@teslaman

dan gaan wij vandaag hetzelfde doen
Ik heb de kunstof suports al klaar moet nu nog even een ronde plaat zagen en koper wikkelen

1 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)

ik ben er vanuit gegaan dat ze de ruimte tussen de winding bedoelen edge to edge rand tot rand en niet hart op hart

Ok maar ik heb het over de excel sheet want ik heb even vluchtig rond gekeken en gezien dat er al weer een hoop nieuwe manieren zijn om je TC te berekenen.

Dus ik weet niet of jij het ook met de excel sheet gedaan hebt?

Bij de excelsheet is het hart op hart, ofwel kern tot kern dus.
1,5 cm tussen prim en sec is erg krap. Ik gebruik 3 cm. En heb al eens overslag gehad. Vonk ging over de oppervlakte van de plastic staanders van de primaire spoel. Hou die dus ook van de secondaire vandaan. Over de oppervlakte van veel materialen is de doorslagspanning van lucht lager als normaal op de een of andere manier.
Javatc geeft idd de ruimte tussen de windingen, rand tot rand.
http://www.classictesla.com/java/javatc.html
Succes Teslaman ! leuk dat je weer aan de gang gaat met de tesla.

Jorrit, ik had idd. je grote tesla getest.

Thanks Fry!
Ik denk dat ik dan maar iets van 2,5cm doe en ik zet nog wel wat extra isolatie tussen secundaire en primaire.
Of zal ik ook maar voor 3 gaan? Wat raad je me aan Fry?
En wat raad je aan voor afstand tussen de primaire wikkelingen? Ik heb nu dus 2cm van kern tot kern. Oftewel 1,4cm tussen de wikkelingen is dat goed genoeg?

2,5 cm lijkt me prima.
Ik heb 8mm tussen de windingen, zowel de grote als de kleine tesla. Kleiner wordt lastig, als je primaire niet perfect is komen de windingen op sommige plaatsen te dicht bij elkaar.
Probeer de diameter van de primaire kleiner als de grote diameter van de toroid te houden. Dat scheelt nogal in vonken naar je primaire of strikerail als je die gebruikt.

Ja ik heb zat koperbuis dus ik neem de tijd om ook nog een strike rail erop te zetten voor de zekerheid.
En ik ben bang dat ik hem niet kleiner krijg dan de diameter van mijn toroid. Die is namelijk maar 30cm in diameter.
En een wat kleinere afstand tussen de wikkelingen van mijn primaire is beter? Meer iets van 1cm? tussen de wikkelingen van rand tot rand? Dus 1,6mm van kern tot kern?

strike rail...
heeft die trouwens ook nog invloed op de werking van de tesla?
Heb begrepen dat er een stukje open moet blijven omdat het anders een kortgesloten winding is.

ja dat klopt sparks.
Heeft verder niet echt effect op de werking maar kan wel voorkomen dat je vonken naar je primaire slaan.

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]

of je strike rail je tesla beinvloed licht aan zijn positie.
je moet zorgen dat je toroid groter is al je strike rail omdat je anders zeer veel ontladingen naar je strike rail krijgt (zie mijn eerste tesla als voorbeeld).

ben gisteren ook weer behoorlijk druk geweest
nieuwe secondaire gewonden voor mijn kleine tesla 1000 wikkelingen 0.2 mm draad 5 cm doorsnede. hopen dat ik hiermee minder ontladingen naar m`n strike rail krijg.
(komt ook grotere toroid op)

ook heb ik de secondaire voor mijn sstc af :) was wel een behoorlijk werk om 1100 meter draad van 0.2 mm te wikkelen maar het is zeer goed gelukt :)

foto's

de secondaire van mijn sstc 2000 windingen op een buis van 18 bij 40 cm. fres is ongeveer 90 Khz. :)
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=secondaireklaar.JPG

en hier is hij halverwege.

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=secondairhalf.JPG

nieuwe secondaire voor mijn kleine tesla
buis is 5 bij 25 cm 1000 windingen.

