Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 13 februari 2005 16:17:10 schreef Lucky luke:
[...]
dat sodeerboutje wil ik! de mijne is nu toch stuk
dit komt egt op het juiste moment op de juiste plek
de weller of de velleman
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 13 februari 2005 16:51:12 schreef Carel M.:
Ik vind die Weller WHS40D echt een prul en begrijp niet dat hij nog op de markt is. Van Weller mag je kwaliteit verwachten, maar een goedkoop Antex boutje van een paar euro is nog vele malen beter. Ik doel met name op de krakkemikkerige soldeerpunt. De trafo zal wel in orde zijn.
begrijp ik ook niet (heb nu mijn vierde staan in 6maanden tijd gelukkig dat er standaard omwisseling op is)
EDIT:
zou daar een 24V transformator inpassen en een ander boutje op gaan?
@ Lucky luke hieronder: die bout is gans verroest en versleten die wil je niet meer
Op 13 februari 2005 16:18:57 schreef Carel M.
it gereedschap is gemaakt van gehard staal. Wat de juiste benaming is weet ik niet (ben geen tandarts!).
Dat heet een sonde, en is inderdaad erg gemakkelijk.
Voor 't gemak maar even mijn "onmisbare dingetjes" lijstje:
Weller WECP-S soldeerbout, punttangetje, kniptangetje, diverse schroevedraaiertjes, het juiste tin (!), Fluke 11 metertje.
Dat gebruik ik het meeste, de rest (zie foto's in topic "knutselhoek" ) is franje.
Ik heb een koffertje voor onderweg waar bovenstaande ook inzit, kom er eigenlijk nooit tekort aan.
Op 13 februari 2005 15:54:30 schreef Lucky luke:
[...]ik neem aan dat dat je favoriete gereedschap is en niet alles.
nee, was slechts een voorbeeld van een niet-alledaags stukje gereedschap dat toch erg nuttig is. Wat ik verder veel gebruik:
- Antrex soldeerboutjhe
- Velleman multimeter
- fluke 199 multimeter
- Telequipment 20Mhz 2 kanaals scoop
- zelfbouw (xr2206) funtiegenerator
- dremel-kloon
- hema-accuboormachine
- velleman etsbakje, gezichtsbruiner voor te belichten
- B&K 600 buizentester
- diverse tangetjes, schroevendraaiers etc.
- diverse adapters ed. (bouw het meeste spul met ingebouwde voeding)
- Naast de 'echte' pc, in mijn werkplaatsje een mini-pc-tje voor datasheets, eenvoudige simulaties, buizendata, metingen aan luidsprekers met speakerworkshop.
In aanbouw:
- labvoeding
- Gm/Mu buizentester
Te lenen op mijn werk:
- fluke digitale 100MHz scoop
- kolomboor, gatenpons, allerhande mechanisch gereedschap
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 13 februari 2005 15:29:27 schreef Lucky luke:
toen ik las van het prutshoek topic dacht ik welk gereedschap is nou echt onontbeerleek om te hebben.
mijn elektrische tandenborstel, wat een geweldige uitvinding 
welk gereedschap heeft iedereen (dus welke soldeerbout ed) en wat vind men ervan en wat gebruikt men t vaakst?
Soldeerbout:
WTCP-S-je, tja fijn boutje alleen ligt ie een beetje grof in de hand.
Schroevendraaier set met verwisselbare bitjes.
kniptangetje (of nagelknippertje)
striptang
mijn favorite gereedschap?
me soldeerbout, maar die is stukgegaan
en een combinatietangetje uit zo'n 5 euro setje van de GAMMa.
IMHO zijn de tangetjes van skandia best goed.
Mijn favoriete gereedschap? mijn vergrootglas.
mister autopilot
beginner in opleiding
Op 17 februari 2005 11:48:23 schreef Lucky luke:
OK update voor mijn gereedschappen: Cola, liefst zo goedkoop mogelijk.daar krijg je schroeven goed mee los zeg, nachtje inweken en je hoeft niets mee weg te gooien
een uurtje is al genoeg(met p*psi) even afspoelen met kruipolie of silecone spray en klaar.
en voor het geval het nog niet duidelijk was : kripkous ows.
mijn gereedschap:
kinzo 25 watt soldeerboutje(ja ik schaam me dood)
ook kinzo(word in de plaatselijke winkel verkocht anders moet ik een half uur fietse) schroeven draaier set overgens
doen ze het bij mij goed.
tangetjes, dremel(ja ja een echte), dremel boorstandaart(zelf gemaakt eff een grote boor standaart ombouwe en klaar) natuurlijk een multi meter en een striptang. dat is het dan zo`n betje.
ik heb geen scoop maar kan iemand mij vertelle waarom je in hemels naam een scoop nodig bent(ik ben en beginner voor de duidelijkheid)
Dan zet ik het er ook maar bij:
Fluke 179 multimeter
Metex M-3610 multimeter
Variac 0-260V, 4Amp
Tek 475 100-Mhz scoop
Dynatek 8200 scoop
Skytronic 2x 0-30V, 3A voeding
Marconi TF1370A generator
Philips PM5131 functiegenerator
Philips PM6671 120MHz counter
Trio VT-165 AC millivolt meter
GenRad 544-B Megohm meter
zelfbouw:
differential probe 0-200 kHz
X-tal oscillator 250 kHz - 50 MHz
250 MHz counter
digitale HF power-meter
Willem Eprom programmer
0-16V, 14A power supply
0-30V, 5A power supply
digitale LC meter
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 13 februari 2005 16:54:18 schreef Stynus:
[...]@ Lucky luke hieronder: die bout is gans verroest en versleten die wil je niet meer
nee maar een nieuwe van dat model wel...
wat doet iedereen eigenlijk met zijn/haar ossiliscoop?
