hilbren
zonder rook geen elektronica
hier staat een mooie howto...: http://www.candlepowerforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Numb…
Hoi! Even een vraagje, ik heb een guido-dac setje, en als ik nu in popelscan 3.1 of lager een cirkel probeer te tekenen, dan krijg ik dit:
Aan de motoren ligt het niet, die heb ik al een keertje vervangen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar is er iemand die een idee heeft waaraan het zou kunnen liggen?
Bedankt!
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
volgens mij klopt de remspanning niet
of dr is iets met je dac aan de hand
als je de mogelijkheid hebt moet je dr ff een x/y scope op aan sluiten om de output te controleren
het kan ook zijn dat je spiegels gewoon te zwaar zijn
wat heb je dr opzitten post ff een picje als je kan
probeer ook maar eens een vierkantje te maken
die zijn moeilijker om goed te krijgen
de goede spiegels zijn crusiaal.
deste dunne en kleiner deste beter
[Bericht gewijzigd door ledfreak op ]
Op 30 maart 2005 23:34:58 schreef T Noitn:
Hoi! Even een vraagje, ik heb een guido-dac setje, en als ik nu in popelscan 3.1 of lager een cirkel probeer te tekenen, dan krijg ik dit:Aan de motoren ligt het niet, die heb ik al een keertje vervangen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar is er iemand die een idee heeft waaraan het zou kunnen liggen?
Bedankt!
Raar dit zeg, probeer je een vierkant te maken krijg je ronde hoeken.. Maak jij een rondje en je krijgt strakke 90 graden hoeken!
zou idd je dac is controleren met een scoop. Heb je je motoren goed aangesloten? (juiste polariteit op de dac, rem spanning owkee?)
Op 31 maart 2005 07:55:25 schreef ledfreak:
het kan ook zijn dat je spiegels gewoon te zwaar zijn
wat heb je dr opzitten post ff een picje als je kanprobeer ook maar eens een vierkantje te maken
die zijn moeilijker om goed te krijgen
de goede spiegels zijn crusiaal.
deste dunne en kleiner deste beter
De spiegeltjes zijn licht, en met kleine alu voetjes gemonteerd, dat zal het waarschijnlijk niet zijn.
Vanavond nog eens alles uitmeten, maar heb nu al gecontroleerd en alle aansluitingen zijn juist. Ik ben eigenlijk een beetje bang dat er iets mis is met mn dac.
Het kan toch niet aan die gain- en offset-poti's liggen he? Trouwens, als je die afstelt, dan raadt guido aan van op je output 6 volt te krijgen zeker?
Bedankt voor de reakties!
ledfreak
humz kan verder niks vreemd vinden aan de motors zelf
ziet er goed uit geen grote spiegels ofzo verder
je kan het verder met afregelen ook niet beter krijgen
Op 31 maart 2005 15:30:38 schreef Jelmer:
Ik denk hetzelfde als aart eigenlijk...
Het probleem is dat het vroeger wel werkte, en dat ik niet kan vinden wat ik sindsdien verkeerd zou kunnen gedaan hebben. Op een andere pc geprobeerd waar het vroeger ook naar behoren werkte, en zelfde probleem, zonder dat ik ook maar één instelling van popelscan of wat dan ook heb veranderd sinds de vorige keer opstarten...
Nog een beetje zoeken, maar ik vrees dat het aan mn dac ligt
Op 31 maart 2005 13:38:41 schreef T Noitn:
[...]
De spiegeltjes zijn licht, en met kleine alu voetjes gemonteerd, dat zal het waarschijnlijk niet zijn.Vanavond nog eens alles uitmeten, maar heb nu al gecontroleerd en alle aansluitingen zijn juist. Ik ben eigenlijk een beetje bang dat er iets mis is met mn dac.
Het kan toch niet aan die gain- en offset-poti's liggen he? Trouwens, als je die afstelt, dan raadt guido aan van op je output 6 volt te krijgen zeker?Bedankt voor de reakties!
