Ik ben het helemaal met je eens dat een echte MSO het beste is maar dit kan ik nu nog niet betalen ik heb een opstart beesje nodig. Ik heb naast de Oscilloscoop ook nog andere nieuwe apparatuur nodig zoals functiegenerators labvoeding enz.

Ik denk dat ik een goede prijs kwaliteit verhouding krijg door de Agilent 3102A te kopen.

Al het advies is natuurlijk altijd welkom.

inderdaad.

functiegenerators : HP33210 . das direct een AWG

of anders een combo apparaat van metex , hun scoops trekken op geen kleurpotloden maar dit is dan wel weer om u tegen te zeggen :

www.imetex.com : den onderste op de pagina. voor pakweg 500 euro heb je gelijk alles in 1 kast. ik heb er hier ook verschillende staan . kheb er ook zo eentje thuis.

E3621A van HP is ene heel goede voeding ook ( 3 kanalen )

wat zoek je nog zoal van voor spul ?

Wat een geld hebben jullie toch over voor een scoop voor thuis. Is dat puur voor de hobby of klussen jullie ook bij waar je iets mee kan verdienen?

Is het niet mogelijk om een goede 2de hands op de kop te tikken? Dan kun je voor het zelfde geld een 'luxer' model uit kiezen. Toch?

Ben al blij me mijn Philips PM3350 scoopje :-). Is dat een redelijk ding om thuis mee aan de slag te kunnen?
Heb er niet al te veel verstand van. Weet wel hoe ik er mee moet meten natuurlijk, maar wat kan zo'n dure luxe nu precies meer dan die PM3350?

Gr. Datron

[Bericht gewijzigd door Datron op ]

Tja, als je zo nodig met FM dingen aan de gang wil, dan kan ik me voorstellen dat je wel wat aan 200MHz bandbreedte hebt. Maar anders...

Op 12 januari 2006 22:42:58 schreef Datron:
Wat een geld hebben jullie toch over voor een scoop voor thuis. Is dat puur voor de hobby of klussen jullie ook bij waar je iets mee kan verdienen?

ge moet uw geld toch ergens aan besteden ...
ik drink niet , rook niet , ga niet naar de voetbal of concerten, koop bijna geen CD of DVD . rekent en tel al dat uitgespaarde geld op en je kan je ieder jaar zo een HP scoop veroorloven. na 10 jaar heb je dan een aardige collectie meetspul staan.

rekent eens uit ... 1 bak bier per week + 3 pakjes sigaretten per week ( uitgaande van een klein rokertje ) + 1 fles sterke drank per 3 weken + 3 concerttickets genre U2 per jaar.

zorg maar dat je op een stoel zit...
en dan zit daar nog niet in wat je op cafe spendeert ...

Saai hoor... maar zo is het wel, alle beetjes helpen. Is voor de hobbie wel overkill ;)

Op 13 januari 2006 00:13:52 schreef free_electron:
[...]

rekent eens uit ... 1 bak bier per week + 3 pakjes sigaretten per week ( uitgaande van een klein rokertje ) + 1 fles sterke drank per 3 weken + 3 concerttickets genre U2 per jaar.

zorg maar dat je op een stoel zit...
en dan zit daar nog niet in wat je op cafe spendeert ...

tja ik drink teveel....veel teveel eigenlijk.....(ik zou minderm oeten drinken) rook (heel matig, 1 a 2 peuken perdag). koop cd's en ga naar concerten...... en regelmatig een blow.

en ook nog elektronica

Op 13 januari 2006 00:19:26 schreef Henry S.:
Saai hoor... maar zo is het wel, alle beetjes helpen. Is voor de hobbie wel overkill ;)

bof. als je in je garage gesofistikeerder spul in elkaar zet dan wat er doorsnee op de markt is ...
>:)

ik heb een 2 kanaal combi van phillips ( zo ene die je kan schakelen tussne analoog en digitaal. 60MHZ 100 megasample. zit een LCD naast het scherm waarop alle instellingen te zien zijn.

heb daar al veel plezier aan gehad. vooral een gehuegen is zeer leuk. als je aant klooien bent op i2c bijvoorbeeld. klik : scoop triggert en je kan zo zien wat er verstuurd is gewwest.

ding indertijd gekocht voor iets meer dan 70.000 belgische franken ( 1300 euro ) .
als ik nu zie wat die 995 euro HP allemaal kan ...

kzal vaanvond eens prentje posten van mijn hobbyhoekje >:)

Op 13 januari 2006 00:19:26 schreef Henry S.:

Ja maar mensen besteden wel aan radere zaken hun geld, ik noem maar een heeeele dure buizen amp met gouden connectoren en weet ik veelwat voor boxen om hun CD'tjes te kunnen beluisteren. D'r loopt geloof ik net een leuk topicje hierover ;). Ik besteed mijn geld dan toch liever aan een goed stuk gereedschap (lees:meetapparatuur)!

