MGP
LDmicro user.
Op het eerste zicht staat er een fout in , de voedingsspanning van al die 2N3055's is van de verkeerde spanning afgetakt
Sorry. ik heb een verouderd schema gepost.
hier staat het schema waarvan ik mijn print gemaakt heb.
Ik zit namelijk met 3 printplaten. een van mijn vermogen transistoren, een waar mijn stuurspanningen, relais, bufferelco's,... op staat en ten slotte een print mijn mijn sturing. Met die connector van 8 ga ik dus naar mijn sturing. en die LM317 is ook vervangen door een connector omdat deze ook op de koelplaat gemonteerd staat deze moet namelijk 1A leveren aan mijn relais en ventilatoren,...
Als het niet zo duidelijk is, morgen zal ik mijn schema eens mooi trachten te tekenen met alle aanpassingen ingevoegd.
Inderdaad een fout in het schema, mijn collectoren van mijn 2N3055's zijn natuurlijk verbonden met mijn bufferelco's, daarentegen is de BD678 (nu BD140) en zijn basis-emmitor weerstand wel verbonden naar die hulpspanning. Dit heeft namelijk iemand gezegd op een vorig forum.
Morgen nog eens goed testen. En volgens mijn zou het zeer verwonderlijk zijn moest er een fout in mijn print zitten. Ik heb namelijk al problemen gehad met die schakeling om die negatieve spanning te bekomen (zie vorige berichten van mij).
MGP: Bedankt dat je in het project van mij toch zo veel moeite, en tijd in steekt. Echt bedankt, zo zal ik misschien nog vooruit kunnen.
Bedankt TomV.H.
Op 7 mei 2005 20:05:59 schreef Tom v.h.:
[...]
Hé: tussen massa en massa spanning meten. Ik begrijp er niets van.
[...]
Dat kan als je de massa misbruikt. Als er veel stroom door een spoor/draad loopt krijg je er spanningsval over. Dit kan je hele voeding beinvloeden.
Bijv. massa tussen bufferelko->regulator->belasting: De stroom tussen de belasting en de elko geeft een spanningsverschil en beinvloedt de regulator. Altijd in ster van uit de elko werken.
Op 7 mei 2005 22:04:14 schreef Henry S.:
[...]
Altijd in ster van uit de elko werken.
Dan moet je de elco's eigelijk in het midden zetten??
Tom V.H.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Voor mijn voeding heb ik als massasterpunt het de stroomsenseweerstanden genomen. Deze dient zoiezo als referentie voor alle andere analoge spanningen. Wat komt toe in dit sterpunt: digitaal groundplane, analog groundplane, de massa van de voeding zelf (via elcos) en de ground van de tweede stuurpanningtrafo. een digitaal signaal moet dus nooit via de massa van de voeding maar gaat gewoon rechtstreeks terug naar de trafo.
hiervoor deed ik het anders en lag alles zomaar wat aan elkaar. het resultaat was een hoop brobbel en op bepaalde plaatsen mat ik tussen verschillende massapunten al 20mV!!!!! zo kan je voeding nooit goed werken denk ik
MGP
LDmicro user.
Heb ook nog enkele opmerkingen:
Connectoren en lange draden zijn uit den boze ,gebruik ze zo weinig mogelijk.
Dat van die massa zal waarschijnlijk wel de hoofdoorzaak zijn van instabiliteit, verbindt daarom de stuurprintmassa met een zo kort mogelijke draad zo dicht mogelijk aan de min van de elco's.
Zijn de voedingslijnen op de stuurprint ontkoppeld met enkele condensatoren? Volgens uw schema's niet!
Plaats die BC547 en R6 op de stuurprint, dat vermindert de invloed van de verschillende massa's.
Ik zou die BD140 terug aan de collectorspanning van de 2N3055's leggen, zal anders teveel warmte moeten verstoken en ik zou die zelfs samen met R5 op de grote koelplaat monteren dicht bij de 2N3055.
Misschien ook aan de ingangen van de TL072 die van HDR1x8 komen eens ontkoppelen met een +-220pF, op de stuurprint.
Dat zijn allemaal kleine ingrepen om uit te testen.
Edit: Let er ook op dat de verbinding van de collector van de BD140 met de basissen van de 2N3055's in het midden ligt tussen al de vermogenstransistoren.
Het geldt ook voor de voedingspanning indien er isolatieplaatjes gebruikt worden.
