diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Heb samen met een klasgenoot op school een versterker geprobeerd te repareren.
We hadden hem aangesloten op het net en hem aangezet, men klasgenoot zat wat aan de volume potmeter te draaien en ineens een knal.
Bleek dat er een transistor over dwars doormidden was gesprongen, dat stinkt echt verschrikkelijk.
We hebben het defect echter nooit gevonden.
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Zo GINGEN (niet meer dus ;p) LEDjes bij mij vaak kapot, gwoon ff 12V erop zetten, en dan krijg je een knal
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Mijn eerste ervaring met het woord weerstanden was ook toen ik steeds van die kort brandende felle lampjes in mijn huisjes van de modelbouwspoorbaan had staan. 6v fietslampjes op een 12v voeding.
"daar moet je een weerstandje tussen zetten" werd me wijslijk verteld. Ben ik nooit aan toe gekomen.
Wel steeds weer fietslampjes uit lampen roven op het station.
[schaam]
Een gelijkspanningsmotortje (Fischer Technik) op wisselspanning (was nog wel zo slim om laagspanning te gebruiken ) zetten omdat de batterijen op waren... Dat gaat niet, stinkt wel.
Nieko
Hahaha, weerstanden waaren toen zeker nog te duur? ;p
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 25 april 2006 22:00:47 schreef N!€0:
Hahaha, weerstanden waaren toen zeker nog te duur? ;p
Geen flauw idee...
Ik wist niet wat het waren en hoe ze werkten.
Een vriend en ik hadden destijds (6e klas lagere school?) al eens zitten te denken dat dat dan net zoiets als een transformator moest zijn.
Die kenden we! Van de spoorbaan natauurlijk!!
Nieko
trouwens mijn vorige post hier is niet serieus bedoeld...
Roel
Hieper de piep!
Uhm...ja...is meer baldadigheid. 50 Volt wisselspanning op een LEDje zitten is leuk, gaat roken, maakt een ENORME knal, spat uit elkaar en het lokaal ruikt naar heerlijke LEDjes.
Voor de rest al behoorlijk wat IC's gesloopt door de ground op de + aan te sluiten etc. Worden heet en gaan roken. Jammie jammie.
Soldeerbout op me broekgevallen, grote schroeiplek, gelukkig net op tijd eraf kunnen halen zodat me been nog in takt is.
Keertje met een tang in me vinger geknepen, ai dat deet echt te pijn gewoon. bloede als een runt.
Printplaatje keer verkeerd om LATEN etsen, alles zat verkeerd om. Ik niet in de gaten, boem alles weg.
En nog veel meer dingen...
Nieko
Op 25 april 2006 22:06:59 schreef Roel:
Voor de rest al behoorlijk wat IC's gesloopt door de ground op de + aan te sluiten etc. Worden heet en gaan roken. Jammie jammie.
Dat doet me laten denken aan begin dit school jaar...
Wij zaten op school (afdeling electro) en er waren een paar jongens aan het klote met een bord waar je schakelingen op kon maken (niet net als hier, maar meer met lampen relais deurbellen etc.(voornamelijk 230V.)) daar zat een bordje met een LED display en een IC en de rest van de kneut (weet niet wat het was..). Die klojos zetten er 24V op en het hele lokaal begon nog al heeeeeeeeeeel erg naar die doorgebrande IC te ruiken en stinken dat het deed je wilt het niet weten....
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Dan snap je toch niet waarom leraren die kinderen met 230V laten spelen|:(
Herman R.
LEDsREPAIR - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
Gister lekker bezig aan mijn voeding, alles aan het testen,en hoe doe je dat dan de ringkern op tafel die aan de print solderen en de twee regelpotentiometers er ook aan evenals de grootte tor (2n3055).Overal kabeltjes op de tafel. Zerker goe opletten dat die collector nergens tegenkomt. Psssst tek tek, van het verschieten alle stekkers uit het stopcontact getrokken. Ik kon die tor lostrekken van een van de potmeters ! oeps
Op 25 april 2006 21:31:49 schreef N!€0:
Ik heb een keer gehad dat mijn vader aan het solderen was (hij was bezig met iets los maken), ik stond op een afstandje, toen vloog er een stukje tin in mijn kraag, was wel ff heet...
