Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Op 22 mei 2006 23:29:08 schreef klein is fijn:
1A is toch wel echt het uiterlijke hoor, die contactveren maken nou ook weer niet zo'n denderend contact..

Mijn verbazendste actie, met een 1A voeding een 75A mosfet aan het roken krijgen. Ja ik heb het gevoeld, hij was heet. ;)

Denderen is nou juist iets wat ze heel goed kunnen :)

Overigens heb ik vandaag een verbrande (industriële) print gezien, rond de voorschakelweerstanden van een led was alles zwart.. Oh dat ledje wordt rechtstreeks uit de 400VAC gevoedt zegt u? Verklaart een hoop :)

klein is fijn

Moderator

Op 22 mei 2006 23:48:53 schreef smsmonster:
[...]
Denderen is nou juist iets wat ze heel goed kunnen :)

Hehe, die contactveren zitten bij mij aan de onderkant open en bloot. Zo kan ik voorzicht de strips eruit duwen en alles even netjes bijbuigen als het nodig is. Nadeel is wel dat je zeer vreemde effecten krijgt als er perongeluk een stukje bloot draad onder je bord ligt..

Oh dat ledje wordt rechtstreeks uit de 400VAC gevoedt zegt u? Verklaart een hoop :)

Als er 400VAC bij komt kan het inderdaad snel gaan..
Op m'n werk zijn ze nog wel eens weggereden met de pompwagen terwijl de stekker er nog in zat..

Kan je je het even voorstellen, je neemt een bronzen wartel, draait die niet vast, daardoor loopt de voedingskabel met 400VAC erop. Die kabel gaat naar een paar klemmen op een stukje DIN-rails in een kast op de pompwagen.

Vervolgens geef je een hele harde ruk aan de kabel, het stukje DIN-rails in de kast vliegt los en knalt tegen wartel aan. Daardoor worden alle aders losgetrokken. Vervolgens gaan er dus drie fasen, een nul en een aarde open en bloot door een metalen wartel naar buiten..

De zekeringen lagen er allemaal uit, de wartel had z'n beste tijd gehad, en de kast had er ook beter uitgezien van binnen..

Ergste van allen: Het hele geintje gebeurde ook nog eens midden in EX zone 2. En die gasten van de algemene dienst maar volhouden dat ze over de stekker heen waren gereden.. Yeah, right. De aders van die losgetrokken kabel waren half aan elkaar gelast..

Sine

Moderator

Dat is vrij simpel op te lossen .. stroom er op = niet starten

klein is fijn

Moderator

Nee, zo werkte het niet. De pompwagen wat een klein aanhangertje met een tank en pomp erop. Die werd op zo'n beurt weer verplaatst door een heftruck.

Ach, gelukkig heeft het toen niet voor voor Wounded in Action gezorgd, maar het zal waarschijnlijk niet de laatste keer zijn.
Ik ga me er ook geen zorgen meer om maken, ondertussen is dat EX gebied geen EX gebied meer en werk ik er niet meer. (die twee hebben niets met elkaar te maken. ;))

Henry S.

Moderator

Het is nu dus ex EX gebied ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 22 mei 2006 23:29:08 schreef klein is fijn:
1A is toch wel echt het uiterlijke hoor, die contactveren maken nou ook weer niet zo'n denderend contact..

Mijn verbazendste actie, met een 1A voeding een 75A mosfet aan het roken krijgen. Ja ik heb het gevoeld, hij was heet. ;)

ow, dan is het geen probleem. het gaat om 250mA en het vermogen moet eigelijk in een stappenmotortje gaan zitten.

weet je zeker dat je die mosfet wel op de goede manier had aangesloten?

versterker met een 2 torretjes: hm , hij doet het niet echt goed... eens kijken of er iets warm word... autsj, ja dus. klasgenoot had tor verkeerd aangesloten... okee, weer een mooi afdrukje in mjn vinger...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik heb eens op zondag gehad dat ik een beetje aan het rond snuffelen was in het schuurtje van mn pa, ik zie daar een oude snijmachiene staan. Ik zit overal even aan en ik zie dat de zekeringhouder een beetje los zit, dus ik met mn hand aan de andere kant om hem even aan te draaien. PATS!! niet aan gedacht dat er nog 230V bestaat:):)

Laatst was ik aan het solderen en mn broertje komt binnen en die rommelt een beetje mee, opeens voel ik mn voet warm worden: had mn broertje de soldeerbout van de tafel gestoten.