[Bericht gewijzigd door MGP op ]
Zal ik sebiet doen, maar ik denkt dat dit niet veel invloed zal hebben, maar het is natuurlijk het proberen waard.
Nu heb ik eens zitten denken over die massaproblemen: en ik meet en denkt het volgende:
Als ik meet over een powerplane (groot kopervlak) waar bijna geen stroom door vloeit, dan meet ik ook nog 5mV, jaja, over een kopervlak. Hoe dichter ik mijn massa van mijn probe bij mijn probe zet, hoe kleiner die spanning dan wordt.
Dus over een geleider staat een spanning zonder dat er een stroom door vloeit. Hoe kan dit? Door een geleider in een wisselend magnetis veld te brengen. Heb ik een wisselend magnetis veld? Ja die van mijn transformator. Het is ook opvallen dat bijna al mijn tangen en schroevendraaiers licht magnetis zijn (natuurlijk zeer licht magnetis). Zou het dus kunnen dat mijn transformator zo'n stroovelden leverd?
Nu dacht ik: als ik nu eens meet tussen massa van mijn struuketen en de uitgang (maar dan de uitgang juist voor mijn opamp) dan moet ik een vlakke lijn krijgen, als hij natuurlijk mooi regelt. En ik krijg dit
Dit signaal is 100Hz en 5mV.
Als ik daar meet, moet ik geen rekening houden met eventuele massaproblemen. Daar moet ik dus een vlakke lijn krijgen.
PS: het gemeten signaal komt overeen met het het uitgangssignaal, gemeten over de uitgang en niet aan de opamps, dus ik denk dat die massaproblemen die ik meet ontstaan over de 7cm lange massa van mijn probe.
Dus even samengevat: De foto hierboven is de het uitgangssignaal en dit moet ik vlak krijgen (de massa problemen mogen nu achterwege gelaten worden). Ik vind het nog altijd raar dat ik die condensator van de integrator niet kleiner kan krijgen dan 4,7nF. in vele schema's werken ze met 100pF, en ik mag zelf niet gebruik maken van 1nF
Of zou mijn eindtrap te traag zijn??
Bedankt Tom V.H.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 8 mei 2005 14:19:48 schreef MGP:
Heb ook nog enkele opmerkingen:
Connectoren en lange draden zijn uit den boze ,gebruik ze zo weinig mogelijk.
is soms moelijk mogelijk 
mij voeding bestaat uit 4 printen: stuurprint, 2 vermogenprintjes tegen koelbalken en nog een print met elcos, relais enzoverder
de regelinkring, senseweerstanden staat op de stuurpint, de drivers (van mij BD139 enBD140 staan op de andere print (niet ver van de regelkring) dan loop ik van daar centraal met dikkere draden naar de eindtrapprinten en terug.
afhankelijk van de behuizing moet je wat indelen en verplaatsen om toch alles in die doos te krijgen
MGP
LDmicro user.
Op 8 mei 2005 14:52:24 schreef Sp3ci3S:
[...]is soms moelijk mogelijk
mij voeding bestaat uit 4 printen: stuurprint, 2 vermogenprintjes tegen koelbalken en nog een print met elcos, relais enzoverder
de regelinkring, senseweerstanden staat op de stuurpint, de drivers (van mij BD139 enBD140 staan op de andere print (niet ver van de regelkring) dan loop ik van daar centraal met dikkere draden naar de eindtrapprinten en terug.
afhankelijk van de behuizing moet je wat indelen en verplaatsen om toch alles in die doos te krijgen
Weet ik maar als je een beetje ervaring hebt ,kunt je op voorhand een beetje uitstippelen wat op welke print moet komen om daarna zo weinig mogelijk problemen te hebben.
@Tom, eindtrap te traag voor 100Hz dat geloof ik niet.
Je meet altijd op je uitgang ,waarom volg je het signaal niet van achteren naar voren.Uitgang..basis... enz.
Op 8 mei 2005 15:15:03 schreef MGP:
[...]
@Tom, eindtrap te traag voor 100Hz dat geloof ik niet.
Je meet altijd op je uitgang ,waarom volg je het signaal niet van achteren naar voren.Uitgang..basis... enz.
Hola, ik meet zeker niet alleen op mijn uitgang, maar de rest is allemaal normaal. het is gewoon de regeling die niet goed is.
