Ik heb eens een vraagje. Dit is een klein princiepeschema van de voeding van mijn (met dankt aan EA, SP3CI...)
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=schema+circuits…

Heb een vraagje over de stabiliteit van deze voeding.

Op de basis van mijn BC547 kan ik 4V regelen. Hierbij gaat de uitgang van 0-35V,... V Hoe groot is het regelbereik bij jullie??

Nu op mijn niet-inverterende klem van mijn opamp(via potmeter) heb ik een spannig van 25V met een rimpel van ongeveer 1mA. Deze wordt dan op de uitgang (Na 2N3055's) meer dan 5mV. Hoe is dit bij jullie??? Als de spanningop de niet-inverterende klem niet 100% stabiel is, dan is de uitgang toch ook niet stabiel . Of ben ik weer fout?? IK heb al verschillende schema's gezien, maar daar maken ze nergens gebruik van een "regelbare zenerdiode" of bandgab, of hoe noemen jullie dat. Hoe krijgen ze dan de uitgang 100% stabiel, als de referentiespannig niet stabiel is: Let op : in mijn schema maak ik ook geen gebruik van zo'n "regelbare zenerdiode".

Bedankt Tom V.H.

Zet over R26R23 maar eens 100 nF/160volt.
De laatste rimpel wordt dan teruggekoppeld naar de opamp zodat ze praktisch wordt uitgemiddeld.

Stabilisatie: die Vdd van 25V is toch wel gestabiliseerd mag ik aannemen?

Stabilisatie: die Vdd van 25V is toch wel gestabiliseerd mag ik aannemen?

Gestabiliseerd met LM317; met daar na 10µF en 100nF

Deze geeft op zijn uitgang nog wat ruis en ongeveer 1mV rimpel. deze wordt naar de totale uitgang 5mV. Snap je??

De referentiespanning moet echt nog constanter, of met die condens die jij zecht. een proberen.

Andere oplossingen ook welkom

Vreemd dat via de CE overgang van de serietransistoren de rimpel ineens 5 maal groter wordt....... domme opmerking, vergeet het.
Neem anders eens een TL431 voor je referentiespanning, dat is shuntstabilisatie. Reageert sneller en geeft een gegarandeerd schone output.
De stroom die er door de potmeter getrokken wordt is er klein genoeg voor.

A propos: die Vdd dient toch niet ook voor voeding van wat anders toevallig?

A propos: die Vdd dient toch niet ook voor voeding van wat anders toevallig?

Wat bedoel je daar mee??? nu wordt de referentiespanning gevoed met de VDD, maar ik was mijn TL431 vergeten op school en daardoor heb ik de referentiespannig aangesloten op de VDD, morgen zal ik die TL431 der weer tussen steken. zal dan wel zien wat het resultaat is.

Kies je Uref niet te laag bij deze opzet, een grote versterking geeft onnodig veel ruis en soms stabiliteitsproblemen.

100 uF aan de uitgang is vrij veel, bedenk wel dat alle stroom die die elco in je load kan blazen niet gelimiteerd wordt door de stroombegrenzing.

Ik zie ook niet hoe je de opamps voed, maar let er op dat TL071's niet rail to rail zijn.

CMIIW. :)

Kies je Uref niet te laag bij deze opzet, een grote versterking geeft onnodig veel ruis en soms stabiliteitsproblemen.

100 uF aan de uitgang is vrij veel, bedenk wel dat alle stroom die die elco in je load kan blazen niet gelimiteerd wordt door de stroombegrenzing.

Ik zie ook niet hoe je de opamps voed, maar let er op dat TL071's niet rail to rail zijn.

- Elco is al weg, maar nog niet verwijderd in het schema (had je mij ooit al eens aangeraden op een ander bericht)

- Uref is 20V. dit is toch niet zo laag??

- inderdaad, TL071 is geen rail to rail, daarom wordt deze gevoed met -5V en 25V. (MET LM317 en LM337)

Nu heb ik nog eens zitten testen met de TL431, maar de uitgang van deze geeft nog altijd een rimpel (deze is wel al eens warm geworden door verkeerd aan te sluiten, eens een nieuwe gaan halen.)

