Even een berichtje over Het Bilda Kaartje wat boven aan de site staat(P20):
linux is totaal niet nodig voor het kaartje, ook niet om hem te programmeren, HE-scan gebruikt de drivers van de fabrikant en ook software voor op het kaartje komt hier vandaan, helaas wel demo.
en de software is er alleen nog in het duits 
Ik heb het kaartje zelf ook en hij doet zijn werk goed!
Een paar plaatjes van het project waar ik met een vriend aan bezig ben. (pietje probeer)
[Bericht gewijzigd door F-rank op ]
hehe!! da's toch nie zo moeilijk!:P
Dit is een proefopstelling met een alc60 en een M9024 scansetje (nog geen blanking). Het is nog niet alles maar het begin is gemaakt!
hilbren
zonder rook geen elektronica
ja ik wil wel graag weten hoeveel mW je daar hebt?
wat voor een dac gebruik je?
welke software gebruik je?
(eigenlijk zouden we als we een foto posten even wat specs moeten posten, zo wordt het ook wat duidelijker voor alle newbee's)
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
Sorry! Had ik natuurlijk wel even kunnen zeggen ja! Het is een ALC60X laser. Dit is het is een multiline argonbuis. Die van ons is bij 9A gemeten op 190mW. Hij zou tot 14A kunnen gaan en bij deze stroom zou hij ongeveer een vermogen van 300mW (!) opleveren is mij verteld. Helaas gaat onze voeding maar tot 9A... Ergens is dit maar beter ook want bij 14A zou de levensduur ook heftig achteruitgaan! De DAC die we gebruiken is een Alphalite XC Pro met bijbehorende software. We zijn van plan er een fullcolor laser van te maken of ten minste multi color. Dus als er nog iemand 100-150mW rood heeft liggen (650nm)... Elk aanbod is welkom. Ik zou het trouwens best leuk vinden als er wat meer mensen foto's van hun project zouden posten... Zo kun je soms nog wat van elkaar opsteken. En het is natuurlijk gewoon leuk om te zien hoe iemand anders iets aanpakt. Kortom: Meer plaatjes!!
hilbren
zow das heel wat, 190mw voor 9 ampere!
ik zal vanavond weer een plaatje posten van een nieuwe galvano creatie....
hilbren
nieuw probeersel (wat helaas een beetje tegenviel):
mal gemaakt:
spoel gewikkeld:
spoel gelukt en van de mal afgehaald:
2 spoelen in een alu buisje:
en nog een foto:
als je er nu een magneet in doet dan lijkt het wel een pot stroop, zoveel remwerking heeft het aluminium. Misschien kan deze remwerking misbruikt worden?
Toch denk ik dat het alleen maar nadelen heeft, hoe sneller de beweging hoe meer hij geremt wordt, dit gaat dus ten alle tijden ten kosten van de topsnelheid.
de koeling is echter extreem goed, maar niet genoeg om de verlies in snelheid op te heffen.
Het mooiste zou een keramische behuizing, maarja waar kun je zoiets krijgen?
Ziet er toch wel errug netjes uit hoor! Jammer dat het niet werkt... Misschien toch zoiets maken als de galvo's van die Mr Chan ofzoiets?? Aan je manier van werken zal het in ieder geval zeker niet liggen!! Je werkt erg netjes zo te zien! Dat scheelt een hoop in het uiteindelijke resultaat. Succes met je verdere project!
Wat ik even niet begrijp... Aluminium is toch niet gevoelig voor magnetisme?? Of ben ik nu helemaal verkeerd ingelicht?
Op 4 juni 2005 16:18:42 schreef F-rank:
Wat ik even niet begrijp... Aluminium is toch niet gevoelig voor magnetisme?? Of ben ik nu helemaal verkeerd ingelicht?
Wel eens van Eddy stromen gehoord?
http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae527.cfm
MvgEat
Ok... nooit van gehoord dus... Dat bewijst maar weer eens, nooit te oud om wat te leren! Bedankt voor de opheldering! Ik moet dit dus eigenlijk zien als een kortgesloten winding?
[Bericht gewijzigd door F-rank op ]
Yep, je zou kunnen proberen sleuven te maken of (veel) gaten te boren. Of gewoon een goede kunststof nemen.
MvgEat
hilbren
eddy stromen, daar heb ik ook nog nooit van gehoort.
bij mij valt dit effect onder het kopje wervelstromen.(of is dat hetzelfde?)
kort samengevat: een stuk aluminium is ook een spoel, alleen dan wel kort gesloten. er lopen dus gigantisch hoge stromen door het alumium, die energie ontrokken van de bewegende magneet.
DMXLASER
Lasers • Lasershows • Laser Services
Op 15 mei 2005 14:23:50 schreef Lazeres:
Hoihoi,Heb mijn set nu eindelijk compleet:
DPPS, WideMove, DACtje, Voeding, Mamba én een safeguard.
