Jeez Jorrit, dat ziet eruit als een MOTstack :)

Dj_tjerk. De kern van een MOT is van ijzer, dat geleidt stroom.
Tussen de primaire en de kern zit wat isolatie en tussen de kern en de secondaire zit isolatie.
De eerste is wat dunner als de tweede. Als de secondaire naar de primaire wil doorslaan moet het door die twee lagen isolatie heen. Als de kern aan de secondaire spoel zit moet het alleen maar door het dunnere laagje tussen de kern en primaire.

Sparks, idd, vooral die voorspelde windstoten wordt ik een beetje zenuwachtig :(
O, ja en kit is zo'n geweldige uitvinding !!

even een vraagje

Ik heb een mmc van 32 x 250V metaalfilm denk, moet nog even opzoeken. deze laad en ontlaat ik met een frequentie van niet meer dan 10"hz" (hij wordt niet negatief geladen) nu is een van de condensatoren geploft :( is het gebruiken van weerstanden over de c's hiervoor de oplossing? en wat voor waarde's kan ik hiet het beste voor gebruiken?

Ontlaadt je direct door een vonkbrug zonder primaire ertussen ? De stroom loopt dan waanzinnig hoog op. Alleen de eigen weerstand en zelfinductie van de caps beperken het nog een beetje. Met de spoel ertussen is het al een stuk vriendelijker. Metaalfilm kan die stromen denk ik niet aan.
Wat is het merk/type van die dingetjes?
Ze worden vast wel negatief geladen trouwens. Enige vorm van oscillatie krijg je altijd. Zelfinducte van de condensators en de bedrading naar de vonkbrug. Zal wel kort zijn.

Het zijn philips mkt344 en het is gewoon sluitign zonder bepering bij ondladen en ik denk ook bij het laden aangezien ik em laad met een 0,33uf condensator

[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]

Hey Jorrit goeie handel gedaan dus.
Mooie test opstelling zo even uit de mouw geschud :P
Ik kan al niet meer wachten tot 26 nov. torretjes ,printplaatjes ,rooksnoertjes.
en uiteraard het groffe tesla geweld

Ja inderdaad Fry kit is gewoon enorm ideaal.
Vaak ben je te haastig dan denk je die rommel komt nooit vast.
Tot de volgend dag dan zie je dat iets scheef zit en is het niet meer los te krijgen al wil je nog zo graag (althans niet in 1 stuk :P )

Morgen mijn toroid even aan de kant hangen en dan vol gas verder met de vttc :D

En dan na de teslathon een sstc proberen.
Is wel iets meer elektronica dus weer een leer moment voor mij.
Jorrit heeft al een print voor me geetst moet nog een paar componentjes hebben dan kan ik die alvast in elkaar flansen.
Ook heb ik zo'n mooi feriet kerntje van jorrit dus wat dat betreft moet het allemaal goed komen.

En wat betreft caps in een mmc... ja ze krijgen nu eenmaal ernstig op hun flikker.
Het is eigelijk beter een mmc uit te voeren met veel overkill betreft voltage en stromen die er gaan staan/lopen
Ik heb ergens een lijst met caps die goed waren en die niet goed waren...

KNOWN GOOD MMC CAPS

Manufacturer Part Number Voltage (VDC) Value (uf)

Cornel Dubilier 942C20P15K 2000 0.15
Cornel Dubilier 942C20P10K 2000 0.10
Panasonic ECW-H 16563JV 1600 0.056
Seacor KP25 1600 0.047
SB Electronics 16PSS50 1600 0.050
Arcotronics RS-114-474 1500 0.047
Arcotronics KP1-72 1500 0.10
Wima FKP-1 1600 0.0068
Wima FKP-1 1600 0.033
Wima FKP-1 1600 0.10
Phillips KP-MMKP 2000 0.0047
Phillips 376 KP/MMKP HQ 1600 0.056
Mallory PVC 1611 1600 0.010
Illinois Cap. 683PPB202K 2000 0.068

KNOWN BAD MMC CAPS

Manufacturer Part Number Voltage (VDC) Value (uf)

Cornel Dubilier 940C20S33K 2000 0.033
G.E. 42L4102 3000 0.01
G.E. 42L3332 2000 0.33

Note: Full metal "film" caps fail at the end plates.
You want "film/foil" caps like the CD 942 series. Thanks
to Garry for helping dicover this (the hard way...)!!

