Op 5 april 2005 13:43:12 schreef Lucky luke:

die link van wat ik wil gaan maken, wat is de minimale kennis die ik daarvoor nodig heb? moet ik dan dat hele lijstje afwerken?

Minimale kennis is Microchip ASM = 35 instructies ;-)

verder is het handig om wat van de MACRO optie te weten
en de DEFINE instructie

In de asm file staat hier een daar wat extra commentaar

http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william/bestand/rgb.asm

Minimaal de volgende items:
* meerdere Leds aansturen op uitgangen
* intern eeprom schrijven/lezen
* uart gebruiken (= RS232 ofwel compoort)
* PWM (= puls breedte modulatie)

Op 5 april 2005 14:10:19 schreef Lucky luke:
die conteroler zelf is dus zon 5 e.

valt mee.

neem een 16F628A € 3,03 http://www.voti.nl/winkel/p/PIC-16F628A-DIP.html
maakt voor het ontwerp niet uit. Werkt namelijk op beide.

moet ik m alleen niet opblazen, dus een vraag: hoe blaast een kluns een pic op?

dan weet ik wat ik NIET moet doen.

Niet meer als 5V. Dus een regelaar ervoor bijv 7805
Voeding niet verkeerd om aansluiten.

Op 7 april 2005 17:30:38 schreef Lucky luke:
ik wil het wel simpel houden, en jullie gaan eerst allerlij moeilijkere maar mooie alternatieven opsomen, en vervolgens weer over op beginnersspullen.

ik vind t leuk om te lezen, maar ben al enigzins begonnen met gewoon even die 35 instructies te proberen te vatten, datasheets te leen ed. ik wil nu eigenlijk niet dat ik dat voor niets heb gedaan, ik stap net binnen in de wereld van uC's gooi me ajb niet gelijk in het midden van het labirint, met als excuus dat de uitgang dan makkelijker te vinden is. ten eerste leer ik dan niets en ten tweede, wat ik leer snap ik dan ook geen hout van, ik snap ook geen hout van waar jullie het over hebben, ik moet nog veel leren.

daarom roep ik dus jullie hulp in, mischien klink ik hierboven wat boos, maar dat ben ik niet.

* Lucky luke is zo min mogelijk boos, en nu dus ook niet*

ai,ai begrepen baas :P

heb alleen nog wat vragen:

om te beginnen: is die set van 35 instructie gelijk voor die bijde pic's? (16f628 en 16f84a dacht ik)

Ja die zijn precies gelijk

verschilt de pinout?
waar?

Nee,er is geen verschil in die zin dat de pinnetjes die op de 16f84a een bepaalde naam hebben dezelfde naam hebben in de 16f628. Alleen zitten er extra functies op de 16f628 die aan de verschillende pootjes zijn toegevoegd. Al deze functies staan standaard uit, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

kan ik bieden op dezelfde wijze "burnen" met die programmer van hier?

Ik zie niet in waarom niet, gewoon proberen

geld de microcontroller toturital voor allebij?

Ja, alleen wat ik zo zie beschrijft de tutorial niet de extra funncties die de 16f628 meer heeft dan de 16f84a

Houd ook in je achterhoofd dat de 16f628 de opvolger is van de 16f84 en (dus) pen compatible is.

als ik de datasheet ergens niet snap dat gebeurt nogal eens, kan ik dan bij posten van de link en vermelden blz nr+quote van wat ik niet snap hulp krijgen?

Wat mij betreft wel maar geef dan wel duidelijk aan wat en waarom je het niet snapt, dan is het wat makkelijker uitleggen.

* Lucky luke heet zichzelf hartelijk welkom in de wereld van uC's, moeilijke kost, maar wel leuk. gelukkig zijn er velen die me helpen

Dan hoef ik het niet meer te doen :D

Op 7 april 2005 18:19:21 schreef Lucky luke:
ok ik zal duidelijk uitlegeen wat ik niet snap, maar op voorwaarde dat ik niet de extra harddisk voor de CO server hoef te betalen :D

Duidelijk is niet altijd gelijk aan veel, je kunt ook kort en duidelijk zijn

als ze glijk zijn, is de 16f628dan ook gelijk aan de 16f628A? want de laatste kun je wel samplen bij microchip en de eerste niet.