Toen ik probeerde om een losse batterijhouder op een PC moederbord te plaatsen, omdat de originele backup batterij leeg was, heb ik perongeluk een paar druppels soldeertin in de geheugenbanken gekregen.. was niet leuk om dat eruit te halen, maar het is wel gelukt..Om je een idee te geven van de situatie: http://www.sip.be/hardware/ram-op-moederbord-kl.jpg met soldeerdruppels..
Op 25 april 2006 22:20:23 schreef jossie:
Dan snap je toch niet waarom leraren die kinderen met 230V laten spelen|:(
En waarom het schoolgeld elk jaar hoger wordt?
Counter
Cq3 cQ3
Ik ga een nieuwe zender bouwen
dus er zullen weer veel onderdelen
naar de eeuwige jacht velden gaan !!!
sorry ik heb een tijdje niets van me laten horen
maar ik ben er weer lol
zweetvoetje
Free the whales!
Heb niet mezelf verwond maar wel een flinke rookwolk veroorzaakt. Wilde de spanning over de condensator van m'n ZVS flyback driver eens bekijken met de scoop. Aangesloten, ik zit aandachtig naar het schermpje te turen totdat ik een vreemd luchtje rook... kijk om en schrik me de pleuris want er zweeft een grote rookwolk boven m'n bureau . Spanning eraf en wat blijkt, het testsnoertje dat ik gebruikte om een van de poten van de condensator te verbinden met de ground clip van de scoop was iets te heet geworden en de isolatie was gesmolten... blijkbaar ging er dus een stroom lopen van de condensator naar de aarde ofzoiets. De scope & probe zijn gelukkig ongedeerd gebleven
doorslagspanning
tja...
Een vers vertinde gloeiend heet draadje in de voorkant van mijn duim geduwd. Vraag niet hoe, of waarom. Ik heb nu een brandblaartje (puntje) IN mijn duim op zo'n halve centimeter diep...
Auw!
Al twee dagen lang!
Counter
Cq3 cQ3
mijn eerst project voor me nieuw zender
een voeding maken met zo wel -15 volt en + 15 volt
wat ging er natuurlijk als eerste MIS.
Een elco van 470uf 25 volt ging de lucht in tegen me plafon
hoop rook en stank.
De katten rennen nu als een gek door het huis heen en weer
ARG klote.... Nog een kloojo actie! Ik was net ff hardhandig een flyback van een print af aan het slopen. Te lui om de boel fatsoenlijk te desolderen. Najah ik zal maar gewoon melden dat randjes van gescheurde printplaten nog altijd even scherp zijn.
Zit een flinke jaap in m'n wijsvinger, dus typen wil ook ff niet zo zonder die...
Chris
Fantomaz
Op 8 mei 2006 19:21:55 schreef cyberpunkertje:
Siddert lekker...
Sidderen associeer ik met pulserende spanning. Gaat niet op bij een Elco
Ik fietste laatst van de supermarkt terug naar huis, toen ik een oude magnetron zag liggen naast een vuilcontainer. Ik dacht "daar zitten vast leuke onderdelen in ", dus boodschappentas aan het stuur, en magnetron op de bagagedrager. Snelbinders pasten er helaas niet overheen
dus dan maar lopen met één hand aan het stuur en één hand om de magnetron op z'n plek te houden. Na het fietsersbruggetje rij ik héél voorzichtig de stoep af....
LUIDE CRASH!
Pleurt die magnetron ineens midden op het fietspad, en wat nog erger is, de glasplaat breekt in duizend stukken! Ik voel me ineens heel ongemakkelijk het middelpunt van de aandacht (het was best druk op dat kruispunt ), dus snel de grootste scherven bij elkaar geraapt, en daarna vlug ervandoor (mèt magnetron uiteraard
). Enige wond was gelukkig een klein sneetje in mijn wijsvinger
Op 8 mei 2006 22:07:29 schreef Robin F.:
Ik fietste laatst van de supermarkt terug naar huis....een klein sneetje in mijn wijsvinger
Hee das een actie die me bekend voorkomt van mezelf
@ Robin
So what! Wil je dat glazen deurtje nog gaan gebruiken dan? Die magnetron's komen sowieso wel handig van pas.
Ik heb er ook een aantal nodig, najah de trafo's, want een MOT stack moet er ook een keer van gaan komen.
Ik heb vanmiddag ook een leuke vondst gedaan, er lag namelijk een oude tv beneden. ff mee naar boven gesjouwd ennnn najah... de rest van het verhaal lees je in m'n eerdere post
Chris