Waar het me aan doet denken is dat je opamps verzadigd raken door een te hoge gain, wellicht veroorzaakt door een slecht contact. Ik kan je aanraden alle contacten op de print na te lopen. Het plaatje komt me bekend voor van toen ik mijn DAC aan het bouwen was.
Op 30 maart 2005 23:34:58 schreef T Noitn:
Hoi! Even een vraagje, ik heb een guido-dac setje, en als ik nu in popelscan 3.1 of lager een cirkel probeer te tekenen, dan krijg ik dit:Aan de motoren ligt het niet, die heb ik al een keertje vervangen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar is er iemand die een idee heeft waaraan het zou kunnen liggen?
Bedankt!
Je zou ook eens kunnen kijken of je coordeinaten stelsel nog klop. Als hier softwarematig its aan veranderd is en de waarden die naar de poort gaan buiten de 8 bits range vallen krijg je ook vreemde resultaten.
Als een pinnetje van de poortaanlsuiting niet goed verbonden is met de DACS kloppen de coordinanten ook niet meer en krijg je evenals vreemde figuren. Het zou dus een slecht contact van de datapoort kunnen zijn... :s
Okee, bedankt voor de reacties, ik ga het nog even bekijken. In ieder geval wordt die TL 084 behoorlijk warm...
hilbren
dat kan kloppen want dat ic is er ook helemaal niet geschikt om een stappenmotor aan te sturen...
je moet er op z'n minst een tda 2030 achter gooien.
en die moet je de stroom laten sturen (niet de spanning) dan kun je er nog net even wat meer snelheid uit halen en je hebt er dan gelijk een extra rem bij...
Op 3 april 2005 18:10:46 schreef hilbren:
[afbeelding]nu nog de capacitieve sensor en de aansturing...
Zie er nice uit! Wat is de hoogte van je lager blokjes? (zeg maar de afstand tussen de stukjes print)
Op 4 april 2005 14:07:28 schreef hilbren:
afstand tussen de printplaten is 8mm
Hilbren, ziet er goed uit hoor! hoe heb je de asjes aan de magneten bevestigd?
hilbren
er zit een gat in de magneten, dus je pakt de as(koolstof 2mm) schuift hem erdoorheen en met een druppel secondenlijm heb je een perfect anker 
ledfreak
Op 4 april 2005 21:20:46 schreef hilbren:
er zit een gat in de magneten, dus je pakt de as(koolstof 2mm) schuift hem erdoorheen en met een druppel secondenlijm heb je een perfect anker
maar is ie dan nog 100% in balans ?
hilbren
dit prototype niet helemaal, maar met een beetje meer nauwkeurigheid kom je een heel eind denk ik.
maar bedenk ook goed, dit ding hoeft alleen heen en weer te bewegen. pas als hij heel hard rond gaat draaien merk je pas dat hij onstabiel is.
Op 4 april 2005 21:20:46 schreef hilbren:
klinkt eenvoudig! Is de 2mm as een beetje stijf genoeg? of kan het buigen? Gebruik je ook 2mm kogel lagers?
Hallo allemaal,
Ik zoek een krachtige RGB (white) laser met interface kaart en software. Als het kan met een snelle stappenmotor van 30K of meer, want ik wil er ook animaties mee doen. wie weet er nog een paar adresjes waar ze nog een beetje betaalbaar zijn. prijscategorie globaal 7000euri
hartstikke bedankt alvast.
Op 5 april 2005 00:25:26 schreef duracell3000:
Hallo allemaal,Ik zoek een krachtige RGB (white) laser met interface kaart en software. Als het kan met een snelle stappenmotor van 30K of meer, want ik wil er ook animaties mee doen. wie weet er nog een paar adresjes waar ze nog een beetje betaalbaar zijn. prijscategorie globaal 7000euri
hartstikke bedankt alvast.
dit kwam ik toevallig vandaag tegen op ebay
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=53141&i…
Op 5 april 2005 00:49:37 schreef uncleworm:
[...]dit kwam ik toevallig vandaag tegen op ebay
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=53141&i…
ehm liefst eentje zonder waterkoeling omdat dat niet overal aanwezig is en ik moet ermee op pad.