Nu de boel nog in de koffer bouwen en scannen maar.
Ik heb in de koffer XLR-uitgangen gemaakt voor aansturen van lampen of rookmachines. Verder zitten er koelventilatoren in en een noodstop met sleutel-ontgrendeling. Ziet er profi uit ,toch?De foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]Nog mensen met goede suggestie's???
Hoi ,
Leuke koffer, netjes ingebouwde connectoren, maar volgens mij mis ik nog wat, ...een raampje waardoor je laser naar buiten komt ? Bij voorkeur met een AR glaasje.
Verder vraag ik me af hoe je zoiets op een veilige manier in een truss hangt... 
Grtx,
Peter
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 3 juni 2005 00:46:08 schreef F-rank:
....Ik zou het trouwens best leuk vinden als er wat meer mensen foto's van hun project zouden posten... Zo kun je soms nog wat van elkaar opsteken. En het is natuurlijk gewoon leuk om te zien hoe iemand anders iets aanpakt. Kortom: Meer plaatjes!!
Ik zou wel willen, ware het niet dat ik geen grotere laser dan een lullige 1 mW 650 nm rode laserdiode mag hebben.
Daarnaast zijn de resultaten die hier behaald worden al dermate professioneel, dat ik vind dat het hobby terrein een beetje wegvalt, en de mensen die net beginnen met iets en hun vorderingen posten (zoals ik) genegeerd worden, zo ook in het tesla topic.
Hier kom ik amper meer, het is toch niet meer bij te benen en nou ja alles is wel gezegd zo'n beetje vin ik.
DMXLASER
Op 17 mei 2005 23:37:30 schreef WSS:
Nog ff een vraagje over de Medialas Mambablack,
Hoe zit het nu met die code? Wanneer heb je die nodig? Kan nu namelijk gewoon de shows draaien en maken onder mamba..... Niet dat ik straks op lokatie ineens de vraag om die code krijg, voor ik verder kan.En weet iemand toevallig hoe je met de Avatar je beeld in spiegelbeeld kan krijgen, om vanachter op een scherm te projecteren? En hoe werkt dit met mamba?
Hey kijk es aan..gaat ie goed Willem ? 
Code is waarschijnlijk niet nodig zolang je je USB box met dongle maar aan je output systeem hangt. Voor zekerheid RTFM !
Dat kan met de positieknoppen, wederom lees het manual,
deze dus: http://www.medialas.de/data/avatar_manual_english.pdf
bovenaan bladzijde 15.
En een tip voor de beginnende showlaserist.....lezen, lezen, lezen, dan nog eens lezen en dan eerst eens proberen in een aparte ruimte zonder publiek, dan weer lezen en weer proberen alvorens je (onervaren) 1500 mW op publiek gaat zetten.
(oh ik griezel van dit soort scenarios)
Grtx,
Peter
DMXLASER
Hoi Willem,
Op 18 mei 2005 19:22:23 schreef WSS:
Owkay, maar kan dus uit vraag 1 nog geen antwoord, had laast de USB box ook op de andere laptop geprikt, en toen vroeg ie ineens om een registratie code...... Hoe zit dat dan weer?
Vaak moet je voor de USB dongle additionele drivers installeren, doe je dat niet, dan herkent de USB box/Software de dongle niet en gaat om een code vragen.
Zelfde verhaal als bij bijv. Phoenix software.
Verder, kwa spiegelen, ik heb de Medialas Mistique, en tijdens de show vaak niet de mogelijkheid om ff op de laser iets om te zetten. Kwa mamba ben ik er wel uit, nu de avatar sturing nog, al is dat iets minder belangrijk omdat ik daar eigenlijk alleen beamshows uitdraai, maargoed, het is wel leuk om te weten.
In het manual Willem, pagina 15 ! Overigens zou je op de laser zelf niets om moeten hoeven te zetten, dat moet allemaal met de software gedaan kunnen worden.
Bij Pangolin kan dat heel eenvoudig. Daar heb je zelfs tot 32 zone's die je allemaal apart kunt instellen en kunt aanspreken. Je kunt zelfs live aanpassingen doen van de projectiezone die je gebruikt en de scannerinstellingen. Erg handig.
Verder, schrijven jullie alle beamshows zelf? Of haal je ooit frames van internet? Leuke pages voor? Heb zelf ook al flink wat ILDA files zitten maken, vond de stadaard dingentjes in de avatar niet zo geweldig.......
Bij Pangolin LD 2000 krijg je sowieso 60 shows beam & graphics en je hebt nog eens ruim 100.000 frames tot je beschikking staan. Daarmee kun je dan zelf shows maken.
