Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Een computer voor iemand opbouwen (nieuwe onderdelen) en dan een busje te veel onder het moederbord plaatsen. Heeft veel tijd gekost om uit te vinden waarom het nou niet werkte (hij had dus niet gerookt, maar startte gewoon niet). Uiteindelijk kon ie onder garantie vervangen worden, maar ze rekende wel het volle bedrag voor het vervangen e.d. :(

Mijn toenmalige zefbouw voeding: Heejj.. ik kan er ook een accu mee opladen......
Ik zet 's ochtends mijn voeding aan met de accu eraan, en ging toen naar school met de gedachte: hij zit wel vol als ik uit school ben. jaja, je raad het al! ik kom thuis en ik vond het al wat raar ruiken, ik kwam boven en toen zag ik rook!..... mijn voeding stuk (20 LM317's en erg stevige trafo gesmolten).
Accu was ontploft waardoor deze op de grond was gevallen en een gat in het vloerkleed heeft gesmolten.
De ringkern trafo van de voeding was aan de kunststof behuizing vastgesmolten en al de LM317's maakte volledig sluiting.
Kortom: alles weg kunnen mieteren. :(

Ook een keer een simpel voedingkje gebouwd met een 7812.
Hij werkte perfect totdat de elko bol begon te staan, en vervolgens bijna in mijn gezicht uit elkaar knalde.
(oeps.. polariteit verkeerd)
Maar gelukkig heb ik deze fouten al heel lang niet meer gemaakt.:)

Greetzz. Henk:P

hmm, maar ff wat omhoogschoppen:

-je vingers gebruiken als geleider voor je soldeerbout

-dremel multitool al draaiend proberen af te vegen aan je trui, mooi opwind effect :s

-fftjes schroevjes weer vastdraaien in een pc voeding, schiet, knap, dikke fet in 2'en

-denken dat je koellichaampjes om kan buigen om een pc voeding passend te maken, deed het ook niet meer...

-met je wijsvinger een 2 polig schakelaartje omhoog door het gaatje drukken die er uit was gevallen, stond helaas nog wel spanning op(230), 4 puntjes in m'n vinger

-tijdens reparatie van een cd speler met je pink tegen de 230v jumper aankomen

-van je pa een stopcontact moeten demonteren, zonder de spanning eraf te halen *wat jij wil pa*, knip, knip, knip *flits* *poef* *donker*, eej verdomde tang, ga los!, 2 stukjes koperdraad in :P.

-elcotje verkeerd op breadbord, spuit witte rook in je oog :s.

-digicam openschroeven, ff met je vinger over het printje, bzz, au, was dat pinnetje scherp? bzzz, au, verder loshalen, weer verkeerd vastbakken, bzz, au, *ow verrek, de flitselco!*, kaboink!

-hmm, maximale inputspanning scoop 450v, ah, ff een mooie 230 sin weergeven, sluit aan, sluit aan, schakelaar om, *donker*....

-schakelaar omgooien tijdens laden van de elco's die de ballast kortsloot, elco's waren alleen nog niet opgeladen, flits, stoppeneruit, rook, schakelaar kapot :(.

enz. enz.

Take a parachute, and jump!

Op 21 april 2006 16:04:11 schreef pcnerd:
hmm, maar ff wat omhoogschoppen:

-je vingers gebruiken als geleider voor je soldeerbout

-dremel multitool al draaiend proberen af te vegen aan je trui, mooi opwind effect :s

-fftjes schroevjes weer vastdraaien in een pc voeding, schiet, knap, dikke fet in 2'en

-denken dat je koellichaampjes om kan buigen om een pc voeding passend te maken, deed het ook niet meer...

-met je wijsvinger een 2 polig schakelaartje omhoog door het gaatje drukken die er uit was gevallen, stond helaas nog wel spanning op(230), 4 puntjes in m'n vinger

-tijdens reparatie van een cd speler met je pink tegen de 230v jumper aankomen

-van je pa een stopcontact moeten demonteren, zonder de spanning eraf te halen *wat jij wil pa*, knip, knip, knip *flits* *poef* *donker*, eej verdomde tang, ga los!, 2 stukjes koperdraad in :P.

-elcotje verkeerd op breadbord, spuit witte rook in je oog :s.

-digicam openschroeven, ff met je vinger over het printje, bzz, au, was dat pinnetje scherp? bzzz, au, verder loshalen, weer verkeerd vastbakken, bzz, au, *ow verrek, de flitselco!*, kaboink!

