Op 13 november 2005 21:05:53 schreef Lucky luke:
heb de trafo getest en hij werkt.

zij het dat er aleen een ledje kan branden op de secundaire, geen gewoon lampje.

ik heb de irfz44 gebruikt ipv de buz11, want van de buz11 had ik geen datasheet dus wist niet waar gate, soorce en drain zaten.

ik vrees dat mijn primaire te wienig wikkelingen heeft...

heb primair 35 wikkelingen (oid) (draaddikte pak hem beet 1mm)

secundaar 120 (oid) (draaddikte onbekend, maar veel dunner)

Je hebt inderdaad meer wikkelingen nodig voor een betere overdracht. Ik denk dat hij ook best wel warm zal worden!
Je kunt ook wel wat dunner draad gebruiken voor de primaire spoel. Ik heb zelf 0,5mm gebruikt en dat lijkt prima te werken.
Dan nog even de pin-layout van de BUZ11A:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=BUZ11A.jpg

Op 13 november 2005 21:05:53 schreef Lucky luke:
heb de trafo getest en hij werkt.

zij het dat er aleen een ledje kan branden op de secundaire, geen gewoon lampje.

ik heb de irfz44 gebruikt ipv de buz11, want van de buz11 had ik geen datasheet dus wist niet waar gate, soorce en drain zaten.

ik vrees dat mijn primaire te wienig wikkelingen heeft...

heb primair 35 wikkelingen (oid) (draaddikte pak hem beet 1mm)

secundaar 120 (oid) (draaddikte onbekend, maar veel dunner)

35 is veel te weinig... echt... je moet echt rond de 100 of meer zitten...

Lucky Like ... als je secundaire zo dun gewikkeld is, is de weerstand dan niet aan de hoge kant ??? ... mss staat al ej spanning, bij en niet al te greote stroom wel over je secundaire spoel :S

Op 29 december 2005 08:12:11 schreef Mr Soldeer:
Lucky Like ... als je secundaire zo dun gewikkeld is, is de weerstand dan niet aan de hoge kant ??? ... mss staat al ej spanning, bij en niet al te greote stroom wel over je secundaire spoel :S

zo dun is het nu ook weer niet, maar het is niet zo dik als me primaire was. nu had ik ook een dunne primaire maar daar zijn dus 'n paar draden uitgebroken :(

Op 29 december 2005 08:12:11 schreef Mr Soldeer:

ach, ik ben voor ALS toch al bezig met stepups, dan kan een stepdown er ook nog wel bij... :D :( :)

Op 25 april 2006 14:22:49 schreef Lucky luke:
waarom lukt het jullie verdriedoriedubbeltjes wel met die draaitrafo's en mij niet :(

:) nee, hoor, gefeliciteerd! wel jammer dat ie zo warm word. ik ga eens kijken of ik mischien een 3,5mm jack+contracjack kan misbruiken als stroomoverbrenger.

als je van de draaitrafo afwilt, waarom gebruik je dan niet gewoon 2 kogellagers? eentje voor de plus en eentje voor de min?

gaat denk ik beter werken als die stekkertjes?

Op 25 april 2006 14:22:49 schreef Lucky luke:
waarom lukt het jullie verdriedoriedubbeltjes wel met die draaitrafo's en mij niet :(

:) nee, hoor, gefeliciteerd! wel jammer dat ie zo warm word. ik ga eens kijken of ik mischien een 3,5mm jack+contracjack kan misbruiken als stroomoverbrenger.

ik denk omdat jij veelste dik draad gebruikt en dus een slechte trafo krijgt doordat de buitenste draad van de primaire kant te ver staat van de binnenste secundaire, en dus geen invloed op elkaar hebben.

Ook moet je dat spul dat je warm moet maken om te lijmen niet gebruiken omdat als dat warm word weer in elkaar zakt. Ook heb je eerder een "aansleep" geluid doordat er van die lijmdraadjes onstaan als je met de punt weggaat van het punt dat je moet lijmen.

Op 26 april 2006 16:12:25 schreef Lucky luke:
[...]
nee, dat zijn wat oude foto's. ik heb het nu opgegeven omdat:

1) dat nieuwe dunne draad niet aan te sluiten valt
2) al helemaal niet als die die aan de onderste wikkeling zit afbreekt, je die spoel ervan afhaalt om die onderste draad los te krabben uit de lijmlaag (nu hobbylijm, dat doorzichtige stinkspul) en er vervolgens iemand op gaat staan
3) een testje op veeel te weinig rendement uitkomt.

ofwel: ik wil stille sleepcontactjes. vraag is: hoe

hoe werkt dat met die kogellagers Arjan?

tja je zal ook het één en andere moeten maken...
maar zoiets als dit (even snel gemaakte ) tekeningetje

http://84.84.106.197/uitleg_klok.gif
er zijn er zelfs die zo een rs232 signaal naar het draaiende gedeelte brengen...
kijk maar hier http://www.rickard.gunee.com/projects/ bij het mechanically scanned virtual game systeem (kelere )

Op 19 augustus 2006 17:49:28 schreef Lucky luke:
het lukt niet die gelijkstroommotor open te krijgen
het lukt niet die motor van dekoppentrommel te doe draaien (inmiddels stuur-IC opgeblazen)
het lukt niet om sleepringen op een PC fan te maken
het lukt niet met een roteertransformator
het lukt voor geen meter allemaal.

goed, volgende idee is een LEDfan wat te veranderen (ipv de led's de propellor van een propellor klok. En de fanbladen er af natuurlijk)

Battery??? Sleepcontact?

