Miezjel
Si vis pacem para bellum.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 15 augustus 2005 15:41:24 schreef Miezjel:
Uit men hoofd gezegt pin 11 16 en 17 NIET verbinden met de programmer maar los laten hangen..
dat heb ik gedaan op die manier...
Eens een ander PIC(r) je proberen...
Werkt ook niet, maar alle 3 de pic's die ik heb geprobeerd geven een andere error. en alle 3 zaten ze in deze progger toen ie nog fout gesoldeerd was...
heeft dat wat met mekaar te maken?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
schop en nog een vraag.
als ik de C van 470uF nog wat groter maakt zou het dan ook langer duren voor de mclr spanning inzakt?
Miezjel
Sorry voor de late reactie..
Het heeft echt weinig zin om die C nog groter te maken dan 470 hoor.. ik heb m nog gewoon op 100 zitten en ook dat is afdoende!
Er zou een verband kunnen zitten met het feit dat je alle pics eerder hebt gebruikt (bij de foute progger) het zou namelijk kunnen dat deze reeds beschadigd zijn... ff nieuwe scoren dus en het dan maar weer proberen:) de spanningen die je gemeten hebt zijn correct dus daar kan het niet aan liggen...
conseclusie dus..nieuwe pic scoren en weer testen:)
Lucky Luke
Op 17 augustus 2005 01:01:06 schreef Miezjel:
Sorry voor de late reactie..Het heeft echt weinig zin om die C nog groter te maken dan 470 hoor.. ik heb m nog gewoon op 100 zitten en ook dat is afdoende!
Er zou een verband kunnen zitten met het feit dat je alle pics eerder hebt gebruikt (bij de foute progger) het zou namelijk kunnen dat deze reeds beschadigd zijn... ff nieuwe scoren dus en het dan maar weer proberen:) de spanningen die je gemeten hebt zijn correct dus daar kan het niet aan liggen...
conseclusie dus..nieuwe pic scoren en weer testen:)
ik heb ernog 3... (of meer maar die zitten in allerhande (velleman, pretlab ed) kitjes.
1 in de magische boodschap die ik niet wil opofferen
(pic16f628a)
1 nieuwe pic 16f628a
1 nieuwe pic 16f84a (doch geen xtal of resonator...)
dus ik zal wel ff testen. (en nieuwe scoren
)
edit:
werkt niet
Miezjel
damn...nog niet... tja.. het wordt erg moeilijk dan voor mij om van een afstandje te zeggen wat het probleem is..
bij mij werkte ie in 1 keer eigenlijk nadat ik het van het goede schema een printje had gemaakt.. ben je er zeker van dat je alle instellingen van icprog goed hebt staan verder?
en blijft ie dan de fout 000h geven? en zie je tijdens het proggen wel de led oplichten?
Lucky Luke
Op 17 augustus 2005 18:01:18 schreef Miezjel:
damn...nog niet... tja.. het wordt erg moeilijk dan voor mij om van een afstandje te zeggen wat het probleem is..bij mij werkte ie in 1 keer eigenlijk nadat ik het van het goede schema een printje had gemaakt.. ben je er zeker van dat je alle instellingen van icprog goed hebt staan verder?
en blijft ie dan de fout 000h geven? en zie je tijdens het proggen wel de led oplichten?
ik zie de led oplichten, hij geeft best vaak de ooh fout, soms ook een andere. maar meestal 00h. anders schijnbaar wilekeurig een andere.
Miezjel
Had je de spanningen nu ook al eens gemeten op de betreffende pennen tijdens het programmeren?
en dan bedoel ik de VPP en de VCC tov GND (de data en clock lijnen kan je niet meten met je MM)
Lucky Luke
Op 18 augustus 2005 17:36:00 schreef Miezjel:
Had je de spanningen nu ook al eens gemeten op de betreffende pennen tijdens het programmeren?en dan bedoel ik de VPP en de VCC tov GND (de data en clock lijnen kan je niet meten met je MM)
nog niet. zal ik eens doen...
Lucky Luke
hij programmeert goed, maar verifieerd fout, en als ik uitlees is nog voor halverwege de eeprom data de rest leeg.
mclr zakt onder de 12,5 tijdens proggen... weet nie of dat erg is...
maar mischien moet ik deze aanpassen om de boel extern te voeden?
gewoon massa van externe voeding aan masa progger hangen, en de voeding van de progger extern voorzien? (en richting pc onderbreken?
want hier word ik gek van...
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Op 25 augustus 2005 16:05:26 schreef Lucky luke:
hij programmeert goed, maar verifieerd fout, en als ik uitlees is nog voor halverwege de eeprom data de rest leeg.mclr zakt onder de 12,5 tijdens proggen... weet nie of dat erg is...
maar mischien moet ik deze aanpassen om de boel extern te voeden?
gewoon massa van externe voeding aan masa progger hangen, en de voeding van de progger extern voorzien? (en richting pc onderbreken?
want hier word ik gek van...