Ze zijn gelijk aleen poort A is wat uitgebreider dan op de 16f84a

(samplen mocht toch gewoon?)

tuurlijk als het je lukt, de laatste tijd is het mij niet meer gelukt om bij microchip te sampelen.

edit en offtopic: wou ff maxim bekijken, kom ik hier :( http://www.maxim.nl/home.html.

er was al n maxim farmaceutics, nu deze nog.

sportfood, chips???? van aardappel dan, niet van silicium hoop ik...

[/offtopic]

haha kijk op http://www.maxim-ic.com (mocht je in het vervolg een site niet kunnen vinden tik het dan in op google.

off(?)topic:
Moet je bij zo'n 8051 niet losse RAM en ROM IC's hebben? En dat programmen, heb ik daar echt alleen een max232 voor nodig? Het lijkt me wel leuk om naast mn PICjes wat te stoeien met zo'n 8051 :)

@ Luke: PORTA zn adress kan je in de datasheet opzoeken. ORG 00h is niet oke, ik weet zo niet wat het moet zijn, ik werk met C, maar op ORG 00h zit de interrupt vector (dacht ik?).
SET en CLR, zijn dat wel ASM commando's? (shame). In ieder geval is dit niet goed zo, dat is alles wat ik weet... mijn C compiler doet alles voor mij (A) (C maakt LUI)

Op 7 april 2005 19:00:30 schreef Lucky luke:
wat betreft programma maken:

teller	equ	??h
porta	equ	??h
		org	00h	

set	porta,?
		dan hier een loop met die teller
		clr porta,?
		end

zou dit, mist ? ingevuld en loop toegevoegd, 1 led kunnen doen knipperen?

Kijk goed op pagina 36 van de datasheet daar staat heel wat anders voor set en clr en je moet ook nog iets doen met trisA en de status bits doen kijk voor dit laatste op pagina 31 van de datasheet ga dr ns op zitten voor een half uurtje en als je er dan echt niet uitkomt post dan weer hier of kijk anders op http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=2002&month=2… . Daar vind je in het februari nummer van 2002 een artikel over het programeren van de pic16f84a. Bij dit bouwproject kun je ook gratis programma voorbeelden downloaden en daar zit vaast ook wat van je gading bij

Op 7 april 2005 19:33:45 schreef Berry:
@ Luke: PORTA zn adress kan je in de datasheet opzoeken. ORG 00h is niet oke, ik weet zo niet wat het moet zijn, ik werk met C, maar op ORG 00h zit de interrupt vector (dacht ik?).

Bij de compiler zijn ook een aantal header-bestanden meegeleverd (voor ieder processortype eentje). Als je die include, dan is PORTA (en alle andere symbolen) al voor je gedefinieerd.
Wat betreft ORG 0x00: zolang je geen interrupts hebt ingeschakeld, mag je gewone programma zonder problemen vanaf locatie 0 beginnen. De resetvector is ook 0, dus je begint gewoon aan het begin.

@ Lucky luke
artikel goed LEZEN.

Die vb interface is om een geprogrammeerde uC van een ander lichtprogramma te voorzien. Zodat je niet elke keer de uC hoeft te wissen en proggen. Het is eigenlijk een bootloader voor het lichtschema in de PIC.

is allemaal niet zo moelijk. Je hebt enkel geduld nodig en veel vrije tijd ;-)

Op 11 april 2005 15:48:59 schreef Lucky luke:
maar ik zou dus die standaart hex-code van de site erin kunnen zetten met die programmer van hier, en dan staat daar alles in? dus ook welke poort in of uitgang is enzo?

Kijk in het commentaar dat in de asm file staat. Daar staat ook wat ingang en uitgang is.

dus als ik me aan het schema van die site (die geloof ik van willie worteltje is (?) ) houd, kan ik die standaard hex code gewoon laden en me daarna verder gaan verdiepen?

Ja want alle fuses (configuratie-word (2 bytes)) staan er ook in. Dus alleen hex laden en proggen

want het is zo vet als iets werkt, dan kun je daarna gaan snappen hoe, en verbeteren.

