Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik heb de rdc programmer vandaag gebouwd maar heb m nog niet aan de praat.
heeft er iemand ervaring met deze programmer?
werkt dat ding (als ie goed gebouwd is)?
ik krijg steeds de 00h error in icprog.
(is al een verbetering ten opzichte van de jdm programmer daarbij ging t 1 van de 15 keer goed en de andere keren gaf ie schijnbaar willekeurige(!) errors...)
wie heeft deze programmer ook, en kan me vertellen wat er verkeerd gaat hier?
(foute instellingen icprog? zelfde als jdm programmer staat op die site, maar dat werkt bij mij dus niet)
voor zover ik nu weet heb ik geen soldeerfouten gemaakt...
ik heb het 2e schema gebruikt (rdc programmer for computers with poor surge protection) alleen heb ik de weerstand van 200R vervangen door 150R(bij te lage compoortspanning beter te kunen werken en omdat ik geen 200R kon krijgen zo gauw) en de pot van 10k staat in serie met een weerstand van 1k (omdat ik de strom naar de mscl niet onbeperkt wou laten als ik die pot helemaal dicht (of open zo je wilt) draai, is een van deze aanpasingen verkeerd? (vrees van wel...)
ik heb al 3 pic16f628a geprobeert en ze werken geen van alle(2 eerder gebruikte 1 nieuwe)(ja alledrie met dat voetje)
ik ga morgen mijn aanpassingen er maar uithalen denk ik, maar als dat niet werkt, hoop ik dat 1 van jullie nog iets kan zeggen erover... (@thomas: thomas, had jij dit ding niet ook?)
Miezjel
Si vis pacem para bellum.
Hey Lucky Luke,
Ik heb deze programmer ook gemaakt (heb er zelfs een printontwerp voor gemaakt) en hij werkt perfect.
Een directe oplossing kan ik je dus niet geven
Probeer eens de hardware check in icprog. Controlleer de mclr spanning de data en de clock spanning respectievelijk 13 5 en 5 volt tov de VSS van de pic.
als deze spanningen aanwezig zijn zou hij toch geprogrammeerd moeten kunnen worden.
Je zei zelf al dat je het voetje had gebruikt waarbij (uit me hoofd) pootje 11 16 en 17 weg zijn gelaten?
heb je de elco waarde verhoogt naar +- 470 uF zoals aangraden wordt voor dit type controller? (bij mij werkt ie ook met 100uF en ook bij Thomas).
Succes met testen en meten (ik hoop dat je in bezit bent van een scoop)
Groeten, Michel
Ik heb ook de 2e versie van deze programmer gebouwd en de pic16f628 er mee geprogrameerd en dat werkt gewoon goed. Ik maak ook gebruik van icprog en heb ook die adapter voor pic16f628 gebruikt.
Wat ik wel eens heb gehad dat de pic niet goed contact maakt met de programmer en dan kreeg ik ook die 00h error. Even aanduwen tijdens het programmeren zodat ie goed contact maakt en dan was het goed.
Misschien stomme vraag, maar je gebruikt wel de goede com poort?
Andere suggesties heb ik niet.
Pim
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Jeroen
Moderator
Ik heb 'm ook gemaakt en voor kleine hex-files werkte hij goed, alleen met het programmeren van grote hex-files werkte het niet goed. Dat kwam omdat het programmeervoltage tijdens het programmeren terugliep. Ik had de schakeling goed gemaakt en ook de software instellingen waren goed volgens mij. Ik heb uiteindelijk maar besloten om 'm om te bouwen naar deze programmer, en die werkt wel goed.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik heb ook de elco van 470uF.
ik snap niet echt veel van die pic programmer met externe mclr spnning, het schema is heel anders dan ik gewend ben. ik zal het bestuderen en daarna met wat vragen erover hier komen. ik zal ook even op showyourprojects kijken welk schema thomas nu gebruikt, en eens die 200 ohm weerstand weglaten (bij mij was ie al 150 ohm, omdat ik lage spaning vreesde, ik heb helaas geen laptop maar ook geen top pc(zachtgezegd))
ik ga eerst kijken of ik de"rdc programmer aan de praat kan krijgen, maar heb toch al wat vragen over het schema (dat ik nu nader bestudeerd heb):
1: j1 is dat de conector die in je compoort gaat? (gezien het onderschrift)?
