Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Robin F.

Golden Member

Niet het deurtje, maar de ronddraaiende glasplaat brak in stukken! Het deurtje zat namelijk niet dicht... Die glasplaat had ik inderdaad niet nodig, maar ik vond het toch niet erg netjes om al die scherven te laten liggen op een fietspad :-P

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Henry S.

Moderator

En weer een blaar op een vinger... Wilde even weten of een weerstandje ook heet werd... Ja dus.
Had het kunnen weten als ik het vermogen uitgerekend had, maarnee, eigenwijs. :P

Ondertussen ook nog 3 torren en twee weerstanden opgebrand...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 mei 2006 02:09:42

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Weer en slime actie punt van mij..
Als eerst fout nooit om 4uur snacht gaan solderen
omdatje denkt dat het af moet zijn nee !!! Gewoon naar je bed gaan !!!en de volgende dag weer verder gaan.
om 4 snachts ben ik niet zo'n helder lichtje meer.
Wat is gebeurd me soldeerbout laten vallen op me blote been &**^(^&*(^&*^*&&&*^* midden in de nacht het hele ziekenhuis alfabet bij elkaar gevloekt gossie wat doet dat pijn zeg !!! ik heb me eigende volgendedag maarniet buiten vertoond

Cq3 cQ3
Lucky Luke

Golden Member

'n paar to220 tatoos (irfz44n daarbij gedood :(, was beetje met fet's aan het klooien. en heb ff getest waar een 7805 nou in oververhitting gaat. niet gemerkt, die dingen moeten daar serieus heet voor zijn zeg!), verder geen verwondingen. (nouja, tindruppeltjes af en toe)

heb wel eens mijn duim op het einde van een lichtslang gehouden (zonder einddopje, terwijl ie werkte)

prikt lekker :P maar van schrik vol met telefoonbotje op de stoelleuning...

dat prikte nog erger...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

er ff niet bij nadenken dat er een condensator aan de 230 kant van je solid state relais zit isse ook niet handig.

Gaf een redelijke tinteling

Life is waiting!

Wounds on my soul, vrijdag...

Was op een braakliggend bouwterein een kast aan het plaatsen tbv CAI in de toekomst en kreeg de woeste aandrang om even te pissen.
Niets in de omgeving dat mij daarin kon storen.
Tussen de bouwweg waar ik mijn auto had staan en een vaart een twintigtal meters verderop, lag een grote zandvlakte.
Aan de ander kant van het water een loots oid... Deels met muren van plaatmateriaal en deels met een raamwerk van glas. Een Kas oid zoals er zoveel staan in Westfriesland. (Hoogwoud)
Dus ik keurig uit-de-broek en rustig alles laten lopen...

Wilde ik een half uurtje later wat gaan eten en ging ik naarstig op azoek naar een snackbar, bistro of whatever.
Kwam ik na wt rondjes gereden te hebben bij een Megagroot Tuincentrum. Omdat die doorgaans een restaurant hebben, ben ik daar gaan zitten... Lekker aan het raam...
Het duurde even voor ik doorhad dat ik uitzicht had op...
Een groot braakliggend terein, aan de andere kant van een vaart... Met langs de weg een vers gedolven gat met een grijze Versterkerkast in de grond...
Had ik dus een uurtje daarvoor mijn edele delen geshowd aan een lunchende mensenmassa. (Ik hoop beschamend dat het een kleine massa was. :-))

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

trafo verkeerd aansluiten in de praktijk is ook niet echt leuk laten we het erg noemen

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

in de verveling een weerstand gepakt en hem op 30Volt met een vaste stroom van 10A ingesteld hier het resultaat

http://members.chello.nl/h.vandegouw/30v10a.jpg

achteraf een grote brandplek in het buro :)

[Bericht gewijzigd door Peter R. op dinsdag 9 mei 2006 18:28:41

duck-tape does miracles...so do I

Met slaapkop een lade uit een lademagazijn getrokken vol met onderdelen. Magazijn hing losjes op 2 uitstekende boutjes. Hele magazijn tegen de vloer, had enkel nog desbetreffende lade vast.
Miljaar

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Vanmiddag is voor de 2e keer m'n vinger opgevreten door een N1700 van philips..... microswitch zat beetje vast door oud vet. Ok dan maken we hem even open na veel gepruts ah daar is ie al. Nieuwe erin vastmaken. Zo nu m'n vinger terug. *klik* *slip slip* *krrrr* begint de machine in te rijgen, was vergeten spanning eraf te halen ..... snee in m'n vinger ..... :(

inde avond zat ik nog leuk te solderen, ging allemaal nog goed. daarna had ik de soldeerbout op de versterker (19inch) erop gelegt. en ging gewoon naarbed zonder de soldeerbout uit te zetten.
Ik had me PC zoals normaal ingestelt als wekker, in de ochtent word ik gewoon wakker door de muziek (die net iets te hardstont) ik ging op de versterker leunen om hem uit te zetten en ik leunde met mijn duim op de soldeerbout die aanstond, hierna heb ik hier een groote blaar gehad, ruim 2.5 cm lang. en heb de versterker uitgedaan en rennent naar een kraan. mja ik slaap in een hoogebed. pc en tafel daar onder.

