Een strike ring is dus niet persé noodzakelijk?

De strikering trekt opzich streamers niet meer aan dan de primaire spoel. Het primaire circuit ligt ook aan HF aarde. Zo niet dan is dat beetje isolatie in de transformator geen barriere om naar het net tegaan :P. De strikering zit alleen net iets boven de primaire dus net iets dichter bij de toroid en vangt dus alles af.
Nadeel zonder strikering is dat het primaire circuit meestal via de middentak van de nst aan aarde ligt. De ontlading gaat dus door de trafo. Een hoge stroom (100A's misschien kA's) waar de trafo echt niet voor gemaakt is. Maar het is maar erg kort. Mijn trafo's hebben geen problemen mee zover ik het gemerkt heb :)
Het kan me voorstellen dat de veel kwetsbare nst's het daarom soms begeven.

Edit:
Misschien dat het goed gaat omdat ik een safetygap over mijn trafo's heb staan. Een gap tussen de twee uitgangen met een midden elektrode naar HF aarde. Ik zal eens opletten of die vuurt als ik primairy strikes heb.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

hallo allemaal,
ik ben samen met daktary bezig met een teslacoil, en nu wil ik de vonkbrug gaan vervangen door thyristors
het zijn abb 5stp16f2600 schijven en ik heb er 192
ze zijn 2600 volt en 1400 Ampere
is dit mogelijk of is de schakeltijd te traag?

ik heb wel gehoord dat het met een igbt kan...

groet

wesla

Zo weer een hoop nieuws onder de zon.
Dipswitch is goed bezig zover ik gezien heb.

Jah en Jorrit je moet toch echt over die 2.30 van fry :P

Mooie plaatjes trouwens Fry ziet er goed uit allemaal :D

Ik ben vandaag even aan het lakken geweest.
grote sgtc en kleine sgtc twee keer gelakt en dus weer meer als een liter lak achteruit.

Ik zal proberen voor 26 november de kleine sgtc om te bouwen naar vttc.
En voor de grote sgtc maak ik de toroid klaar.
Als ik voor de teslathon de caps nog niet heb neem ik gewoon de grote primaire secundaire en topload mee.
Mischien kunnen we dan iets doen met een andere tankcap en motstack.
Tenminste als daar vrijwilligers voor zijn.

Ik heb inmiddels een c-card maar nu weigert al twee dagen het besteltoestand bij rell.

Ik wil eventueel ook wel een scoop meenemen als dat handig is.
En mijn srsg neem ik ook wel mee fijn voor echt grote vermogens.

Als er verder nog wensen zijn die ik kan vervullen hoor ik het wel.

edit:

Het bericht dat ik krijg als ik caps in mijn boodschappen karretje wil doen :

Commerce.MtsPipeline error '80070020'

Unable to initialize logging to file : d:\logs\RELLpipeline.log The process cannot access the file because it is being used by another process.

/includes/util.asp, line 216

doe ik wat fout of is rell ziek?

edit

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

@Sparks

Bellen naar Rell, spreken nederlands en ik heb haar mobiele nummer :)
Als je het zo wil doen mail me maar.

hoi, ik wilde dus tiny tess gaan maken (ik heette tommynunen en had een klein dipje, maar ik ga er weer tegenaan), maar nu wil ik effe weten:
- maakt het bij een tesla uit als de cap qua waarde iets afwijkt? ( ik heb 47 nf nodig, maar kan ik bijv. ook 44 of 50 nf gebruiken?
- hoe hoog moet de condensatorspanning zijn? ( tiny tess werkt op zo'n 5 KV, en wat is de algemene topspanning? het zal zo'n 8 KV zijn, of niet?)

alvast bedankt

en voor daktary, ik heb nog een trafo gehaald, die kunnen we paralel zetten, hebben we 100mA.
ik vroeg nog naar een zwaardere maar die had i niet.
die nieuwe trafo's die hij heeft zijn maar 10mA en kosten 200 euro

Zucht... sgtc, vttc? Wat zijn dat?
Misschien een idee om een topic-'woordenboek' over afkortingen bij te houden?

Op 11 oktober 2005 16:23:00 schreef nextcoile:
Zucht... sgtc, vttc? Wat zijn dat?
Misschien een idee om een topic-'woordenboek' over afkortingen bij te houden?

SGTC=Spark Gap Tesla Coil
VTTC=Vacuum Tube(yuch) Tesla Coil
SSTC=Solid state(yeah) Tesla Coil

Hey bertrix wat is er mis met buisjes?
die houden het tenminste een stuk langer vol in tesla toepassingen

@wvenis
Het is wel mogelijk met thyristors maar echt goede resultaten kun je er niet mee halen. Met igbt's of mosfets kun je wel zeer goede resultaten halen zeker als je er een drsstc mee bouwt. Maar misschien is het beter om eerst een sgtc te bouwen om de princiepes een beetje door te krijgen anders gaat het je veel silicum kosten denk ik :P

Op 11 oktober 2005 16:30:43 schreef Sparks:
Hey bertrix wat is er mis met buisjes?
die houden het tenminste een stuk langer vol in tesla toepassingen

Wat er mis mee is, tsja, ze verouderd...

