HB-laser had (heeft ? ) ook AOM's voor 633 nm. 
Verhouding tussen RGB voor "balanced white" is idd nogal extreem, zeker met 650 nm als rood.
Zie ook de bekende tabel met de zichtbaarheid van verschillende golflengtes op de site van ML.
Voor de meeste toepassingen zal het ook niet veel uitmaken, tenzij je een laser projectie TV wilt maken oid.
Hallo mensen,
Ik heb hier al een preview van de elm chan driver.
links onder is de ossilator van Norm om het moeilijke component EX03-16M te vervangen.
Rechtboven is de driver al klaar.
Ik werk met een TDA 2030. zelfde als de LM675T
Als het goed is hebben we hem volgende week af.
Maarja das ff afwachten.
Grtzzz
Antoine
hilbren
zonder rook geen elektronica
als ik heb goed begrijp bouw je 2 drivers op 1 print?
is een kleine print met 1 driver niet makkelijker? (ik zou het namelijk zelf wel opdelen namelijk...)
wat ik nog mis is een tweetal flinke elko's bij elke driver...?
voor de rest ziet het er goed uit.
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
Op 4 september 2005 13:45:00 schreef Dj Antoine:
Hallo mensen,Ik heb hier al een preview van de elm chan driver.
links onder is de ossilator van Norm om het moeilijke component EX03-16M te vervangen.
Rechtboven is de driver al klaar.
Ik werk met een TDA 2030. zelfde als de LM675TAls het goed is hebben we hem volgende week af.
Maarja das ff afwachten.Grtzzz
Antoine
OMG heel mooi 
Das best snel 
heej hilbren,
Mij lijkt het makkelijker om er allebei de driver + ossilators op een print te hebben een paar printkroon stenen erop en daar de voeding op te doen.
Nog over die elco die er op zou moeten.
Das volgens mij van de voeding als je kijkt op de print van chan zie je idd tweetal elco's.
Ik heb een oude computer voeding en werkt op + en - 12v
Zo heb ik het schema ook aangepast
Dus vandaar,
Maar ik zal het nog wel even nalopen om het zeker te weten
Grtzzz
Antoine
[MOD-EDIT: geen spam hier, je hebt hier al een eigen topic over lopen]
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Op 8 september 2005 22:06:32 schreef Bertrix:
Wat heeft dat met lasers te maken? Verkoop je LCD's die een laser kunnen blanken?
Hier heb ik al vaker van gehoord. Schijnt lekker goedkoop en toch effectief te zijn !!!
Ik zou nog wel wat meer willen weten over de mogelijkheden. Dus niet allemaal zeggen
heeft er niets mee te maken. Het zou een goed alternatief kunnen zijn voor de wat duurdere AOM's.
Op professioneel gebied zal dit geen optie zijn. Maar jah erg professioneel zijn we hier niet altijd bezig 
[Bericht gewijzigd door uncleworm op ]
hilbren
normale LCD's kunnen het vermogen niet hebben. ze zullen donkerder worden waardoor ze meer licht absorberen en nog warmer worden...
Mullie
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
En een LCD uit bijvoorbeeld een automatische lashelm?
Deze LCD's krijgen ze ook duchtig op zijn klote als er flink gelast wordt. Tevens is er goede bescherming tegen IR en UV licht.
Mullie
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
owja nog effe snel een vraagje:
Weet iemand apparaten waar je steppers uit kunt slopen?
Heb laats op een rommelmarktje een oude spiegelreflex fototoestel gekocht voor de spiegels van te maken. Na wat geklooi met een floppydrive-motortje en een andere stappenmoter blijkt het toch een probleem te zijn om 2 identieke motors ergens uit te slopen.
hilbren
Op 5 september 2005 18:24:30 schreef Dj Antoine:
heej hilbren,Mij lijkt het makkelijker om er allebei de driver + ossilators op een print te hebben een paar printkroon stenen erop en daar de voeding op te doen.
Nog over die elco die er op zou moeten.
Das volgens mij van de voeding als je kijkt op de print van chan zie je idd tweetal elco's.
Ik heb een oude computer voeding en werkt op + en - 12v
Zo heb ik het schema ook aangepastDus vandaar,
Maar ik zal het nog wel even nalopen om het zeker te weten
Grtzzz
Antoine
Bij eindversterkers worden er vaak elko's naast de eindtrap zelf geplaatst, op die manier kan de eindtrap zonder extra weerstand een flinke stroom leveren...
hilbren
Op 9 september 2005 15:25:50 schreef Mullie:
En een LCD uit bijvoorbeeld een automatische lashelm?Deze LCD's krijgen ze ook duchtig op zijn klote als er flink gelast wordt. Tevens is er goede bescherming tegen IR en UV licht.
