Teslacoil en dergelijke Deel 8

Dit topic is gesloten

Zo heb je net weer 3 offtopic berichten gespammed waar uit blijkt dat weardguy's eerste punt, om de edit button eens te gebruiken niet zo'n rare opmerking was. Weardguy's tweede punt was dat je een toroid moest invoeren in javatc, aangezien dat ding essentieel is voor een sgtc was hij je dus duidelijk aan het helpen.
Vervolgens maak je weardguy uit voor drugsgebruiker en dat hij te jong is om met hv te werken.
Weardguy weet zich nog te beheersen geeft nog een nuttige post die hij helaas verwijderd heeft. Jij noemt hem vervolgens een varken.
Ik weet niet hoor maar ik zou het probleem bij je zelf blijven zoeken.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Hmmzz topic is nogal omgeslagen lees ik.
Als de drank is in de man.......

Nah jah tis wel humor om te lezen op de vroege maandag ochtend.
Laat duidelijk zijn dat meneer wvenis vanaf nu z'n kloten maar moet redden met zijn tc.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

topload heb ik toch niet nodig om mn spoel te berekenen

de manier waarop weardguy mij aansprak vond ik niet zo tof...

maar mij hoor je niet meer

Ik ben ook nog maar een beginnertje, keb nog geen werkende tesla coil gebouwd, maar een toroid is van essentieel belang. Als je de lengte van de sec hebt, en de capaciteit van de cap, kan je de resonantie frequentie van het LC circuit van de secondary + toroid bepalen en zo de lengte van de primary coil berekenen om het primary LC circuit eenzelfde resonantie frequentie te laten krijgen.

Hier maar even een fotootje om de boel weer op te vrolijken :P
http://home.hccnet.nl/g.heus/igbts.JPG

200 igbt's vers met de post binnengekomen. Mijn andere bestelling is ook binnen dus als het goed is kan ik binnenkort met de electronica voor mijn drsstc beginnen. Komende week alleen even wat minder tijd vanwege toetsen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Hoi,

Ik wil voor mijn profielwerkstuk een kleine teslacoil maken, ik heb al veel gelezen maar nu heb ik dus zo veel info dat ik echt niet weet wat er in moet want er zijn verschillende soorten en ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Kan iemand van jullie een lijst met onderdelen geven die nodig zijn, en een bouwplan hoe dat een teslacoil het makkelijkste te maken is (tekeningen) het hoeft maar een kleine te zijn.

alvast bedankt Gr. 1C3|\/|4|\|

wooow, wat kan je daar allemaal leuke dingetjes mee gaan doen.
wat ge je er eigenlijk mee doen?

quest:
als ik mijn flyback voor een tc wil gebruiken, dan moet ik de driver er toch voor laten staan?
en hoe kom ik te weten wat de spanning en stroom zijn?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

het mag ook niet te veel kosten dus als iemand goedkope oplossing heeft zoals condensatoren in flessen zou ik het graag horen, ook de maten van alles zou ik er graag bij hebben.

OFF: wat zijn de mods stil....

ON: er staat trouwens ook een TC in Walibi World heb ik gehoort en gelezen, ik ga a.s. zondag ff een kijkje nemen (heb toch een abbo), even kijken of dat nog wel werkt na dit *?#(&&! nederlandse herfstweer.
ik heb het nog nooit in het echt meegemaakt (ja bij een demo van de TU Delft heel wat jaren terug, waar ze een aantal mensen in een kooi stopten en er vervolgens een paar megavolt doorheen joegen, en een spark van 3 meter lang maakte als demo van blikseminslag in een auto.

Groet, Thierry.

Zeg jorrit: zijn die tv torren die een 1500 volt bij 9 ampere ofzo kunnen hebben dan ook IGBT's??? of zijn het niet echt igbt's te noemen omdat ze nogal zwak zijn.

@ Iceman: Zo makkelijk is het niet om zomaar ff alles te vragen, je kan heeel veel opzoeken op internet.
Als het goed is heeft fry in je 'oude' topic een aantal links gepost.

