Het probleem bij een parallele port is dat je maar 1 byte tegelijk kan sturen volgens mij, bij serieel gaat het bit voor bit. En USB kan je naast elkaar sturen.

Correct me if I'm wrong

Op 18 mei 2005 14:37:05 schreef Jelmer:
Het probleem bij een parallele port is dat je maar 1 byte tegelijk kan sturen volgens mij, bij serieel gaat het bit voor bit. En USB kan je naast elkaar sturen.

Correct me if I'm wrong

usb is ook serieeel, alleen velen malen sneller...

nadeel, je moet er een driver voor schrijven en je moet de uart programeren

edit : er ging iets mis

[Bericht gewijzigd door uncleworm op ]

Op 18 mei 2005 15:58:16 schreef hilbren:
[...]
usb is ook serieeel, alleen velen malen sneller...

nadeel, je moet er een driver voor schrijven en je moet de uart programeren

De FT232BM USB IC is een makkelijke USB chip, zelfs een driver voor geschreven vanuit de fabrikant, standaard wordt hij aan de ene kant van de IC gezien wordt als compoort, (RS232), wat idd weer nadelen geeft aan het programmeren voor een X Y as die vloeiend loopt, dus idd.. dan moet je op de UART gaan programmeren.

Op 18 mei 2005 16:34:53 schreef Jelmer:
[...]

De FT232BM USB IC is een makkelijke USB chip, zelfs een driver voor geschreven vanuit de fabrikant, standaard wordt hij aan de ene kant van de IC gezien wordt als compoort, (RS232), wat idd weer nadelen geeft aan het programmeren voor een X Y as die vloeiend loopt, dus idd.. dan moet je op de UART gaan programmeren.

ja idd, synchrone communicatie zou een stuk makkelijker zijn...

Op 17 mei 2005 23:37:30 schreef WSS:
Nog ff een vraagje over de Medialas Mambablack,
Hoe zit het nu met die code? Wanneer heb je die nodig? Kan nu namelijk gewoon de shows draaien en maken onder mamba..... Niet dat ik straks op lokatie ineens de vraag om die code krijg, voor ik verder kan.

En weet iemand toevallig hoe je met de Avatar je beeld in spiegelbeeld kan krijgen, om vanachter op een scherm te projecteren? En hoe werkt dit met mamba?

Kijk hier maar eens voor vraag1:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/21547/last

Vraag 2:
In Mamba kun je X en Y inverteren.
Heb je een goede galvo, dan heeft deze twee jumpers op de stuurprint die het signaal kunnen omdraaien.
Ik heb in mijn systeem een klein microschakelaartje zitten, om dit snel te doen (aftakken van de jumper pinnetjes dus).
Gaat sneller dat softwarematig...

Owkay, maar kan dus uit vraag 1 nog geen antwoord, had laast de USB box ook op de andere laptop geprikt, en toen vroeg ie ineens om een registratie code...... Hoe zit dat dan weer?

Verder, kwa spiegelen, ik heb de Medialas Mistique, en tijdens de show vaak niet de mogelijkheid om ff op de laser iets om te zetten. Kwa mamba ben ik er wel uit, nu de avatar sturing nog, al is dat iets minder belangrijk omdat ik daar eigenlijk alleen beamshows uitdraai, maargoed, het is wel leuk om te weten.

Verder, schrijven jullie alle beamshows zelf? Of haal je ooit frames van internet? Leuke pages voor? Heb zelf ook al flink wat ILDA files zitten maken, vond de stadaard dingentjes in de avatar niet zo geweldig.......

Verder kwam ik er nog achter, dat integendeel als wat de meeste (zelfs medialas zelf?!?!?) beweren, zit er onder mamba wel een autotrace functie. Op het logotje gaan staan met het pijltje, rechter muisknopo, en trace background, en hoppa, als het een niet te moeilijk logo is, kom je al een heel eind...... Wel raar, want zelfs bij medialas zijden ze dat dit niet in de software zat.......

heeft er iemand nog wat magneetjes voor galvo's over. :-)

CYL0275 :P

ik hoor het wel.

Dat 'ie een code vraagt tijdens het het runnen is echt vaag !!
De dongle (of autorisatie code) heeft 'ie écht alléén nodig om op te starten.
Vind hij geen dongle of code, dan wordt de boel opgestart als Demo-versie. Zeker weten!

