Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Op 2 januari 2006 17:21:00 schreef Ganzz:
Hier nog even een pic van mijn beruchte led verlichting

[afbeelding]

:D:D

Woei! *heeft etsbak*

Op 2 januari 2006 02:17:12 schreef UFO:
....

Enkele keren aan een MOT gehangen... julie hebben echt veel geluk gehad

Op 2 januari 2006 17:21:00 schreef Ganzz:
allemaal kapot

Waahaa:D
Wat heb je nu weer fout gedaan?

Woei! *heeft etsbak*

Op 2 januari 2006 17:40:47 schreef jossie14:
[...]
Waahaa:D
Wat heb je nu weer fout gedaan?

haha lach er maar om...

en als je wilt waten wat er fout ging moet je verderop in het topic lezen.. ;(

-
free_electron

Silicon Member

Op 2 januari 2006 19:18:59 schreef Ganzz:
[...]

haha lach er maar om...

en als je wilt waten wat er fout ging moet je verderop in het topic lezen.. ;(

der moeten er daar toch nog ene paar tuseen zitten die werken ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

mijn avatar zegt genoeg...

Free the whales!

Op 2 januari 2006 19:35:19 schreef free_electron:
[...]

der moeten er daar toch nog ene paar tuseen zitten die werken ...

jep, maar het is een klote werk om ze er tussenuit te halen, en veel werken maar zijn beschadigd.

-

ik heb nu hier ook een redelijk bord liggen met en berg leds erop (groene). ik moet er alleen nog een voeding voor bouwen.

steeds drie leds in serie, dat 28 keer paralel. en dat dan twee keer in serie. 168 leds in totaal !!!

waardoor gingen ze bij jouw kapot, wellicht kan ik er rekening mee houden. Ik wil ze gepulst gaan gebruiken, leds trekken aanzienlijk meer stroom bij het pulsen dus een simpele stroom regeling wordt het niet

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 2 januari 2006 22:51:20

Op 2 januari 2006 22:50:15 schreef Jan klaasen:
ik heb nu hier ook een redelijk bord liggen met en berg leds erop (groene). ik moet er alleen nog een voeding voor bouwen.

steeds drie leds in serie, dat 28 keer paralel. en dat dan twee keer in serie. 168 leds in totaal !!!

waardoor gingen ze bij jouw kapot, wellicht kan ik er rekening mee houden. Ik wil ze gepulst gaan gebruiken, leds trekken aanzienlijk meer stroom bij het pulsen dus een simpele stroom regeling wordt het niet

de transformator van 24 aansluiten op de wikkelingen die bedoeld zijn voor 110 volt en niet de 230.... zodoende stond er iets teveel spanning.

maar was wel fel en zo snel ging nog nooit mijn geld op :D

owja ik had 400 leds en dan per 5 in serie rest parallel

-
klein is fijn

Moderator

Ik zei je toch dat 3* 383,57V teveel is voor een paar LED's? :P

Ik heb net weer een wounded in action tijdperk afgesloten, eindelijk m'n rolletje prutstin opgesoldeerd. Het vloeimiddel in dat spul had nogal de neiging om te exploderen waardoor er de heletijd spetters van 300°C hete flux op m'n hand kwamen... :(

Op 2 januari 2006 23:09:22 schreef Ganzz:
[...]

de transformator van 24 aansluiten op de wikkelingen die bedoeld zijn voor 110 volt en niet de 230.... zodoende stond er iets teveel spanning.

maar was wel fel en zo snel ging nog nooit mijn geld op :D

owja ik had 400 leds en dan per 5 in serie rest parallel

huh?

trafo:

primair 1:
230 volt
primair 2:
115 volt

secundair:
24 volt

als je dan ipv van de 230 primair de 115 primair pakt dan word de spanning secundair toch lager. of hebt je de primaire 115 als secundair aangezien

Op 2 januari 2006 23:58:54 schreef Jan klaasen: de primaire 115 als secundair aangezien

Hehe, dat zal 't wel geweest zijn>:)
Geweldig zo'n actie, hoeveel geld heeft dat gekost:D?