JIHA, eindelijk vééééééééél vooruitgang. Nu meet ik een vlakke lijn
. ik heb die condensator over mijn opamp (integrator) nu wel kunnen verkleinen naar 100pF. Hoe dit komt, weet ik ook niet. Ik moet wel zeggen dat ik nu nog die speciale schakeling om de negatieve spanning te bekomen afgekoppeld heb en gevoed met een externe voeding. Nu eens terug aankoppelen. we zullen zien wat dat geeft.
Juist het probleem is nu, als ik geen belasting aanleg dat ik geen mooi signaal krijg. dan krijg ik een zaagtand van enkele honderde Hz, en ik heb al een weerstand geplaatst van 1k over mijn uitgang. als ik dan belast met 2 lampen (5A) dan is de uitgang zo vlak als het maar kan zijn.
Bedankt Tom V.H.
Op 8 mei 2005 11:22:03 schreef Tom v.h.:
[...]Dan moet je de elco's eigelijk in het midden zetten??
Tom V.H.
Wat de wet van Kirchhoff betreft wel.
Nu de -5V terug aangekoppeld, en het werkt nog altijd!, MAAR weet je nu wat is was?
Ewel, mijn lampvoet (met lamp voor belasting) die lag te vonken. Het was mij al opgevallen dat de lamp wat pinkte, maar ik besteede er geen aandacht aan.
Nu, Als ik geen belasting aanhang, dan krijg ik een zaagtand van ongeveer 5kHz. weet er iemand soms een oplossing om dit te verhelpen?? Het is ook zo, als ik 1 lamp wegneem (dan heb ik nog een belasting van 2,5A) dan is mijn uitgang ook al minder schoon. Dus: hoe groter mijn belasting, hoe mooier mijn uitgang.
Andere opmerking zijn ook nog welkom, zaken waarop ik moet letten, deze week moet alles nog in een behuizing.
Tom V.H.
Jonathan
Op 8 mei 2005 18:26:31 schreef Tom v.h.:
Nu de -5V terug aangekoppeld, en het werkt nog altijd!, Nu, Als ik geen belasting aanhang, dan krijg ik een zaagtand van ongeveer 5kHz.
was van mij opgelost door te spelen met de terugkoppeling over de integrator. speel eens met caps een weerstanden. (kan wel zijn dat dan bij belasten het opnieuw minder goed gaat)
deze week moet alles nog in een behuizing.[/b]
Tom V.H.
ik heb alleen al een week gezocht om een geschikte behuizing 
Op 8 mei 2005 19:18:29 schreef Sp3ci3S:
ik heb alleen al een week gezocht om een geschikte behuizing
Ik maak ze zelf, zelf plooien en zo. Elektronica is niet mijn enige hobby, ik werk ook nog aan brommers en zo, en draaien en frezen doe ik ook. Dit is echt geen probleem voor mij. op een dag zit alles mooi in een behuizing 
Tom
Jonathan
Op 8 mei 2005 19:30:46 schreef Tom v.h.:
en draaien en frezen doe ik ook.
frezen??
ok dan stuur ik je mijn frontplaat 
voor 1 wil ik da wel doen, het is dan wel nog niet zoals je dit laat doen hé. Ik bedoel geen CNC frezen hé.
Maar een behuizing maken is iets waar ik geen problemen mee heb.
PS: heeft er toevallig iemand de demo versie van frontdesigner 2.0?? niet de 3.0
Tom
Yes, gevonden om de uitgang toch ongeveer (0,5mV) stabiel te krijgen, zonder belasting!!
Gewoon 100µF op de uitgang plaatsen.
Zonder deze condensator op de uitgang, dan zag je een zaagtand op je scoop van 10kHz. Nu die zaagtand bestond uit een stijl stuk omhoog, en dan weer rustig omlaag. snap je? Door een zware belasting aan te schakelen, dan ging die zaagtand veel sneller omlaag. Nu wat doe je met die elco. je behoud de toppen van die zaagtand.
iemand commentaar, of een andere redenering, of een andere oplossing voor dit te verhelpen, want ik moet nu beginnen aan mijn stroominstelling, Maar waarschijnlijk zal die elco mijn stroominstelling beïnvloeden.
Heeft er iemand een andere oplossing, om de uitgang snel omlaag te krijgen?? Misschien een weerstand plaatsen tussen basis en emmitor van vermogentorren??
Tom V.H.
zaagtand invers terugkoppelen naar je sturing?
(condensatoren over de terugkoppel weerstand)
het is maar een idee.
