Prutsertje
bloep....
Ik heb gezien dat er sensors bestaan om de ruitenwisser bij regen automatisch te laten werken (Citroen bijv.)
Nu zijn die dingen ook als inbouw module te krijgen
zie ook http://www.waeco.nl/autoaccess1/mclear1.rxml
en nu is de bekende vraag, is dit ook zelf te bouwen ??
ze geven een stukje van de werking prijs:
De op de voorruit bevestigde regensensor bestaat uit een achttal infrarood zenders en een infrarood ontvanger.
De zenders zijn cirkelvormig om de ontvanger, die zich in het midden van de zenders bevindt, heen geplaatst. Telkens zenden twee infrarood zenders hun licht afwisselend naar de ruit. Op de overgang tussen glas en lucht wordt het licht gereflecteerd. Deze informatie gaat naar de ontvanger en wordt door intelligente meettechniek beoordeeld. Regendruppels veranderen de hoeveelheid van het gereflecteerde licht en hierdoor het meetsignaal. Een microprocessor gebruikt het signaal voor de aansturing van de ruitenwissers en bepaalt wanneer en met welke frequentie deze aangezet wordt. De speciale Magic Clear meettechniek zorgt ervoor, dat aanhoudende invloeden zoals krassen of vuil hetzelfde meetsignaal veroorzaken als bij een droge ruit; en de aansturing van de wisser blijft achterwege. De gepatenteerde regelelektronica reageert uitsluitend op regendruppels, maar dan extreem gevoelig!
(deze topic zou dus ook in ontwikkeling kunnen, maar goed, ik heb maar gegokt
)
[Bericht gewijzigd door Prutsertje op ]
Prutsertje
bloep....
Jawel, die regensensors van conrad ken ik wel, maar ik ben bang dat dit niet erg praktisch is i.v.m. vuil, luchtvochtigheid, vorst etc. ik vroeg mij eigenlijk af of er niet zo'n manier mogelijk is zoals in het voorbeeld beschreven, met lichtreflectie o.i.d.