Woei! *heeft etsbak*
klein is fijn

Moderator

Op 2 januari 2006 23:58:54 schreef Jan klaasen:
primair 2:
115 volt

secundair:
24 volt

als je dan ipv van de 230 primair de 115 primair pakt dan word de spanning secundair toch lager.

Uhm, nee.
De ingangsspanning is twee keer het aangegeven, dus de uitgangsspanning zal ook ongeveer 2x het aangegeven zijn..

Op 3 januari 2006 00:02:24 schreef klein is fijn:
[...]Uhm, nee.
De ingangsspanning is twee keer het aangegeven, dus de uitgangsspanning zal ook ongeveer 2x het aangegeven zijn..

Oeps:9

Oh ik heb nog wel een paar mooie:

http://www.smsmonster.nl/projectpics/IMG_2163.JPG
1) Soldeerbout bij het verkeerde eind vastpakken

2) Bezig zijn met een microcontroller, een brandlucht ruiken dus voelen aan het IC en vervolgens PIC16F876 in spiegelbeeld in je wijsvinger hebben staan.. Voeding verkeerd aangesloten :|

3) Een lineaire actuator (zoiets dat een draaiende beweging omzet in een schuifbeweging) aansturen dmv LabView.. Iemand drukt op de eindschakelaar waarop het bewegende gedeelte met een noodgang richting schakelaar raast, over zijn vinger (auw).. toch niet goed geprogrammeerd

4) Met 2 handen de 2 meetpennen van een multimeter op 2 banaanstekkers houden waar vervolgens 45V op komt te staan.. Hij liet ze wel snel los :)

5) Een spoel wikkelen met een machine, vinden dat het te langzaam gaat dus machine sneller.. De stalen as (200 gram ofzo) vliegt uit de machine, schampt iemand in zn nek en vliegt 2 meter verderop tegen een ruit :X Schrikken :)

6) Tijdens een practicum moesten we een elcotje opladen, maar we maten geen spanning, er wordt aan de spanningsknop van de voeding gedraaid totdat die het maximum aanwijst, maar nog steeds niets he.. Op dat moment kijkt een andere klasgenoot op en zegt "Oh je hebt de output niet ingeschakeld" en drukt op de knop, *BAM*.. Metalen busje wordt gelanceerd en het rook ineens ontzettend naar koekjes.. Erg vreemd

Op 2 januari 2006 23:55:22 schreef klein is fijn:
Ik zei je toch dat 3* 383,57V teveel is voor een paar LED's? :P

en ik had nog wel een voorschakel weerstand gemaakt, maar aangezien ik die weerstand niet had, heb ik 15 1/4w weerstanden gebruikt om tot 24 volt te krijgen maar het is niet gelukt. >:)

-

Op 3 januari 2006 15:16:31 schreef insan1ty:
2) Bezig zijn met een microcontroller, een brandlucht ruiken dus voelen aan het IC en vervolgens PIC16F876 in spiegelbeeld in je wijsvinger hebben staan.. Voeding verkeerd aangesloten :|

Dat heb ik ook gedaan:(
En onthoudt dit:

Engineering is nothing else than fixing things until they are totally broken.
If you can't get it to work, use a bigger hammer.
The silicon doesn't lie.
the proof of the pudding is the eating.
There's always one more bug.
The number of bugs in a design is proportional to the number of spectators during the demonstration.
Murphy can and will strike when you least expect it.
Even Murphy can be wrong.
If it works, you haven't found all the bugs yet.
Transistors protected by fast acting fuses will protect the fuses by blowing up first.
The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.

