Op 19 april 2005 19:55:22 schreef pietje probeer:
Moet toch in principe bij elk neon bedrijf ook kunnen als zij goed werk afleveren. Daarnaast is het leuk dat jullie gas-lasers niet interessant vinden maar wil je hobby matig rgb maken is dpss veel te duur. Daarbij komt dat de kleuren met een gas laser nog altijd vele malen mooier zijn, bij mijn weten dan.

hobby matig rgb gaslaser is ook niet te betalen heb je nog steeds een pcaom nodig van 6k euro om dr iets mee te kunnen doen is dpss nog steeds goedkoper

ja tuurlijk, ik heb vandaag lekker een argon laser gekocht voor 200euri >100mw

dus om nu te zeggen dat het te duur is...

Op 19 april 2005 21:35:42 schreef hilbren:

ebay? specs en pics zijn altijd welkom ;)

Op 19 april 2005 21:44:18 schreef geronimoos:
[...]

ebay? specs en pics zijn altijd welkom ;)

moet er nog wel een voeding bij bouwen :P
maare ik heb hem zien werken, dus dat ie het doet is zeker.
en neej hij komt niet van ebay. gewoon van iemand overgekocht

6k lijkt me wel wat veel voor een pcaom, kwestie van een beetje geduld en wat zoekwerk. Hoeft geen nieuwe te zijn is. Volgens mij kom je met 1000 euro ook een eind, voor dat geld vind je geen dpss blauw +50mW. Maar weet dus iemand of de refill ook goed te doen is bij een neon bedrijf??????

Op 18 april 2005 14:08:32 schreef ledfreak:
[...]
ja het is een complete module inderdaad

http://www.marktplaza.nl/dpss-laser-module-50-mw-650-nm-242079.php
stuk goedkoper dan deze nog steeds

Ik heb exact dezelfde. Hier in vergelijk met een 10mW 635nm laser. 70 euro is echt niet duur overigens !
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=50mW%20650nm.jpg

Maar weet dus iemand of de refill ook goed te doen is bij een neon bedrijf??????

Voor zover ik weet: Nee, geen enkele schijn van kans.
Voor meer uitleg zie deze sectie in de laserfaq. :)

Gas is imho leuk als je het inderdaad voor relatief weinig kunt krijgen, we zitten net in (of al bijna na) de overgangsperiode.

Monochrome AOM's zoals ik die heb zijn overigens niet duur meer, je zou kunnen overwegen er meerdere toe te passen (met alle verlies en ellende van dien, maar goed .. ;) :9

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

@Aart en anderen:

Ik heb vandaag gesproken met Peter Mayer van MediaLas en zegt dat Mamba2004 mét dongle-versie binnenkort pas te koop is voor 129 euro excl, dus níet nu al !!
Hij houdt ons op de hoogte wanneer het zover is.

Tevens zegt hij dat als je redelijk aan kan tonen dat je pc kapot gegaan is, je gewoon gratis een nieuwe licence kunt krijgen van ML voor je Mamba2004 zonder dongle.

Nixx aan de hand dus als ie binnekort mocht sneuvelen..

Hoihoi,

Voor de mensen die het nog niet weten:
Volgende week dinsdag en woensdag wordt er in Mol (Belgie) voor de eerste keer het Benelux Laser Event gehouden.
Gratis ook nog. Kijk voor info op:

http://www.mikrocentrum.nl/themadagen/050426/index.html

Tis eens wat anders dan met je laserpointer gaatjes in plakband proberen te branden, dit zijn de echte grote jongens...

Het geeft mij sterk de indruk dat het gaat om industrie lasers, ik zou niet veel verwachten van show lasers.