Beste forum bezoekers,

Ik ben helemaal de kluts kwijt. Ik heb een tijdje geleden contact gehad met Agilent, echt een super zaak. Na wat overleg heb ik een 3202A oscilloscoop naar mij toegestuurd gekregen om te testen.

Deze heb ik gisteren binnen gekregen en ben natuurlijk druk aan het testen gegaan.

De eerste indruk was erg goed. De bediening is erg simpel zoals verwacht bij een Agilent. De trickering was naar mijn mening ook goed voor een digitale scoop.

De scoop zelf ziet er ook erg goed uit het kleuren display met menu is ook erg leuk.

Maar nu komt het, ik wist dat de memory depth maar 4 kpts was (4000 punten). En het is echt dramatisch.

Een signaal van 1 Ms wordt met nog maar 100kSa/s sample rate binnen gehaald, probeer daar maar eens een signaal van 13 Mhz in terug te halen.

En dan nog in het achterhoofd dat er veel scoops zijn met maar 2.5kpts geheugen.(wat je daar aan heb i don't know).

Ik zit nu weer helemaal te twijfelen wat ik moet gaan doen.

(Agilent DSO3102A.)
1400 EUR
4k
http://www.tequipment.net/AgilentDSO3102A.asp

(PICO 3205)
899,90 EUR
512 k
http://www.picotech.com/picoscope-specifications.html
http://www.picoscope.nl/prijslijst.htm

(HAGEM HM1008)
Bestnr.: 121836 - 89
http://www.conrad.nl
1 M
1719,00 EUR
http://www.hameg.com/30.0.html?L=0

(VOLTCRAFT DSO 6100S)
Bestnr.: 121832 - 89
http://www.conrad.nl
929,00 EUR
125 k

Ik weet nu echt niet meer wat nu de juiste keuze is ik heb erg lang gespaard en het is erg veel geld ik wil het niet weggooien.

Ik begin nu weer ernstig te twijfelen voor de Voltcraft scoop met 125k 100 MHz en 100 MS/s. Zou deze graag eens willen uitproberen.

Wie kan mij helpen met kiezen?

Ik denk dat je de volgende zin nog maar eens moet herschrijven:

Een signaal van 1 Ms wordt met nog maar 100kSa/s sample rate binnen gehaald, probeer daar maar eens een signaal van 13 Mhz in terug te halen.

Ik denk dat je met "1 Ms" 1 MHz bedoelt. En met 100 kS/s kun je geen 1 MHz signaal zien.

Ik heb hier wel vaker gezegt dat de lengte van het aquisistie geheugen erg belangrijk is. Met een kort geheugen kun je hooguit de grondfrequentie en enkele dichtbij gelegen harmonischen zien. Breng je een hele blokgolf in beeld, dan is het met een kort geheugen onmogelijk om de rise- en falltijden met goed fatsoen te meten. Of je moet telkens inzomen in het specifieke deel dat je wilt meten. Maar het is onmogelijk om alles in één keer te meten.

De geheugen lengte bepaalt het detail dat je kunt zien. Dat geldt niet alleen voor signalen in het tijd domijn, maar een lang geheugen is ook noodzakelijk om details in het frequentiespectrum te zien.

Na uitvoerig voorgelicht te zijn door de mensen van EMV (de vertegenwoordigers van LeCroy, heb ik een aantal jaren terug bewust gekozen voor een lang geheugen oscilloscoop. 4 kanalen, 1 Mpt geheugen per kanaal en 500 MS/s per kanaal (25 GS/s RIS).

Dat ding koste me ook een rib uit m'n lijf, maar er geen moment spijt van gehad.

Kijkend naar de prijzen die je daar noemt kun je, én een lang geheugen én een snelle sampeling wel vergeten.