Bierflessen als condensatoren kan idd, maar wat is 'niet teveel kosten'?

Wij kunnen je halve tesla voor gaan zitten kauwen... maar zelf wat info zoeken kan geen kwaad natuurlijk.

@ muddy: Je zal de flyback wel aan moeten sturen ja.
Anders komt er geen spanning meer uit.
Hoe je te weten komt wat de spanning is... tja.. je kan het meten, maar dan moet je met veel weerstanden een 30-40 voudige spanningsdeler maken, zodat je er een multimeter (liefst een met een wijzer) aan kan hangen.
Echt veel andere oplossingen weet ik niet.
DE stroom is vaak laag, 1 a 2 mA is denk ik het maximaal haalbare, maar electrogek heb daar toch iets mee weten te maken.
Die had een flyback, gigantische zooi reageerbuizen met aluminium folie erin en er omheen en een vonkbrug enzo gemaakt, en dat werkte ook nog.

Tis natuurlijk leuker als je wat gaat berekenen, dan krijg je er meer resultaat uit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

heeft iemand wel eens een Lifter gemaakt???

spanningsdeler...

ik heb nog wel zo'n antieke voltmeter met een wijzertje, die gaat tot 30 volt.
dan zou ik maximaal een 30 000 : 30 = 1000 voudige spanningsdeler moeten maken.

en: er staat op een site een manier om de secundaire te vinden door een 24V spanning door de flyback te jassen en dan meten. er moet een spanning van 5 tot 10 volt te meten zijn aan de aansluiting.
ik werk echter met 21 volt en kijg een maximum van 1 volt.
zou dit hem zijn, of moet ik toch naar 24?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Mij is het zelfs gelukt met 12 volt.

Kreeg ik er nog zo'n 6 volt uit.

Ik heb een aantal keren gemeten naar primaires, en als ik de juiste pinnen voor de primaire gevonden had ging ik altijd maar kijken wat de 0 pin is, door gewoon de hv draad langs de pinnen te bewegen.
Als je ineens een soort gesis hoort en er daarna vonken overspringen heb je de 0 te pakken.

Eh nee... een multimeter tot 30 volt is niet zon handige oplossing :P miss eens kijken of ze ergens nog van die goedkope digitaaltjes hebben (soms verkoopt de aldi die dingen, die hang ik liever aan een spanningsdeler dan m'n grote (en dus ook duurdere) meter.

EDIT: Thierry: nee nooit een lifter gemaakt... m'n bureau is er altijd te rommelig voor.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

de primaire is toch niet de hv, maar een van die pinnetjes aan de onderkant?
ok.
en als ik die ga zoeken, moet ik dan gewoon met een beetje volt alle combinaties van pinnejtes afgaan?

en daar dan spanning opzetten, en dan jouw methode.

ps. ik hoorde dat je ook een treinenfan bent, goed volk:) , ik heb een marklin baantje:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Thierry de Bakker, dat is dus mijn teslaspoel :)
Hier wat pics
http://www.circuitsonline.net/forum/view/23716/27
Ik hoop ook dat hij tegen die tijd niet uit de steiger is gewaait, de voor spelling zijn niet best.
Zie je zondag dan wel.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

De primaire zit ergens met die pinnetjes ja.

Ik heb hem gewoon op een papiertje gedrukt, goed aangegeven waar ik de volgorde kan herkennen, de pinnen nummers gegeven en alle combinaties gaan meten.

Heel vaak heb je pech en krijg je er 4 a 5 combinaties die ene primaire zouden kúnnen zijn, maar het niet hoeven zijn.

Dan moet je gewoon een driver aansluiten en kijken wat er gebeurt.
Als je overigens wel hele kleine vonkjes krijgt tussen HV en 0 moet je de driver aansluitingen omkeren, omdat de diode in de HV uitgang in sper staat.

En eerlijk gezegd ben ik even kwijt hoe het meetwerk ook weer precies verliep, dus of het nou spanning zetten was op de secundaire en 0... ik ben het even kwijt.

