Hallo,

Ik ben van plan om op mijn kamer een spectrum analyzer te zetten, kwestie van het geheel een beetje op te fleuren.
Ik zou hiervoor een matrix maken van 25 leds breed en 15 leds hoog, dit zou dan ongeveer 40 op 25 cm groot worden.

Ik ben nog vrij nieuw op het gebied van elektronica, maar ik probeer graag dingen. Mijn vader weet er wel veel meer vanaf, maar met al mijn projectjes kan hij mij niet helpen omdat hij niet weet dat al die nieuwe IC's bestaan. Hij kan mij wel goed helpen met de fouten te vinden.

Ik heb op deze site al een artikel gevonden over een spectrum analyzer, maar deze lijkt mij een beetje te ingewikkeld en te groot. Bovendien zou ik 25 kanalen willen wat deze zeken niet had.

Nu ben ik volgende IC tegengekomen, de BA3822 van Rohm. Dit is een 5 band filter speciaal voor een spectrum analyzer te maken.
Ik begrijp hieruit dat je met condensators de frequentie van elke band aanpast. Ik zou dus 5 van deze IC's gebruiken om zo 25 banden te creëren.

Moet ik daarna op elke uitgang een LM3916 of iets soortgelijks om het dan over 15 leds te verdelen. Bestaat er ook een simpele manier om elke keer de leds de hoogte ingaan, de hoogste nog even aan blijft. Pure eye-candy.

Kan ik dan ook een BA3703 (Rohm) gebruiken om te zorgen dat de analyser past werkt na 1 seconde geluid te horen. Wordt aangesloten op de pc en hij hoeft alleen maar aan te gaan als er daadwerkelijk muziek speelt, dus niet bij een muisklik.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Oud schema

Een klok lijkt me niet te doen zonder Pic...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Op 7 juni 2005 22:41:25 schreef Soundstorm:
Kan ik dit schema van Turbokeu (denk dat die op CO ook zit) niet gebruiken?
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=70643&page=2&pp=20

Denkt het wel

Moest ik met een PIC kunnen werken, moet ik er dan 2 gebruiken, 1 voor de klok en 1 voor de analyzer? Ik veronderstel dat je met een PIC gemakkelijk het juiste signaal geeft voor een LED driver.

Zou een PIC de analyzer veel gemakkelijker maken? Kan deze bijvoorbeeld zelf de banden splitsen (zou mij verwonderen).

Een PIC is geen DSP, lijkt me niet een goed idee.

Ik kan een beetje C++, sommetjes maken en iffen en whiles etc. Zou het mij lukken om zelf een PIC programma te schrijven?

Denk het wel.

*Met behulp van diodes kan je de led-matrix gebruiken voor zowel de klok als de spectrum analyzer.

Op 7 juni 2005 22:31:10 schreef Henry S.:
Oud schema

Een klok lijkt me niet te doen zonder Pic...

Zeker wel, ik heb het ooit gedaan, was wel super ingewikkeld...

Op 7 juni 2005 22:48:01 schreef Henry S.:
[...]
Een PIC is geen DSP, lijkt me niet een goed idee.

Een dsPIC wel...., Wouter (VOTI) heeft zo'n type in zijn winkeltje.
Ik neem wel aan dat het om een audio spectrum analyzer gaat en niet een ding wat vele megaHertzen aan kan.
Maar je kan een "software" implementatie maken in plaats van een "hardware" implementatie. Of het makkelijker is ? Dat kon wel eens flink tegenvallen. Er is behoorlijk wat kennis voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Wat je uitspaart aan onderdelen ben je kwijt aan de programmeer tijd om het te maken.

Op 8 juni 2005 19:10:22 schreef Henry S.:
[...]
Datasheet: http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/ROHM/BA3823LS.html
10 banden per IC :D

Wat dus 5 banden in stereo zijn :p. Maar ik hoef geen stereo, dus heb ik er al direct 10!

Ik heb even met paint zitten prullen op de datasheet. Ik versta er dus niet veel van (wat zijn die driehoekjes, de NOT-poorten zonder bolletje en soms met 2 uitgangen).

http://studweb.hogent.be/~041109tv/Spectrum/BA3823%20proto.GIF

Is dit de juiste redenering? Denk het niet, maar ik kan maar proberen hé!
Met dan elke keer aan het nummertje een 'bilateral switch' die enabled worden door de counter.

En gaat nog door in april (opbouw) en mei (ruisgenerator en multimeetmonitor)

De terts analyser lijkt me in deze tijd niet zo een aanrader, heel veel pricisie componenten nodig voor een goed resultaat, duur en erg groot ontwerp.

De spectrum uitsturingsmeter uit juni 1983 lijkt me voor een knutselproject een beter uitgangspunt. 10 filterbanden rond 4558's, simpele multiplexer met 4066's & 4017 en een discrete 14 segments log schaal met een rij LM339's. :)

Daar hebben we het op CO ook al vaker over gehad volgens mij.

Bedankt voor de info.
Ik kan me nog herrinneren dat het niet een van de kleinste ontwerpen was. :D
@Hugo: Mocht je pdf's hebben... graag!
(3 jaar geleden iig wel: http://www.circuitsonline.net/forum/view/1395/ )

Tevens heb ik wel belang bij het artikel van de spectrum uitsturingsmeter (juni 1983), mocht één van jullie die hebben, anders doe ik navraag bij Elektuur.

Heb deze artikelen destijds (MTS 1985-1989) helaas niet op het kopieerapparaat gelegd. :(