Door Free_elektron ooit op dit forum gepost;)

6) Tijdens een practicum moesten we een elcotje opladen, maar we maten geen spanning, er wordt aan de spanningsknop van de voeding gedraaid totdat die het maximum aanwijst, maar nog steeds niets he.. Op dat moment kijkt een andere klasgenoot op en zegt "Oh je hebt de output niet ingeschakeld" en drukt op de knop, *BAM*.. Metalen busje wordt gelanceerd en het rook ineens ontzettend naar koekjes.. Erg vreemd

Geniaal:D!

Woei! *heeft etsbak*

Een stel nieuwe werkbanken aansluiten. Onder de tafel moesten een aantal stopcontacten aangesloten worden. Alle stopcontacten werden aangesloten op de kolommen naast de hele rij werkbanken. Terwijl dat ik met een gewone schroevendraaier aan die stopcontacten bezig ben steekt een collega alvast de stekkers in op de kolom... De schroevendraaier lag 50 meter verderop...

De betreffende collega heb ik terug gehad met 100V DC op een metalen werkblad van een tafel :-)

Even op een ladder staan en iets vastschroeven aan de muur. Alleen is het bitje van de accuschroevendraaier net te groot voor de schroeven. Dan maar iets harder duwen... Zo met ladder en accuschroevendraaier en alles van de muur af geduwd. Kon 3 dagen niet meer op m'n kont zitten...

Een rek vol met kaarten die een stel schakelingen aansturen werd erg heet. Geen probleem dan gaan we achter dat rek een stel vertilators aanbrengen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik had alleen geen fatsoenlijke stekker meer (die vertilators liepen op 220V). Dan maar een lang meetsnoer nemen, doorknippen, strippen, vastsolderen aan de ventilators en de andere kant past mooi in het stopcontact. 100 x goed gegaan, tot ik 1 x alvast 1 snoer uit het stopcontact had getrokken (de andere nog niet) en toen even aan het contact van dat snoer kwam... Auwa!!!

Iets idiot-proof maken heeft geen zin, je komt altijd een nog grotere idioot tegen

Nog eentje: Motor aansluiten op een dikke voeding, geschakeld door een BUZ11 (kan wat hebben, geloof 80A).. Vrijloopdiodetje(TO-220) eroverheen.. Motor op vol vermogen, alles werkt prima, motor langzaam laten draaien, PANG, witte rook. Wist je dat je door 65amps door een diode te laten lopen die daar niet voor gemaakt is je het kaf van het koren kan scheiden (oftewel het plastic van het metaal :) )

Ook nog een leuke:

Op school leerden we dat je aan 3 voorwaarden moest voldoen als je een generator aan het net wil aansluiten:
- spanning
- fase
- en nog wat (dat wist ik toen nog)

Prakticum:
1e test: braaf aan alle voorwaarden voldaan: ging prima
2e test (eigen initiatief): niet aan voorwaarden voldoen: de generator sprong een halve meter omhoog en stond daarna mooi naast zijn bevestigingsankers. 4 stuks dikke bouten compleet naar de kloten) --> assistent prakticum kwaad, die was 2 weken bezig met die generator weer netjes in orde te krijgen...

Iets idiot-proof maken heeft geen zin, je komt altijd een nog grotere idioot tegen

Schakeling gemaakt met NE555 op 12 volt, werkt niet lekker, misschien een keramische condensator over de voedingsspanning en.... hij werkt.

Totdat de condensator na 1 minuut ofzo als "geleider??" gaat gedragen, voeding springt op 2A, kortsluiting dus en komt erg veel rook uit die condensator.

Nog nooit soldeerbout verkeerd vastgepakt, wel voelen of transistors, IC's, of weerstanden warm worden.

Druk- en typfouten voorbehouden.

Mooie uitspraak (ook al een hier gehoord geloof ik):

In alle elektronische componenten zit rook. Als die rook eruit is werkt het component niet meer...

Iets idiot-proof maken heeft geen zin, je komt altijd een nog grotere idioot tegen

da's net zo iets als je afvragen waar 's nachts het licht naar toe gaat als het donker wordt.

Wijs antwoord:
Moet je maar eens in de koelkast kijken!! :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit topic is gesloten