Uhhh Lucky luke...

Ten eerste je spanning gaat niet omhoog na gelijkrichten... maar juist omlaag..
Je bent in de war met het afvlakken

en ten tweede klopt je tekeningetje niet :9
de Plus staat op de andere uitgang.

ff googlen bied uitkomst!!

succes, Michel :)

[Bericht gewijzigd door Miezjel op ]

Er klopt nog wel meer niet dan het schema bij Lucky Luke.
Een gestabiliseerd voedingetje gebruiken als acculader? Niet erg verstandig. Een elco is niet nodig, sommige bronnen beweren zelfs dat accu's beter laden met pulsen dan met mooie gelijkstroom.

Een generator in een scheepsmotor zal wel bedoeld zijn om accu's te laden. Eerst uitvissen wat de uitgangsspanning is. 12V, 24V?
Als het in de buurt van 12 V ligt is het redelijk simpel.
Ofwel kun je gesofistikeerd doen, dan zet je er een auto-spanningsregelaar in. Die schakelt af zodra de batterij vol is. Eenvoudiger is gewoon éen of enkele koplampen van een auto in serie. Die beperken de laadstroom en de stroom zal automatisch afnemen naarmate de accuspanning stijgt.
Heel simpel en effectief, enkel kwestie vaan juist dimensioneren. De maximum laadstroom van een accu is doorgaans 1/10 van de capaciteit. En beetje experimenteren
en klaar is Kees(of Jef als je in Belgie woont)
Ben je zeker dat er wisselspanning uit die alternator komt, want meestal zit er al een gelijkrichter ingebouwd.
Indien niet, neem dan een flinke brug, niet zo'n 1N53ennogwat maar minstens een 10A/100V brug, dat is niet zo heel duur. Als je je accu tegen leeglopen wil beschermen, zou ik een druppelladertje inbouwen dat bestaat uit enkele zonnecellen.

Op 18 mei 2005 18:29:08 schreef Miezjel:
Uhhh Lucky luke...

Ten eerste je spanning gaat niet omhoog na gelijkrichten... maar juist omlaag..
Je bent in de war met het afvlakken

ik heb anders na een gelijkrichter een hogere spaning gemeten, o wacht ff, die was ook afgevlakt, foutje, bedankt

en ten tweede klopt je tekeningetje niet :9
de Plus staat op de andere uitgang.

SHIT, dat zou goed fout gaan, ja ik had t ff snel getekend, ik zie t, dank dat je t ff zegt.

ff googlen bied uitkomst!!

succes, Michel :)

das waar

Op 18 mei 2005 19:57:20 schreef grotedikken:
Er klopt nog wel meer niet dan het schema bij Lucky Luke.
Een gestabiliseerd voedingetje gebruiken als acculader? Niet erg verstandig. Een elco is niet nodig, sommige bronnen beweren zelfs dat accu's beter laden met pulsen dan met mooie gelijkstroom.

ik wou die gelijkgerichte en afgevlakte spanning gebruiken als voeding voor een aculader. b.v die die de TS mischien al heeft, of als die geschikt is die van velleman.

(of een andere)