Misschien eerst met iets simpelers beginnen,. Maar had ik al gezegd ;-)

en met die vb interface kan ik dan nog knoeien aan wat ie doet?

lijk me gaaf! :D

Het lichtpatroon is naderhand te wijzigen ZONDER dat de uC uit de schakeling moet worden gehaald en opnieuw geprogd. Het is een soort bootloader. En je hoeft er dus geen programmer of programmer software voor te hebben. Enkel het vb progje en een com poort.

Echter de eerste keer moet de code wel met een programmer in de pic worden geprogd.

Er zijn 3 lichtpatronen:
kleur aan
kleur faden
kleur knipperen

Op 12 april 2005 14:55:28 schreef Lucky luke:
kan ik dat nog verprutsen met t een of ander? (ben af en toe n klungel!)

Kan wel, maar als je de fuses niet veranderd komt het goed.

en ook weer naar orgineel terug te zetten?

Ja

zo moeilijk is de simpele pic programmer van hier niet lijk me, is ie geschikt?

Ja

Op 13 april 2005 11:56:47 schreef Lucky luke:
[...]
hoe "ziet" dat ding wat school is dan??

na, dat gaat school niet leukvinden (hebben zeer strikt anti-spam beleid...)

Spam, dat stelt me teleur ik dacht dat je het leuk vond om meer te leren of microcontrolers, maar jah als je het als spam beschouwd kunje er net zo goed gelijk mee ophouden.

enniewee die fuses zitten in je processor en die worden ingesteld op adres 2007h dat adres bevindt zich niet in je geheugen maar is er alleen maar om de watchdogtimer, ext_osc, etc, etc in te stellen. Je hoeft ze dus niet zelf te maken. Alleen moet je wél in je programma wat Willie al geschreven heeft 2 posts hierboven.

@hoihoi
INTRC_OSC_NOCLKOUT betekent
Interne rc oscilator op 4Mhz en geen clock uit. Dit houdt in dat de 2 pinnen dus nu te gebruiken zijn als i/o.

@Lucky luke

als ik die fuses ook zelf moet maken word t nog moeilijker.

Nee die staan in de asm en worden door Microlab omgezet in de juiste config code. De eerder genoemde fuses

_CP_OFF & _WDT_OFF & _PWRTE_ON & _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _LVP_OFF & _BODEN_OFF

betekenen :
_CP_OFF : codeprotectie uit
_WDT_OFF : watchdogtimer uit
PWRTE_ON : power up timer aan
_INTRC_OSC_NOCLKOUT : zie hierboven
_LVP_OFF : low voltage programming uit
_BODEN_OFF : reset bij spanningsdip uit

Op 13 april 2005 16:14:18 schreef Willie Worteltje:
@hoihoi
INTRC_OSC_NOCLKOUT betekent
Interne rc oscilator op 4Mhz en geen clock uit. Dit houdt in dat de 2 pinnen dus nu te gebruiken zijn als i/o.

@Lucky luke [...]Nee die staan in de asm en worden door Microlab omgezet in de juiste config code. De eerder genoemde fuses

_CP_OFF & _WDT_OFF & _PWRTE_ON & _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _LVP_OFF & _BODEN_OFF

betekenen :
_CP_OFF : codeprotectie uit
_WDT_OFF : watchdogtimer uit
PWRTE_ON : power up timer aan
_INTRC_OSC_NOCLKOUT : zie hierboven
_LVP_OFF : low voltage programming uit
_BODEN_OFF : reset bij spanningsdip uit

snap t niet geheel, maar het maakt wel wat duidelijk.

wat doet ic-prog eigenlijk? kan die die fuses aanmaken? doet t dat ook? hoe voorkom ik dat indien het antwoord op de vorige vraag ja is? wat is standaard als fuse? zijn er eigenlijk wel standaard fuses? als ik zelf een programma zou gaan schrijven is asm wat moet ik dan met fuses doen? als ik zelf iets schrijf kan ik dat dan hier ter conterole posten? (niet dat ik voor die led zelf ga schrijven als ik het met dat vb programma kan aanpassen)als ik dat met dat vb programma aanpas (hoe eigenlijk?) hoe zet ik t dan weer terug als het resultaat niet mooi is?
kan ik gewoon in die asm code gaan prutsen om dat faden langer te laten duren? dan moet ik even opzoeken waar, maar kan ik dan mijn idee hier posten ter conterole? of (voor dat faden langer laten duren) kan ik dat faden-langer-laten duren ook met dat vb programma? wat doet dat vb programma eigenlijk precies? en wat kan ik ermee?

