Als er niet op je VCR aansturing word gereageerd dan moet je wat. Ik ben dus gewoon opnieuw gaan wikkelen.

wat foto's:

edit foto's even offline ivm dataliemiet

ik heb als aansturing een doodgewone NE555 met daarachter een MOSFET. Hij draait op zo'n 200KHz. (vond ik ook al raar:P) Ik heb secundair een fiets(achter)lampje die fel brand. Evengoed dus wel een goed koppel voor zo'n dikke spleet:P

Ik heb 100 wikkelingen primair en 120 wikkelingen secundair. Met een veelste dikke draad van 0.7 mm. Ik heb 2 audiospoelen voor een euro gekocht en die allebij afgewikkeld en om de ventilator gelegd. Ik heb over de spoel een condensator van 22nF in serie met een 1ohm weerstand. Dat scheelde heel veel. Probeer zoeits dus zeker uit.

Ik heb ook een iets andere bouw. Ik merkte van mijn vorige draaitrafo dat de construktie vrij slap was. Ook heb ik ontdekt dat je nooit secundair plakband moet gebruiken omdat het op een moment los gaat laten en dan je trafo herrie maakt. Ik heb daardoor 2 kleine rondjes gemaakt uit onbewerkt epoxy printplaat en midden in een gat geboort. Een voor aan de bovenkant van de rotor en een aan de onderkant zodat de wikkelingen er niet kunnen afrollen. Toen had ik een rolletje met hansaplast gesloopt en het rondje eruit gezaagd. Dat pastte precies om de rotor en de wikkelingen. Daar om had ik ook uit onbewerkt epoxy printplaat 2 vierkanten gezaagt met middenin een gat. Daar had ik ook weer wikkelingen omheen gelegd. Dit alles om geen plakband te hoeven gebruiken en allen op zijn plek te zetten.

De wikkelingen worden pittig heet, maar het koper van het epoxy voert die warmte af. Het is toeval dat dit zo gaat.

Misschien is het wel goed voor mensen die dit ook willen doen. Het is vrij makkelijk om weer onder de ventilator dan een stuk koelblok aan het koper te bevestigen. Je kan je dan volledig richten op de knop van de frequentie en het lampje. Je stelt hem dan zo af dat het lampje op zijn felst brand. Op zo'n manier kan je heel wat trekken secundair. Alleen is je rendement wel mega laag. Maar je hoeft dan niet zoveel moeite te doen om de spoelen zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen.

Ik verstook op dit moment 1A in de spoelen dat is op 12 volt 12W. Het lampje dat ik nu heb gebruikt is 6 volt en 0.05A dat is dus 0.3W. Samen is dat 12.3 watt. Dat betekend dat ik een rendement heb van 2.4%

Mij boeit dat rendement niet. Ik ga de klok toch niet voor dagelijks gebruik gebruiken. Het is meer een gadget. Dus voor mij is de spoel zo goed.

Van de week ga ik even high efficient LED's kopen, en kijken of ik alle 7 LED's aan de praat krijg met microcontroller en al. Jullie horen me tegen die tijd wel weer.

Hoe gaat het met jullie klokjes?:)

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]

waarom lukt het jullie verdriedoriedubbeltjes wel met die draaitrafo's en mij niet :(

:) nee, hoor, gefeliciteerd! wel jammer dat ie zo warm word. ik ga eens kijken of ik mischien een 3,5mm jack+contracjack kan misbruiken als stroomoverbrenger.

Op 25 april 2006 14:22:49 schreef Lucky luke:
waarom lukt het jullie verdriedoriedubbeltjes wel met die draaitrafo's en mij niet :(

:) nee, hoor, gefeliciteerd! wel jammer dat ie zo warm word. ik ga eens kijken of ik mischien een 3,5mm jack+contracjack kan misbruiken als stroomoverbrenger.

als je van de draaitrafo afwilt, waarom gebruik je dan niet gewoon 2 kogellagers? eentje voor de plus en eentje voor de min?

gaat denk ik beter werken als die stekkertjes?

hmm jongens, na een paar veranderingen sleept weer eens iets aan:(

hmm weer even een nieuwe maken. Arjan, waar had jij je eizeren ring vandaan voor de primaire kant?

Op 25 april 2006 14:22:49 schreef Lucky luke:

ik denk omdat jij veelste dik draad gebruikt en dus een slechte trafo krijgt doordat de buitenste draad van de primaire kant te ver staat van de binnenste secundaire, en dus geen invloed op elkaar hebben.

Ook moet je dat spul dat je warm moet maken om te lijmen niet gebruiken omdat als dat warm word weer in elkaar zakt. Ook heb je eerder een "aansleep" geluid doordat er van die lijmdraadjes onstaan als je met de punt weggaat van het punt dat je moet lijmen.

ik heb de energieovderdracht zelf met een sleepcontactje gedaan, het werkt goed en het maakt bijna geen geluid. mischien een oplossing voor wie het niet lukt met die trafo's???