-hmm, maximale inputspanning scoop 450v, ah, ff een mooie 230 sin weergeven, sluit aan, sluit aan, schakelaar om, *donker*....

-schakelaar omgooien tijdens laden van de elco's die de ballast kortsloot, elco's waren alleen nog niet opgeladen, flits, stoppeneruit, rook, schakelaar kapot :(.

enz. enz.

Kijk dat zijn ze!!
Zo herkenbaar!
Buurman van een vriend had een stacarvan waar hij elektrieke problemen mee had. Dus ik hem helpen. Alles teruggemeten tot een muurtje waar aan de ene kant een WCD, en de andere kant een schakelaar zat. Kon je mooi bij door aan een kopse kant een plint weg te schroeven. Weer meten... Hmm toch niet hier... Plint terug, schakelaar om, storing terug...
Schroef door de buis gedraaid. Pakte net even de nul en fase mee...

Zelf ook wel eens een spijker in een houten schotje geslagen, dwars door een voedingskabel.

Of in een meterkast een WCD plaatsen en o-zo zeker weten dat je de goede groep uitgeschakeld hebt. Not...
En dan vooral even grof de kniptang op de 5/8e buis zetten.
Wist je dat die dingen héél kort op een TL buis kunnen lijken? >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik zie in mijn kast een dikke trafo liggen. Hoeveel V zou daar uit komen? 5 draden in totaal, waarvan 2 naast elkaar rood (uitgang) een blauwe, een bruine en een zwarte.

Ik kijk bij de eerste trafo met aangesloten stroomsnoer wat de aansluitingen zijn. Ik weet niet meer wat ik heb aangesloten, maar het resultaat was een kokende (!?) trafo... Gelukkig had ik de stekker in mijn hand en is hij niet ontploft of gesmolten. Shit, zo'n goede trafo waarschijnlijk kapot... Dat stonk wel, en rook nogal cancerogeen. :(

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op werf voor vier ton elektronica op boot gespijkerd, alle kabels gelegd, aangesloten en alles werkend. Werf maakt vloertje af, zzzit, zzzit, zzzzit, honderden lekker lange schroeven, zo zit lekker vast die vloer. EN niets deed het meer.

Zendertje op prachtige dipool aangesloten, doet het goed! Ook op buurmans TV kennelijk, buurman hangt uit het raam met hengel met daaraan snoer dat aan andere kant in fase van stopcontact is geprikt; hengelt naar dipool.
Amateur ook niet gek, gauw antenneschakelaar op 'aarde', pats! buurman in het donker. (deze heb ik van iemand anders gehoord).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik was bezig schrikdraad om een weiland aan te leggen toen ik met mn hoofd tegen de draad aan liep -> paar minuten mooi wit licht

Op 21 april 2006 22:06:49 schreef jorn16:
paar minuten mooi wit licht

Zolang je maar niet die tunnel in loopt is er NIKS aan de hand ;)

Op 21 april 2006 21:19:37 schreef Frederick E. Terman:
[...]buurman hangt uit het raam met hengel met daaraan snoer dat aan andere kant in fase van stopcontact is geprikt; hengelt naar dipool.[...]

Whahahah... dan heb je toch wel een heel erg lompe buurman..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gelukkig niet de mijne. Die hielpen met hun akkoordbrief met de bouwvergunning van de mast. Erg oke wat dat aangaat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 21 april 2006 18:51:18 schreef Fantomaz:
[...]

Kijk dat zijn ze!!
Zo herkenbaar!
Buurman van een vriend had een stacarvan waar hij elektrieke problemen mee had. Dus ik hem helpen. Alles teruggemeten tot een muurtje waar aan de ene kant een WCD, en de andere kant een schakelaar zat. Kon je mooi bij door aan een kopse kant een plint weg te schroeven. Weer meten... Hmm toch niet hier... Plint terug, schakelaar om, storing terug...
Schroef door de buis gedraaid. Pakte net even de nul en fase mee...

Zelf ook wel eens een spijker in een houten schotje geslagen, dwars door een voedingskabel.