Wat kan er nog meer gebeuren? :P

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

vorige keer bezig met pic projectje maar dat ging dus niet goed:

78L05 verbrand, pic16F628A volledig naar de gort interne kortstluitingen, 2 torren naar de gort, 4 gangen van de optocoupler naar de knoppen, het enigste wat heel is zijn de weerstanden en de ontkoppelcondensators en beveiliginsdioden.

daarbij opgelopen 2 verbrande vingers en flinke koppijn van de dampen.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 mei 2006 21:21:43 schreef timmie:
vorige keer bezig met pic projectje maar dat ging dus niet goed:

78L05 verbrand, pic16F628A volledig naar de gort interne kortstluitingen, 2 torren naar de gort, 4 gangen van de optocoupler naar de knoppen, het enigste wat heel is zijn de weerstanden en de ontkoppelcondensators en beveiliginsdioden.

daarbij opgelopen 2 verbrande vingers en flinke koppijn van de dampen.

uhm, hoe doe je dat? alles omgepoold en op 50V gezet?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 12 mei 2006 16:02:10 schreef Lucky luke:
[...]
uhm, hoe doe je dat? alles omgepoold en op 50V gezet?

nee gewoon direct 230 v:p

Life is waiting!

dit weekend nog, naar een klant geweest alwaar ik een nieuwe zekeringkast had geïnstalleert waarop een 3 fasige oven moest worden aangesloten

de aansluiting van de oven had de klant zelf gedaan, maar ik die nogal achterdochtig was controlleerde toch nog zowel 3fasig stopcontact als de 3 fasige stekker

geen probleem, zekeringen trg inschakelen dan maar, alles gaat goed tot ik de zekering van die oven aanleg *KNAL* hoofdzekeringen eruit (van het oude smelttype die niet meer vervangen kunnen worden) en ik met een scheef oog naar die klant kijken

de oven nogmaals intern gecontrolleerd en zo bleek dat die op 1F ingesteld was :(

en blijkbaar was er nog iets niet pluis met de selectiviteit want de teco lag er ook uit

verder bij het testen van een zelgemaakte voeding voor een audio versterker een aantal glaszekeringen van T10A opgeblazen omdat 1 pin van een 10mF elco slecht contact maakte

en een colega van me die het tof vond om te gaan solderen op een voeding zonder de spanning af te leggen, hij ondervond dat je niet noodzakelijk een soldeerbout nodig hebt om soldeertin te laten smelten...

Op 12 mei 2006 16:02:10 schreef Lucky luke:
[...]
uhm, hoe doe je dat? alles omgepoold en op 50V gezet?

is niet zo heel moeilijk:
1. 15volt op een 78l05 is niet grappig(kwam rook uit)
2. een pic vind het niet leuk om omgepoold te worden gebruikt.
3. per ongeluk een begrenzingseerstand aan de poorten van men opto vergeten te zetten
4. torren heb ik naar de gort gekregen maar weet zelf niet goed hoe eigenlijk maar die deden ineens ook nix meer.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(
NEEE, het clipje van me CO-balpen is afgebroken!!!
:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(

Free the whales!
Henry S.

Moderator

Op 12 mei 2006 20:19:57 schreef timmie:
[...]
is niet zo heel moeilijk:
1. 15volt op een 78l05 is niet grappig(kwam rook uit)
[...]

Verkeerd om? :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 mei 2006 20:31:23 schreef Henry S.:
[...]
Verkeerd om? :+

dat nog geen eens. heb ik trouwens ook al eens gedaan. maar ach toen gebeurde er niks ik gebruik ook tegenwoordig maar diodes om te zorgen dat men voeding niet per ongeluk verkeerd om staat(deze is namelijk ompoolbaar)

[Bericht gewijzigd door timmie op vrijdag 12 mei 2006 20:41:55

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 12 mei 2006 20:38:18 schreef timmie:
[...]
dat nog geen eens. heb ik trouwens ook al eens gedaan. maar ach toen gebeurde er niks ik gebruik ook tegenwoordig maar diodes om te zorgen dat men voeding niet per ongeluk verkeerd om staat(deze is namelijk ompoolbaar)

dan zou ik eerder de ompool schakelaar uit je voeding slopen ;).

Take a parachute, and jump!

normaal staat die schakelaar(draaiknopke) gwoon op de kern is + mantel is - maar ja er zijn wel eens aplicaties dat dat net andersom is(jammer genoeg)(het is een adaptor die ik gebruik voor men pic projecten als de stroom onder de 300mA blijft)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

een kennis van mijn pa had ooit een tv gerepareerd..
het was zo'n hele oude, die op 220 werkte ofzo, waarbij dus de
nul dus op het chassis was aangesloten..
de tv ging naar zijn opa, maar die was slechthorend, dus hij kreeg een grote koptelefoon, met metalen(!) beugel tussen de helften..
door het snoer verkeerd te verlengen stond de volle 220 op de koptelefoon!
opa klaagde dus een tijdje over een prikkelende tinteling als hij de koptelefoon opzette, totdat hij zich een keer optrok aan de verwarming om uit zijn stoel te komen..
R.I.P. opatje ;(

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 12 mei 2006 22:43:20 schreef ledlover:
serieus?

nee hij maakt een grapje, omfg!(sarcastisch)

Take a parachute, and jump!

Dit topic is gesloten