(1 antwoord roept 10.000 vragen op)

Op 26 april 2005 15:00:36 schreef Lucky luke:
maar staat er dan ergens wat ik moet met een pin die meerdere dingen kan? dat ben ik nog niet tegengekomen namelijk.

He lucky. jij bepaalt wat je wil met een pin. wat jij wil stel je in met bv trisa, trisb, enz. zie dit niet als afkraken maar ik denk dat je de lat nu gelijk een beetje te hoog legt met pics als beginner. ga eerst wat miniprojectjes doen met een ingang (drukknop) die een ledje aanzet (uitgang). zo leer je veel beter. ik zou ook wel een mooie rgb PWM aansturing willen maken icm een propclock. dat is nl wat ik echt wil, maar pluis eerst die pic ff uit. ok, die rgb led aansturing is niet zo lastig als je die pic flashed en en naar gaat kijken....ooohh, maar ik weet me g.d niet hoe het programma werkt. ik ben bezig met de beginnerscursus van www.picbasic.nl en das wel geinig. eerst deed ik asm (dan ben je idd wat actiever met de pic zelf bezig) maar soms net wat lastig met bankselect en andere gein. commando's gemaakt in Basic is net wat lekkerder te leren.

Op 29 april 2005 16:42:31 schreef Lucky luke:
nog over die pinnen, als ik in trisa en trisb alles op uitgangen zet, hoe gaat het dan met de ocilator in/uit?

weet ik ook nog niet echt, bij de 16f84a die ik heb had ik dat probleem niet, ik heb ook 2 16f628a pic's. maar als je die osc ingang wilt gebruiken geef je dat aan met die fuses en dan hou je wel in je achterhoofd met trisa en trisb instellen dat je die pinnen niet moet gebruiken.

en met de comunicatie met de pc?

gewoon in je progger prikken en proggen......snap je vraag nie.....:-)

[
en icprog lukt me niet (ik heb nog geen programmer gebouwd en ook die pic nog niet binnen maar zou daarna graag meteen beginnen dus willen weten hoe ik icprog moet instellen.

ik heb de simpele pic progger gebouwd van deze site (werkt perfect met de 16f84a en 16f628a). gewoon instellen zoals in de pic artikel staat van deze site, aleen dan stel je hem niet in als 16f84 maar als 16f628....komt goed. lees het artikel.

en nou is het genoeg geweest :D;-):7

Op 30 april 2005 22:48:54 schreef Lucky luke:
als ik icprog opstart krijg ik gelijk een waarschuwing met de teks "privileged instruction" deze krijg ik ook wel eens als ie al opgestart is, maar wat is het, en wat moet ik ermee?

Ik veronderstel dat je Win2000/XP gebruikt? De Windows 2000/XP driver van de site van IC-prog downloaden. In de map van IC-prog plaatsen en dan in de opties aanvinken.

Op 30 april 2005 22:25:51 schreef Lucky luke:
[...]
dank je, dus als ik de ocilator op intern zet kan ik ze gewoon gebruiken? das dubbel voordeel: en geen externe ocilator bouwen en twee pinnen meer!

zet je hem op intern heb je idd 2 in/uitgangen meer tot je beschikking jah. enige beperking van de interne osciliator is dat je aan 4 en 20 MHz gebonden ben (zo uit m'n hoofd) en dat de interne osc minder nauwkeurig is dan een externe kristal. Hoe dat zit met AN3 enzo waar je het eerder eens een keer over had, ben ik ook nog niet uit maar het is zowieso een analog comparator. ik hou het zelf ff nog bij i/o......