Ik ga vanavond een printje maken, daar is gemakkelijker op te meten dan op zo'n breadboard.

Hoe constant is jullie zelfbouw voeding eigelijk??

Iedereen al hartelijk bedankt.

Een gewone LM317 onderdrukt de rimpel 60 dB, dat is aan de uitgang dus 1/1000 van de rimpel over de bufferelco.
Verder is er nog wat ruis etc. zie de datasheet .

Ik heb zelf nooit de behoefte gehad een min of meer discrete labvoeding te bouwen, wat het meeste in de buurt kwam was de stroombron (80V/8A) voor mijn Ar-laser. Die heeft een rimpel van iets van 0.08 A aan de uitgang, dat is 1% en voor de toepassing mooi genoeg. 78xx en LM317 voedingkjes gebruik ik heel veel, werkt altijd prima .. grotere vermogens behoeven gelukkig zelden gestabiliseerd te zijn.

Mocht ik ooit zelf iets gaan bouwen dan zal het een gemoderniseerde en licht aangepaste versie worden van het bekende elektuur-ontwerp uit dec 1982.
Ben het eigenlijk wel van plan, maar zo zijn er nog wel meer dingen en ik ben op zich goed voorzien qua voedingen..

Op 2 mei 2005 21:08:37 schreef Tom v.h.:
[...A propos: die Vdd dient toch niet ook voor voeding van wat anders toevallig?...]

Wat bedoel je daar mee??? nu wordt de referentiespanning gevoed met de VDD, maar ik was mijn TL431 vergeten op school en daardoor heb ik de referentiespannig aangesloten op de VDD, morgen zal ik die TL431 der weer tussen steken. zal dan wel zien wat het resultaat is.

Daar bedoel ik mee dat je niets anders erbij moet zetten op je referentiespanning, zoals bijv. de opampvoeding.
Hou die referentie locaal, zo dicht mogelijk bij de tweede opamp en ontkoppel de boel rigoreus.

IK heb nog een probleempje:

Het schema is nog ongeveer hetzelfde als op het eerste bericht (bovenaan),uitgezonderd dat ik de regelkring van dit: http://www.circuitsonline.net/forum/view/14282/1/Tom+V.H. (zie onderaan) heb gebruikt.

NU: Mijn uitgangsspanning bezit nog een rimpel van ongeveer 10mV. Deze vind zijn oorzaak in de referentiespanning. Ik heb al een TC431 gebruikt, maar die is nog iet 100% constant, nog altijd een rimpel van 1mV.
Dit is misschien nog te verhelpen, maar dit is niet zo dringend. MAAR ik heb nog een ander probleem: HEt volgende

Als ik mijn voeding belast met ongeveer 5A, dan zakt mijn uitgangsspanning 200mV. Dit zou niet mogen.

Op de uitgang van U8 (opamp) daalt de spanning een beetje, ook ongeveer 200mV.

Je zou dus denken: Op de min ingang van de opamp U6 komt dus ook een lagere spanning, deze is dan lager dan de referentiespanning. Hij regelt dus de uitgangsspanning omhoog.

Nu: de spannig na opamp U8 daalt wel, maar na weerstand R23 (ingang van U6) blijft de spanning even hoog. Deze kan dus nooit mooi regelen.

IK heb dus geprobeert om de weerstand R23 te overbruggen, maar dan krijg ik enorme oscillaties.

Weet er iemand een oplossing, of een andere regel methode???

http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html hier staat ook een ontwerp van een voeding, die ik nu eens ga bestuderen, het probleem is juist dat de tijd begint te dringen.

Kan er iemand helpen??

Tom V.H.

Zet eens een weerstand aan de uitgang van U6 naar nul, en een basisweerstand in de leiding naar Q6.
Resp. 10 kohm en 1 kohm.
Probeer R21 te vergroten naar 10 of zelfs 22 kohm.
Loopt de uitgang van U8 niet vast tegen een voedingsspanning?
Deze TL ICs zijn NIET in staat uit te sturen tot rail-to rail!

Loopt de uitgang van U8 niet vast tegen een voedingsspanning?
Deze TL ICs zijn NIET in staat uit te sturen tot rail-to rail!