Waarom zouden mosfets sneller kapot gaan eigenlijk, als je ze wat deftig behandeld(tijdens het testen zie ik er idd wel een paar 10'tallen doorbranden)

verouderd?
mwah ik zie een hoop buisjes in versterkers lf en hf
en ze zijn wat tc betreft in ieder geval goedkoper te gebruiken als die prop gebakken zand in een klodder tandpasta

:P

Ik heb begrepen dat de sparks ongevaarlijk zijn, dat je ze gewoon kunt aanraken vanwege het zogenaamde 'skin-effect' dat optreedt bij zeer hoge frequenties. De frequentie moet echter wel voldoende hoog zijn! Kan ik er zeker van zijn dat als ik een Tesla coil bouw, dat deze frequenties hoog genoeg zijn?

@muddy
Iets hoger kan wel (laad hij dus denk ik niet volledig op, of krijg je andere resonantiefrequentie).

- hoe hoog moet de condensatorspanning zijn? ( tiny tess werkt op zo'n 5 KV, en wat is de algemene topspanning? het zal zo'n 8 KV zijn, of niet?

VAC * WORTEL(2) = topspanning VDC

Reken er maar op dat het waarschijnlijk nog zeker een stukkie daarboven komt.

@nextcoile
Ik zou het niet proberen, er staat idd op zoveel sites dat het niet gevaarlijk is, en zoals ik al zei.. bliksem is ook niet altijd dodelijk :P

@wvenis
Waar haal jij trafo's? :P Mijn profielwerkstukpartner (galgje/scrabble?) wou vandaag met leraar meelopen naar de TOA om te vragen naar mogelijke connecties die school heeft met leveranciers, voor wikkeldraad/trafo's/capacitors (ik denk dat ik mmc ga maken.. wel ff achterhalen nog wat die bleed resistors zijn, maar aangezien mmc's veel betrouwbaarder zijn wil ik toch daarvoor gaan.

[offtopic]
Wat is iedereen toch wakker nu :P
[/offtopic]

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]

Op 11 oktober 2005 16:36:51 schreef Sparks:
verouderd?
mwah ik zie een hoop buisjes in versterkers lf en hf
en ze zijn wat tc betreft in ieder geval goedkoper te gebruiken als die prop gebakken zand in een klodder tandpasta

:P

Dat het goedkoper is daar twijfel ik niet aan, maar een H-Brug van 8*IRF540 lijkt me wel een vette zwaardachtige vonk te geven, dan kun je 4600W in je resonator pompen... (als het mis gaat ben je wel een 20tal euro's kwijt :()

@jorrit,

ik heb zoveel silicium, dat weel jij niet weten, maar ik ben al opzoek naar een IGBT, alleen hoe gaan we die aansturen, ik weet wel hoe maar hoeveel keer per seconde moet ik hem schakelen,?
de coils werken in Khz en de sparks zijn in de 200 hz heb ik gelezen.

hoe zit dat dan??

groet
wesla

Mijn vttc durfde ik wel aan te raken...
maar de beide sgtc kom ik niet aan heb laatst de kleine sgtc door een bezemstok laten vonken en dat was duidelijk te ruiken dus ik doe het niet

Op 11 oktober 2005 16:39:45 schreef nextcoile:
Ik heb begrepen dat de sparks ongevaarlijk zijn, dat je ze gewoon kunt aanraken vanwege het zogenaamde 'skin-effect' dat optreedt bij zeer hoge frequenties. De frequentie moet echter wel voldoende hoog zijn! Kan ik er zeker van zijn dat als ik een Tesla coil bouw, dat deze frequenties hoog genoeg zijn?

Skin effect in huid?!? Die is de weerstand veel te hoog voor, en aders geleiden stukken beter, en als er iets mis gaat(strike naar de primary bv) komt er een mooie 50Hz op, dan is het zeker gedaan...

die afkortingen snap ik ook niet helemaal,
NST=Neon Sight Transformer
Die snap ik nu wel maar wat is een MOT?
afkorting van een mosfet??
en SGTC, is dat een spark gap tc??
sorry hoor maar is er een lijstje van,

groet
wesla

Op 11 oktober 2005 16:48:33 schreef wvenis:
die afkortingen snap ik ook niet helemaal,
NST=Neon Sight Transformer
Die snap ik nu wel maar wat is een MOT?
afkorting van een mosfet??
en SGTC, is dat een spark gap tc??
sorry hoor maar is er een lijstje van,

groet
wesla

MOT=Microwave Oven Transformer.
SGTC=Spark Gap Tesla Coil

oke bedankt, maar een is een MOT beter als een NST, van 8000 volt, 50mA?

Spannings is lager, stroom is groter, of dat beter is hangt van de toepassing af.

Nee ;) Een enkele MOT levert een te lage spanning (2000V) bij een te hoge stroom (vaak tot wel 500mA) voor tesla toepassingen. Je kunt wel meerdere MOT's in serie zetten voor bijvoorbeeld 4000 of 8000V, wel moet je zorgen voor een goede ballast om de stroom te limiteren.

Op 11 oktober 2005 17:17:39 schreef wvenis:
oke bedankt, maar een is een MOT beter als een NST, van 8000 volt, 50mA?

Voor jouw is een nst beter als een MOT.
NST is stroombegrenst heeft gelijk de goeie werkspanning.

Een MOT heb je weinig aan je moet er eigenlijk een paar in serie zetten om een beetje werkbare spanning te krijgen.
En vervolgens moet je dan de stroom begrenzen om je meterkast niet op te roken.

Dus ik zou zeggen in jouw geval 50mA bij 8000 volt is ideaal