ik bedoel de rx en tx pin (of hoe heten ze) die zijn ook pinnen van in/uit dacht ik, zijn die gewoon in/uit als je niet aan t proggen bent? (hoe "ziet" die pic eigenlijk of je m progt? dat was iets met voedingsspanning op mclr ofzo...) (CMIIW, I don't know)

als je dat ding heb geprogd dan zijn die dingen i/o, of wat je dr mee wil. je heb ook "in-circuit" proggers. daar heb ik geen ervaring mee. ik prog mn pic met de simpele pic progger van deze site, trek hem eruit en doe hem in mn toepassing printje. en dan zijn het i/o pinnen ja als ik dat wil. en idd dat proggen heeft met een bepaalde hogere spanning te maken, zodoende weet die pic dat ie geprogd wordt. verder weet ik er niks van. ik gebruik dat in circuit proggen (nog) niet.

Op 1 mei 2005 19:22:34 schreef Lucky luke:
ik zie alleen een windows NT/2000 driver... is dat m?

EDIT: heb m gedowload en doet niks, heb ook iets van een disasmbler gedowlaod, ik neem aan dat dat iets is dat vertaalt van .hex naar .asm?

en zit er nu ook een assembler in icprog?

zoiets zag ik tenminste...

hoe zet je m nederlands?

setting -> options in icprog, daar kan je ook een vinkje ergens zetten bij nt/2000 driver enable en de taal veranderen. kom op zeg! had je allang uit kunnen vinden. beetje het programma leren kennen, ff rondsurfen door alle menu's! wacht nou eerst dat je die progger heb gemaakt en aan heb gesloten op je pc en dan pas kan je zeggen of tie het doet ja of nee. ik heb zelf ongelooflijk veel problemen gehad om mn 1ste pic te proggen en alles uit te zoeken. het komt niet aanwaaien en niet voor elk klein dingetje (zoals taal instelling) op CO aankomen. het is toch eerst veel leuker om dat zelf uit te zoekn en er gaat gewoon aan het begin erg veel tijd in zitten!
icprog is een programma om het hex bestand om te zetten in machinetaal die wij gewoon echt niet kunnen begrijpen als mens en direct in je pic kan flashen dus met mplab maak je je programma en zet je dat om naar hex (assembler) en dan met icprog van hex naar machinetaal direct in je pic.
en laat dat disasambler maar links liggen als beginner!
ik heb het idee dat bij elk antwoord die aan je gegeven wordt in deze topic 1000 vragen bij je oproept, terwijl zeker 9 van de 10 vragen door jezelf beantwoord kunnen worden als je die pic tutorial goed! leest. er kwam geen enkele vraag bij mij op van het begin van de tutorial tot mn eerste geprogde pic met een knipperend ledje. alles is terug te vinden in die tutorial. kom op ff wat meer inititief en zelf doorzoekwerk.
suc6 dr mee. (we horen het wel als je je 1ste pic flashed of als je problemen heb met het flashen). ik heb zelf veel problemen gehadmet het flashen. hij verify'de niet goed en als ik de pic terug inlas dan stond er niet in wat ik erin wilde hebben (dat was met de 16f84a, ik had een voltage probleem, maar de 16f628a kan af met een mindere programmeer spanning dan de 16f84a dus geen probleem voor jou). ik heb de instelling van icprog iets anders dan van de tutorial. ik heb namelijk alleen een vinkje bij verify after programming en niet bij verify during programming. hiermee werd mijn probleem opgelost met het proggen van de 16f84a. let op met deze instelling!: ook al doe je geen pic in je progger, het programma icprog zal zeggen dat de pic juist is geprogrammeerd, maar zal uiteraard niet door de verify komen. zet je beiden vinkjes uit in icprog, dus geen verify after programming dan zal de pic gewoon juist zijn geprogrammeerd door icprog zelfs wanneer dr geen pic in je progger zit! verify is belangrijk dus!