2: wat doet het aan j1 vastzittende circuit? en waar moet dat circuit aan vast? gewoon alles met een pijl en 12V aan elkaar hangen, alles met het gnd harkje aan elkaar hangen, alles met gelijke tekst aan elkaar hangen?
3: waar komt de pic?
4: kan ik deze programmer ook gebruiken zonder icp?
ik hoop dat als ik het antwoord op bovenstaande vragen weet, ik als ik de rcd programmer niet aan de praat krijg ik toch een goede programmer kan bouwen....
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Lucky Luke
Op 29 juli 2005 23:29:34 schreef Miezjel:
Hey Lucky Luke,Ik heb deze programmer ook gemaakt (heb er zelfs een printontwerp voor gemaakt) en hij werkt perfect.
Een directe oplossing kan ik je dus niet geven
Probeer eens de hardware check in icprog. Controlleer de mclr spanning de data en de clock spanning respectievelijk 13 5 en 5 volt tov de VSS van de pic.als deze spanningen aanwezig zijn zou hij toch geprogrammeerd moeten kunnen worden.
Je zei zelf al dat je het voetje had gebruikt waarbij (uit me hoofd) pootje 11 16 en 17 weg zijn gelaten?
heb je de elco waarde verhoogt naar +- 470 uF zoals aangraden wordt voor dit type controller? (bij mij werkt ie ook met 100uF en ook bij Thomas).
Succes met testen en meten (ik hoop dat je in bezit bent van een scoop)
Groeten, Michel
ik heb geen 'scoop, maar ben bezig met een oude pc met software voor een 'scoop. (tevens voor spellen e.d.)
ik weet neit of dat ook toereikend is.
Op 30 juli 2005 12:47:43 schreef Jeroen:
Ik heb 'm ook gemaakt en voor kleine hex-files werkte hij goed, alleen met het programmeren van grote hex-files werkte het niet goed. Dat kwam omdat het programmeervoltage tijdens het programmeren terugliep. Ik had de schakeling goed gemaakt en ook de software instellingen waren goed volgens mij. Ik heb uiteindelijk maar besloten om 'm om te bouwen naar deze programmer, en die werkt wel goed.
voor het meten van de spanning tijdens het programeren denk ik dat ik wel wat weet: multimeter eraan hangen en dan met digitale camera filmpje schieten, filmpje bekijken, en weten wat je hebt gemeten.
Miezjel
haha of gewoon direct aflezen? 
Maar het gaat er even om dat de signalen ook echt constand aanwezig zijn. en scoop houd het verloop in de gaten. een multimeter meet slechts het gemiddelde dus je ziet niet als er een dikke blokgolf of korte spanningsdrops zijn.
Maar het belangrijkste zou je er wel mee kunnen meten.
(ik weet niet of een pc scoop via de geluidskaart geschikt is om DC te meten.....iemand?
Lucky Luke
Op 31 juli 2005 20:12:31 schreef Miezjel:
haha of gewoon direct aflezen?
kan ik niet zien, pic progger ligt achter pc... zo lang zijn die kabels nu ook weer niet...
Maar het gaat er even om dat de signalen ook echt constand aanwezig zijn. en scoop houd het verloop in de gaten. een multimeter meet slechts het gemiddelde dus je ziet niet als er een dikke blokgolf of korte spanningsdrops zijn.
verklaart dat soms ook waarom ik aan de uitgang van een ne555 die een led doet knipperen continu wat meet dat heel langzaam zakt en stijgt tussen ongeveer1v en 8v (voeding 9v)
Maar het belangrijkste zou je er wel mee kunnen meten.
das mooi want ik heb weinig anders...
