Nieuw laser en dergelijke topic deel 8

Dit topic is gesloten

Op 18 april 2005 11:37:26 schreef Beech:
heb al een spiegeltje... ik geloof 1,5 mm dik... 1,5x1,5 cm... moet deze nog in 2 stukjes splitsen. Hoe staat het met de dac verder?

ohh ok nou das prima toch
ja hij staat op een laag pitje op het moment omdat ik druk bezig ben met me nieuwe
huis en de hypotheek enzo

btw heb weer wat nieuws binnen

50 mw 655 nm 70 euro
47 mW dpss ttl blanking 1.2 mrad 215 euro

Op 18 april 2005 12:40:13 schreef ledfreak:
btw heb weer wat nieuws binnen

50 mw 655 nm 70 euro
47 mW dpss ttl blanking 1.2 mrad 215 euro

heb jij toevallig ook van die behuizingen + lezen liggen voor die 50mW rode laser? of is het een complete module?

zonder rook geen elektronica

Op 18 april 2005 13:45:15 schreef hilbren:
[...]
heb jij toevallig ook van die behuizingen + lezen liggen voor die 50mW rode laser? of is het een complete module?

ja het is een complete module inderdaad

http://www.marktplaza.nl/dpss-laser-module-50-mw-650-nm-242079.php

stuk goedkoper dan deze nog steeds

[Bericht gewijzigd door ledfreak op maandag 18 april 2005 14:09:55

Op 18 april 2005 14:08:32 schreef ledfreak:
[...]
ja het is een complete module inderdaad

http://www.marktplaza.nl/dpss-laser-module-50-mw-650-nm-242079.php

stuk goedkoper dan deze nog steeds

voor 70 euro koop ik het wel, ik mail je nog wel...

zonder rook geen elektronica

Op 18 april 2005 11:07:58 schreef Beech:
verder moeten ze toch ook closed loop zijn?

heeft iemand trouwens misschien een idee om de spiegeltjes aan de mots te monteren?

In voorgaande toptics staan verschillende methoden om de spiegels op de asjes te krijgen. Printplaatjes op de achterkant, koperen busjes. Allemaal NIET doen !!
Als ze op de MOT-1 stappenmotoren komen doe je het volgende:
Lijm op de achterkant van de spiegel een dunne speld. Precies in het midden. Laat de speld dus links en rechts over de spiegel heensteken. Dan pas weet je zéker dat de speld vlak op de spiegel ligt. Lijmen met één druppel secondenlijm. Bij uitharding één zijde afknippen en de andere zijde afknippen tot op lengte van de motoras.
Daarna de speld strak vastknopen op de as met dun naaigaren. Nu pas weet je zéker dat de speld vlak op de as ligt. Druppel lijm erbij en even wachten. Dan voorzichtig het garen eraf halen en lijm laten uitharden.
Alle andere methoden zijn veel te zwaar voor de motortjes en dat kost scantijd.

Op 18 april 2005 09:27:20 schreef ledfreak:
[...]

nopes die zijn veel te traag en de drivers zijn vrijwel niet aan te komen
heb een aantal van deze setjes gehad opzich zijn ze rap zat voor leuke beamshows maar graphics helaas niet meschien wat simpele graphics maar in iedergeval geen text ofzo

Wat zijn dan wel redelijke galvo's om te gebruiken voor een animatie projecktor? Wat is de prijs van zo'n setje?
En wat betaal ik dan voor een goed driver bordje?

Ik heb ook ergens gelezen dat open loop galvo's close loop gemaakt kunnen worden op 1 of andere manier. Klopt dit?

Op 18 april 2005 03:10:28 schreef Hammink:
[...]
Lijkt me wel lachen zo'n afluister systeem.
Is het moeilijk te maken en kan het met alle type lasers?
Hoe kan ik zo'n scheme krijgen?

M.v.g Hammink

@mp3jay: ik heb je gisteren het schema voor het laser- afluitersysteem gemailt. Kun je deze even voor me plaatsen, kan ik zelf even niet..

Het schema is trouwens eenvoudig, dus makkelijk na te maken op een Monta-boarje. De omschrijving die erbij zit is 6 A4-tjes, dus kan ik even toemailen die dat wil.
Volgens mij lukt het mel elke laser, maar zoals Ledfreak als zei, een IR laser is wel het mooiste ivm zichtbaarheid.
Een kennis heeft helaas wel moeite gehad om IC1 te bemachtigen. Hij kreeg zelfs vragen van een grote componenten-leverancier waar hij dat IC voor wilde gebruiken. Deze is namelijk alleen ontwikkeld voor speciale (militaire) doeleinden in de USA.

Misschien alleen daarom al een leuk project voor de komende tijd?

Op 18 april 2005 17:25:47 schreef Lazeres:
[...]

Volgens mij lukt het mel elke laser, maar zoals Ledfreak als zei, een IR laser is wel het mooiste ivm zichtbaarheid.