Op 1 mei 2005 20:22:00 schreef Lucky luke:
ok bedankt. als ie eenmaal nederlands is kom ik er wel uit met de toturital. (hoop ik)

ik meld wel als ik wat voor elkaar heb of iets wil uitproberen dan zeg ik ff wat dan kan een van jullie mischien zeggen of ik daarmee mn pic vermoord want dat wil ik niet.

edit: het lukt nu al niet met die driver, hij meld dat ie m niet kan opstarten en ze staan wel in dezelfde map. ik ga nog ff uitvogelen hoe dat zit, maar als iemand t weet mag ie t zeggen.

kweet niet, ik heb win2000 en heb die melding nooit gehad. weet wel dat met xp de poorten wat minder te benaderen zijn maar met gebruik van die driver moet het lukken. gewoon de driver in je icprog map zetten en dan in icprog options het vinkje bij enable win2000/xp driver aanzetten. dat was bij mij voldoende. welke versie gebruik je van icprog. ik heb op internet naar dezelfde oude versie gezocht van icprog die gebruikt is in de tutorial. alles precies hetzelfde.....

Op 2 mei 2005 18:55:21 schreef Lucky luke:
ik heb versie 1,05d met de win200/nt driver, ik kon de xp driver niet vinden. ik hoop dat deze ook goed is maar gezien de melding "fout/error opgetreden (het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.) tijdens het opstarten van de driver" gaat er toch iets niet goed.

als ik vervolgens op ok klik krijg ik :"fout/error opgetreden (het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.) tijdens het laden van de driver"

(in het echt niet onderstreept maar ff om aan te geven wat er anders is als ik op ok geklikt heb)

nog een keer op ok geeft dit bericht: "privileged instruction"

nogmaals ok en icprog start.

dus heb ik nog een probleem. k ga maar s googlen naar de xpdriver.

edit: geen xpdriver te vinden :(

staat me iets van bij dat een 1 of andere versie roet in het eten gooide (neem aan dat jezelf ook al andere versies heb geprobeerd?) ik heb 1.05c met de driver. is je mailadres die spamacount@........? dan stuur ik et daar wel ff heen hoe het bij mij werkt. maar als je de nt/2000 driver heb dan heb je de goede iig omdat xp in hetzelfde rijtje thuis hoort. xp en 2000 zijn nagenoeg identiek (alleen is xp voor teletubbie fans). vergeet dat vinkje niet in de options van icprog bij enable nt/2000/xp driver

Op 2 mei 2005 21:31:42 schreef Lucky luke:
dat vinkje heb ik en mn e-mail klopt, maar ik heb de d versie en niet de c. mn e-mail klopt ook ja, hoe vreemd dat aders ook mag klinken.

je heb meel. gewoon unzippen en icprog opstarten in die map. als je dan nog steeds een foutmelding heb weet ik het niet meer, dat is icprog zoals ik het gebruik met al zn instellingen

Op 3 mei 2005 19:14:24 schreef Lucky luke:
doet die proggrammer het eigenlijk ook als ik m op breadbord maak (mijn tin is op :( )

ja tuurlijk, maar geen zooitje van maken en lange afstanden van pic naar condensator en transistor enzo.
voor onderdelen zie ook : www.elektronica-onderdelen.nl
maar eeh doet icprog het nu bij je?

Op 3 mei 2005 20:26:16 schreef Lucky luke:
nog steeds zelfde probleem met ic-prog. als programmer het op breadbord doet dan ga ik ff knoeien (o nee, conector moet gesoldeerd want die past niet en mn tin is op :( )
van wie is electronicaonderdelen.nl? ervaring met die site? zoja :kwamen je spullen gewoon aan?

kweet niet van wie die site is, ken hem niet persoonlijk, maar hij is best goedkoop en snel, mits op voorraad en binnen een week had ik et. de gekke aparte dingen die ik moet hebben haal ik met tegenzin bij DIL bij mij in de buurt. wat is die duur zeg .......

