Op 9 januari 2006 16:49:11 schreef Monty:
Hee RD12tf, dat is idd (veel te) lang geleden...

Ik zal eens kijken of een C-tje helpt...

bedoel je trouwens parallel of in serie met die weerstand?

Als je hem in serie zet met je R dan zal er geen stroom gaan lopen (C's blokkeren DC), dus zal je hem er het beste parallel opzetten.

hatseklatse.. topic maar weer es omhoog kicken..

Ik ben ook es bij BACO langs geweest en heb ook zo een buisje gescoord met daarbij een zestiental 2,2nF 3kV Ctjes en 16 BY527'2

Alles aangesloten... maar haal uit de cascade niet meer dan rond de 6kV met de vonkbrugproef getest want meten gaf al teveel belasting.

Input is dan 15V ongeveer op een CCFL inverter..
Als ik de ervaringen zo lees hier in dit topic (en het vorige deel) moet het toch echt kunnen met een CCFL inverter.

De focusseringsspanning heb ik reeds van een andere CCFL afgepakt maar dit geeft ook niet veel bevordering aan het resultaat betreffende de anode spanning.

Iemand een idee wat te doen??

Groeten en bedankt,
Michel

Je zou eens kunnen meten of je wel 1kV uit je CCFL inverter krijgt, anders heeft het natuurlijk geen nut ;)
Let wel op dat je je meter niet naar de knoppen helpt, moest deze maar gaan tot 750V ofzo...

Het meten is een behoorlijk probleem

Mn scoop gaat maar tot 400V en me multimeter tot 1kV.

Maar beiden belasten de schakeling teveel dus krijg ik er geen reeele waarde uit.

de hoogste weerstandswaarde in mijn bezit is 10Meg (ivm weerstandsdeling)
de CCFL inverter heef laatst nog prima dienst gedaan om een TFT te verlichten dat zou dus toch rond de 1kV moeten zitten.

Op 4 mei 2006 18:40:22 schreef Miezjel:
Het meten is een behoorlijk probleem

Mn scoop gaat maar tot 400V en me multimeter tot 1kV.

Maar beiden belasten de schakeling teveel dus krijg ik er geen reeele waarde uit.

de hoogste weerstandswaarde in mijn bezit is 10Meg (ivm weerstandsdeling)
de CCFL inverter heef laatst nog prima dienst gedaan om een TFT te verlichten dat zou dus toch rond de 1kV moeten zitten.

Als het aansluiten van een voltmeter al teveel gevraagd is voor die inverter, denk ik dat je kan besluiten dat hier al wat serieus mis mee is...

valt wel mee hoor, mijn cascade had zelfde probleem, als je er een scope aanhing zakte mijn hele cascade in, dit valt niet echt op te lossen.
hang je buisje met een 1m weerstand eens aan je cascade, zet dan je voeding aan en draai het voltage langzaam op totdat je een goede helderheid gevonden hebt.
als je wil kan ik nog eens een oud schema voor je zoeken van mijn nachtkijker.

het scherm licht wel op maar het is niet echt heel helder zegmaar.. en echt iets zien doe ik ook niet... ik zie zonder kijker meer in het donker dan met zegmaar hahah en daarvoor heb ik m niet gekocht.

Als ik de lens voor de kijker plaats en een aansterk ervoor hou (op een halve meter) zie ik wel scherp de aanstekervlam met daaromheen de aansteker en een deel van mijn hand.. maar als ik de verhalen zo hoor hier zou dat licht voldoende moeten zijn om de hele kamer fel te kunnen verlichten op de kijker.

overigens zit ik dan al op een 20V input op me 12V invertertje :P

iemand nog tips?:D

en nog een aanvulling:
met 6V in heb ik op de uitgang van de CCFL 400V staan in een mooie golf @ 40kHz
Ik meet dan over de afzonderlijke condensatoren zown 250 tot 350V (en het scherm dimt dan wel)

P.S.
het is meen ik al wel eerder genoemd in het topic maar om het nu weer helemaal door te spitten..

heeft iemand tips om de draden handig aan te sluiten op de moeilijk berijkbare plaatsen van de kijker?
en is een slangklem de beste/enigste goede optie om de kathode goed aan te sluiten?

[Bericht gewijzigd door Miezjel op ]

goed nieuws....denk ik... me multimeter is dood :+...

nadat ik het condensatortje welke aan de uitgang van de CCFL zit heb overbrugt ging ik nog eens meten.. een of ander relais sloeg om in me pioneer versterker (geen idee waar ie van is want de muziek bleef spelen) ik zag allemaal vonkjes tussen de meetpennen en de componenten, het schermpje is nu bij lagere ingangsspanning meer verlicht.. owja en me multimeter is dood hahaha het zat dus wel erges boven de 1000V waarschijnlijk per C nu... ff doormeten met me scoop deze keer... ojee.... hahahaha arme meter :(

maar hij heeft zijn leven geschonken in naam van de wetenschap zullen we het maar op houden :+

multimeters kunnen ook niets meten bij die frequentie, dat houden ze niet bij. mijn metertje flipte ook omdat het gewoon niet bijgehouden kan worden.
die schermpjes kan je redelijk del zetten, maar hoe feller, hoe korter de levensduur.
ik mishandel de mijne een beetje door een 1m weerstand uit te sparen na de cascade. je kan dat altijd proberen :P

hij meet de gelijkstpanning over de condensatoren... maar hij is echt dood hoor :P geloof mij haha.

nog tips betreft het monteren van de kathodedraad???