Nope, de Opamp wordt gevoed met -5V en 25V. Het max bereik heb ik genomen op 20V.

derest even proberen.

Ik heb nu de weerstand van 1kOhm in de basislijn gestoken (BC547) en de weerstand van 10kOhm van uitgang van U6 naar massa. Ik heb dit gedaan, maar dan als ik mijn belasting aanleg, dan gaat de spanning geleidelijk omhoog, maar zeker niet tot aan de waarde zonder belasting.

Je bedoelt toevalig toch niet U8 i.p.v. U6??

Andere suggesties??
(waar is EA naar toe?)
Tom V.H.

Tom, als de tijd begint te dringen zou ik overstappen op een ander ontwerp.
Een oplossing geven kan ik niet omdat het ontwerp hier niet op tafel ligt...
EA. had dezelfde problemen als jij en naar mijn weten is er van dit ontwerp nog geen goed werkende versie.

Waarom jullie altijd de moeilijke weg nemen is onbegrijpelijk, daarvoor is er tijd nodig en die heb je blijkbaar niet.
Een LM723 is tov jouw schema toch een betere oplossing.
Zelf ben ik bezig er één te maken met een OPA547, maar dat is nog in ontwikkelstadium.
Eerst even experimenteren met PIC's... ;)

Kan er mij iemand helpen met dit schema:
http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

Voor wat wordt de Q3 gebruikt?? hoe werkt dat? Mijn engels is namelijk niet zo goed, en ik heb al gebruik gemaakt van een vertaalprogramma, maar daar komt ook niet veel zinnigs uit.

De rest van de schakeling begin ik te begrijpen

Tom V.H.

Q3 stuurt een LED'je als de stroombegrenzing in werking treed.

U1 is een Uref-bron, lastig zonder waardes in te schatten hoe het exact werkt, U2 een spanningsversterker met een stevige eindtrap Q1/Q2/Q4 en U3 doet de stroombegrenzing, meet over shunt R7. Om tot 0V te kunnen regelen is er een kleine extra negatieve hulp-voedingsspanning via een vermenigvuldiger.

oeps, ik bedoelde eigelijk Q1. in de tekst staat er iets van een AC spanning. bij een normale werking doet de transistor Q1 niets, deze wordt via R14 (1k5) gesloten gehouden. het is maar als er iets gebeurt aan de uitgang, maar mijn engels is te slecht om dit te kunnen uitmaken, die q1 is het enigste wat ik nog niet echt begrijp, deres kan ik met behulp van een vertaalsite wel ontleden.

Tom

[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op ]

Is het niet handiger eerst wat basic engels te leren alvorens je in elektronica te verdiepen ? Nofi, maar ongeveer alles is in het engels. (op CO na misschien ;)

Q1 zorgt voor een net uitschakelgedrag, de negatieve hulpvoeding valt veel sneller weg als de positieve, op dat moment gaat Q1 open en trekt de uitgang naar 0V.

Ik heb nu mijn schema eens aangepast naarditprincipe. Ik heb namelijk een referentiespanning gevormd ten op zichte van de massa na de sence weerstanden (3*0.150Ohm). dan een integrator gebouwt, zoals het schema. Juist de condensatortjes heb ik moeten vergoten omdat mijn regelbereik maar 4V is, en zij werken met een regelbereik van 30V. Nu: werkt dit nogal goed, Spanning blijft constant als ik de belasting aanleg, maar als ik de belasting aanleg hoor ik gedurende 1 sec of zo iets een gefluit, en op mijn scoop krijg ik dan oscillaties van enkele MHz. Na 1 sec houdt dit op. Dit is te verklaren omdat de referentiespanning (TL431) niet op tijd kan reageren. begrijpen jullie?? Ik begin te naderen hé. Maar bestaat er zo niets om een integrator te koppelen achter een verschilversterker zonder spannigsval (principe van het eerste schema)?? moest ik dit kunnen verwezelijken, dan ben ik klaar, uitgenomen de stroominstelling dan, maar die hoeft niet zo perfect te zijn.