Ook wel eens geprobeert erachter te komen welke groep mn kamer had. ik wilde niet alles testen want dan gaat de cv enzo uit en dan hebben we een poosje geen warm water, en dat vind mn ma niet zo leuk want ze had warm water nodig.
Dus ik een stekker strippen en draadjes in elkaar draaien. erin steken en PATS. de automaat ging uit maar de zekering helemaal onderin ook. moest installatiebedrijf komen om even de meterast los te maken (i.v.m dat zegeltje) en die heeft het weer gemaakt. De contacten van mn stopcontact waren een beetje vervormd.:)

Of even de constante ledvoeding maken en dan i.p.v een transistor een thyristor pakken. lijken op elkaar. het doet eventjes maar dan gaat het wel erg roken:):):):)

Of een IC op 230V, die spat helemaal uitelkaar, wel even onder een emmer oid. want de spetters vliegen rond

Op 23 mei 2006 18:21:15 schreef William van t Hul:
Of een IC op 230V, die spat helemaal uitelkaar, wel even onder een emmer oid. want de spetters vliegen rond

dat is ook de reden waarom we een doosje opzoeken voordat we mosfets testen (die redelijk aan hun ermogen zitten als ze bijv. een motor sturen)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 23 mei 2006 18:21:15 schreef William van t Hul:
Ook wel eens geprobeert erachter te komen welke groep mn kamer had. ik wilde niet alles testen want dan gaat de cv enzo uit en dan hebben we een poosje geen warm water, en dat vind mn ma niet zo leuk want ze had warm water nodig.
Dus ik een stekker strippen en draadjes in elkaar draaien. erin steken en PATS. de automaat ging uit maar de zekering helemaal onderin ook. moest installatiebedrijf komen om even de meterast los te maken (i.v.m dat zegeltje) en die heeft het weer gemaakt. De contacten van mn stopcontact waren een beetje vervormd.:)

Jezus :S

Op 22 mei 2006 23:30:41 schreef klein is fijn:
[...]Ik ben dus niet de enige. :) Ik wil gedesoldeerde dingen nog wel eens wat te snel weer oppakken..
Oja, daar had ik net een minuut met 400°C hete lucht op zitten stoken...

Dan is het beste er waarschijnlijk ook wel af. Millspec of niet...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zo moet het dus niet ;)

hmm, dat soort geintjes haalde m'n pa uit op de mavo als ik het goed heb.
stekkertje kortsluiten, ff in het stopcontact duwen.
wil het ook *ooit* nog een keer doen, ben alleen bang dat ik van school wordt gestuurd, ze hebben tegenwoordig geen gevoel meer voor humor :(.

Take a parachute, and jump!

Op 23 mei 2006 20:42:34 schreef pcnerd:
wil het ook *ooit* nog een keer doen, ben alleen bang dat ik van school wordt gestuurd, ze hebben tegenwoordig geen gevoel meer voor humor :(.

als ze in een lokaal stopcontacten hebben die normaal uitstaan (bij ons natuurkunde) kan je als je zeker weet dat ze uitstaan er een balpen veertje in proppen,, LOL! deed mn pa vroegah en ik laatst:P hoor je ineens 3 knalletje in t lokaal

de zekering ja die wil ik nog wel ff laten knappen,, maar zit nu nog midden in examens dus ff w8en:P

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

balpen veertjes?
en dan in een bochtje, zodat ze sluiting maken, ik geloof dat ik 'm snap.
dan moet je idd heeeel zeker weten dat er geen spanning op staat, maar ik geloof dat onze natuurkunde stopcontacten gewoon altijd doorverbonden staan.