(ik weet niet of een pc scoop via de geluidskaart geschikt is om DC te meten.....iemand?
zou die geluidskaart eraangaan ofzo?
mwah... is een hele oude geluidskaart... maar toch jammer als ie ztuk zou gaan want dan heb ik geen scoop meer...
Miezjel
dat met die 555 zou dat inderdaad zeer goed kunnen verklaren je meter weet gewoon niet wat ie moet weergeven het enige periodiek signaal wat de meeste basic multimeters kunnen meten is de 50Hz netspanning
Maar meet dan maar eens met je multimeter tussen de VSS van je pic en de mclr spanning (VPP) de clockspanning en dataspanning bij de hardwarecheck van icprog.
Doe dit dan eerst even ZONDER pic er in te proppen.
Ik heb zelf geen ervaring met PC scoopjes via de geluidskaart heb me er ook nooit in verdiept maar lijkt me niet lekker als je een DC spanning in je kaart drukt....
Lucky Luke
Op 1 augustus 2005 13:29:38 schreef Miezjel:
dat met die 555 zou dat inderdaad zeer goed kunnen verklaren je meter weet gewoon niet wat ie moet weergeven het enige periodiek signaal wat de meeste basic multimeters kunnen meten is de 50Hz netspanningMaar meet dan maar eens met je multimeter tussen de VSS van je pic en de mclr spanning (VPP) de clockspanning en dataspanning bij de hardwarecheck van icprog.
Doe dit dan eerst even ZONDER pic er in te proppen.
Ik heb zelf geen ervaring met PC scoopjes via de geluidskaart heb me er ook nooit in verdiept maar lijkt me niet lekker als je een DC spanning in je kaart drukt....
ok ik zal ns meten met en zonder pic. zonder met de hardware chek en met bij het proggen (ivm mogelijk inzakken van mclr)
Lucky Luke
1e meting al raak: vcc(pin 14(+) tegenover pin 5(-)) van -0,02v...
hmmm... 
meetsnoeren zitten goed... ook vast...
de mclr (pin 4 tegenover pin 5) 0,97v...
dan de data..., ledje op progger gaat branden...
even kijken in schema waar die ook al weer zat..., pin 11, 13, 17.
allen tegever pin 5:
pin 11: 0,39 tot 0,47
pin 13: 0,25 tot 0,37
pin 17: 0,23 tot 0,29
dat gaat goed 
laten we de clock eens bekijken...
dat is (ff kijken) pin17 of pin 12
bijden tegenover pin5:
pin 17:
0,10 stijgt langzaam tot 0,30 (2e test 0,00, 3e test weer stijgen...)
pin 12:
-0,68...
hmmmm
ik ga nu serieus twijfelen aan mn multimeter...
ff testen of ie de spanning van een batterij kan meten...
dat doet ie keurig...
ja, dan licht het dus aan de rdc programmer...
of de - zit niet goed vast,of er is iets heeeeeeeeel raars aan de hand (lijkt mij)
goed... ik ga ff cheken of de - wel aan de - zit.
de min zit keurig vast.
wat nu?
Lucky Luke
Miezjel
Het is tering moeilijk om te zeggen waar het aan ligt als je het spul zelf niet in je handjes hebt
ik zou zeggen pak het schema erbij en ga ALLES grondig na. Ook de pinbezetting van je RS232 connector!! richting van diodes etc etc alles dus:)
Lucky Luke
Op 4 augustus 2005 22:33:18 schreef Miezjel:
Het is tering moeilijk om te zeggen waar het aan ligt als je het spul zelf niet in je handjes hebtik zou zeggen pak het schema erbij en ga ALLES grondig na. Ook de pinbezetting van je RS232 connector!! richting van diodes etc etc alles dus:)
okidoki.
ik vrees dat er ergens een diode iets kortsluit en dat ik steeds de spanning meet die over die diode valt ofzo...
zal alles eens grondig nakijken.
als ik er niet uitkom bouw ik die met externe mclr spanning.
