Ok... bij deze leg ik het volgende probleem voor. Ik heb een schakeling met o.a. onderstaande erin:

http://www.cybercomm.nl/~hstoker/1.jpg

De buzzer die is aangesloten moet geluid laten horen. RC3 is een uitgang van een PIC16F870, die in rusttoestand 5V is.

De software is zo gemaakt dat als er op een knop wordt gedrukt de spanning op RC3 0V wordt (met multimeter geverifieerd)

De Buzzer werkt als op de + 5V DC wordt gezet, en de 0 aan de aarde wordt gehangen.

Druk ik echter op de knop, dan hoor ik niets :(
Is deze schakeling fout?? (ik heb hem namelijk niet bedacht) Ik zie de theorie er achter ook niet werken namelijk.

(en dan doe je HBO elektro... ja, ik schaam me diep!)

Je moet de transistor opensturen zodat er een stroom van boven collector naar de emitter kan. Dit opensturen doe je door via een 10k weerstand +5v op de basis te zetten. Dus je schema klopt wel. Je kunt alleen beter ff die 22ohm bij je buzzer zetten en niet onderaan.

En als het goed is moet de buzzer juist aangaan zodra je een 1 op de uitgang zet. (dus +5v)

je kan ook gewoon een PNP tansistor nemen..de 557.

Tsja... lijkt mij allemaal ook heel logisch. Maar ik heb de schakeling ook ff opgebouwd zonder de rest erom (buzzer, tor en weerstanden) maar buzzen ho maar.

Hang ik de min gelijk aan dezelfde ground dan gaat ie wel buzzen.

En de buzzer trekt maar 2 mA, dan is het toch ook mgelijk deze gelijk aan de PIC te hangen, of niet?

Ja, dat is mogelijk, hang de + v/d de buzzer aan 5V en de - aan de Pic uitgang