het schema is nu dus
-------------------------------------------(+)
| | |
| | > |
| | 10k < 0,8 µH === 47p
| | > |
| BC547C -------------
| . / |
---------------| === 27p
| | . \>| |
| | -------------
| | |
| | === 100n | |
| | 10k | | | 2k7
| | | | |
| | |
| | |
-------------------------------------------(0)
Op 28 oktober 2005 22:34:15 schreef Rd12tf:
Wederom je spoel dikker maken.
wat bedoel je nou met dikker ???
meer wikkelingen (en dus evenredige lengte toename)
of
grotere diameter, en langte/wikkelingen gelijk laten
Op 28 oktober 2005 22:49:09 schreef Mr Soldeer:
[...]wat bedoel je nou met dikker ???
meer wikkelingen (en dus evenredige lengte toename)
of
grotere diameter, en langte/wikkelingen gelijk laten
Gewoon meer uH! (sorry Henry S.) 
Kijk eens bij Freddo:
http://www.freddospage.nl/
http://www.freddospage.nl/tx/j310osc.jpg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 28 oktober 2005 22:49:30 schreef Rd12tf:
Zou op 24 MHz moeten piepen! En?
zie scoopveeld op vorige pagina, 13,16 MHz, maar als je de periode de helft neemt, dus de kleine sinusjes, dan kom je idd op iets van ruim 24 MHz
euh, mijn scoopje is 20MHz he
(nuja, heb em al gebruikt op 56 MHz !!!) duurt dan +- 1 seconde voor ie triggert, maar het beeld staat wel netjes stil, natuurlijk wat samengedrukt, want de timebase gaat maar tot 20 ns
Op 28 oktober 2005 22:52:02 schreef Mr Soldeer:
[...]zie scoopveeld op vorige pagina, 13,16 MHz, maar als je de periode de helft neemt, dus de kleine sinusjes, dan kom je idd op iets van ruim 24 MHz
euh, mijn scoopje is 20MHz he
(nuja, heb em al gebruikt op 56 MHz !!!) duurt dan +- 1 seconde voor ie triggert, maar het beeld staat wel netjes stil, natuurlijk wat samengedrukt, want de timebase gaat maar tot 20 ns
>24MHz, zal me niks verbazen als het 26,32MHz is. Jawel het dubbele.
Ik heb je naar Freddo verwezen om je het wat makkelijker te maken:
-fet.
-afstemkring aan massa.
http://www.qrp.pops.net/VFO.htm
Eerste schema, "tapped Hartley", alleen linker fet, rechter is alleen amp. Mijn favoriet! Laat de diode van gate naar massa maar weg, geeft alleen maar extra ruis.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Op 28 oktober 2005 23:06:15 schreef Mr Soldeer:
nu sinus van 0,7Vtt, 11,4 MHzspoeltje nog wat vetmesten dus ! (zit al aan 32 wdg op 5 mm kern
)
Kijk! Dat vetmesten helpt dus! Je gaat goed zo.
Op 28 oktober 2005 23:13:59 schreef Henry S.:
En anders je C een stapje groter.
zit nu met 60 windingen, 2Vpp, 7,7 MHz aan de emitterweerstand 
ceetje over de spoel naar 68p, en die over de collector-emitter naar 47p ... anders krijg ik een luchtspoel van 5mm, 100 windingen ofzo 
edit:
100p over de spoel, 56p over de tor ... ga dat es proberen
schiet goed op 
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
Laat die cee tussen e en c maar voorlopig 27 pF, één ding tegelijk veranderen! Zie je dat de uitgangsspanning toeneemt met de verhouding tussen L enC? Mr. Soldeer leert een hoop vanavond 
Verhoog de c tussen c en e alleen als je oscillator niet meer "aanslaat" bij een (lagere) frequentie.
yup mensen, ik leer meer bij op CO dan tijdens de lessen electronica op school !!! (nuja, zit ook wel veel meer op Co, dan dat ik les electronica heb) 
nu 3Vpp op 6,67 MHz
Its getting hot 
over de spoel staat nu 100p, over de tor 47p
hmmm wat zou ik nus best regelbaar maken, om tot de 6,25 te kunnen trimmen een ceetje of het spoeltje 
ik heb enkel trimmertjes van 70p ... effe zoeentje over de spoel zetten, parallen aan de vaste C, en de spoel natuurlijk
Inderdaad, *zelf* proberen. Daar leer je het meest van!
Mijn voorkeur gaat uit naar een variabele condensator maar je ziet ook wel dat men de spoel varieert door de kern te verstellen, soms zie je wel een messing of aluminium schroef in de kern voor dit doel in plaats van ferriet. Zoek maar eens op PTO oscillator (Permeabillity Tuned Oscillator)
Var spoel of condensator?
Soms is allebij handig (pre-set van een VCO), maar met een variabele condensator gaat het ook prima.
0,02 µs / div * 8 div = 0,16 µS --> 6,25 MHz

2,5 Vpp uit
heb een trimmertje van 70pF over de vaste C en de spoel gezet ! werkt perfect zo
ga het ceetje over de tor iets verlagen, mss krijg ik en iets nettere sinus ...
blijven jullie nog lang wakker ???