Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

ok, mijn domoticasysteemgeval is nu echt dood....

12V op de uitgang van een km317, en de ingang van dat ding naar dat domoticasysteem.

heb nu een verwarmingkje van een pic16f877a gemaakt...

gelukkig heb ik de code nog, maar om dat 40 pins geval te gaan desolderen, nieuwe insolderen en dan zien wat er nog meer kanduuk is heb ik nu ff de moed niet voor. het is maandagmorgen. ik probeer ff een lijnvolgrobotje in elkaar te solderen, word het idd een maandagmorgengeval...

doet niks, rotding...

moet toegeven dat ik *iets* van het schema ben afgeweken...
ik ga een schema zoeken voor de componenten die ik wel heb...
(schema is van de "lopende microbug" van velleman, alleen dan met een ledje tussen de LDR's voor een "lijnvolgsensor"

alle 100 ohm weerstanden door 470 ohm vervangen (100 ohm heb ik wel, maar zit ergens diep in mijn E12 reeks)

de potmeter's en LDR's omgedraaid om 'm van lichtozoekend naar lichtontwijkend te krijgen

en 2 gedesoldeerde 1M potmeters genomen ipv 2 van 10K omdat ik nergens 10K heb...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik mijn velleman 8055 interface gebouwd en keurig in een kast gebouwd aangesloten op mijn relais print ook keurig in een kast,, ben ik bezig zet ik de pc ff aan voor wat data-sheets,, usb gaf power aan de interface en dus gaf die een paar knipper pulsen aan kanaal 8 als teken dat alles werkt ik had een apparaatje aan kanaal 8 en kreeg dus 4 opdonders van 1 sec:( niet grappig;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Lucky Luke

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/RIPPIC.PNG
wanneer houd dat rode balkje zijn commentaar nou eens voor zich! en me lettertype pikken ook nog!

en ja, ik heb 'm er dus uitgesloopt, ga er zo een nieuwe inzetten

zit nu een nieuwe in.
merk nu dat de klok en een van de temperatuursensors ook dood zijn :(

tenperatuursensor weet ik niet zeker, dat kan ook een te lange kabel zijn misschien...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 5 juni 2006 18:06:02

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

en ik maar denken dat er een zekering in mn k8055 interface+ relais had gebouwd BAM stop er uit en veel rook + 1 boze moeder;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Lucky Luke

Golden Member

Op 8 juni 2006 11:04:49 schreef Ibanez:
en ik maar denken dat er een zekering in mn k8055 interface+ relais had gebouwd BAM stop er uit en veel rook + 1 boze moeder;)

zolang je je kop erbij houd als je 'm kwijtraakt heb je wle iets heel fout gedaan... valt het allemaal nog wel mee!!:D ( :P )

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

jaja dat ding stond hier al weer 2 stof te vangen,, toen wist ik het niet precies meer;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Gisteren voor het eerst geetst. Had het natriumpersulfaat in fles met water gedaan, mmn zusje denk dat ut Spa Rood is en die neemt zo een slok uit de fles! Een beetej zere tong. :(

Op 9 juni 2006 15:54:41 schreef William van t Hul:
Gisteren voor het eerst geetst. Had het natriumpersulfaat in fles met water gedaan, mmn zusje denk dat ut Spa Rood is en die neemt zo een slok uit de fles! Een beetej zere tong. :(

NOOIT iets dat niet perfect veilig te drinken is doen in een fles van drank. Ook niet voor eventjes. Zelfs niet voor 3 seconden. EERST duidelijk op de fles vermelden dat het ondrinkbaar is (HEEL duidelijk, bijvoorbeeld volledig in bruin plakband inrollen, en er in vette letters op schrijven, of van die flessen voor chemicaliën gebruiken).

De meeste chemicaliën kunnen trouwens niet zo goed tegen licht, dus kan je ze best in een wijnfles bewaren, eerst etiket er af weken, dat is al veiliger, maar plak er een blaadje op met de inhoud, en dat het niet drinkbaar is.