Probeer eens Winpic als programmer. Ik heb de indruk dat Windows zich soms met de datatransfer van IC-prog bemoeit, en dat kan soms fouten geven.
Lucky Luke
Lucky Luke
ik snap niet hoe het kan.
maar winpic programmeerd hem wel.
wat veroorzaakt het falen van icprog dan?
hoe helpt winpic me wel uit de knel?
ik ga dat ding eens testen, in de schakeling waar ie hoort.
als het werkt dan is dat natuurlijk fijn.
dan zullen zometeen andere weigerende pic's grondig worden verhoord.
als winpic opeens wel werkt, kan er spoedig een propellerklok zijn
zo, en op rijm! doe me dat eens na!
ik denk dat ik even aan het testen ga!

Lucky Luke
alle met icprog weigerende pics zijn met winpic blij.
maar er is nog wel een probleempje bij.
de boel weigert namelijk weer als welleer.
als ik wat langer lees/programeer/controleer.
ik vrees dat dit met inzakkende spanning te maken heeft.
en dat aan niet extern gevoede proggers een nadeel kleeft.
waar ik nu vrees ik ook last van heb.
de vraag is hoe ik die spaning oppep.
gewoon alle - aan elkaar
+ van pc naar progger onderbreken en bijna klaar,
want nog een nieuwe + van externe voeding eraan,
om langere programeersessies te gemoet te gaan?
voor diegenen die moete hebben met de dichterlijke vrijheden:
met winpic werkt de boel, en ik heb zelfs 3 met icprog niet meer te proggen pic's weten te "redden", maar merk dat ik met winpic niet al te lang bezig kan zijn met controleren/uitleze/programmeren, omdat ie anders fouten gaat geven. ik vrees dat dat te wijten is aan inzakkende spaning (mclr). en ik vraag mij af of ik gewoon een externe voeding kan gebruiken voor de vooeding+mzlr van de pic, door de min van die voeding aan de - van de progger te hangen (en dus ook aan de pc) en de + van de progger van de pc los te nemen, en dan hier 13 v op te zetten (ongeveer 13v)
zou dat werken?
of moet ik los zorgen voor 13v en 5v?
1 opmerking: bouw maar een PPWin programmer. Simpel en super doeltreffend. Works all the time...
http://www.semis.demon.co.uk/Pics/PICmain.htm
veel plezier!
Da fripster
Miezjel
Op 25 augustus 2005 20:27:25 schreef Lucky luke:
BLABLABLA
BLABLA
BLA
ik vrees dat dat te wijten is aan inzakkende spaning (mclr).
Heb je de spanning gemeten? en wat is de waarde van de elco die er nu in zit? 100 of 470uF?
Indien het eerste probeer dan de 470 eens of pas de IO vertraging aan in ICprog (weet niet of winpic dat ook heeft)
Michel
Lucky Luke
er zit 470 in
heb nog geen io vertraging gevonden.
en ik heb op dezepost na nog nooit bla bla gezegd!
en ja die heb ik gemeten en die zakt best snel
Miezjel
hehe dat bla bla heb ik er in gezet.... 
I/O vertraging kan je in icprog instellen en kan wel eens uitkomst bieden.. tot hoever zakt de VPP in?
Lucky Luke
Op 26 augustus 2005 16:24:20 schreef Miezjel:
hehe dat bla bla heb ik er in gezet....
weet ik... maar ik heb dat nooit gezecht dus, en je kan me wel van alles laten zeggen op die manier...
I/O vertraging kan je in icprog instellen en kan wel eens uitkomst bieden.. tot hoever zakt de VPP in?
ik gebruik geen icprog, ik gebruik winpic. ik weet niet of i/o vertraging daar in is in te stellen... maar ik heb liever dat ik mijn progger met externe voeding werkt... geen gedoe met instellingen als ik eens op een andere pc wil proggen...
de vpp is de 5v hé?
zou ik eens moeten meten dan.
(met of zonder pic in het voetje ? want met dan glijden die multimeterpennen zo gauw weg... (en maken kortsluiting...
))
Miezjel
VPP is de programmeer spanning.. en als je de datasheet er eens bij zou pakken kon je daar zelf achter komen.... 13V dus!!!
en meten met pic... op een voorzichtige manier zonder sluiting te maken 
Lucky Luke
nee, hij werkt nog steeds niet.
ik dacht dat het uitvinken van automatisch uitschakelen doel zou werken... (heb ook getest en leek te werken) maar dat werkt dus niet...
succes