Ik was weer eens aan het graven gegaan in mijn berg elektronica, en vond een moederbord met daarop nog de BIOS chip. Dus ik voor de grap op icmaster.com even gekeken en daar stond dat het een EPROM chip was. Wat kun je met zo'n chip? Er staat ergens in mijn achterhoofd geschreven dat er data op kan, zou ik hem dan kunnen gebruiken als gegevens uitwisseling tussen computers, of als uitbreiding op een PIC?

Op zo 15-09-2002 10:47:43 schreef Tristan:
Ik was weer eens aan het graven gegaan in mijn berg elektronica, en vond een moederbord met daarop nog de BIOS chip. Dus ik voor de grap op icmaster.com even gekeken en daar stond dat het een EPROM chip was. Wat kun je met zo'n chip? Er staat ergens in mijn achterhoofd geschreven dat er data op kan, zou ik hem dan kunnen gebruiken als gegevens uitwisseling tussen computers, of als uitbreiding op een PIC?

]
een Eprom is 1 x te programmeren en een EEprom is meerdere keren te programmeren dus waar schijnlijk heb je er nix aan

Op zo 15-09-2002 11:39:58 schreef MiTcHeLL:

een Eprom is 1 x te programmeren en een EEprom is meerdere keren te programmeren dus waar schijnlijk heb je er nix aan

Wat MiTcHeLL zegt is niet helemaal waar:

EPROM (Eraseble Programmable Read Only Memory) is te schrijven, en weer leeg te maken met UV licht. en vervolgens weer te programmeren is.
Een EEPROM is leeg te maken dmv een kleine elektrische lading door de EEPROM (Electrical eraseble Programmable Read Only Memory)
heen te schieten. lees: kleine spanning op een bepaalde PIN te zetten. Na deze handeling kan ook hij weer beschreven worden.

voordeel van EEPROM TOV de EPROM: als je een EPROM leeg wilt maken zul je hem uit de schakeling moeten halen om hem aan UV licht bloot te stellen. bij een EEPROM zou je de schakeling zo kunnen ontwerpen dat je hem in-circuit kan wissen en programmeren.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]

Klopt, dat heb ik ook in de data sheet gelezen, dan valt alleen de mogelijk om hem als data uitwissel te gebruiken af. Iets anders waar je hem misschien voor kunt gebruiken?

P.S
'k heb er nog een gevonden :) Ze zijn beide 1MB, dus gecombineerd 2MB, daar moet je toch een mooie uitbreiding van kunnen maken voor je PIC...

Edit: Ze duikelen bij mij wel op, ik heb er nog een gevonden! 3x1MB = 3MB, da's een flink aantal proggies...
Ok nog een of andere ROM van TMS (Texas Instruments?) gevonden...

[Bericht gewijzigd door Tristan op ]

Ik ben bezig met BIOS chips te Updaten/ overschrijven.
zie dit topic
Ik hoopp dat je er wat aan hebt.

edit: Snappen jullie meteen waarom ik mijn goede BIOS chip niet kan afgeven aan Hugo, dan doet mijn PC het niet meer :) en die oude 486 ;) die gebruik ik alleen om chips te branden.

[Bericht gewijzigd door MADdie op ]