[Bericht gewijzigd door The Headhunter op ]
Misschien wel een idee, maar dan voor de afwerking. Nu heb ik nog een weerstand geplaatst tussen basis, en emmitor van de vermogentorren. De eerste die ik geplaatst had, was een van 4.7Ohm, dan had je bij nullast een echt vlakke spanning, maar bij 6A belasting terug ongeveer 3mV rimpel. Nu met condensator van 100µF, en weerstand tussen basis en emmitor van 10Ohm, en nu kom ik een rimpel uit van 1mV, zowel bij nullast en belasting.
Stroominstelling werkt ook al goed, maar nog niet perfect, maar dit komt wel in orde.
Iedereen die geholpen heeft, echt bedankt. Behuizing plooien en inbouwen, en de Gip is af, (buiten eventuele kleine aanpassingen om de voeding nog stabiler te krijgen)
Bedankt Tom V.H.
Captnoord
mov eax, 0x666
@Tom v.h.: Als alles af is, zou je dan schema en foto's willen posten. Dat zou leuk zijn voor de mensen die een beetje willen weten hoe je zoiets bouwt.
Groeten Captnoord
Jonathan
Moment, ik heb de nacht moeten doorsteken om het af te krijgen.
Nog een vraagje. waar kopen jullie transformatoren. Ik stel deze vraag omdat ik gisteren mijn eindwerk moest presenteren in gent, en daar hadden ze allemaal de opmerking dat de transformator te veel kostte, daarom zoek ik nu een tranformator met verschillende uitgangsspanningen,...
ER bestaat iets zoals firnel in nederland of zo iets, klopt dit?
En straks de foto's van de nog niet héélemaal afgewerkte voeding?
Tom V.H.
Hier wat foto's. Misschien wat later dan verwacht, maar toch.
Hier , en hier , en hier ben ik mijn eindwerk aan het voorstellen in Gent(BOLTS).
En hier , en hier , en hier en tenslotte [url=http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=foto+8x.JPG hier [/url] telkens een plaatje van de gerealiseerde voeding.
Wat zijn nu de eigenschappen:
- 0-30V, 0-20A (rimpel spanning = +/- 1mV) rimpel stroom is groter
- 0-30V en 0- -30V (LM317 en LM337) 1.5A
wat kan of moet er nog gewijzigd worden
- Stroominstelling kan nog iets beter. Nu is de rimpel nog zo iets van een 50mV (rimpel stroom moet ik nog eens berekenen).
- Printplaaten opnieuw aanpassen naar uiteindelijke schema
- spanningsinstelling eventueel verbeteren
- referentiespanning opbouwen na de senceweerstanden, waardoor de verschilversterker, en de volledige schakeling eenvoudiger wordt.
- eindtransistoren scheiden van behuizing. Nu kan ik geen aarding aanleggen omdat ik mijn transistoren rechtstreeks op de koelplaat gevezen heb, zonder mica dus.
- transformator trachten goedkoper te vinden (wat denk ik niet mogelijk is)
Verder moet ik nog mijn uitlezigen bevestigen. Nu zit ik met het volgende probleem. Ik heb digital panal meters gekocht van velleman, maar nu weet ik van horen zeggen dat die volledig gescheiden gevoed moeten worden. Ik moet nog een extra voeding beginnen maken. Ik heb gedacht om een extra spoel rond mijn transformtor te leggen en dan met diode, weerstand en zenerdiode bekom ik een gescheiden voeding. NIET? Of heeft er iemand een werkend schema van een 7107?? Moet deze voeding ook gescheiden zijn? Volgens de datasheet toch niet?
Verder heb ik nog het volgende probeleem:
Als ik meet op mijn uitgang (aan bananestekkerbussen aan behuizing) en ik leg een belasting aan, dan zakt de uitgang 200mV. ALs ik dan meet op mijn printplaat zakt de uitgang 20mV. Er moet dus 180mV over de draden staan. ik gebruik 2.5carré luidspreker draden van ongever 10cm lang. Hebben luidspreker kabel niet zo'n goede kwaliteit misschien?
Opmerkingen altijd welkom (zowel positief als negatief)
Tom V.H.
Op 18 mei 2005 23:29:03 schreef Tom v.h.:
----8<----
Gefeliciteerd! (Alleen jammer van alle bossen draad). Hoe waren de reacties?
Voeding voor de paneelmeters: winding om je trafo plus brugcel, elko en lm78xx met klein grut er om heen.
Spanningsval: hoe dik is dat luisprekersnoer. Voor 20 Amp heb je wel 2,5mm2 of dikker nodig.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]