Op 5 mei 2006 15:38:26 schreef Miezjel:
hij meet de gelijkstpanning over de condensatoren... maar hij is echt dood hoor :P geloof mij haha.

Wat versta je onder dood?
Doet hij héél niets meer, of wil ie nog wel weerstandjes meten en van die andere troep...

DOOD! op welke stand ik t apparaat ook zet hij blijft 1888 weergeven opt scherm.. maar ben woensdag a.s. jarig dus tis niet t einde van de wereld hahaha ;)

Op 4 mei 2006 17:48:16 schreef Miezjel:
Ik ben ook es bij BACO langs geweest en heb ook zo een buisje gescoord met daarbij een zestiental 2,2nF 3kV Ctjes en 16 BY527'2
Groeten en bedankt,
Michel

Dus die buizen zijn nog te koop bij BACO?

dan moet je even een 10:1 deler ofzo maken, kan je het wel meten...

ja, zijn die IR buizen bij de baco te koop? ik weet wel dat ze daar oude leger nachtkijkers hebben, maar dan zonder IR buizen, dus weet iemand waar die te koop zijn?

Gr's

ps, dat leger ding kost 25 euri

@ jcg
Ja hij had er nog zat op voorraad zei ie.

IR kijkers had ik ook ergens op een doos zien staan meen ik.. maar pin me er niet op vast.. kep het apparaat zelf niet gezien.

Op 9 mei 2006 09:59:27 schreef Miezjel:
@ jcg
Ja hij had er nog zat op voorraad zei ie.

IR kijkers had ik ook ergens op een doos zien staan meen ik.. maar pin me er niet op vast.. kep het apparaat zelf niet gezien.

welke buis is dat precies? Ik wil per email bestellen en dan is het wel handig om te weten

Het is de XX1080 van Philips :)

Ik krijg deze mooie melding:

Het laatste bericht van deze discussie is meer dan 90 dagen oud. Reageer alleen wanneer je iets nuttigs aan de discussie kunt toevoegen. Lees ook de FAQ.

Maar goed, dat doet er even niet toe.
Ik kick deze omdat hier alles mooi bij elkaar staat.

Mijn vraag is eigenlijk of er nog iemand mee bezig is. Want ik zit eigenlijk een beetje vast. Ik krijg het spel aan het werken, maar het is maar scherp te stellen tot een meter of 5 (binnen). Ik zou niet goed weten wat ik nu verder moet doen.

mijn XX1080 werkt nu ook. De hoogspanningsvoeding bestaat uit de MC34063 + 3kv condensatoren en een trafo + diodes uit een laserprinter. De spanningsdeler is opgebouwd 10x 100Mohm weerstanden. de focusseringspotmeter blijkt niet nodig te zijn. Dit is alles is gebouwd in een isolerend plastic kastje.

De verbindingen met de buis bestaan uit veertjes, waarvan de hoogspanningsaansluiting telkens doorslag gaf, dit is inmiddels verholpen.

Nu bezig geweest met lenzen. het blijkt dat de lens een groot beeld op de buis moet projecteren, anders is het beeld op het schermpje erg klein (3mm doorsnee). tenslotte een lens gevonden die een goed beeld geeft. Nu blijkt dat het contrast niet goed is, overdag zie je er meer mee dan s'nachts.

Leeft dit topic nog steeds? Tjonge!
@HV
Is een bril niks? Je kijker is bijziend! Of zet de lens wat verder van de buis af.

@Philips
Welkom op het forum, waar heb je de buis gekocht? Was die een beetje lichtdicht verpakt? Ik ben bang dat je buis "op" is. Of je hebt een "lichtzwakke" lens gebruikt

Maar verwacht ook geen wonderen, ik heb mijn huiskamer volledig kunnen verlichten met een waxine lichtje, het kijkertje kon in alle hoeken van de kamer goed "zien".

Het kan zonder focuseerspanning, het elektrisch veld in de buis laadt de focuseer elektrode als het ware op. Maar dat is niet volgens de specs van de xx1080!

;)

Op 9 september 2006 22:34:53 schreef Rd12tf:
Leeft dit topic nog steeds? Tjonge!
@HV
Is een bril niks? Je kijker is bijziend! Of zet de lens wat verder van de buis af.

Lol, kan dat ook al :D
Dat ga ik in ieder geval eens proberen in de loop van het jaar (druk jaar dit jaar).

Komt tijd, komt raad.
Het is nu duidelijk, wie de echte -die hards- zijn in dit topic! :-7

Op 9 september 2006 22:45:47 schreef Rd12tf:
Komt tijd, komt raad.
Het is nu duidelijk, wie de echte -die hards- zijn in dit topic! :-7

Dat ben ik toch Rd12tf? :)
mijn kijker doet het ook nog steeds, ligt nu een beetje te verstoffen maar is toch een prima creatie, net als jij zegt rd. je kan echt alles ermee zien. vooral met de ir laser die ik gebruik :)

Hééé, nog een die-hard! We moeten toch maar een beetje vreemde maar enge sekte oprichten: "De Nacht Kijkers" of zoiets! (Mijn fantasie slaat weer op hol)

Mijn kijkers doen het ook nog, de Philips laad ik bij tijd en wijle op want er zitten NiMh cellen in en dat kleine kijkertje doet het nog steeds op het zelfde 9V blokje...

Jammer dat er een hoop foto's in dit topic verloren zijn gegaan! Maarja, alles gaat voorbij ...

Die goede oude tijd.... ;)
en die sekte, misschien klinkt "Night googlers" wel leuk? :p