Het gaat mij meer om het aantal watts per vierkante milimeter.
Dat is bij een goede laser nogal extreem...
Op 8 september 2005 21:57:54 schreef darkdizzy:
[MOD-EDIT: geen spam hier, je hebt hier al een eigen topic over lopen]
oke, ik zat al te twijfelen wat de moderators ermee zouden doen maar ik vind dat alle mensen die lcd schermen kunnen gebruiken het moeten weten want dan word de prijs nog lager en dat is voor iedereen mooi. Ten 2e is het niet uit een commercieel oogpunt gepost maar gewoon om samen goedkoop lcds in te kopen
Voor de fans, en degene die het mooi vinden, hier wat showfoto's van de mystique 1500 van medialas:
Groetjes van mij....
Ziet er overtuigend uit die Mystique
Bevalt het systeem ?
@ blanking met LCD: Het vermogen is geen enorm probleem, veel gas-lasers zijn gepolariseert, ook al omdat een AOM met gepol. licht het beste werkt.
Dan is er dus alleen nog een polarisatiefilter na het LCD nodig, dat hoeft niet direct op te zitten en kan dus goed gekoeld kan worden. Het overall-redement zou op die manier best eens heel redelijk kunnen zijn, met een ongepolariseerde laser verlies je de helft van het licht in het eerste filter en dan lijkt het me dus geen handige optie.
Nadeel van LCD's is vooral dat ze nogal traag zijn. Je kunt er wel leuk mee spelen, ook icm een stukje dubbelspaat om afhankelijk van de pol. richting de straal af te buigen.
Philips bouwde ooit op die manier een 2 x 10 bits digitale solid-state laserafbuiging, dan met Kerr-cellen ipv LCD's, die zijn wel heel snel.
Sinds dat ik een scope heb toch ook maar is ff me DAC (zelfbouw, mylaserpage) getest!! Ene kanaal dus op de x-as en andere op de y-as. Ben niet zo blij met het resultaat, het welbekende mannetje uit popelscan komt er uit met nogal veel overshoot verschijnselen. En dit is direct uit de DAC! Hebben meerdere van jullie deze ervaring met deze DAC??
Op 10 september 2005 13:05:25 schreef Electrogek:
mijn dac doet t prima
Mijne waarschijnlijk dus niet
Vandaar de post 
Nog een voorbeeldje en de zelfbouw DAC. Alles wel gemaakt op hoge snelheid, zeg 18000 points per second. Maar langzamer is het niet veel beter.
cirkel
DAC
[Bericht gewijzigd door geronimoos op ]
hilbren
Heb je over elk ic een ontstoringscondensator geplaatst?
en hoe lang zijn je meetsnoeren? (ik zie coax zijn die met de juiste impedantie afgesloten?)
en welke opamp heb je gebruikt?
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
Op 10 september 2005 14:10:46 schreef hilbren:
Heb je over elk ic een ontstoringscondensator geplaatst?
en hoe lang zijn je meetsnoeren? (ik zie coax zijn die met de juiste impedantie afgesloten?)
en welke opamp heb je gebruikt?
TL084 opamp. Uit dezelfde serie van de TL072 die we gebruiken bij het nabouwen van Chan z'n driver.
Impedantie is 50 Ohm, meetsnoeren 1,5 meter. LPT kabel ook zo kort mogelijk, dat heeft namelijk direct veel effect op hoge snelheden
Belasten ga ik ff proberen idd, goed idee!
Update: met belasting (150 Ohm) is het effect idd zo goed als weg, alleen bij echt heel erg inzoomen zie je het nog een beetje. bedankt!
[Bericht gewijzigd door geronimoos op ]
Het is vandaag meetdag voor mij
volgende experiment: om de symmetrie van de PD-output te testen van me zelfbouwgalvo heb ik de as aangesloten op een DC motor met een constant toerental. Het signaal na de eerste opamp van de PD is nu als volgt:
1 V/cm --> signaal ongeveer 5,5Vpp Lijkt me mooi na de eerste opamp
symmetrie is redelijk; het middelste dal is iets minder diep (ongeveer 0,3V)
Comments please!