Op 7 februari 2006 21:57:36 schreef Freddy:
Ik denk dat je de volgende zin nog maar eens moet herschrijven:[...]Ik denk dat je met "1 Ms" 1 MHz bedoelt. En met 100 kS/s kun je geen 1 MHz signaal zien.

Ik heb hier wel vaker gezegt dat de lengte van het aquisistie geheugen erg belangrijk is. Met een kort geheugen kun je hooguit de grondfrequentie en enkele dichtbij gelegen harmonischen zien. Breng je een hele blokgolf in beeld, dan is het met een kort geheugen onmogelijk om de rise- en falltijden met goed fatsoen te meten. Of je moet telkens inzomen in het specifieke deel dat je wilt meten. Maar het is onmogelijk om alles in één keer te meten.

Na uitvoerig voorgelicht te zijn door de mensen van EMV (de vertegenwoordigers van LeCroy, heb ik een aantal jaren terug bewust gekozen voor een lang geheugen oscilloscoop. 4 kanalen, 1 Mpt geheugen per kanaal en 500 MS/s per kanaal (25 GS/s RIS).

Dat ding koste me ook een rib uit m'n lijf, maar er geen moment spijt van gehad.

Ik bedoel: als je een 1 ms time base heb. dan heb je nog maar 100 kSa/s als sample rate en daar kan je geen fatsoenlijk signaal meer mee meten.

Ik heb veel uitgezocht en ik wis de relatie over geheugen diepte en sample rate (agilent heeft hier leuke info over).

Het is gewoon erg jammer dat ze niet meer geheugen in die DSO 3000 serie van agilent hebben gestopt je kan namelijk wel gewoon een tijd van 10 ns/ met 1 GSa/s realtime bijken das wel mooi.

Ik zoek nu gewoon de beste prestatie voor zo weinig mogelijk geld en ik voel veel voor zo voltcraft met 125k geheugen. Ik denk dat ik hier wel een tijdje meer vooruit kan tot ik geld heb voor een echt scoop (agilent MSO of dergelijks)

Voltcraft scoop

Gezien de prijs vermoed ik dat die straks op andere punten gaat tegenvallen. Kun je geen leuke 2de hands of demo model kopen ?

Op 7 februari 2006 22:11:56 schreef Roland van Leusden:
[...]

Gezien de prijs vermoed ik dat die straks op andere punten gaat tegenvallen. Kun je geen leuke 2de hands of demo model kopen ?

Ik heb bij Agilent gevraagt en ze hebben niets 2de hands of demo voor onder de 2000 euro.

waarom moet het een nieuwe zijn
ik heb vorig jaar een 2de hands scoop gekocht voor nog geen €200.
werkt perfect. En voor mij is deze meer als goed genoeg om wat metingen mee te doen.
het moet ook een hobby blijven die nog een beetje betaalbaar is hé.
tis trouwens een hameg hm1005.
er zijn genoeg goede occasies te vinden tegen een zeer schappelijke prijs.

Op 7 februari 2006 22:08:26 schreef Jelle de Jong:
DSO 3000 serie van agilent

TDS3000 serie van Tektronix :-D :-P

Op 7 februari 2006 22:11:56 schreef Roland van Leusden:
[...]

Voltcrap gaat idd heel erg tegenvallen.

De agilent scoop kost toch ook 1100 exl btw en daar zit een probe bij van 100 euro.

Waarom zo een voltcraft van 925 dan gelijk super slecht zijn?

http://www.tequipment.net/TektronixTDS3000Specification.html
(heeft ook maar 10k en heb slechte dingen over de tektronix gehoord) en deze kost veel meer dan 2000 euro dus ver over mijn starters budged

Op 7 februari 2006 22:25:49 schreef Jelle de Jong:

http://www.tequipment.net/TektronixTDS3000Specification.html
(heeft ook maar 10k en heb slechte dingen over de tektronix gehoord) en deze kost veel meer dan 2000 euro dus ver over mijn starters budged

Tja, hij kost wat meer, begint zo rond de €3500,- denk ik.
Maar dan heb je ook wat, slechte dingen gehoord?
Tja over van alles en nog wat kun je slechte dingen horen.
Ik ken die Agilent 3000 serie niet, maar ik denk dat je deze het beste kan vergelijken met de TDS1000/2000 serie van tektronix.
Voor scoopies met hoge real-time sample rates en diepe geheugens, zul je diep in de buidel moeten tasten.
Ik zou best zo'n 6000 serie scoop van Agilent willen uitproberen (alhoewel de TDS5000 serie ook leuke specs heeft), de infiniium en waverunners van deze wereld liggen voorlopig nog niet binnen mijn bereik.
De Voltcraft zal absoluut een tegenvaller zijn, alle C*nR*d spulletjes zijn gewoon absoluut bagger.