Een paar berichten geleden zij ik ook dat de TL431 nog niet zo constant was, maar dit heb ik ook al gevonden. ik had een verkeerde datasheet. Daat stond dat de referentiespanning 1,25V was, nu blijk dat deze 2,5V is. Op een andere datasheet is dit dan ook weergegeven.

Als er iets niet duidelijk is, vraag maar hoor.

Tom V.H.

Ik ben er bijna: Ik heb nu R21 en R23(eerste schema, zie bovenaan) vervangen door weerstanden van 100kOhm in plaats van weerstanden van 5kOhm. Dit heb ik hier gevonden. Je moet namelijk die twee weerstanden dezelfde van waarde nemen. Nu heb ik nog een ripel van zo'n 10mV, Maar mijn uitgangsspanning blijft mooi constant. Misschien dat ik nu mijn instelpotentiometer verlaag van waarden, waardoor ik R21 en R23 terug kan verkleinen naar 22kOhm of zo iets.

Graag jullie mening, of andere suggesties om die laatste 10 mV te verwijderen.

Tom V.H.

nu R21 en R23 vervangen door 22kOhm, en de potentiometers vervangen door 1kOhm. Nu werkt de schakeling terug langs geen kanten.

Er moet toch een manier zijn, want ik heb een 3 verschillende voedingen open gedaan, en bij alle drie werkten ze met een relgeling via opamp, bij geen van de drie zag ik een LM723 zitten.

Heeft er niemand toevallig zo'n schema liggen van zijn voeding???

Please help, er moet toch een mogelijkheid zijn

Tom (PS: de uitgang bevat nu spanningspieken van +/- 100mV, met een frequentie van 100Hz)

In mijn optiek zou het misschien verstandiger zijn om met 1 inverterende opamp te werken, waarbij de regelpotmeter een gedeelte van de uitgangsspanning aftakt en terugvoert naar de inverterende ingang. Dat laat ook implementatie toe van de anti-rimpelcondensator.
De niet-inverterende ingang kan dan direct aan de Vref worden gehangen.
Nadeel: je kunt nu niet meer naar 0 terugregelen, maar hooguit tot Vref.
Oplossing: Vref (middels TL431) onder aan een negatieve hulpspanning leggen.

ja, nu regel ik ten opzichte van massa, maar dan moet je toch regelen ten opzichte van de massa na de sence weerstanden? ik heb dit al eens geprobeert, maar dan bij het aanschakelen van een belasting krijg je een gefluit met daarbij horend enkele MHz storing. Ofwel begrijp ik niet goed wat je eigelijk bedoelt.

Ik heb nog eens zitten zoeken op het net, maar ik vind maar geen schema van een gestabiliseerde voeding met opamps.

Tom

Bekijk de datasheets van de LM723 eens plus de application notes van National Semiconductor.

http://www.national.com/pf/LM/LM723.html

Deze heb ik zelf al een jaar of 15-20:

http://plaatjes.metalruilen.nl/723voeding.gif
http://plaatjes.metalruilen.nl/723voeding2.gif

Als je belang bij het hele artikel hebt geef je maar een gil.

Hoe constant is die voeding hierboven eigelijk?? zou je eens willen meten met je scoop op 5mV/div 2ms/Div. Hang er natuurlijk een belasting aan.

Nu: Ik heb nog eens wat condensatortjes veranderd, nu heb ik nog 10mV rimpel op mijn uitgang, MAAR mijn uitgangsspanning zakt niet meer bij het aanleggen van eenbelasting. Het probleem is ook, dat je een spanningsverandering moet hebben vooralleer je kunt beginnen regelen. Zou je niet kunnen terugkoppelen op de referentiespanning (potmeter) zodat de laatste pieken der uit zijn. of zou het verstandiger zijn om een andere opamp te gebruiken, een TL081 of zo iets??

En NEE, ik ben koppig en ik werk niet met zo'n 723. Anders mag ik terug alles beginnen afbreken. alles is opgesteld op print, behalve die sturing dan. (Ik heb trouwens al 5 verschillende voedingen bekeken, en daar werken ze allemaal met opampjes, ik zie nergens een 723 zitten, Maar ze willen juist de schema's niet vrijgeven.)

Tom V.H.

[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op ]