Op mijn school hangen op 4 hoeken van het techniek lokaal nood-stopknoppen aan de muur.
Als je hier dus op drukt, of er een klap op geeft, worden alle figuurzagen, boormachines, pc's en alles uitgeschakeld.
En dan net als de leraar voor de PC zit op die knop slaan:)
Of als iemand die jij niet mag aan het zagen/boren is:)
Iemand had daar een keer op gedrukt, die moest zich melden :S

[Bericht gewijzigd door Boet op dinsdag 23 mei 2006 21:07:32

....
die moest zich toen melden :S

tja, en daar heb ik nou net geen zin in...
2 mogelijkheden:
-het zo doen dat niemand weet wie het heeft gedaan, komt soms zelfs op NOG meer herrie uit
-het doen bij leraren vanwie je weet dat ie 't kan hebben, ik heb alleen niet dat soort leraren :(.

tja, en daar heb ik nou net geen zin in...

Ik ook niet...

Ja, en dan laat hij je net zolang blijven totdat iemand toegeeft dat ie op de knop geeft gedrukt.
(Kan ie lang wachten! Niemand geeft natuurlijk toe!:D)

[Bericht gewijzigd door Boet op dinsdag 23 mei 2006 21:04:09

Anoniem

Op 23 mei 2006 20:42:34 schreef pcnerd:

Een zekering laten springen ? Humor? Ik kom niet meer bij.
Ik dacht dat de jeugd tegenwoordig verstandiger was dan in onze tijd, maar er zitten blijkbaar nog walgelijker ettertjes bij. Toen ik 17 was, was ik toch al een stuk volwassener. Dat is meer een "grap" voor een 8-11 jarige.

Op 23 mei 2006 21:48:20 schreef grotedikken:
[...]
Een zekering laten springen ? Humor? Ik kom niet meer bij.
Ik dacht dat de jeugd tegenwoordig verstandiger was dan in onze tijd, maar er zitten blijkbaar nog walgelijker ettertjes bij.

Flinke elco opladen en in iemands etui doen is ook leuk hoor :D :( :P

Anoniem

Op 23 mei 2006 21:50:38 schreef Dominic:
[...]

Flinke elco opladen en in iemands etui doen is ook leuk hoor :D :( :P

En pijnlijke brandwondjes op je vingers ook hé? Zielig.

ooit eens een accuboormachine op de 230 wissel gezet. vraag me niet hoe ik daar bij kwam. maar ik heb nog nooit zoveel vonken van weerstanden en diode's af zien komen.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 23 mei 2006 21:55:07 schreef grotedikken:
En pijnlijke brandwondjes op je vingers ook hé? Zielig.

Jaa...
Begin dit jaar ging mijn 3COM-hub stuk..
De vorige dag deed ie het nog, de dag erna niet meer.
Dus ik maak 'm open, kijk even, ruik even, niets verbrand.
Ik haal de voedingsprint eruit, pak 'm vast, so far so good..
Ik draai de print om, met de pootjes van de componenten naar me toe. Daar zie ik geen verbrande sporen.
Ik draai de print weer om, voel ik ineens een schok door m'n hand heen!
Van schrik gooi ik die print voor me neer...
Ik kijk naar m'n hand, daar zie ik 2 bruin-zwarte puntjes, die afkomstig waren van een 4700µF elco.

Het weekend erna meteen naar de rommelmarkt, en daar een nieuwe hub gekocht voor 3x niks.

Wat heb ik hiervan geleerd? Voortaan eerst de elco's ontladen!:(

Hub is waardeloos.. je moet een switch hebben :P
(Met 1 PC kon ik een oude HUB dood'pingen', ofwel: zo veel verkeer erdoor sturen dat ie eigenlijk niets meer deed..)

Duh :p
Maar ik wilde weer internetten enzo, dus ik moest even iets hebben.
Het is er nog steeds niet van gekomen om een switch te kopen.
Maar de hub bevalt me ook goed :)

-edit-
Dood pingen... ik heb het wel eens gehad dat ik met 2vrienden een spel via het netwerk wilde doen, maar hun hadden 'm niet geïnstalleerd.
Ik share de map van het spel op het netwerk, na 10minuten klapt ineens de hub eruit.

[Bericht gewijzigd door Boet op woensdag 24 mei 2006 18:39:40

Dit topic is gesloten