Of in een meterkast een WCD plaatsen en o-zo zeker weten dat je de goede groep uitgeschakeld hebt. Not...
En dan vooral even grof de kniptang op de 5/8e buis zetten.
Wist je dat die dingen héél kort op een TL buis kunnen lijken? >:)

Als kabelmonteur zijnde heb je vast ook wel eens de polen uit een tapijt zien schieten omdat je boor in het tapijt bleef hangen, of dat jasje in de kast naast de meterkast wat in de boor bleef hangen... of die telefoonkabel die je over het hoofd zag :P

Op werf voor vier ton elektronica op boot gespijkerd, alle kabels gelegd, aangesloten en alles werkend. Werf maakt vloertje af, zzzit, zzzit, zzzzit, honderden lekker lange schroeven, zo zit lekker vast die vloer. EN niets deed het meer.

Timmermannen doen het er om, al zet je het duidelijk op vloer/muur/weet ik veel, ze gaan er doorheen!

Zendertje op prachtige dipool aangesloten, doet het goed! Ook op buurmans TV kennelijk, buurman hangt uit het raam met hengel met daaraan snoer dat aan andere kant in fase van stopcontact is geprikt; hengelt naar dipool.
Amateur ook niet gek, gauw antenneschakelaar op 'aarde', pats! buurman in het donker. (deze heb ik van iemand anders gehoord).

Extreem! >:)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
elmowww

Golden Member

Ben een keer een jaartje fietsenmaker geweest, was best leuk allemaal.

Een keer had een collega de centrale compressor anders ingesteld, van 3-4 bar naar 12 bar, dan kon hij mooi met de compressor de vuiligheid van de werkvloer blazen, vergeten terug te zetten.

Het geval wil dat ik een half uurtje later vrolijkj een band van een reparatiefiets sta op te pompen, niet wetend dat de compressor anders ingesteld staat, doe ik het zoals altijd op mn gehoor, luisteren wanneer er weinig lucht stroomt, zijn de banden perfect.

Ik had wel een vaag idee dat er wel veel lucht in de banden stroomde, totdat de band uiteindelijk met een rotknal in dat kleine werkplaatsje uit elkaar vloog: ik heb drie minuten niets meer gehoord... (en krijg spontaan weer oorpijn van het ophalen der ervaringen)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 21 april 2006 23:32:55 schreef Henry S.:
Als kabelmonteur zijnde heb je vast ook wel eens de polen uit een tapijt zien schieten omdat je boor in het tapijt bleef hangen,:P

Nou niet uit ervaring...
Werd wel gezegd dat je altijd even met een mes een sneetje moet maken om die lijn te doorbreken.
Hay wabbit! what ya dooing with me cawots.
_ _ _ _ _ o 0 0 0 0 0 :-)

Ik weet niet of ik deze anecdote al eerder in dit topic heb gezet, maar ik heb eens een gat moeten boren van een meterkast naar de studeerkamer er schuin boven.
Nu weet ik dat dat niet gebruikelijk is (en naderhand werd het ons zelfs door de baas verboden >:)) maar dit kon haast niet fout gaan!
2 CV-leidingen gaan recht omhoog met een tussenruimte van ca 10cm.
In de studeerkamer, onder het buro, boven de meterkast, kwamen 2 CV buizen recht uit de vloer omhoog.
Je moet een behoorlijke onnozele CV installateur zijn om dat fout te doen.
Nou... Ze bestaan dus blijkbaar...
Ik boorde precies tussen die buizen, maar na een paar cm zag ik dat de boor wel erg niet-meer-stoffig was...
Het Water liep er langs. Had ik wel die CV leiding geraakt.
Bleek later, na een schadepost voor het uitbikken van de vloer, deze leiding te vervangen en de boel weer dicht te storten, dat die 2 die ik in de meterkast zag, eerst een tiental cm haaks naar achteren liepen. In die 2 kleine horizontale stukjes, zat 1 set aftakkingen die diagonaal wegliepen. EN DAT GEHEEL HADDEN ZE IN BETON GESTORT!!. :-(
Dat geloof je toch niet...
Dus als men ooit wil gaan boren in een meterkast aan de Bergummermeerstraat in Lelystad? Niet doen!
:-)

Of dat een installateur even een paar spijkerclips wil vastslaan over de coax en dat die hamerslagen enigzinds doordenderen waardoor de hoofdschakelaar/-veiligheid (die achter een verzegeld klepje) uitspringt. >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Geweldig:D!
Ik wou laatst wat SMD onderdeeltjes 'extra snel' uit m'n Conrad map krijgen, dus draai ik die map ondesteboven, vervolgens haal ik dan de onderkant eraf (die dan bovenligt), en liggen overal door elkaar smd weerstandjes .. en ze bleven ook nog is aan de map hangen die ik omhoog-getild had:'(:'(.
Ik heb nog steeds niet de moed gevonden om ze uit te sorteren, ca 20*25 weerstandjes

Woei! *heeft etsbak*
Henry S.