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=nieuwesecondairetesla1.JPG

edit: maten kloppend gemaakt

@fry
nog ff een vraagje.
ik heb een nieuwe motor van een slijpmachine. (gekocht bij de kringloop voor 3 euro).
deze wil ik nu synchroom gaan maken volgens de volgens de formules op de volgende site.
http://www.pupman.com/listarchives/2001/January/msg00612.html

gegevens van de motor.
doorsnede van de rotor is 3.9 cm oftewel 1.53 inch
het is een true dead pole motor.
dus dan kom ik uit op een vlak van 0.43 cm
en dan moeten er dus 2 vlakken tegenover elkaar van 0.43 cm breed af.

klopt dit ? want ik wil het liever in 1 keer goed doen :)

Volgens mij maak je een fout in de berekening.
Ik kom op 1,33 cm.
Die formule is voor een 1450 rpm motor waar je 4 vlakjes op moet maken.
Ws. heb je een 2900 rpm motor die twee vlakjes nodig heeft.
Ik heb die formule toen wel gebruikt op mijn 2900 rpm motor omdat ik toen niet goed gelezen had :)
Hoe breed die vlakjes echt moeten zijn weet ik niet.
Probeer 2 cm zou ik zeggen, misschien zelfs iets meer (2,66 ?).

Die nieuwe secondaire ziet er prachtig uit trouwens !!
Ik ben benieuwd hoe die sstc het gaat doen :)

Ik heb nieuwe stationaire elektroden gemaakt voor mijn vonkbrug. 5mm wolfraam ipv 2,4mm die strak in massieve blokken alu van 4*4*3 cm zitten. Met inbus boutjes kun je de elektroden loshalen en verstellen.
Ook een tweede toroid gemaakt van 13*46 cm.
Ik ga volgende week weer testen :)

Cker mooie spoelen Jorrit!
Ik heb een grote klos 0,15mm koperdraad gekocht. Als deze af is ga ik uiteraard een grotere bouwen! Het grote probleem was koperbuis voor de primaire maar van dat probleem ben ik voorlopig verlost met mijn rol van 50meter.
Dus als ik deze af heb ga ik maar eens wat berekeningen maken en op zoek naar een grotere trafo of ga ik zelf iets maken met MOT's ofzo.
Dat zie ik dan wel weer.

Nog ff een vraagje...
Wat raden jullie me aan voor afstand tussen de primaire en strike ring? Zo'n 5cm?

@fry.
oke dan ga ik wel voor 2 cm ofzo mijn motor is ongeveer hetzelfde als die van jouw. misschien is hij wat zwaarder dat weet ik zo niet. hij is inderdaad 2900 rpm
dus dan moet ik 2 vlakken nemen van ongeveer 2 cm ? want deze berekening klopt dus niet bij 2900 rpm motors ?

waar kun je trouwens wolfraam electroden halen mijn rvs electroden houden het niet echt lang vol :P

ga vannavond mijn tesla ook weer eens testen denk ik. als het tenminste een beetje droog wil blijven

edit:
@teslaman ik denk dat zon 3 cm wel genoeg is.
ik heb er bij mijn grote tesla 2.5 a 3 tussen zitten en dat werkt goed. (voeding zijn 4 mot's in serie.)

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

@ teslaman ietwat late reactie van mij maar ik had het inderdaad over java

@jorrit Ziet er inderdaad flitsend uit die spoel als ie net zo goed werkt als ie eruit ziet dan.............
dekking zoeken zou ik zeggen

Ben vandaag ook menig uurtje bezig geweest met de cursus creatief met koper
Het was niet helemaal het appeltje eitje dat ik in gedachten had
Eigen schuld had ik de gaten in het pvc maar wat groter moeten maken. Zit nu erg strak erg handig als je er tig meters koperpijp doorheen moet rijgen

maar zie hier het resultaat moet nog hier en daar een oneffenheidje wegwerken.
http://www.expandctss.com/upload/?page=download&file=primair%20320-860x16.JPG

Als de rest ook zo goed wil slagen zou ik bijna zeggen dat het een succes moet worden:P

@sparks
ziet er mooi uit die primaire :)
ben wel benieuwd hoe je coil gaat werken.
weet je al hoe je de cap gaat maken ? met die pp platen of toch maar glas ?

