Ik zou een frontplaat willen maken voor mijn voeding. De voeding werkt nog altijd niet, maar t'is maar ter voorbereiding.

Vandaag ben ik naar de bib geweest, en in een boek van vego heb ik gezien dat zij fronten ontwerpen met een programma (ik weet niet meer het welke).

Met wat teken jullie eigelijk jullie fronten???

PS: met front bedoel ik de plaat waar potmeter, display, leds,... doorkomen.

Bedankt Tom V.H.

Ik teken het meestal met potlood en pen (zo'n watervast CD-marker). Het is voor eigen gebruik, dus ik ben de enige die het moet kunnen begrijpen.

Zelf gebruik ik Front-Platten Designer.
Zie de downloads voor een demo

intkenenen op de mechanical layers van PCB layout programma. dan passen direct alle gaten, labels en tekst.
en pcb layout programmas kunnen 1:1 printen

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Adobe Illustrator.
Net als PCB-programma's print dit absoluut 1:1 uit. Het voordeel van de PCB-programma's is echter wel dat je een grid hebt, dat gaat niet zo handig in illustrator. Het voordeel is echter dat je alle lettertypes, ingevoerde plaatjes etc kunt gebruiken.

illustrator is ook mogelijk. voreger exporteerde ik ook wel eens naar dxf en dan importen in een echt tekenprogramma ( geen cad maar zoeits als photoshop of paintshop) maar tis al weer een tijdje geleden. ik zet nu markers op de meca layers : trek er gerber van en ga dan in de gerber editor de frontplaat maken: die kan gif , bmp en jpg importeren en vectorieel zetten. daarna reverse export ik naar pcb. heb ik gelijk de plaatjes in pcb layout op de mecha layers.

Ik gebruik altijd gewoon word. Dan print ik dat vervolgens uit op een sticker of op een papiertje dat achter plexiglas gaat. Werkt voor mij perfect.

Op 13 april 2005 15:24:07 schreef free_electron:
illustrator is ook mogelijk. voreger exporteerde ik ook wel eens naar dxf en dan importen in een echt tekenprogramma ( geen cad maar zoeits als photoshop of paintshop) maar tis al weer een tijdje geleden. ik zet nu markers op de meca layers : trek er gerber van en ga dan in de gerber editor de frontplaat maken: die kan gif , bmp en jpg importeren en vectorieel zetten. daarna reverse export ik naar pcb. heb ik gelijk de plaatjes in pcb layout op de mecha layers.

Welke gerber editor gebruik je daarvoor dan?

Op 13 april 2005 06:23:23 schreef free_electron:
intkenenen op de mechanical layers van PCB layout programma. dan passen direct alle gaten, labels en tekst.
en pcb layout programmas kunnen 1:1 printen

Uh, dat kan zeker niet bij ULTIboard 5.61 ? :P

Op 13 april 2005 21:40:35 schreef Berry:
[...]
Uh, dat kan zeker niet bij ULTIboard 5.61 ? :P

watte ? Crappyboard ? Ulticrap ? :p

ik gebruik Protel DXP2004 / Camtastic. daar is dat geen enkel probleem.

Op 13 april 2005 20:52:32 schreef surge_me:
[...]

Welke gerber editor gebruik je daarvoor dan?

Camtastic van altium. Zit in DXP2004. render graphics als Vector data ( DXF ) import in camtastic. zet op meca layer en trek terug in PCB editor.

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Op 13 april 2005 21:46:38 schreef free_electron:
[...]

watte ? Crappyboard ? Ulticrap ? :p

ik gebruik Protel DXP2004 / Camtastic. daar is dat geen enkel probleem.

Lol! Ik vind het best fijn werken, enne, het is bij mij echt nog nooit gecrashed ofzo, dus ik zie het probleem van sommige mensen niet zo. Eagle werkt ook bagger in mijn opzicht :P

hehe. tis ook maar omdat ik het op het werk kan gebruiken hoor. veel te kostelijk die tool ( zit boven 10000 euro en ge hebt straffe machine nodig (PIv-3 gig , dual monitor op een MX440, 2 of liefst nog 4 gig ram )

Maar die slikt wel alles wat je ertegen smijt. schematic , mixed mode simulatie, impedance matching , cotrolled impedance , differential routing , microvia's blind en buried.Allemaal zonder haperen

grootste bord tot nu toe : 10 layer 54 centimeter op 38 ( lijnkaart voor adsl telefooncentrale . bijna 5000 componenten ) no problemo. 1.5 maand werk .
meest complexe : 10 componenten waarvan 4 met 1513 balletjes BGA op halve millimeter pitch. blind en buried via's laservia's 20 layer. ook geen probleem.