Als je met beamshows alleen bewegende straal bedoelt in de lucht, dan maak ik die zelf, ja. Moet toch een beetje met de muziek kloppen, toch. Zeker techno met een stevige beat moet goed op de maat zijn van de laserbeam. Of is het nu andersom?

Graphics zelf maken is lastiger, maar kan wel:
Neem een foto van bijv. een poppetje en laad deze met Photoshop Elements ofzo. Save dit plaatje als .bmp. Verschuif of verdraai of verklein het plaatje met Photoshop en save het plaatje weer. Gebruik deze bmp-tje steeds als achtergrond en trek steeds de plaatjes over in Mamba. Zo krijg je een 'bewegend poppetje'.

Volgens mij ken Mamba Black alleen een autotrace, maar die werkt niet goed als je achtergrond niet duidelijk genoeg is. Mamba kan dan niet goed de drempel-waarde bepalen of het wel of geen scanpunt moet worden.
Heb jij Mamba Black of Mamba2004 ??????????????????????
Bij 2004 werkt die grap niet hoor, met logo en dan rechter muistoets...

Voor spiegelen kun je in principe het (symmetrische) X of Y stuursignaal gewoon andersom aanbieden.
Is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als de jumpers doen.

Op 15 mei 2005 20:31:32 schreef pietje probeer:
[...]

Ja, begrijp ik. Rood moet nog gekocht worden dus daar kan ik nog wel over denken. Waarschijnlijk word het iets van 100 mW tegenover 190 mW alc60 (9A). Maar welke 2 lijnen van de argon worden meestal gebruikt?? Heb ik nog nergens kunnen vinden. Hier een schema misschien makkelijk.

Wavelength Relative Power Absolute Power
------------------------------------------------
454.6 nm .03 .8 W
457.9 nm .06 1.5 W
465.8 nm .03 .8 W
472.7 nm .05 1.3 W
476.5 nm .12 3.0 W
488.0 nm .32 8.0 W
496.5 nm .12 3.0 W
501.7 nm .07 1.8 W
514.5 nm .40 10.0 W
528.7 nm .07 1.8 W

Ben overigens nog op zoek naar een AOM + driver. Moet tussen 450nm en 530nm zitten. Ook een aantal dichro's zijn erg welkom dus roept u maar.

????????

Op 18 mei 2005 22:30:46 schreef hilbren:
[...]
wat is jou vraag?

Welke 2 lijnen van de argon worden meestal gebruikt voor (R)GB?? Heb ik nog nergens kunnen vinden. Of waar word de scheiding gemaakt, 490 nm ???

Ben overigens nog op zoek naar een AOM + driver. Moet tussen 450nm en 530nm zitten. Ook een rode laser ong. 100mW en een aantal dichro's zijn erg welkom dus roept u maar.

Als je een dure twee of meerkanaals PCAOM hebt lijkt het me een leuk project om het gewoon eens uit te proberen.. ?

Hoe meer lijnen hoe hoger je redement en als je ze ook apart kunt regelen (RGB en UV b.v. ) kun je ook het gamut aardig oprekken, zonder dat het redement al te laag wordt.

Voor gewoon groen en blauw zou je er een paar samen kunnen nemen.

Hallo, ik heb zelf MambaBlack. En idd, de autotrace is niet zo geweldig, maar met een vrij simpel logo kom je toch al een heel eind, ff wat bijwerken en klaar......

Tja dat van die code..... Het was wel toen ik ook de USB box (dus udb-->sub-d) eraan hing, misschien dat je dan dus toch maar vanaf 1pc je shows kan draaien? en op de rest alleen kan proggen?

Verder ben ik er met mamba black wel uit hoe ik moet spiegelen, nu nog met de avatar sturing..... Werkt overigens ideaal die avatar sturing! Kan gewoon op de pc, thuis, alles offline editen, dan laden op flashcard, en klaar is kees. Gaat bij mij nu nog wel een laptopmee, voor alle zekerheid, maar wil de beamshows eigen toch wel alleen met de avatar gaan doen.