Op 25 april 2006 17:52:17 schreef superelmo:
ik heb de energieovderdracht zelf met een sleepcontactje gedaan, het werkt goed en het maakt bijna geen geluid. mischien een oplossing voor wie het niet lukt met die trafo's???

hoe maak je dat zo stil dan?

Op 25 april 2006 16:15:34 schreef Jan Bot:
[...]

ik denk omdat jij veelste dik draad gebruikt en dus een slechte trafo krijgt doordat de buitenste draad van de primaire kant te ver staat van de binnenste secundaire, en dus geen invloed op elkaar hebben.

Ook moet je dat spul dat je warm moet maken om te lijmen niet gebruiken omdat als dat warm word weer in elkaar zakt. Ook heb je eerder een "aansleep" geluid doordat er van die lijmdraadjes onstaan als je met de punt weggaat van het punt dat je moet lijmen.

nee, dat zijn wat oude foto's. ik heb het nu opgegeven omdat:

1) dat nieuwe dunne draad niet aan te sluiten valt
2) al helemaal niet als die die aan de onderste wikkeling zit afbreekt, je die spoel ervan afhaalt om die onderste draad los te krabben uit de lijmlaag (nu hobbylijm, dat doorzichtige stinkspul) en er vervolgens iemand op gaat staan
3) een testje op veeel te weinig rendement uitkomt.

ofwel: ik wil stille sleepcontactjes. vraag is: hoe

hoe werkt dat met die kogellagers Arjan?

Op 25 april 2006 18:35:04 schreef Jan Bot:
[...]

hoe maak je dat zo stil dan?

ik heb een oud motortje uit een oude autoradio met casettespeler gebruikt daar heb ik de ''propellor opgemonteert. Aan de ropellor heb ik 2 dingen vast gemaakt die over he vaste gedeelte slepen, 1 draait over de buitenkant van het motortje en een over een metalen ringetje wat ik er op heb geplakt, ik zou ff kijke of ik een foto kan make een x dat verduidelekt het een beetje :P

Oke jongens, ik heb 7 led's via een uC allemaal tegelijk laten knipperen (dus allemaal aan -> allemaal uit) dat werkte perfect.

Ik heb het infrarode systeem om te synchroniseren ook al af. Ik heb dit schema gebouwd:

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000016.gif

En werkte ook nog. Ik ben op dit moment bezig met het zagen van een printplaat en de onderdelen erop solderen. Ik ga morgen even kijken of ik het simpele programmaatje kan uitbreiden. tot een echte propellor clock.

Op 25 april 2006 16:00:29 schreef Jan Bot:
hmm jongens, na een paar veranderingen sleept weer eens iets aan:(

hmm weer even een nieuwe maken. Arjan, waar had jij je eizeren ring vandaan voor de primaire kant?

ja op me werk gedraaid op de draaibank...
ik weet niet of je iemand kan met een draaibank...

Op 26 april 2006 16:12:25 schreef Lucky luke:
[...]
nee, dat zijn wat oude foto's. ik heb het nu opgegeven omdat:

1) dat nieuwe dunne draad niet aan te sluiten valt
2) al helemaal niet als die die aan de onderste wikkeling zit afbreekt, je die spoel ervan afhaalt om die onderste draad los te krabben uit de lijmlaag (nu hobbylijm, dat doorzichtige stinkspul) en er vervolgens iemand op gaat staan
3) een testje op veeel te weinig rendement uitkomt.

ofwel: ik wil stille sleepcontactjes. vraag is: hoe

hoe werkt dat met die kogellagers Arjan?

tja je zal ook het één en andere moeten maken...
maar zoiets als dit (even snel gemaakte ) tekeningetje

http://84.84.106.197/uitleg_klok.gif
er zijn er zelfs die zo een rs232 signaal naar het draaiende gedeelte brengen...
kijk maar hier http://www.rickard.gunee.com/projects/ bij het mechanically scanned virtual game systeem (kelere )

ik heb mijn klok bijna klaar op een koppentrommel:

http://82.192.88.140/~jbot/jan/propellor%20clock.JPG

Eigenlijk is een koppentrommel voor iedereen een uitkomst...

Eerst had ik dat ding in mijn handen en dacht dat het niks zou worden en had hem terug in mijn rommelbak gelegd. Later pakte ik dat ding eens en ging ik met bananen stekkertjes over de pinnetjes van de koppentrommel en merkte dat er wat bewoog. Hierdoor vond ik 2 spoelen van 18 ohm en wist, na veel zoeken en vragen, dat het een bipolaire stappenmotor is.

