Hoi ik heb een buitenboord motor en die geeft wisselspanning deze spanning wil ik gebruiken om een accu te laaien van 12v dan heb ik een gelijkrichter nodig.
hoe maak ik zo'n ding en waar kan ik een schema vinden ?
alvast badankt
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
een gelijkrichter kun je maken van 4 diodes.
ik vrees aleen dat je om een acu te laden meer nodig hebt dan een gelijkrichter.
tenzij je al een aculader hebt, die op gelijkspaning dient aangesloten te worden.
dan is een gelijkrichter wel genoeg.
tenzij die aculader per se een gestabiliseerde gelijkspaning nodig heeft. dan heb je meer nodig, wat precies weet ik zo gauw niet maar iig een elco, en mischien een spaningsregelaar.
na gelijkrichten word die 12 v trouwens wat meer.
dus als het per se 12v moet zijn heb je sowiso een spaningsregelaar nodig.
EDIT:
schema gelijkrichter
naar wisselspaning
naar wisselspaning .------------.
| | | |
| | | |
| .->|-o----|<- | |
'------. | | |
| '----)-----'
-|<--o--->|-' | niet verbonden
| |
| |
| |
| |
| |
|
gelijkspanning- gelijkspanning +
het streepje op de diode geeft de cathode aan.
anode ->|-kathode
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)
neem diodes die 12v aankunnen, en waar ook voldoende stroom door kan lopen, kijk daarvoor b.v. hier
spaningsregelaar gebruiken:
regelbare voeding (schema) waar er een inzit]
tekening aangepast, zat stomme fout in
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 18 mei 2005 16:54:36 schreef jnaardev:
ja voordat ie hoger dan 12 v gaat geven tog ?
klopt.
ik heb nog even wat meer info gepost (bericht gewijzigd)
is het wat?
Hele maal top (ik heb de ballen verstand van electro)
maar ik heb een buitenboord motor die heeft 2 plus draden hangen en daar staat wisselspanning op en die wisselspannig wil ik naar een gelijk spanning maken en dan kan ik me accu er tog mee laden ? (ik heb op buitenboord motors ook alleen een gelijk richter zien hangen )
Lucky Luke
Op 18 mei 2005 17:10:22 schreef jnaardev:
Hele maal top (ik heb de ballen verstand van electro)maar ik heb een buitenboord motor die heeft 2 plus draden hangen en daar staat wisselspanning op en die wisselspannig wil ik naar een gelijk spanning maken en dan kan ik me accu er tog mee laden ? (ik heb op buitenboord motors ook alleen een gelijk richter zien hangen )
ik heb zelf nog nooit een aculader gemaakt, wel eens een voedingkje.
mischien kan het wel, mischien niet, ik zou t risico niet nemen. iets tegen ovgerladen is sowiso goed, en ik dacht dat een 12 v acu met meer dan 12v geladen moest worden, maar daar heb ik geen verstand van.
zoek anders een goedkope aculader/ zelfbouwpaket daarvoor, en dan kijken wat die nodig heeft (wisel of gelijkspaning, stroom die ie trekt, voltage waar ie op werkt enz.) dan word t een stuk makkelijker, en beter.
kijk ff op[url=www.velleman.be]de site van velleman[/url] die hebben een bouwpaket voor een loodaculader, ik weet niet of t een loodacu is? en ook niet van welke capiciteit? maar mischien is dat kitje wel geschikt
kitnr k8012, prijs E32,50, op hun site staan geen prijzen, maar ik heb hier dat boekje met de kit's
die lader is geschikt voor 6 en 12v acu's
met eencapiciteit tot 12 Ah
maar waar ie mee gevoed word is me niet geheel duidelijk.
kijk ff op de site van velleman voor meer info.
Miezjel
Si vis pacem para bellum.
Uhhh Lucky luke...
Ten eerste je spanning gaat niet omhoog na gelijkrichten... maar juist omlaag..
Je bent in de war met het afvlakken
en ten tweede klopt je tekeningetje niet 
de Plus staat op de andere uitgang.
ff googlen bied uitkomst!!
succes, Michel 
[Bericht gewijzigd door Miezjel op ]
Anoniem
Er klopt nog wel meer niet dan het schema bij Lucky Luke.
Een gestabiliseerd voedingetje gebruiken als acculader? Niet erg verstandig. Een elco is niet nodig, sommige bronnen beweren zelfs dat accu's beter laden met pulsen dan met mooie gelijkstroom.
Een generator in een scheepsmotor zal wel bedoeld zijn om accu's te laden. Eerst uitvissen wat de uitgangsspanning is. 12V, 24V?
Als het in de buurt van 12 V ligt is het redelijk simpel.
Ofwel kun je gesofistikeerd doen, dan zet je er een auto-spanningsregelaar in. Die schakelt af zodra de batterij vol is. Eenvoudiger is gewoon éen of enkele koplampen van een auto in serie. Die beperken de laadstroom en de stroom zal automatisch afnemen naarmate de accuspanning stijgt.
Heel simpel en effectief, enkel kwestie vaan juist dimensioneren. De maximum laadstroom van een accu is doorgaans 1/10 van de capaciteit. En beetje experimenteren
en klaar is Kees(of Jef als je in Belgie woont)
Ben je zeker dat er wisselspanning uit die alternator komt, want meestal zit er al een gelijkrichter ingebouwd.
Indien niet, neem dan een flinke brug, niet zo'n 1N53ennogwat maar minstens een 10A/100V brug, dat is niet zo heel duur. Als je je accu tegen leeglopen wil beschermen, zou ik een druppelladertje inbouwen dat bestaat uit enkele zonnecellen.
Lucky Luke
Op 18 mei 2005 18:29:08 schreef Miezjel:
Uhhh Lucky luke...Ten eerste je spanning gaat niet omhoog na gelijkrichten... maar juist omlaag..
Je bent in de war met het afvlakken
ik heb anders na een gelijkrichter een hogere spaning gemeten, o wacht ff, die was ook afgevlakt, foutje, bedankt
en ten tweede klopt je tekeningetje niet
de Plus staat op de andere uitgang.
SHIT, dat zou goed fout gaan, ja ik had t ff snel getekend, ik zie t, dank dat je t ff zegt.
ff googlen bied uitkomst!!
succes, Michel
das waar
Lucky Luke
Op 18 mei 2005 19:57:20 schreef grotedikken:
Er klopt nog wel meer niet dan het schema bij Lucky Luke.
Een gestabiliseerd voedingetje gebruiken als acculader? Niet erg verstandig. Een elco is niet nodig, sommige bronnen beweren zelfs dat accu's beter laden met pulsen dan met mooie gelijkstroom.
ik wou die gelijkgerichte en afgevlakte spanning gebruiken als voeding voor een aculader. b.v die die de TS mischien al heeft, of als die geschikt is die van velleman.
(of een andere)