G.E. 42L series caps are all metalized and not recommended.
they have higher current rating than most but people still
have trouble with them.

Heb ik volgens mij al eens gejat van 4hv forum ofzo.
Ik krijg gelukkig binnenkort de cde caps:
Cornel Dubilier 942C20P15K 2000 0.15

dan ben ik hopelijk van die flessen prut af en wordt de prestage ook wat beter

Hoelang staat je tc nog in dat park fry?
Ben eigenlijk benieuwt hoe je sec zich houd met al die vochtigheid enzo.
Ik hoop maar dat je er geen blijvende schade aan over houd

Ja die secondaire en vocht is best interressant.
Je leest allerlei verhalen van mensen die pvc buizen dagen lang droog fohnen en dan binnen en buiten lakken omdat pvc hygroscopisch zou zijn.
Mijn TC staat best scherp qua koppeling, als ik de secondaire 1 cm laat zaken krijg ik racing sparks. En dat was al die tijd in de fijne droge werkplaats. Ik heb daar niks aan veranderd. Nu staat er iedere avond condens op die niet weg kan omdat er een zeil over de tc zit.
Vrijdag heeft de tc even vol in een stortbui gestaan, we moesten een gat boren in de schijf van de toroid om het water weg te laten lopen :P Daarna weer zeil erover en zaterdag goed afdrogen en gaan !
Myth busted zou ik zeggen :)
Hij moet nog blijven staan tot volgende week maandag. Zondag is het laatste optreden.

Naar Jorrit's drsstc en jouw vttc ben ik echt benieuwt! wordt tof de 26ste.
Voor jouw grote tc moeten we de tl balken in de hal maar aan de kant zien te krijgen, die hangen op 4 meter. Veel te dicht met jouw 2,80 :)

Bobbyb de datasheet kan ik niet vinden, philips is over gegaan in bc components en die weer in vishay. En die hebben de sheet niet. Maar wat sparks al poste, metallized film kan de stroom niet aan. Weerstanden over de caps helpen daar niet tegen. Zorg voor veel serie ketens parallel, hoe meer parallel hoe minder stroom iedere keten ziet. En nooit direct kortsluiten of door een gap, daar kan uiteindelijk geen enkele condensator (lang)tegen.

Zo damn Jorrit.

Wat mij zo verbaast is dat de vonk zo klein begint :P had die wat groter startend verwacht.

Hmmz, dan toch maar eens die loodzware 30 volt 16 ampere voeding van stal halen...

Edit: ehm jorrit... is een filmpje met geluid ook regelbaar... heel erg graag misschien please?

[Bericht gewijzigd door weardguy op ]

Op 24 oktober 2005 21:31:05 schreef Jorrit:
@muddy

Wat ik met die igbt's ga doen ? Een drsstc maken natuurlijk en andere leuke projecten.

Zoals deze. Een flyback drivertje zonet even in een paar minuten in elkaar gegooid.
Hier een filmpje van een flyback wie tot z`n max word uitgestuurd (900 watt in 72 volt en 12.5 A)
Flyback vonk

edit:
jah de laatste vonk kapte ik af omdat mijn krokodillen klem smolt.

wat voor schema is die driver ?

hebbie een link of plaatje :P
want dan kan ik me mots weggooien xD

Fry, zitten die secundaire's dan vast aan de kern voor een betere energie overdracht (hoe, dat hoef ik niet perse te weten, maar waarom is altijd wel leuk). En dat aarden, in plaatjes zijn dus alleen de trafo's met secundaire verbonden aan kern geaard, heeft dat iets met elkaar te maken?