Moderator

Op 22 april 2006 00:33:24 schreef Fantomaz:
[...]

Bleek later, na een schadepost voor het uitbikken van de vloer, deze leiding te vervangen en de boel weer dicht te storten, dat die 2 die ik in de meterkast zag, eerst een tiental cm haaks naar achteren liepen. In die 2 kleine horizontale stukjes, zat 1 set aftakkingen die diagonaal wegliepen. EN DAT GEHEEL HADDEN ZE IN BETON GESTORT!!. :-(
Dat geloof je toch niet...
Dus als men ooit wil gaan boren in een meterkast aan de Bergummermeerstraat in Lelystad? Niet doen!
:-)
[...]

Dat gepruts zie ik wel vaker...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 22 april 2006 00:59:13 schreef jossie:
Geweldig:D!
Ik wou laatst wat SMD onderdeeltjes 'extra snel' uit m'n Conrad map krijgen, dus draai ik die map ondesteboven, vervolgens haal ik dan de onderkant eraf (die dan bovenligt), en liggen overal door elkaar smd weerstandjes .. en ze bleven ook nog is aan de map hangen die ik omhoog-getild had:'(:'(.
Ik heb nog steeds niet de moed gevonden om ze uit te sorteren, ca 20*25 weerstandjes

Daar was ik ook al bang voor. Terwijl ik dit aan het typen was zijn deze pillendoosjes aan de deur bezorgd:
http://www.budgetland.nl/catalog/images/7dagenpillendoos.jpg
Eens kijken of het wat is en niet te veel speling heeft voor die kleine componenten. Bij een apotheek zijn ze in ieder geval te duur.

Edit: ik ben hier verder gegaan met mijn bevindingen: http://www.circuitsonline.nl/forum/view/33931

Op 22 april 2006 10:56:07 schreef jojo:
[...]
Daar was ik ook al bang voor. Terwijl ik dit aan het typen was zijn deze pillendoosjes aan de deur bezorgd:
[afbeelding]
Eens kijken of het wat is en niet te veel speling heeft voor die kleine componenten. Bij een apotheek zijn ze in ieder geval te duur.

Wat kosten die pillendoosjes, en waar kun je ze bestellen?
Er zaten al hyperlinks in verstopt:P.

Woei! *heeft etsbak*

Of gewoon even de videokamera pakken als je dat hebt en de kosten op je buurman verhalen?

Op 22 april 2006 11:57:44 schreef Bertrix:
[...]

Of gewoon even de videokamera pakken als je dat hebt en de kosten op je buurman verhalen?

Daar schiet je niet veel mee op als je illegaal aan het zenden bent.>:)

Woei! *heeft etsbak*

Op 22 april 2006 11:59:36 schreef jossie:
[...]
Daar schiet je niet veel mee op als je illegaal aan het zenden bent.>:)

Er stond 'amateur' dus dacht legaal. In dat geval hoogspanning op de antenne zetten, met geluk kanlt zijn zekering eruit en komt die spanning op zijn stroomnet.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op zaterdag 22 april 2006 12:06:54

Op 22 april 2006 12:06:26 schreef Bertrix:
[...]

Er stond 'amateur' dus dacht legaal. In dat geval hoogspanning op de antenne zetten, met geluk kanlt zijn zekering eruit en komt die spanning op zijn stroomnet.

3e optie op de schakelaar :D
Misschien is het makkelijker om eerst kort te aarden, voor de zekering, en dan door te koppelen naar je hoogspanningsvoeding. Dan hoeft die niet zoveel stroom te geven..

Ik heb een keer gehad dat mijn vader aan het solderen was (hij was bezig met iets los maken), ik stond op een afstandje, toen vloog er een stukje tin in mijn kraag, was wel ff heet...

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ja, zoiets had ik laatst ook. Ik was ook iets aan het desolderen, en toen vloog er een miniscuul stukje soldeer in me oog. Niet dat ik er eigenlijk echt iets van merkte, maar ik ga nu in de toekomst wel voorzichtiger zijn. Stel je voor dat het een grote klont is...

Free the whales!

Jah dat doet flink pijn dan, ik heb ooit eens peperoni in mijn oog gehad maja dat heeft dan weer totaal niet met electronica te maken...

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Dit topic is gesloten