NOu ja, zoals ik zei: als je eenmaal de juiste primaire hebt, kan je daarna door gewoon met de HV draad alle pinnen aan de onderkant langs te gaan wel uitvinden wat de 0 is, (daar vonkt ie het liefst naar toe)

He leuk dat je ook treinenfan bent (maar laten we het daar hier maar niet over gaan hebben, msn ofzo?)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 24 oktober 2005 17:21:41 schreef Thierry de Bakker:
heeft iemand wel eens een Lifter gemaakt???

Yep, met een 14" monitor als power supply (helaas doet-ie het niet meer :().

Heb nog wel wat foto's en filmpjes als je geinteresseerd bent (hij vloog helaas niet erg stabiel, maar hij deed het wel! :))

KT88

Overleden

Op 24 oktober 2005 17:14:03 schreef Thierry de Bakker:
OFF: wat zijn de mods stil....

Tja, er zijn erbij die gewoon een fulltime baan hebben en niet om de haverklap agentje kunnen spelen op het forum.

Aan Wvenis: mocht je dit nog lezen: relax en probeer je aan wat basisgedragsregels te houden.
Iemand van 17 heeft betere manieren en houding dan jij.

Aan de rest: laat je niet provoceren, Wvenis vroeg in eerste instantie gewoon om wat informatie.
Wat hij er vervolgens mee doet is zijn zaak.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 24 oktober 2005 18:46:52 schreef KT88:
[...]

Aan de rest: laat je niet provoceren, Wvenis vroeg in eerste instantie gewoon om wat informatie.
Wat hij er vervolgens mee doet is zijn zaak.

Dit is tenminste een antwoord waar we wat aan hebben !!

Ik heb ook een keer wat gevraagd en buiten het gemieren-neuk van een micro teken (1µf/1600V) wat was weg gevallen tijdens het opstellen van mijn bericht en verder wat linken op het internet ben ik niet verder gekomen. Nou de linken die worden gegeven op het internet, er zijn er vele, maar er is er niet één bij die duidelijk en COMPLEET vertel hoe je een Tesla moet bouwen. Overal krijg je een stukje maar nergens is het compleete verhaal, ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden maar wil gewoon een kleine Tesla bouwen en daarna zien we wel weer. Ook wil ik wat experimenteren met de verkregen gegevens en als hij werkt zet ik er een schrijver op en zoek dan wel uit wat er precies gebeurd binnen deze materie.

Dakkie

@Fry, ik zou graag willen komen de 26e nov., ik had al eerder kunnen komen maar zag pas achteraf dat de bijeenkomst toch was doorgegaan.

Heb je een datasheet of merk/type van die condensator ?
Je hebt verder een 8kv 50 mA transformator toch ?
Als je verder aangeeft aan welke diktes wikkeldraad je kan komen wil ik wel even een ontwerpje maken hoor.
Je bent welkom hoor de 26 ste. Stuur nog even een mailtje, dan kom ik erop terug.

Bij een tesla ontwerpen en maken komt nogal wat kijken, die informatie tik je niet even neer in postje hiero.
Ik heb zelf avonden aan avonden naar informatie gezcht tot ik kon beginnen. Toen was er hier ook nog niemand die er het fijne van wist, zodat ik niet effe een vraagje aan een kenner kon stellen. Dat is nu wel anders.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op maandag 24 oktober 2005 20:19:36

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

* dj_tjerk aait Fry :)

DE grote bron van informatie, en vaak komt er ook nog wat zinnigs uit :+ Even serieus, ik ga woensdag even langs de kringloopwinkel (zo heet dat toch?), even kijken naar wat magnetrons.

Ik zet degene met laagste spanning wel in het midden (neem aan dat spanning evenredig is met isolatie, naja.. iig heb ik dan een reden om ze in een bepaalde volgorde te zetten), alleen blijf ik het een raar verhaal vinden met dat aarden en wel of niet secundaire aan kern. Qua isolatie lijkt het me weinig uit te maken, maar keb nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad.. dus dat zal het hem wel zijn :P

Verder, op internet valt inderdaad heel veel informatie te vinden, en in de voorgaande delen van dit topic ook. Jorrit had nog een heel mooi lang verhaal getypt, Fry had een aantal metingen gedaan, verder steeds links naar sites en vragen over specifieke onderwerpen die worden beantwoord door de mensen die er wat meer vanaf weten.