Heb jammer genoeg geen PCAOM dus kan het niet zelf proberen. Denk zelf dat ik de scheiding ga maken op 490 nm, lagere lijnen: blauw ,hogere lijnen: groen. Zo hou ik denk ik ook het meeste redement. Wil het blauw en groen scheiden met een dicro maar heb wat bedrijven gemailt maar ze mailen niet echt terug. Als iemand nog een goed bedrijf weet hoor ik het graag.

Aart, werkt jouw AOM al helemaal O.K. Zo ja. wat was het probleem??

Die van mij werkt volgens mij prima, maar ik moet hem beter en stabieler richten.
Heeft allemaal niet zo een haast, ben met wat niet-laser projecten bezig nu.

Ik snap je idee van scheiden niet helemaal ? AOM's werken op een enkele golflengte, PCAOM's op een aantal.

Zie het als een electronisch instelbare trali.

De instellingen lijken niet echt te werken, wordt nog wat meer experimenteren.

Heb ik je niet helemaal goed begrepen denk ik.

Sommige AOM's kunnen toch ook op meerdere golflengte werken, alleen niet meerdere tegelijk. Of heb ik het dan helemaal mis, mijn AOM (NEC weinig info over te vinden) werkt op mijn argon laser en op een NeNe laserbuisje. Nog niet precies zoals het moet volgens mij, maar heb ook nog niet zoveel ervaring met zo'n ding. Als de AOM aansluit +28V zou hij toch gelijk de volledige straal moeten afbuigen, bij mij gaat het grootste deel licht er gewoon doorheen. Of kan dit geheel liggen aan de opstelling, is niet super net als bij jou op foto.

Ik volg je even niet helemaal meer, misschien weet iemand anders het. :)

Ik heb toevallig net even een hoofdstukje op mijn site aangemaakt met alle info over mijn AOM-knutsel en wat links etc.

Is niet zo heel spannend, nieuw zijn het schema van de voeding en een paar foto's.

Ik ben er nu nog mee bezig dus let niet op kennelijke fouten.

Hier wat foto's, van de laser die we nu hebben aangeschaft, de Medialas Mistique 1500.

Foto's zijn met een gewone digicam gemaakt.
http://www.w-s-s.nl/pictures/app/

Graag jullie mening......

Op 25 mei 2005 00:51:40 schreef WSS:
Hier wat foto's, van de laser die we nu hebben aangeschaft, de Medialas Mistique 1500.

Foto's zijn met een gewone digicam gemaakt.
http://www.w-s-s.nl/pictures/app/

Graag jullie mening......

Ziet er leuk uit! Hoeveel heb je ervoor moeten betalen?
En btw er staat een foutje op je site denk ik
WSS heeft begin deze maand een 1,5mW Full-Colour laser aangeschaft,
is een beetje weinig lijkt mij :D
uhhmz http://www.w-s-s.nl/pictures/028i.jpg

[Bericht gewijzigd door uncleworm op ]

ik heb net van norm gehoort dat hij een tweede galvano gaat bouwen. hij heeft in de tussentijd al aardig wat vordering gemaakt.

http://pages.videotron.com/legato/LaserShow/LaserShow.htm

Dit is een medialas mistique dus, heb er incl. de avatar sturing, mamba black en het scherm rond de 25000 excl, BTW voor betaald.

Dat andere foto'tje.... tja, das een vast tourtje die loopt bij ons (we hebben een soort van licht en geluids bedrijf, maar meer richting totaal concepten, vandaar ook de laser+zelf kicken natuurlijk...) die show heet de Kinky Party, is zon 2a3x per maand weg.... lekker showtje dus!

Waar ik overigens ook nog tegenaan loop bij Mamba Black, is het live-control gedeelte. Bij Pangolin heb je een scherm waar alle figuurtjes/effecten als een soort van plaatje opstaan, dit krijg ik bij mamba niet voor elkaar, of zie ik iets over het hoofd of doe ik iets verkeerd? Dit zou namelijk wel erg makkelijk werken, omdat raden wat er onder welke knop zit, en welk figuur er bij welk bestand hoord, ook niet het meest ideale is. Dit is overigens ook het grote nadeel van de avatar vindt ik, er kan geen scherm aan waar op te zien is, wat er onder welke knop zit!