Hier snap ik niks van, daar is een menselijk oog toch behoorlijk ongevoelig voor?

Edit: laat maar, niet goed begrepen wat er bedoelt werd...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 18 april 2005 17:49:12 schreef weardguy:
[...]
Hier snap ik niks van, daar is een menselijk oog toch behoorlijk ongevoelig voor?

Edit: laat maar, niet goed begrepen wat er bedoelt werd...

juist inderdaad omdat infrarood inzichtbaar is kan ook niemand zien dat je die gene afluisterd het valt namelijk nogal op omdit met een rode of groene laser te doen als heel de muur bij iemand binnen oplicht ;)

Op 18 april 2005 17:25:47 schreef Lazeres:
[...]
@mp3jay: ik heb je gisteren het schema voor het laser- afluitersysteem gemailt. Kun je deze even voor me plaatsen, kan ik zelf even niet..

Ik kan het ook wel plaatsen... wil het ook wel hebben.. kan je het misschien mailen?

Hier het schema:

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=LD%20Spy.jpg

De bijbehorende tekst gaan we nog ontvangen Lazeres.

komt er dan ook nog een beetje goed geluid ? dus is t verstaanbaar ?

maar als ik het artikel goed begrijp moet je wel exact de laser weer opvangen. maw je kan hem dus niet op elk willekeurig raam richten...?

zonder rook geen elektronica

Nou, dat kan wel, als je maar zorgt dat de teruggekaatste straal opgevangen word op het kastje.
Als je loodrecht voor een raam staat (90 gr t.o. van raam) is de hoek van de 'ingekaatste' straal gelijk aan de hoek van de 'uitgekaatste' straal, namelijk 0 graden.
Met een zichtbare laser is dat makkelijk te vinden.
Maak de sensor(kastje) vast onder je laser.
Maak rond deze sensor een rond plaatje.
Richt de laser op het raam en de terugkomende straal zie je terug op het ronde plaatje. Fine-tune de laser nu zó zodat de straal precies op de sensor terugkomt, namelijk midden in het rondje.

als je die alser nu wat schuin mikt, dan kaatst die toch niet recht terug, maar onder een hoek, en moet ik dus ergens verscholen de straler ende ontvanger opstellen, dat wordt al moeilijker

Ja, klopt.
Loodrecht op het raam gaan staan of je ontvanger onder de tegengestelde hoek opstellen dus.

Tja....

Op 18 april 2005 17:19:43 schreef Hammink:
[...]
Wat zijn dan wel redelijke galvo's om te gebruiken voor een animatie projecktor? Wat is de prijs van zo'n setje?
En wat betaal ik dan voor een goed driver bordje?

Ik heb ook ergens gelezen dat open loop galvo's close loop gemaakt kunnen worden op 1 of andere manier. Klopt dit?

???

Op 19 april 2005 03:24:51 schreef Hammink:
Wat zijn dan wel redelijke galvo's om te gebruiken voor een animatie projecktor? Wat is de prijs van zo'n setje?
En wat betaal ik dan voor een goed driver bordje?

Ik heb ook ergens gelezen dat open loop galvo's close loop gemaakt kunnen worden op 1 of andere manier. Klopt dit????

sorry, deze vraag is ergens in een van de vele topic's al eerder gevraagd(en beantwoord) dus daarom zal iedereen die vraag wel negeren (hint hint hint, zoek)

openloop galvo's zelf closed loop maken?
Als je ze hebt liggen dan kun je dat doen, maar ik zou ze niet kopen om te slopen. In dat geval kun je beter zelf een closed loop galvo maken, zo moeilijk is dat in principe niet.
en het kost niet veel meer tijd dan het ombouwen van een openloop galvo

link: http://24.200.192.31:81/LaserShow/LaserShow.htm

zonder rook geen elektronica

Waar kan ik in nederland naar toe voor een alc60 refill? Of is er in Nederland niemand die dit fatsoenlijk kan?

HB-laser doet het, zie: http://www.hb-laser.com/01_lasercom/1400_f_service.htm

In nederland zou ik het niet zo snel weten. Laserforum heeft wel losse ALC60 heads op hun site staan.

bij mijn weten ook alleen laser forum
vraag is of het nog rendabel is

Als hij verder 100% is en relatief weinig uren heeft is het vullen op zich wel wat voordeliger dan een andere, waar je dan verder ook weinig over weet.

Zo te zien geeft HBlaser wat garantie. :)

Aan de andere kant lijkt voor showwerk DPSS inmiddels wel voordeliger, maar dat hangt van meer af dan alleen de laser.

Moet toch in principe bij elk neon bedrijf ook kunnen als zij goed werk afleveren. Daarnaast is het leuk dat jullie gas-lasers niet interessant vinden maar wil je hobby matig rgb maken is dpss veel te duur. Daarbij komt dat de kleuren met een gas laser nog altijd vele malen mooier zijn, bij mijn weten dan.

Dit topic is gesloten