Ultiboard i niet mis maar het blijft een tekenprogramma. geen ontwerpprogramma waar je timing uit je bord kan halen , thermische analyse doen (via flomerics koppeling) , signalen bekijken op het bord ( een impuls langs een spoor sturen en zien hoeveel ringing erop gaat zitten en hoeveel crosstalk je krijgt in naburige sporen. je kan je layout simuleren. Asics ontwerpen , vhdl compileren en in Altera of Xilinxen jagen met pin assignment voor simpele board layout.

je kan ook co-design doen. meerder mensen kunnen elk op hun pc in dezelfde database aan het rommelen zijn zelfs op zelfde layout , elk in een hoek. Nu ja als je ziet waar het gebruikt wordt en waarvoor ... Nasa , Boeing , Alcatel /espace , Intel, ST .. dat zegt genoeg.

Ik teken het stuk gewoon op een stuk papier dan laat ik iemand, het stuk graveren op aluminium plaat.
Als ik een beetje tijd heb stuur ik een foto.
Ik vind de boven genoemde methoden ook goed.

Hier een voorbeeld
een graveerde frontplaat

De zwarte plaat is aluminium met een laag erop .Bij het graveren wordt de bovenste laag weg gegraveerd waardoor de aluminium laag zichtbaar wordt. De andere groene plaat die is van hard plastic .De plaat is zelf groen met een zwarte laag erop ,voor dit plaat geldt hetzelfde als bij de aluminium plaat.

[Bericht gewijzigd door uZion op ]

Op 16 april 2005 15:02:35 schreef uZion:
Hier een voorbeeld
een graveerde frontplaat

De zwarte plaat is aluminium met een laag erop .Bij het graveren wordt de bovenste laag weg gegraveerd waardoor de aluminium laag zichtbaar wordt. De andere groene plaat die is van hard plastic .De plaat is zelf groen met een zwarte laag erop ,voor dit plaat geldt hetzelfde als bij de aluminium plaat.

Hey, dat moet ik onthouden, ik ken toevallig ook iemand die dat kan en het ziet er heel mooi uit :)

Thank you !!!
Als je wil kan ik wat foto's sturen wanneer ze bezig zijn aan het graveren.
Let me know!!

Op 16 april 2005 18:50:09 schreef uZion:
Thank you !!!
Als je wil kan ik wat foto's sturen wanneer ze bezig zijn aan het graveren.
Let me know!!

graag :)

Requests -> Ontwikkeling

Op 18 april 2005 16:38:20 schreef Jeroen:
Requests -> Ontwikkeling

Ik ben bezig om de foto's te comprimeren. Als ze klaar zijn stuur ik ze wel op.

[Bericht gewijzigd door uZion op ]

Ziet er echt mooi uit, dit moet ik zeker onthouden want dit is een hele mooie manier voor frontplaten :)

@uZion: Dat is echt PRO!!! Mooi man :D

Ik ben pas bezig geweest met Front Designer uit de downloads sectie, is ook een leuk programma :)

Op 19 april 2005 15:31:13 schreef Berry:
@uZion: Dat is echt PRO!!! Mooi man :D

Ik ben pas bezig geweest met Front Designer uit de downloads sectie, is ook een leuk programma :)

May thanks for all the compliments!!

Ik probeerde ook wat foto'e te comprimeren die de ontwikkeling laat zien,maar helaas is dat niet gelukt. ze zijn nog steeds boven 0.5M . Ik heb wel geprobeert met een andere programma van windows namelijk "imaging" ( ik hoop dat dit bekend klink) en voor een deel is het wel gelukt want ze zijn nu 132k maar nu herkent "upload archief " de files niet . Dus zal ik zeggen , degene die wat foto's van de ontwikkeling willen zien stuur je
e-mail dan mail ik je ze direkt op.
cu next time!!