En de picoscoop is dat dan niets?

Ik ga de electuur regelen waar deze dingen in getest werden hopen dat deze er in staat.

(PICO 3205)
899,90 EUR
512 k
http://www.picotech.com/picoscope-specifications.html
http://www.picoscope.nl/prijslijst.htm
http://www.conrad.nl/
1019,00 EUR
Bestnr.: 121849 - 89

Picoscoop heb ik ooit mee gespeeld, mooi spul. Je heb alleen altijd nog een pc / laptop nodig.

Afhankelijk wat je er mee gaat doen kan dit een beperking zijn:

±100 V (signal input)
±30 V (signal generator / external trigger)
±50 V (between grounds)

Gezien jouw eisen zou ik trouwens voor de 3206 gaan, kost uiteindelijk netzo veel als die Agilent zou kosten.

Ik had vroeger gekeken naar die picoscoops. En ze toen afgezworen omdat ik dacht dat ze totaal niet lekker zouden werken. Ik vind de software er erg slecht uitzien en de demo software werkt ook niet lekker.

En ik vind de prijs aan de hoge kant de 3206 vind ik ook erg duur en ik zou genoeg moeten hebben aan de 3205 met een 512kS geheugen 100 MS/s sample rate en 100 MHz frequentie.

Maar als slechte software en slechte gebruikersgemak de prijs is voor betaalbaar meten van een signaal dan moet dit maar.

Ik heb nog niemand iets over de Hameg scoop zien zegen. Deze heeft ook mooie specificaties bv beter dan de textronic 3000 serie.

1Mp per kanaal
2x 500MSa/s Sample Rate
2x 100Mhz freqrange
geen fan! (stilte freak)
Met twee probes

De prijs ligt wel bij de max en ik moet dan waarschijnlijk nog een tijd doorsparen. maar als de andere scoops niets zijn dan zou ik deze kunnen nemen.

[Bericht gewijzigd door Jelle de Jong op ]

Op 8 februari 2006 12:02:08 schreef Jelle de Jong:
Ik heb nog niemand iets over de Hameg scoop zien zegen. Deze heeft ook mooie specificaties bv beter dan de textronic 3000 serie.

Je doelt op de HM-1508 neem ik aan, deze is toch altijd nog de mindere van de TDS3012 hoor.
Lagere sample rate en minder snelle scherm update, minder math functies en een CRT (sorry maar dat is geen 'plus' voor een digitale scoop).
Wel een mooi diep geheugen van 1M/points per kanaal.
Ik zelf heb een HM-407 (combi scoopje 100Ms/s) en dat is voor hobby doeleinden een fijn scoopje.
Wil je echt meten aan snelle signalen dan is 100Ms/s echter te weinig dan is 1Gs/s toch wel een stukje confortabeler.
Ik vindt de trigger eigenschappen van de TDS3000 geweldig, geen signaal wat ik mis en ook de DPO functionaliteit is geweldig als je aan analoge signalen meet.
Voor die €2400,- die die hameg moet kosten is het wel een aardige scoop.

Op 7 februari 2006 23:07:31 schreef Blackfin:
[...]
heeft), de infiniium en waverunners van deze wereld liggen voorlopig nog niet binnen mijn bereik.

blijf weg van die wave-dinges. das een miserie die scoop !
ik sta hier met twee Wavemaster 8260.

fouten dat daar inzitten. das niet te geloven. dat ding meet gewoon verkeerd. de response is oer-traag. je draait aan de tijdbasisknop en het duurt 5 seconden eer hij klaar is om te triggeren ...

als je iets in geheugen stopt ( een wave ) en je draait aan de tijdbasis dan 'zoomen' die signalen niet mee. je tijdrelatie tussen stored en live data is dan compleet corrupt. ditto als je aan de trigger position draait.

een stuk van het signaal vergroten is ook compleet geschift. allen 1 trace zoomt uit . de anderen niet. je moet dat voor elke trace apart gaan doen , dan al die venstertjes hercombineren , en elke zoom vreet 1 math memory. en der zijn er maar 8 ...