Op 4 mei 2005 10:14:19 schreef Lucky luke:
en ik zit net nog even te lezen in de datashhet, om uit te vogelen welke pinnen nu standaart i/o zijn, welke er (wat) anders doen, en hoe ik dat verander, maar, ik kan niks vinden, of wel iets, maar niet iets dat ik nodig heb. nu werken jullie al langer met pic's, dus weten jullie dat zo onderhand denk ik wel uit het hoofd. zouden jullie me op weg willen helpen (namen van registers, bits, POR values enz.) of me een kaart van de weg geven, zodat ik m kan bewandelen (dus: dit en dit zijn i/o dat is clockin, die kan i/0 worden als je in ic-prog instelt op een interne ocilator (dat heb ik wel door denk ik, maar klopt t?), dat is de lijn voor comunicatie met je pc, die is i/o als je je pic niet aan t proggen bent (klopt dat ook?) enz...)

en verder heb ik icprog nog steeds niet werkend :(

maar wel de onderdelen voor die programmer.

en heb onderdelen op internet besteld bij www.elektronica-onderdelen.nl en moet alleen nog een max232 of equ. zien te vinden, voti heeft die maar om daarvoor nu gelijk hun verzendkosten te betalen... die zijn wel laag in verhouding tot andere winkels, maar ik betaal alsnog meer verzend- dan productkosten. weet iemand een webwinkel met nog minder verzendkosten dan voti (vrees van niet) waar je gewoon wel je spullen op tijd krijgt en waar ze de max 232 hebben (of een gelijkwaardige)

of heeft www.elektronica-onderdelen.nl wel een equ?

ja hee, kom op, ik ben ook beginner met pics en ik heb alleen de 16f628a nog maar geprogrammeerd met basic en niet in asm. ik heb wel asm gedaan met de 16f84a van het artikel van deze site. beiden pics zijn identiek. je kan de 16f628 op dezelfde manier asm programmeren als de 16f84a door een regel bovenaan je programma te zetten die een bepaalde instelling geeft. het staat ergens in een topic op deze site dat weet ik zeker. maar iig kan je je poorten precies hetzelfde prorammeren als in de tutorial met trisa/trisb en dan je bits aangeven (of in hexadecimaal) en eeh wat por vulues zijn weet ik ook nie. ik hou het nog alleen bij i/o. koop anders eerst ff een 16f84 erbij en volg de tutorial. in de datasheet staat echt bij het plaatje welke pin i/o en osc of weet ik het wat is or, dat begrijp je nu toch wel eens? waarom wil je een max232? die is toch maar voor je incircuit programming, heb je niet nodig als je de simpele pic progger van deze site maakt. verder sweet ik geen winkels dan dil, voti, conrad en elektronica-onderdelen.nl, maar je heb die max232 toch niet nodig.......

edit: jij wilt toch die rgb led voorlopig toch maken? van "willy wortel"? dan heb je die max232 niet nodig als je de pic het proramma wilt laten afraaien, maar zodra je dus de kleur direct vanaf de pc wilt veranderen dan heb je hem wel nodig of met in circuit programming. probeer nou maar eerst die pic te proggen in de simpele progger van deze site -> prik de pic dan in een ander bordje met die rgb led en kijk dan of tie het doet......klaar....en dan pas die max232 eraan hangen.......eerst makkelijk beginnen!

Op 4 mei 2005 17:30:45 schreef Hoihoi:
[...]
edit: jij wilt toch die rgb led voorlopig toch maken? van "willy wortel"? dan heb je die max232 niet nodig als je de pic het proramma wilt laten afraaien, maar zodra je dus de kleur direct vanaf de pc wilt veranderen dan heb je hem wel nodig of met in circuit programming. probeer nou maar eerst die pic te proggen in de simpele progger van deze site -> prik de pic dan in een ander bordje met die rgb led en kijk dan of tie het doet......klaar....en dan pas die max232 eraan hangen.......eerst makkelijk beginnen!

Helemaal mee eens.

Eerst kijken of je de pic progger en de ic prog aan de praat krijgt.

Maar Lucky luke vind het schijnbaar leuker erover te posten dan te bouwen. ;-)

Ik had die melding ook maar ik heb in hardware instellingen (F3) de interface op Windows API gezet. De melding is weg. Maar ik gebruik deze PC (XP) niet voor het proggen enkel voor het code schrijven. Proggen doe ik zelf op Hobby PC(WinME). Als ik één dezer dagen tijd heb zal ik kijken of deze XP laptop ook wil proggen.