Verder kwam ik er nog achter, dat integendeel als wat de meeste (zelfs medialas zelf?!?!?) beweren, zit er onder mamba wel een autotrace functie. Op het logotje gaan staan met het pijltje, rechter muisknopo, en trace background, en hoppa, als het een niet te moeilijk logo is, kom je al een heel eind...... Wel raar, want zelfs bij medialas zijden ze dat dit niet in de software zat.......
Da's handig ja. Voor het tracen van een logo is vaak een achtergrond bitmap van 300 dpi of beter nofig en het beste resultaat krijg je met hand-tracing, dus gewoon zelf doen m.b.v. een tekentableau oid.
Succes,
Peter
DMXLASER
Hoi Willem,
Op 25 mei 2005 10:43:32 schreef WSS:
Dit is een medialas mistique dus, heb er incl. de avatar sturing, mamba black en het scherm rond de 25000 excl, BTW voor betaald.
Zoow...da;s meer dan je mij vertelde.
Ik moest het allemaal onder de 20 K regelen.
Nu zit je dus een beetje met de gebakken peren, want uit de reacties eerder in dit forum maak ik op dat je weinig of geen knowhow hebt van de software die je hebt gehad en met veel vragen daarover zit, dat de software beperkt is in de shows en frames die erbij zitten, dan je geen Live Controller hebt ( zoals LivePro van pangolin ) , je niet weet hoe je negative X & Y as instellingen kunt/moet doen.
Bij je Avatar zitten geen frames meegeleverd of te simpele naar je zin.
Al met al komt het op mij over alsof je meer betaald hebt voor iets wat minder kan en wara je nu achter komt dat je wellicht vrij veel betaald hebt voor iets wat gelimiteerd is. Uit jouw reactie lees ik dat je meer wilt dan je nu kunt.
Mamba is leuk voor bedrijven die zelf niet willen tekenen en programmeren of slechts heel beperkt. Avatar is een console voor de simpele LJ ( of JL kies maar ) die geen omkijken wil hebben naar de bediening maar stomweg knoppies wil drukken. Dat geeft niets, maar de zaken die jij nu aangeeft te willen zijn al uitgebreider dan wat je systeem kan.
Nu riskeer ik mogelijk een flame van de leden van dit board, maar het zij zo.
Ik post hier niet overdreven veel en vaak, maar ik vindt het wel treurig dat ik je allerhande info geef, je ook vertel over lease mogelijkheden en dat je met dit verhaal dan naar een ander gaat die je een Mystique verkoopt wat op zich wel een leuk apparaat is maar een te donkere rood erin heeft ( 700 mW rood 671 nm )Hierdoor lever je dus in op de intensiteit van je groen en blauw. Nu is blauw nog niet zo'n probleem, da's toch al een lastige en dure kleur, maar bij powerbeam shows ( shows waar je zoveel mogelijk power uit wilt halen ) is het wel een verschil of je met 300 tot 400 mW groen aan komt of 700 tot 800 mW.
Als ik de stats van de mystique bekijk levert ie in de populaire kleuren vrij weinig vermogen en voor het budget wat ik nu hier zie had je een Arctos systeem gehad met 350 mW blauw, 700 mW groen en 500 mW 650 nm rood. Veel feller en intenser en...had je pangolin software gehad inclusief 100.000 frames en 60 shows in beamshow en grafische shows waarvoor je ook nog eens overal shows voor kunt kopen.
Daarnaast heeft Panmgolin een standarad Live controller ingebouwd zitten en kun je het pakket eenvoudig uitbreiden naar o.a. LivePro en andere additioonele paketten/opties.
Het is niet voor niets het meest verkochtte software pakket voor de laserbiz.
In ieder geval zou ik mij, als ik jou was, nog eens beraden over mijn keuze en in ieder geval veel gaan lezen, om te beginnen met de manuals alvorens je hier naar de bekende weg vraagt...en lees ook over zaken zoals veiligheid, crowdscanning, de DO's en DON'Ts en vergeet niet....met een laser van 5 mW kun je al iemands ogen ernstig beschadigen, dus reken maar uit wat een 1500 mW voor ellende kan geven als die verkeerd gebruikt wordt.
Enfin, ik maak me weer veel te druk. Ik kan er alleen slecht tegen als wannabee's zich in de branche storten en zo vaak meer schade aanrichten dan goed doen...
Voor je in het diepe duikt neem je toch ook eerst zwemles ??
Excuses aan forummers die zich hieraan storen, maar dit moest ik even kwijt.
Grtx.
Peter
DMXLASER Peter
Hopelijk ben je je ei nu kwijt!!! Je had ook een e-mail naar deze persoon kunnen sturen hoeven wij niet mee te genieten (terecht of niet).
Maar goed genoeg hierover nu, zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere AOM's inplaats van een PCAOM om toch RGB te kunnen maken???