Ik heb daardoor 2 H-bruggen gebouwd en op deze spoelen aan gesloten. De motor begon te draaien. Dat was toen opgelost. Dan de trafo nog. Ik ontdekte, toen ik de koppentrommel uit de VCR aan het halen was, dat er 2 connectortjes waren. Een voor de trafo en een voor de motor. Op dat connectortje van de trafo stond dat er 2 bij elkaar hoorde dus daarop de NE555 gesloten en jahoor een lampje van 12V 100mA brannde super fel op zo'n 19V (oeps:P)

Echt moeilijk is het dus niet achteraf. :)

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]

Op 7 mei 2006 16:06:29 schreef Jan Bot:
ik heb mijn klok bijna klaar op een koppentrommel:

[afbeelding]

Eigenlijk is een koppentrommel voor iedereen een uitkomst...

Eerst had ik dat ding in mijn handen en dacht dat het niks zou worden en had hem terug in mijn rommelbak gelegd. Later pakte ik dat ding eens en ging ik met bananen stekkertjes over de pinnetjes van de koppentrommel en merkte dat er wat bewoog. Hierdoor vond ik 2 spoelen van 18 ohm en wist, na veel zoeken en vragen, dat het een bipolaire stappenmotor is.

Ik heb daardoor 2 H-bruggen gebouwd en op deze spoelen aan gesloten. De motor begon te draaien. Dat was toen opgelost. Dan de trafo nog. Ik ontdekte, toen ik de koppentrommel uit de VCR aan het halen was, dat er 2 connectortjes waren. Een voor de trafo en een voor de motor. Op dat connectortje van de trafo stond dat er 2 bij elkaar hoorde dus daarop de NE555 gesloten en jahoor een lampje van 12V 100mA brannde super fel op zo'n 19V (oeps:P)

Echt moeilijk is het dus niet achteraf. :)

JAN kan er wat van....

vrolijk behang ook.. ;-)

kan iemand mij is een voledig schema en de printbanen enzo... en miss ook nog wat foto's van deze klok geven aub?

[Bericht gewijzigd door wardo op ]

Op 30 mei 2006 23:09:10 schreef wardo:
kan iemand mij is een voledig schema en de printbanen enzo... en miss ook nog wat foto's van deze klok geven aub?

Er staan hier 12 pagina's vol met:
- info
- schema's
- layouts
- draadloze energieoverdracht
- links naar allerhande klokken

Een complete site: http://www.bobblick.com/techref/projects/propclock/propclock.html

Op 30 mei 2006 23:09:10 schreef wardo:

Over de Clock die ik gebouwd heb is hier:
http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/
en
http://www.arjan-swets.com

alles te vinden...
foto's
schema's
software..

Een aantal maanden geleden heb ik een proppeler klok gemaakt, die zelfs te reproduceren is. Momenteel heb ik er een stuk of tien draaien. Ik probeer die te verkopen, maar dat loopt niet. Wanneer er hier belangstelling voor is, wil ik best met het ontwerp naar buiten komen. Overigens was mijn grootste probleem om het mechanische allemaal voor elkaar te krijgen. Eventueel zou ik ook wel bouwpakketjes kunnen samenstellen. Voor meer informatie kun je kijken op www.goudmus.nl. Daar staan een paar filmpjes en is de komplete handleiding te vinden.

kopers van zoiets zal je hier niet vinden tussen al die knutselaars:P maar geïnteresseerden in de mechanische opbouw wel:D

Ik zoek geen kopers, maar belangstellenden. Ik wil best wat tijd besteden om heel het ontwerp duidelijk te maken, maar wanneer er geen belangstelling voor is, doe ik het niet. Daarnaast heb ik nog genoeg onderdelen om een aantal klokken te maken. Dus ik zou een aantal bouwpakketjes kunnen samenstellen. Uiteraard moet daar wel wat voor betaald worden.

en hoeveel zou dat ongeveer worden ?

[hint] [hint]

Die propeller clocks zien er echt de max uit, maar lijkt mij te moeilijk voor mij :)

ik zit nogsteeds te tobben over mijn ontwerp, dus voor het ontwerp van die klok toon ik wel interesse:P

ben ik weer :) lang gelden dat ik wat aan een propellorclock gedaan heb...

goed. ik heb een sterke gelijkstroommotor en de koppentrommel van een video. met 1 van die 2 wil ik een "draaiend gedeelte" hebben (plakje hout oid, iets waar ik later makkelijk een printje op kan lijmen/schroeven) waarop ik ook stroom beschikbaar heb. ik zit nu nog te prutsen aan een oude versterker maar als dat af is (en ik heb nog tijd, binnenkort weer school :( balen...) dan ga ik aan de propelor klok werken. Ik denk dat ik maar eens naar de gelijkstroommotor ga kijken...