En Iceman, je kan zoals sommige mensen die het voor hun profielwerkstuk doen (ik ook), gewoon een tesla coil nabouwen zoals die staat op Herbs Tesla page.

Leuker is natuurlijk (en zeker noodzakelijk voor de hogere onderwijs niveau's) zelf formules uitwerken, theorie uitleggen (desnoods zeggen waar het je te moeilijk wordt, mag best aangezien het niet een makkelijk onderwerp is soms), en zoals ik denk ik ga doen, het verschil tussen handmatig uitrekenen en javatc uitleggen;

Oftewel de extra factoren die meespelen bij formules (en er niet bij inbegrepen zitten) erbij vermelden, en de "correcte"/gecorrigeerde waarde, gegeven door javatc, erbij zetten.

De keus is aan jou wat je gaat doen, maar alleen een tesla coil nabouwen lijkt me niet voldoende voor een profielwerkstuk, het onderzoeksdeel ontbreekt dan een beetje.

Mwah er zijn wel site's die het vrij duidelijk uitleggen.
Ik heb ook een hoop engels moeten lezen.
Heb hier wat vragen gesteld.(mijn dank is groot FRY JORRIT EN ALLE ANDEREN WIE GEHOLPEN HEBBEN )
EN heb een boel vallen en opstaan gedaan.
Een ontwerpje nabouwen is leuk en makkelijk.
Maar het schept zoveel meer genoegen om te zien wat voor rommel je hebt en wat je er mee kunt maken.
Vervolgens wat berekeningen op die rommel loslaten en kijken wat voor onderdelen je toch echt zult moeten kopen voor een goeie performance (caps bijv. :P )
En dan vervolgens een goed draaiende coil zelf te hebben ontworpen en gebouwt.
Ik had ook nooit gedacht dat ik nog eens datasheets zou lezen.
laat staan met een scoop en een freq generator het resonantiepunt van een spoel bepalen.
En toch.. als je goed alle tc site's leest kun je alles te weten komen.
En voor iemand die een tc echt intresant vind is het lezen van die site's toch leuk werk.

Goed ik heb net even mijn vttc coil met topload bekeken die is resonant op 200 khz exact.
Dus morgen even sneupen naar een leuk stukje pijp van iets in de geest van 150 a 180 mm
En dan daar eens een primaire bij bedenken met de keramische cees die ik heb.

Heb net ook de grote topload omgedraait om de andere kant te kitten.
Het valt me gigantisch mee hoe sterk dat spul is als je het om een schijf heen plakt.
Valt wel te vervoeren zeg maar alleen nog even in de auto passen maar dat zal wel gaan.

Het is wel echt tyfus weer voor je tc daar op die steiger.
Heb je niet telkens het idee van als ik er nu weer kom ligt ie beneden?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@muddy

Wat ik met die igbt's ga doen ? Een drsstc maken natuurlijk en andere leuke projecten.

Zoals deze. Een flyback drivertje zonet even in een paar minuten in elkaar gegooid.
Hier een filmpje van een flyback wie tot z`n max word uitgestuurd (900 watt in 72 volt en 12.5 A)
Flyback vonk

edit:
jah de laatste vonk kapte ik af omdat mijn krokodillen klem smolt.

Op 24 oktober 2005 21:31:05 schreef Jorrit:
@muddy

Wat ik met die igbt's ga doen ? Een drsstc maken natuurlijk en andere leuke projecten.

Zoals deze. Een flyback drivertje zonet even in een paar minuten in elkaar gegooid.
Hier een filmpje van een flyback wie tot z`n max word uitgestuurd (900 watt in 72 volt en 12.5 A)
Flyback vonk

edit:
jah de laatste vonk kapte ik af omdat mijn krokodillen klem smolt.

Ferme flyback! Geen gesmolten HV wikkelingen?

Dit topic is gesloten