- LOL! "it's funny 'cause it's true!!" (homer simpson)

ON subject:
Wees gerust, een schakeling met een opampje zal hooguit een paar mA (of een paar tientallen?) trekken, meestal zijn de LEDs de stroomvreters als je nergens vermogen nodig hebt (motors, lampjes,...)

mvg,
Stefaan.

zoiets??? Ik heb de 7805 al besteld en ga dus niet weer andere bestellen. Tevens denk ik dat alleen voor de toerenteller deze spanningsregelaar goed genoeg is. Is een koellichaam echt nodig, kan het niet zonder? Zou alleen een alluminium plaatje goed zijn? en moet je trouwens altijd tussen koellichaam en koelplaatje koelpasta gebruiken???

Het gaat hier nog over de 7805 toch ? :)

Het stroomverbruik van je schakeling bepaald hoeveel energie de 7805 dissipeert als warmte.

Stel even dat het inderdaad 400 mA zou zijn, dan gaat het om 12 - 5 = 7 V bij 400 mA geeft 7 x 0.4 = 2.8 W
Een klein koellichaampje van 20 K/W warmt dat 20 x 2.8 = 56 graden op, maar niet alle ledjes zullen altijd branden etc.
Als je de ledstroom omlaag brengt naar een mA of 10 red de 7805 het waarschijnlijk wel zonder koellichaampje. Aan de andere kant is de spanning over een 12 V accu wat hoger dan 12 V ..

Een beetje warmte-geleidende pasta tussen koelichaam en ic is altijd goed, behalve als je ciliconen isolatieplaatjes gebruikt dan hoeft het niet.
Het koelplaatje zit elektrisch aan de middelste pin van de behuizing, als je bijvoorbeeld het kastje van je schakeling als koelichaam gebruikt kan het zijn dat je moet isoleren om sluiting te voorkomen.

:)

[Te laat......Hierboven staat een betere uitleg...:)]

[Bericht gewijzigd door Onbekend op ]

thnx voor de reacties!!! :D ik ben al weer wat wijzer. Dus de tekening is goed zo? en ik kan dus beter een klein koellichaampje eraan maken.

mvg rob

[Bericht gewijzigd door darkdizzy op ]

@ Onbekend: Was verder niets mis met je uitleg hoor :)

Meestal voel je het in de praktijk snel genoeg als het tijd wordt om een 78xx van een (groter) koellichaampje te voorzien. Ze zijn overigens thermisch beveiligd.

@Onbekend

Even niet om het een of ander maar ik kan me daadwerkelijk herinneren dat de vuistregel 1000uF was bij 100Hz (een dubbel gelijkgerichte wisselspanning) en dat als je er een beetje aan gaat rekenen dat je op 733uF uitkomt maar omdat dat dan niet bestaat en wij elektro personen graag overkill hebben om een beetje werk ruimte te hebben, er 1000mA is genomen.

Ik kan het ook fout hebben hoor.

Groeten Captnoord

Dat is natuurlijk maar net afhankelijk van hoe veel rimpel je op je spanning toe staat.
Die 1000 uF geeft 1 10 V rimpel bij 1 A en 100 Hz, of dat weinig of veel te veel is hangt er maar net van af .. :)

Op 9 februari 2005 00:23:06 schreef Aart:
Dat is natuurlijk maar net afhankelijk van hoe veel rimpel je op je spanning toe staat.
Die 1000 uF geeft 1 V rimpel bij 1 A en 100 Hz, of dat weinig of veel te veel is hangt er maar net van af .. :)

Dat is niet aardig, mensen op het verkeerde been zetten!

Q = I * t
Q = C * V

Bij benadering:

(I * t)/C = V
(1*0.01)/(1000*10^-6) = 0.01*10^3 = 10V

een positieve of negative vaste spannings regelaar van het type 78xx of 79xx kan tot maximaal 30 volt op de ingang hebben wat de minimale spanning is is de spanning van de uitgang + 3 volt

@ Pixie: Je hebt gelijk, het was te laat.. :)