@Sparks
Heb jou idee over het aarde van een vttc toegepast en zo op het eerste oog heb ik een aantal cm's gewonnen. :)
(sec fysiek aan aarde de rest zwevend)

@Jorrit
Zijn je filmpjes alweer weg? Ik kan ze in ieder geval niet meer vinden. (en wil ze toch wel graag zien)

@Fry
Kun je een update geven over aanstaande teslathon? Aantal bezoekers, aantal SGTC, VTTC enz.

Op 24 oktober 2005 17:18:16 schreef weardguy:
Zeg jorrit: zijn die tv torren die een 1500 volt bij 9 ampere ofzo kunnen hebben dan ook IGBT's??? of zijn het niet echt igbt's te noemen omdat ze nogal zwak zijn.

@ Iceman: Zo makkelijk is het niet om zomaar ff alles te vragen, je kan heeel veel opzoeken op internet.
Als het goed is heeft fry in je 'oude' topic een aantal links gepost.

Bierflessen als condensatoren kan idd, maar wat is 'niet teveel kosten'?

Wij kunnen je halve tesla voor gaan zitten kauwen... maar zelf wat info zoeken kan geen kwaad natuurlijk.

@ muddy: Je zal de flyback wel aan moeten sturen ja.
Anders komt er geen spanning meer uit.
Hoe je te weten komt wat de spanning is... tja.. je kan het meten, maar dan moet je met veel weerstanden een 30-40 voudige spanningsdeler maken, zodat je er een multimeter (liefst een met een wijzer) aan kan hangen.
Echt veel andere oplossingen weet ik niet.
DE stroom is vaak laag, 1 a 2 mA is denk ik het maximaal haalbare, maar electrogek heb daar toch iets mee weten te maken.
Die had een flyback, gigantische zooi reageerbuizen met aluminium folie erin en er omheen en een vonkbrug enzo gemaakt, en dat werkte ook nog.

Tis natuurlijk leuker als je wat gaat berekenen, dan krijg je er meer resultaat uit.

voor fotos van mijn eerste flybackprutswerk zie http://members.lycos.nl/devilmastah

en dan links uit het menu micro coil :)

kt88, je zei: iemand van 17 heeft nog betere manieren, ik ben 15, wordt hier iets mee bedoeld???

15 muddy.. is dat niet wat jong? :P Zolang je maar weet waar je mee je bezig bent, en geen rare dingen gaat uithalen, is er niks aan de hand.

Vandaag op school gingen we ff spelen met een gelijkende van de graaff generator. iig, gewoon twee polen, en schijven die tegengesteld ronddraaien en statische elektriciteit opwekken. Was wel leuk, als je een pool vasthield ging je haar overeind staan, en bleef dat ook. Kon je statische schokken aan mensen overgeven :D

Op 25 oktober 2005 14:03:51 schreef ZAQ:
@Sparks
Heb jou idee over het aarde van een vttc toegepast en zo op het eerste oog heb ik een aantal cm's gewonnen. :)
(sec fysiek aan aarde de rest zwevend)

Kijk dat zijn goeie berichten :D

Ik heb net een stukje 200 mm pvc gevonden.
Ga daar nu eerst java tc op loslaten
Even kijken wat ik moet wikkelen en nog ff bedenken hoeveel caps ik ga gebruiken in het primaire gebeuren.
Ik denk dat ik maar eens 10 ga proberen parralel.

Nog even een vraagje....

Ik heb nu de primaire berekent worden iets van 20 windingen met 5 of 6 caps.
Anders krijg ik erg weinig wikkelingen en loopt me iets te veel stroom.