iedereen hier klaagt daar steen en been over.... het gevolg is dat iederen met een infiniium zit te meten en alleen de lecroy gebruikt als het echt niet anders kan ( als we in de 4 tot 6 GHz band moeten meten ). we hebben ook nog ene stapel 'oude' lecroys. die werken wel OK.

nog zo een irritant gedoe : het touchsreen . je kan het niet uitzetten. je bent aan het werk , wijst naar het schemr om ene collega op iets attent te maken en voor je het weet staan de traces ergens anders en heb je 25 popup venstertjes op het scherm staan ... heel leuk. tis bijna internet explorer waarmee je een spam site bezoekt ...

dat ding ounthoudt ook gene caps-lock. telkens je ene filename wilt invoeren is je caps-lock gereset..
en de vorige filename is ook gewist ( niet de file , maar het veld waar je iets kan in invullen ) en telkens je saved kleeft hij automatisch een sequence nummer aan je filename... heel irritant. ik save ene file test.wve en op de disk staat test1.wve ... en ge kunt hem niet vertellen dat hij dat niet mag doen.

en de user interface crasht of blokkeert op de meest onmogelijke momenten. nee niet windows . de applicatie. je killt de gui , herstart gewoon de scope applicatie en de boel bolt weer....

nog een irritant gedoen : al hun probekoppen hebben een soort 'smart interface' : der zitten 6 extra pinnetjes die de scoop vertellen wat voor probe je aankoppelt. de scoop houdt dan automatishc rekening met de juiste afsluitimpedantie , attenuatie of gain ( ze hebben probes die 2 keer of 5 keer verzwakken ). nu is er echter 1 'feed-through' die die pinnetjes niet heeft. het gevolg is dus als je van een probekop met 5x attenuatie komt en je plugt die feed through in dat al je resultaten verkeerd zijn. we zijn er zo al verschillende keren ingestonken. tiens hier zit precies gene signaal op ... godver. da ding staat weer in 50 ohm en op 10x attenuatie. ( prbleem is ook dat dat niet direct zichtbaar is. bij ene infiniium zittne er leds op het frontpaneel die je dat laten zien. bij de lecroy moet je in de menu's duiken.

ik had ze daarover ene vraag gesteld of ze dat konden oplossen. euh .. ehm . neen da gaat niet. Jamaar je detecteert toch als ene probe ingeplugd wordt ? juist, maar die feedthrough heeft geen pinnetjes ... . Grrr,ok zet de boel dan zo dat als je ene probe uitplugt hij terugvalt naar de seting voor ene feedthrough! ehm . da gaat niet want we kunnen alleen inpluggen detecteren. niet uitpluggen. de hardware is daar niet op voorzien. we zijn da vergeten ...

en zo zit dat ding vol problemen. en dat is echt erg. je probeert ene probleme in ene systeem op te lossen en je moet ook nog vechten tegen je meetapparaat.

het is een kreng van een machiene. en dat voor iets wat 76000 dollar kost. ik werk wel graag met de oudere machines.

Tektronix heeft daar ook een slag van mee. das me altijd een gefoefel in die menus om iets simpel te doen. ik wil de attenuator van kanaal 3 verzetten en hem op 50 ohm zettne ook . je moet eerst kanaal 3 selecteren op de menus . dan kan je aan de knop draaien dan kan je nog ene ander menu ( 3 knoppen induwen en 2 menu's lezen )induiken om daar de settings van het kanaal te veranderen. bij Agilent staan er gewoon KNOPPEN op het frontpaneel. de rode knop is voor de rode trace , de gele knop voor de gele trace , de baluwe voor de blauwe trace en de groene voor de groene trace. punt uit, en alle meest gebruikte functies hebben hun eigen toets. bij tektronix zit alles achter menus ( 500 600 en 700 reeksen ) gelukkig hebben ze dat in de nieuwere opgelost door daar weer elk kanaal zijn eigen knoppen te geven. alleen hebben ze de tijdbasis nu twee drukknoppen gegevne in plaats van ene draaiknop. grrrr.

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Op 7 februari 2006 22:25:49 schreef Jelle de Jong:
[...]
Waarom zo een voltcraft van 925 dan gelijk super slecht zijn?
[...]

Ook weer niet superslecht, maar net niet het 'je van het', voor dat bedrag heb je een scoop met betere specs.