Op 4 september 2005 00:44:52 schreef Sparks:
Waar vind ik het schermrooster? welk pootje? is dat 3?
of was dat nu de kathode?
Pen 7 is de anode, pen 9 is g2, pen 3 is kathode en pen 2 is stuurrooster.
ik weet dat de anode spanning 450 volt is dus nu moet ik morgen alleen even de stroom meten.
Volgens mij zit ik al vrij hoog wat spanning betreft
Inderdaad, zeker aangezien een afgestemde kring aan de anode ook nog eens voor opslingering zorgt.
De maximale anodespanning statisch bedraagt 300V!
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ik lees in de datasheet volt anode (met een een o erachter) 550 volt maar inderdaad de rest is max 300 volt.
Ik ben dus iets verkeerd aan het doen heb ik in de gaten....
Sparks
dubbeldinges
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
Sparks
Ik vond het buisje al wat veel blauwachtig licht geven maar ik heb wel in de gaten dat ik rontgen foto's probeer te maken.....
Nah jah morgen maar even een variac ervoor dan.
@kt88
Ik heb dat experimentele schema van rob gebouwt je hebt het vast al eens gezien.
Heb zo even geen link bij de hand.
Maar is de stelling van mij wel juist dat als ik 450 volt voeding geef er dan ook 450 volt op de anode staat?
[edit] foto geupload en geplaatst mag wel he rob??
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Trafo:
Alhoewel ik het nog steeds erg heet vind –
gaat het er op lijken dat dit normaal is!
@Sparks
Ben nog laat op maar als het aan mij licht ben –
ik ook luisterende bij.
Dus ik hoop maar dat mijn bed een beetje wil luisteren!
@KT
Schema? Wat heb je in elkaar gezet? Moeilijk?
Het zou toch zo leuk zijn als we een schema hadden dat:
Simpel, betaalbaar, en toch goed werkend zou zijn.
Dan zouden er meer mee kunnen luisteren naar het
gerommel van ons.
Ben bang dat ik niet vroeg waker zal zijn.
Hoop toch op tijd om naar jullie te luisteren.
Rob007.
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
@Sparks In het schema van Rob is een klein foutje of onduidelijkheid geslopen; Hier staat nl. het schermrooster uitwendig met de kathode verbonden. Bij de EL84 is het schermrooster inwendig (in de buis) al met de kathode, dus met pootje drie verbonden. Anders is dit bv. bij de EL34 welke het schermrooster wel op een pootje beschikbaar heeft.
[edit] Een blauwe gloed in of op het glas van de buis is niet erg, rood staan bij dit buisje echter wel. Hij zal er niet meteen stuk van gaan, maar op den duur kan het wel.
Buizen worden loeiheet, ze zullen het smeltpunt van glas niet gauw bereiken, alhoewel ik soms het idee heb dat dit er niet ver vandaan ligt!
[Bericht gewijzigd door ORN op ]
Sparks
Sparks
Vanaf tien uur zal ik gaan luisteren.
Uit m'n mosfet-P.A. haal ik nu met gemak 25 Watt met ongeveer 1 Watt in. Als ik vandaag tijd heb maak ik er een stuurtrap voor: BFR96S, 2N3866, 2N3553 alles weer lineair ingesteld. Het doel is om met 1 mW in, 25 Watt uit te krijgen. Een totale versterking van 44 dB dus, moet lukken op 6 MHz, met gemak.
De koeling is afkomstig van een defecte Pentium II processor!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Sparks
Sparks
Die is niet van mij denk ik...... althans ik heb een bewegende sinus op 6400 op de scoop, muziek doorgekoppelt van waterstad fm
@rd12tf
Zo dat ziet er serieus uit Ben benieuwt of het zo goed werkt als het er uitziet 
Dan kun je robbie wel van de band drukken 
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
Sparks, er zit te veel breedbandige qrm op 6400 kHz!
@Westcoast, ben er ook mee in mijn nopjes 
Zelfs met een ruststroom van 500mA + 25 Watt uit blijven de torren lauw! Alleen de ingangs verzwakker word erg warm, moeten nog 2 watts kool in.
Sparks
Hmzz het zal ook weer eens niet zo zijn...
Najah als ik nog eens wat andere kristalletjes scoor zal het beter gaan.
Ik ga zo de zender uitzetten als dan de qrm wegvalt en het ineens rustig wordt op 6400 was ik dat 
Maarre rd12tf kon je die 25 watt nu nog kwijt op de loop met die vacuum condensator?
Of moet je nu ook draadjes spannen?
Op 4 september 2005 10:12:28 schreef Sparks:
Die is niet van mij denk ik...... althans ik heb een bewegende sinus op 6400 op de scoop, muziek doorgekoppelt van waterstad fm@rd12tf
Zo dat ziet er serieus uit Ben benieuwt of het zo goed werkt als het er uitziet
Dan kun je robbie wel van de band drukken
Al is je zender nog zo goed of sterk of ... Als je om wat voor redenen dan ook geen goede antnne kan plaatsen ( + evt. aarde ...) houd het gewoon op, je kan met een Megawatt gaan zenden maar als je antenne een dummyload is kom je de straat echt niet uit. Sterker nog!
//Edit:
Sparks, je kan proberen in serie met het kristal een spoeltje (paar uH) en een varco op te nemen. Met een beetje mazzel kan je dan over 30-40 kHz afstemmen. Niet veel maar misschien net genoeg.
Mijn loop werkt echt niet op 25 Watt .... Knetterdeknetter!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Sparks
Jup ik weet het als de antenne het niet afstraalt krijgt je eindtrapje het alleen maar warm en verder weinig succes.
Nou goed de boel is hier uit , komende week maar eens wat met de swr meter klooien kijken wat er werkelijk gebeurt.
Ondertussen nog eens rondkijken voor een ander kristalletje.
condities zijn niet denderend , op lange afstand wat beter , ontvang laser op 6220 , 6285, RFL op 6275,
orion op 6295 zeer zwak(half uur geleden) , op 6380 een station waar ik geen naam van gehoord hebben , 6300 flarden van muziek, 6305 engels station.
Sparks
Dan zou ik een antenne naar buiten moeten hangen en die aan de scoop binden...
Maar wat ik zo vreemd vind is dat ik mezelf recht onder de inv.V door 5 betonnen vloeren in een betonnen hok zonder antenne op de buizenradio prima ontvang.
Dus ik heb wel het idee dat er een signaal weg gaat.
Maar goed dat is allemaal speculeren natuurlijk komende dagen een duidelijk beeld van wat er gebeurt.
Of in ieder geval wat de staande golf is en wat ik erin prop.
@Rd12F, zie ik daar een attenuator aan die amp hangen? Als ik de waarden goed aflees verzwakt die 3dB, waarom staat die daar?
Als je hem wegdoet moet je veel minder sterk insturen
Humz, met een 1MW in een dummyload zal dat wel iets uitstralen... (je hebt dan wel koeltechnisch een probleem)
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
Op 4 september 2005 10:49:04 schreef Bertrix:
@Rd12F, zie ik daar een attenuator aan die amp hangen? Als ik de waarden goed aflees verzwakt die 3dB, waarom staat die daar?Als je hem wegdoet moet je veel minder sterk insturen
Verzwakking is ook isolatie, zo demp je de invloeden van en naar de vorige trap ook met 3dB en dat levert stabiliteit op.