Hallo Freaks.
ik heb een laptop, en hierop zit geen cd-rom.
nu wil ik een externe ide cd-rom aansluiten, nu heb ik gehoord dat dit ook via de parallel poort kan, wie kan mij hier iets over vertellen.
zijn hier schema's voor, em zo ja waar vind ik die.
alvast bedankt.
Groetjes Louis.
Jeroen
Moderator
Ik vind 'Help ik heb een probleem' niet zo'n goede beschrijving voor het probleem, jij wel?
.
Ik heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord, houd er rekening mee dat als het kan, het niet zo snel gaat.
Dit soort dingen kun je trouwens beter kopen als zelf maken, dus zoek eens met Google.
Ik ben bezig met een project om ide apparatuur op je parallel poort
aan te sluiten.
Dit is echter niet zo eenvoudig, je hebt niet alleen een interface
nodig (de hardware) maar ook drivers.
Daarentegen werkt een cdrom anders dan een hardeschijf en
een floppy ook al is het allemaal IDE.
Als de dosdriver klaar is zal ik een en ander releasen
Of ff hier kijken. LPT2IDE interface
http://members.aol.com/andrewbuckin/
Je zal er alleen zelf een driver bij moeten maken.
In een goede computerzaak kan je ook een Portabel CD speler kopen met een LPT interface.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
sytse
Euh......
In de elektuur heeft een artikel gestaan over het aansluiten van een hardeschijg op je paralelle poort. kun je dat schema niet gebruiken maar dan je cdrom ide kabel erop aansluiten??
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Ik heb zo'n idee als je CD branders voor 60 euro hebt die je aan je printer poort aansluit je dan wel goedkoper ook normale CD spelers zult hebben 
digi
God schiep de wereld, wij het internet ...
Heu dan je wel vreeselijk traag wilt lezen of schrijven parallelpoort zent met max 1 mb/sec dat komt ongeveer overeen met een 4 a 2 speed cd-rom daarom zijn ze nu op usb 2.0 ( 480 Mb/sec ) en firewire.
SandMan
Als ik een koe was, mog jij me melken. ;-)
hallo
heb je dan geen docking of netwerk...
bij de weg: ik heb vandaar nog cdromspelers gezien op de comp. beurs via parallel (incl return'.
dus gewoon een keer op de beurs kijken...
digi
God schiep de wereld, wij het internet ...
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Heb je dan geen USB poort?? Of een PC kaart (IDE controller) erin?? dan sluit je je IDE CD speler met zo'n platte kabel extern aan.
En laatste red middel, een PMCIA IDE kaart??
FreeCom verkoopt losse "dozen" geschikt voor het inbouwen van een IDE apparaat op USB, Vuurdraad, USB2 en LPT, dus leef je uit 
Mijn post was de link naar de maker van die interface uit het elektuur artikel.
Kan je alles zo downloaden.