Maar nu vraag ik mij af..
als ik de grid coil nu ook eens resonant maak... wat zou dat opleveren?
Dus ook een aantal wikkelingen met een cap die precies op de goeie resonantie frequentie zit en dat dan aan de buis hangen voor de grid.
Zou dat positief werken of gewoon helemaal niet??
als er iemand een idee over heeft laat het dan weten.
Ik ga het zowieso vast meenemen in het wikkelen dat ik genoeg ruimte in de grid houd om een en ander aan te passsen

Hier een paar foto's van mijn VTTC

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vttc+foto+001.jpg

De Tl op de achtergrond is in werkelijkheid uit!!
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vttc+foto+002.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vttc+foto+003.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vttc+foto+004.jpg

Edit: een camera "ziet" meer dan het menselijk oog wanneer sluitertijd op 1,5 seconde staat!!!!!

ja kan nooit jong genoeg beginnen zeg ik altijd maar (eigenlijk zeg ik da nooit, maar dat doet er niet toe:p)

heb ik net geprobeerd mijn flyback door te meten met 12 volt, wat denk je?
heb ik een 24 volt ding

weet iemand hoe ik hier een driver voor maak?
een gewone driver (2X weerstand, 1X tor) en dan de weerstandwaardes verdubbelen?

@zaq.
Wow je vttc gaat steeds beter werken :)
Wat haal je nu precies ermee ?

Over mijn filmpjes. Raar dat je ze niet kunt downloaden. Kun je ze ook niet rechtstreeks van mijn site downloaden ?
adres is http://home.hccnet.nl/g.heus
Het laatste filmpje van mijn flyback was flybackfun.AVI dacht ik zo uit mijn hoofd.

@iemand wie wat vroeg over de driver wie ik gebruikte.
Ik gebruik een zelf ontworpen driver. Tenminste ik heb hem nog niet op internet gezien. Als je wil kan ik het schema wel voor je uittekenen.

edit:
De vonk springt trouwens wel verder over een cm of 3 ofzo. Ik zette hem alleen in het filmpje pas aan toen ik de schroevendraaier er dichtbij had.
De flyback licht trouwens helemaal paas op in het donker en de behuizing smelt half weg door corona.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

ja, ik dacht net, iemand (kan jij best geweest zijn) heeft mij een schema van een driver gestuurd (gepost), een zn nogiets vgsmij ( 2 fet, 4 weerstand, 1 spoel, 2 zener, 2 diode) en deze werkt op 12 volt.

zou ik niet gewoon de schakeling in 2 delen kunnen maken: de driver gaat op 12 volt werken, het gedeelte dat om de ferrietkern zit op 24 volt voeden (voeding geen probleem)

gaat dit?
ps. site staat in tced deel 7 ergens in een van de laatste pagina's

Dat is volgens mij de zvs driver wie ik daar ergens gepost heb. Deze driver kun je geloof ik tot rond de 50 volt in sturen zonder problemen (mits je componenten het kunnen hebben natuurlijk) dus 24 volt moet zeker lukken

@sparks & fry thx voor de antwoorden ga inderdaad maar eens de boel begrenzen

Op 25 oktober 2005 19:01:25 schreef ZAQ:
Hier een paar foto's van mijn VTTC:

Edit: een camera "ziet" meer dan het menselijk oog wanneer sluitertijd op 1,5 seconde staat!!!!!

Idd, een camera ziet veel meer dan het menselijk oog..... ik zie helemaal niks, je plaatjes doen het niet.

Overigens moet ik eens een keer proberen om een gekeurde voeding te gaan gebruiken voor m'n flyback experimenten, miss dat dat alle storing tegengaat.

Eh jorrit, vind je dat niet zonde van je flyback? of heb je er net zoals mij een stuk of 9 liggen.

@weardguy.
Mwoah ik gaf niet echt veel om deze flyback was maar een kleintje dus. Wel mijn laatste op dit moment maarjah dat maakt me niet veel uit. Waar heb je een flyback voor nodig als je toch een aantal tc's hebt :) Ik heb deze flyback al eerder mishandelt door er pulsen van 1 kj door heen te laden. een 12000 uF 500 volt condensator bank erop ontladen enzo.

Op 25 oktober 2005 15:42:07 schreef muddy:
kt88, je zei: iemand van 17 heeft nog betere manieren, ik ben 15, wordt hier iets mee bedoeld???

Dat was richting Wvenis, die over de leeftijd van Weardguy begon.

Laat maar verder, die discussie is klaar en in het geheel niet van belang voor dit topic, het is juist weer zo lekker op gang!