Luke, Lassie toverrijst, lukt altijd! >:-)

Als ik een project heb waar geen schot in zit, of als het op allerlei manieren niet lukt of tegenzit, ga ik gewoon iets heel anders bouwen.

Bouw eens een luidspreker, of een versterker, de misluk-kans daarbij is nagenoeg nihil.
Dan, als je zelfvertrouwen weer is opgekrikt, pak je het oude project weer fris op.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 19 augustus 2006 18:04:44 schreef KT88:
Luke, Lassie toverrijst, lukt altijd! >:-)

Als ik een project heb waar geen schot in zit, of als het op allerlei manieren niet lukt of tegenzit, ga ik gewoon iets heel anders bouwen.

Bouw eens een luidspreker, of een versterker, de misluk-kans daarbij is nagenoeg nihil.
Dan, als je zelfvertrouwen weer is opgekrikt, pak je het oude project weer fris op.

ik probeer een versterker te repareren.
verder is het me afgelopen week gelukt om een schakelende voeding te repareren (startweerstand was onderbroken) en heb ik een werkende sterrenhemel (3 led's met glasfider, elke led knipperend met een 7414 (en componentjes voor 3 verschillende knipperfrequenties), dus niet alles mislukt.
en alkalines heb ik herladen zonder ontploffing oid (3 uur, 50mA, duracell plus AAA. gaat wel heel kort maar mee daarna, maar handig als je even niet anders hebt)

maar die propellerklok... het lijkt wel of het niet mág lukken...

en projecten heb ik zat hoor... ik heb nog:
stappentellet-lijnvolger-domotica-rc5decoder-nixieteller
reparaties:
rgb_muurmod-versterker

dus kom er alstjeblieft niet bij dat ik wat met buizen moet gaan doen >:)

Op 19 augustus 2006 17:51:47 schreef Ibanez:
[...]

Battery??? Sleepcontact?

batterij -> te zwaar, ding uit balans
sleepcontact -> te veel herrie, te veel vrijving (tragere motor) en te vaak stuk.

ik heb denk ik gewoon wat kant-en-klaars nodig met sleepcontact of draaitrafo of whatevver. ik ga eens ergens een ledfan zoeken. volgens mij had worldled die dingen...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 13 augustus 2005 18:12:23 schreef Lucky luke:
ok, daar staan schema's...

maar nog geen code gezien...

(en dat elke 10 minuten aangaan enzo, word denk ik ook vrij lastig, dat moet ik dan zelf nog zien te realiseren, want hij moet wel gelijk blijven lopen...)

ik denk dat ik eerst maar eens met dat draadloos energie overdracht ga knoeien. ik moet nog ergens een fan hebben. (en een kapotte stappenmotor uit een scanner om draad uit te halen, of ik koop wat draad)

dan moet ik eerst een ne555 hebben om dat aan te sturen. die IA zit ik dus ook nog wat op te wachten...

maargoed, hier heb ik in elk geval alvast wat aan, maar meer info is altijd welkom.

er staan veel klokken op het net, maar vaak zonder code of schema's...

(en dan moet ik de code nog aanpassen aan mijn wensen... dat zal wel ff lastig worden...)

alle hulp is welkom dus!

Licht het nou aan mij of kan je gewoon een pot-meter aan de motor hangen en de juiste frequentie opzoekken?
zodat het beeld stilstaat...??

Op 16 augustus 2005 10:56:44 schreef Jan Bot:
hallo,

Ja, maar jij hebt heel dun draad. en dat is juist het probleem. Die draden worden natuurlijk warm.

Als je door een draadje van 0.2mm 8 ledjes van 20mA wil persen dan worden ze warm.

straal x straal x pie
0.1 x 0.1 x 3.14 = 0.0314

Als ik 4A per mm2 neem is dat 126mA en 8 ledjes is samen 160mA. Natuurlijk knipperen ze niet allemaal tegelijk aan, maar als er van deze pieken kunnen zijn, dan smelt de boel natuurlijk wel.

Ik heb daar van te voren al rekening mee gehouden. En ik heb 0.4mm draad gepakt en dat is genoeg voor 500mA en dat is dik genoeg voor 8 ledjes. Ik heb ook nog even lopen spelen met het aantal wikkelingen en voor mij is 30 wikkelingen secundair en 25 primair meer dan voldoende, wel jammer dat als ik een pittige belasting heb dat de spanning wel inzakt, maar daarvoor heb ik een buck-boost converter van maxim:)

edit: trouwens, door uw mooie 3D foto's kan ik opmaken dat u wat dunner draad gebruikt anders was de boel niet zo dik als lucky luke:)

moet je voor de buitenste spoel ook dunner draad gebruiken als de binnenste?

Op 8 oktober 2006 16:17:02 schreef Lucky luke:
na te kijken zag ik dat er wel erg weinig draad in die spoelen zad, geprobeerd los te wrikken om te herwikkelen, breekt dat ferriet...

* Lucky luke gaat een andere koppentrommel zoeken, of een andere optie bedenken

* Lucky Luke heeft een andere optie "bedacht". Het idee van sleepringen maar weer 's opgepakt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_3237_web.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_3238_web.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/filmbegin.jpg

Weet niet of ik het ook echt ga uitwerken tot een klok, maar dit werkt iig wel (2 0.6W 5V lampjes parallel aan de secundaire kant, maar ze draaien op 8V, dus meer dan 1.2W secundair).