Als ik er wel uitkom zou ik deze van externe mclrspanning willen voorzien. (lijkt me ook niet zo heel erg moeilijk..., - van externe voeding aan gnd van progger (en van pc) en de + vanaf de pc naar progger niet door laten gaan, en clock en data gewoon intact houden. zou dat gaan?
Miezjel
Heb je m op experimenteerprint gebakken dan ofzow?
kan je zelf etsen? ik heb er een PCB ontwerp van gemaakt mag je wel hebben van me. wil m eventueel ook wel voor je etsen en opsturen voor een kleine vergoeding.
Betreft die aanpassing kan ik je niet helpen heb het zelf niet geprobeerd. maar ik ondervind geen enkel probleem met programmeren zelfs niet op me oude laptop!
Lucky Luke
Op 5 augustus 2005 13:34:12 schreef Miezjel:
Heb je m op experimenteerprint gebakken dan ofzow?kan je zelf etsen? ik heb er een PCB ontwerp van gemaakt mag je wel hebben van me. wil m eventueel ook wel voor je etsen en opsturen voor een kleine vergoeding.
Betreft die aanpassing kan ik je niet helpen heb het zelf niet geprobeerd. maar ik ondervind geen enkel probleem met programmeren zelfs niet op me oude laptop!
ik heb m inderdaad op (van m'n vorige programmer gerecyclede) expirimenteerprint gebakken, geeft dat problemen? want dan weet ik dat ik daarmee moet opletten.
nee, ik kan zelf niet etsen, het licht eraan hoe duur het voor jou word om te doen? want (als jij dan geen fouten maakt
) ben ik verzekerd van een goede werking van die progger (doet ie t dan niet heb ik wel echt een probleem denk ik...)
maar ik zal eerst eens alles dubbelchecken
Miezjel
Ik heb de programmer zelf ook zoals ik al zei. wat ik voor je wil doen is de print etsen.. de onderdelen moet je er dan zelf nog op zetten.
en zo gek veel vraag ik er niet voor hoor;)
Miezjel
Op 5 augustus 2005 17:56:06 schreef shiptronic:
kun je de file van het printje niet posten??scheelt mischien een boel vragen
hahahaa en een boel geld

Lucky Luke
voor diegenen die 'm ook willen bouwen:
http://feng3.cool.ne.jp/pdf/rcdv2r3pcb.pdf hier staat ook een printontwerp (voor die met extra weerstand zoals ik m heb, en trimpot voor de mclr stroom (waarom die er zit is me een raadsel...)
die extra weerstand zou je kunnen overbruggen dan heb je de gewone.
maar ik heb de mijne nog niet aan de praat.
vandaag zou ik serieus eens moeten gaan chekken of alles wel goed zit...
edit: heb er heel ff een blik op geworpen en stikt van de fouten....
niet meer 'savonds solderen denk ik...
edit2: nog wat meer blikken op geworpen, zitten zo veel fouten in dat ik denk ik maar van 0 af aan opnieuw begin....
vraag me af wat er die avond dat ik dit ding soldeerde door het eten zat....
Lucky Luke
ik heb die soldeerfouten eruit, en hij doet het nu, min of meer altans.
de programmeercode gaat er prima in, bij de data echter geeft ie vroeg (00h) of laat (011h) een error...
Lucky Luke
kan dat met een teruglopende compoortspanning te maken hebben?
Als ik die weerstand(200ohm, bij mij 150ohm) bij die condensator(100uf of 470uf, ik heb 470uf) eens weg zou laten, zou dat werken?
Miezjel
Achterhaal dan eerst even het doel van die componenten alvorens ze er klakeloos uit te rossen.....
haal die weerstand er dan maar es uit en laat die C ZEKER zitten (liefst dan de 470)
Michel