ik denk in eerste instantie toch maar glas.
polypropyleen is vrij kostbaar en als het niet werkt is het weggegooit geld
glas kan ik waarschijnlijk wel ergens ritselen dus niet goed-jammer dan
Begin nu een idee te krijgen van de afmetingen.....Hij wordt wel vrij groot volgens mij...:P

hehe jah inderdaad nu je het zegt wow een primaire van bijna 1 meter 20 breed. toch wel indrukwekkend.
volgens mij heb je als hij af is dan de grootste tesla van co. nu nog maar is zien hoe hij gaat presteren :)

ik zat te denken.... ik kan een 11Kw krachstroom motor laten draaien.....
Dan kan ik ook 11 Kw in een tesla stoppen...
gna gna gna

Nee das gekheid eerst deze maar eens proberen
Kijken hoe het nu eigenlijk in elkaar steek
Daarna wie weet :P:D

Fry wat voor een condensatoren zou ik het best kunnen gebruiken ik zat te denken aan wima fkp 1 of wima mkp 10 dit zijn beide polyprypeen condensatoren. alleen de wima mkp 10 is wat goedkoper. die kost 4.10 voor een 2.2 uF 630 V ac condensator wie ik nodig heb voor mijn sstc. Er staat dat hij impulsfeste is (duits bestel bijreichelt) dat betekent toch dat hij geschikt is ofniet mijn duits is niet al te best dus.

ik trouwens net dat de irfp 460 bij reichelt maar 2.10 kost terwijl mijn fets minder aan kunnen en me 2 eypo koste. hmm wel jammer maarjah nu niks meer aan te doen eerst hem maar is aan het werk zien te krijgen.

Fkp1 is een folie condensator net als de cde 942, mkp10 is een gemetaliseerd film condensator. Folie is veel dikker als een opgedampt laagje alu, dus veel geschikter voor hoge stromen. In conventionele tesla's begeven gemetalliseerd film caps het meestal.
Waarom heb je caps nodig dan ? Ik dacht dat je een sstc aan het bouwen was en geen drsstc. Als ik anderen moet geloven zou ik eerst een gewone sstc proberen. Bij een drsstc komt een hoop extra kijken en de meeste mensen blazen een hoop fet's op voor het lekker werkt. Die caps kun je altijd nog toevoegen.

Ziet er goed uit sparks :) Ik heb mijn primaire op dezelfde manier gemaakt maar dan met 12 mm koper. Dat was een uur duwen en trekken met 3 personen, echt hel !

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

@fry.
ik was het schema van scopeboy aan het nabouwen en daar zitten een aantal condensatoren over de H-brug en zit er ook 1 in serie met de primaire en dit is bij elk schema wat ik tot nu toe van een sstc gezien heb zo. Ik dacht dus dat die er in moesten zitten. maar ik bouw inderdaad eerst een sstc een drsstc komt misschien nog een keer maar eerst dit ding maar aan het werk zien te krijgen.

Op die fiets. Die 1uFtjes zijn ontkoppelcondensatortjes, daarmee kun je wel met die mkp10 af.
Die 2,2 uF is een DC blocking cap, geen iedee wat dat in het nederlands is. Die zorgt dat als een kant van de H-brug open blijft staan er geen zieke bak stroom blijft lopen, wat einde mosfets zou betekenen. Zorg dat de fres van die cap met de primaire veel lager is als de fres van de secondaire, anders krijg je een beroerd gestemde drsstc met alle gevolgen van dien. Aangezien je vast geen 100 A door de primaire gaat jagen lijkt me een mkp10 daar ook wel goed genoeg.

Dat wolfraam wordt gebruikt voor tig lassen. Een las benodigheden winkel opzoeken dus. 5mm hebben ze niet altijd, is nogal lomp.

Goh ligt het nou aan mij of wordt die primaire nou echt zo klein?
Het is een inverse conical met een hoek van 22 graden. Er zit 1cm ruimte tussen de wikkelingen van 6mm koperbuis. En hij bestaat uit 9 wikkelingen.
Mijn outer radius is 20,85 cm.
Is dat nou echt zo klein of lijkt dat maar zo?

7,5+(9*1,6*cos22)=20,85 , klopt toch ?
Maar eh, ga niet voor een inversconical, gewoon plat zou ik zeggen. De koppeling wordt er maar weinig hoger van. Terwijl de strikering veel dichter bij de toroid komt. Dat belemmert de maximale vonklengte veel meer. Het ziet er leuk uit, maar je hebt er voornamelijk last van. Dat is bijvoorbeeld het probleem bij de kleine spoel van mij en jorrit.