Op 19 april 2005 22:18:21 schreef mp3jay:
[...]Ik heb exact dezelfde. Hier in vergelijk met een 10mW 635nm laser. 70 euro is echt niet duur overigens !
[afbeelding]

nee daarom das zeker niet duur
je ziet hem overigens prima s'avond tot op een paar km afstand ;)

Op 19 april 2005 21:35:42 schreef hilbren:

lol niet dat er nog 100 mw uit komt waarschijnlijk
hoeveel uren heeft ie gehad ? en heb je de voeding ook ?

ik zou echt geen geld meer uitgeven aan argon zeker niet gezien de blauwe dpssjes binnen nu en 1.5 jaar met de helft goedkoper worden

Op 20 april 2005 08:28:36 schreef ledfreak:
[...]

lol niet dat er nog 100 mw uit komt waarschijnlijk
hoeveel uren heeft ie gehad ? en heb je de voeding ook ?

ik zou echt geen geld meer uitgeven aan argon zeker niet gezien de blauwe dpssjes binnen nu en 1.5 jaar met de helft goedkoper worden

we hebben hem gemeten op 60mw bij 9 ampere, en dat is voor mij voldoende. ik zou niet weten waarom daar geen geld aan uit had moeten geven.

hallo ik volg dit tropic al een tijdje en heb voor de liefhebber nog wel wat laser dioden 632nm liggen goed gekoeld kan je er 10mw uit halen kosten zeer laag ongeveer 3 euro

Op 20 april 2005 09:39:48 schreef hilbren:
[...]

we hebben hem gemeten op 60mw bij 9 ampere, en dat is voor mij voldoende. ik zou niet weten waarom daar geen geld aan uit had moeten geven.

aja 200 euro voor 60 mw is zeker geen slechte deal
multiline output ?

Op 20 april 2005 09:55:40 schreef jt:
hallo ik volg dit tropic al een tijdje en heb voor de liefhebber nog wel wat laser dioden 632nm liggen goed gekoeld kan je er 10mw uit halen kosten zeer laag ongeveer 3 euro

foto ?

ok heb nog 1 laser over van de 5 die deze week nog weg moet

47 mw dpss met ttl blanking 1.2 mrad 200 euro
50 mw 650 1.2 mrad 70 euro

lager vindt je ze nergens

Wat is precies het verlies van de laser straal als hij door een AOM/PCAOM gaat. Ga maar uit van 100mW argon laser.

Ledfreak is de 50mW 650 ook gewoon nieuw.

De verliezen zijn een paar % voor een single-line AOM, mits `perfect' afgeregelt.
Ook hierover is weer een verhaal te vinden in de laserfaq. :)

Ik hoop binnenkort die van mij aan de praat te krijgen, mijn eerste ontwerp voor de voeding bleek gebaseerd op wat verkeerde aannames, maar nu denk ik te weten hoe en wat :)

heb nog 3 aom's liggen (crystal technology AOM 3200-121_15918) en 2 drivers (AA AA.80.B26_277_93.08) iemand interesse?

Eerst deze ene aan de praat krijgen.. ;)
[edit]
Plaatje:
http://aart.vslcatena.nl/fotos/aom_inside.jpg

De driver en het kristal zitten hier dus in een behuizing.

Voor welke golflengte(s) zijn ze geschikt ?

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Op 20 april 2005 20:46:23 schreef Aart:
Eerst deze ene aan de praat krijgen.. ;)

Voor welke golflengte(s) zijn ze geschikt ?

515-633nm Pmax= 1.2W

als ik het goed begrijp zijn deze dingen bedoelt om de laser straal te "dimmen"??

wat moet zoiets gaan kosten (ik heb wel intresse)

Je kunt ze idd gebruiken om te dimmen of om golflengte selecties te maken als je een multiline laser hebt. maar dan moet je er ook wel de driver voor hebben.

deze vorm van blanken is vele malen sneller dan een galvano blanking en bij veel lasers ook sneller dan de interne blanking

het hele setje mag weg voor 200 euro. dit is een redelijke prijs. de drivers los kosten a ruim $600,- per stuk

Is heel het setje 3x AOM en 2x driver of is dit 1x AOM+driver.