(ben een beginner! dus niet zeggen dat ik iets fout zeg oid ajb/aub)
Anoniem
Op 19 februari 2005 17:17:24 schreef Lucky luke:
en asl je t slot van je kluis niet openkrijgt pak je de hamer.waar gebruik je die radio voor, zend 1 of ander station dingen over electro uit?
Breng me nu niet op rare ideeen 
Nee de radio zend geen electronica onderwerpen uit was dat maar waar CO in de ether
CO Radio Hehehehe nee vind het gewoon lekker om muziek aan te hebben
Op 19 februari 2005 12:57:34 schreef Lucky luke:
om dingen heel snel los te hebben denk ik...
of om buiten te solderen in vrieskouof voor hardsolderen
heb ik dat juist?
Nee joh, gewoon om lekker te kutten als ik moet wachten, of als ik me verveel:P
Anoniem
Op 21 februari 2005 17:39:46 schreef Lucky luke:
[...]
beter desoldeer je de componenten (altans zo zie ik het, maar ik vind componenten dan ook vreselijk duur)
de componenten van oude moederborden heb je zo weinig aan er zit niet veel interesands op en daarin tegenb heb ik heel veel onderdelen dus ik kan het me veroorlofen wat op te blazen
in dit geval enkele moederborden
Op 13 februari 2005 15:29:27 schreef Lucky luke:
me soldeerbout, maar die is stukgegaan
Zon tangen breken iedere maand je komt toch voordeliger uit met degelijk materiaal
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 25 februari 2005 17:18:19 schreef Lucky luke:
nagellak (!!!)ja goed gelzen nagelak idd.
waarvoor ik het gebruik?
o voor zoveel dingen...
echt heel handig!
Zoals?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
heh. jep das nog altijd hobby.
dan heb ik nog een deel weggelaten ... 
hobby is wat je er van maakt. ik ben zelf begonnen met schakelingetjes uit elektuur te bouwen. een aantal jaar terug ( denk begin tot mid jaren 80) hebben ze een serie meetapparaten gepubliceert. funktiegenerator , frequentiemeter,voeding, lcr meter en nog een zwik ander spul die allemal in en vero kastje zaten. daar heb ik er een reeks van gebouwd. en zo ist begonnen. Dan hier en daar wat tweedehandsspul op de kop getikt.
Duurste aankoop is mijn scope geweest die kostte toen dik over de 3500 euro. heb ik lang moeten voor sparen. ding is nu al 15 jaar oud maar in prima staat. is een combiscope van philips ( nu fluke) ik kan hem schakelen tussen analoog en digitaal.GPIB interface , seriele poort.
Toen ik met microcontrollers begon heb ik geinvesteerd in een chiplab van data I/O. was heel leuke programmer. je kon daar alles mee programmeren. Nu is ie achterhaald. ik heb nu een dataman 48XP.
Eerste soldeerbout was een JBR stationnetje. heb ik nog altijd. de stiften waren wel knudde. ze gaan bol staan en schilferen af. nu een weller WS80 en een MT1500 voor het fijne werk.
eerste multimeter was een analoog dingetje ( met naald ) van tsching-thang-thong-tech. toen had mijn pa een of andere wedstrijd gewonnen ( aankoopbons voor eender wat van philips. aangezien fluke en philips samegaan kon ik zo een fluke 87 true rms meter te pakken krijgen. hoi hoi hoi true RMS in 1988 ! ik hed gesofistikeerder spul thuis dan dat ze op school hadden toen. gebruik hem nog dagelijks.)
tweedehands een HP34401 multimeter kunnen kopen ( benchmodel. loopt op 220 volt). da's mijne echte werkpaard. 6 1/2 digit meet alle elektrische grootheden en kan vierpunt metingen doen. GPIB erop om remote uit te lezen en aan te sturen.
Toen ik naar de USA vertrok kon ik een deel van mijn materiaal ginder niet gebruiken ( 110 volt ). dus ginder zo een combo van METEX gekocht. die kan je achteraan omschakelen tussen 110 en 220. supernauwkerig ist niet maar wel verschrikkelijk handig. voeding , frequentie teller, functie generator en multimeter in een. Ditto voor soldeerstation. de MT1500 is ook schakelbaar tussen 110 en 220. Dus nu heb ik die dingen.
en zo bouw je over een periode van pakweg 15 jaar toch een mooi arsenaal op.
Kijk als je alledagen een pakje sigaretten rook en ieder week en bak bier uitdrinkt en eens uittelt wat dat kost ... kan je een mooi thuis labo mee inrichten op jaarbasis. en aangezien ik niet drink of rook
moet het geld ergens naartoe
. ( is geen 'flame' naar rokers of drinkers hoor. ieder zijn meug. de mije is electronica)
it gereedschap is gemaakt van gehard staal. Wat de juiste benaming is weet ik niet (ben geen tandarts!).