Er gaan jaarlijks heel wat mensen dood of ze worden zwaargewond, door zo'n stunts uit te halen. Als ze het nog zelf in de fles hebben gedaan, das nog hun eigen schuld, maar moord krijg je nooit uit je geweten gewist.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op vrijdag 9 juni 2006 16:08:23

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

dan was het slechte natriumpersulfaat...

overigens heb ik nu wel een mooi manier van printjes maken ontwikkeld. Werkt redelijk. Ik had ooit voor 2 euro een flink aantal plaatjes plastic met dubbelzijdig koperfolie kunnen krijgen. Zonder al dat fotogevoelige spul erop. Nou soldeer ik daar dus een draadje aan. Dan leg ik het onder water. Daarna stel ik mijn voeding af op 30V, 500mA, en zet ik een dikke elco over de voedingsklemmen.
Dan met een draadje over het printje, en je kan heel mooi spoortjes trekken. Zolang je het niet al te snel doet, dan zal gaat het goed. Als je vaak blijft hangen, doordat het draadje vastgelast zit, dan moet je de spanning omhoog gooien. Dit geeft wel minder precisie op de print.
voor de SMD-nerds: jammer, dit is niet voor jullie weggelegd. DIL ic's zijn nog net te doen.

Free the whales!

Na een geschiedenis van herhaaldelijke brandwonden door verkeerd vastgepakte soldeerbout en proberen een vallende soldeerbout te "redden" en daarbij enkele cm2 huid op te offeren, rode draad gebruiken voor de min en zwart voor de plus, met de bekende rooksignalen als resultaat. De eerste opgeblazen elco's waren demo's van bevriende "electronici". Verder gebeurde het eens dat ik na het constateren van een overhit onderdeel in der haast de stekker uit het contact trok en vervolgens in de gewaande rust observeerde hoe alsnog een gehele print vlam vatte omdat de verkeerde stekker er uit getrokken was. Ook kwam ik eens op het lumineus idee om de bedrading die ik netjes ingesmeerd had met 2 componenten lijm even wat sneller te laten harden met behulp van een hoogtezon, na deze thermische hardings-constelatie gemaakt te hebben even beneden een kopje koffie gaan drinken, en daarna bij het bovenkomen nog net op tijd zijn om het smeulende goedje uit het raam te mikken voor dat het vlam vatte. En natuurlijk een pracht van een gifwolk in de kamer. En als kind was ik gefascineert door het vermogen van een ijzerdraad om warm te worden als er stroom door gaat. Dus ik een netwerk van ijzerdraad tegen de muur gemaakt met c.a. 10 maal van links naar rechts en vervolgens in het stopcontact. Een prachtig straalkacheltje met als hoogtepunt een vuurwerk van verbrand behang en spetters gesmolten ijzer op de vloer en het plafond en tenslotte klapte de zekering. Geen lichamelijk letsel maar wel trauma's bij huisgenoten. Verder nog enig psychisch nalatenschap bij de buren door een spontaan oplichtende tl buis omdat ik aan de andere kant van de muur een stevige HF eindtrap aan het testen was, overigens ook straatverlichting laten knipperen met dezelfde "test". Ook als kind vervent tester van inducties door deurklinken zo te prepareren dat bij het loslaten de stroomkring van een trafo werd onderbroken met de nodige inductie-spanningen als gevolg. En juist op die manier zodat ik het resultaat zag omdat de klink pas wordt losgelaten wanneer de deur al open is. Ik had lang geleden al eens het idee om met ultra-soon inducers een specifiek gebied van de hersenen te "activeren" door de fasen zo te berekenen dat deze samenkomen op een plaats. Helaas kortgeleden gehoord dat een Japans bedrijf daar een patent op heeft gekregen.

@bitbanger

Je schrijft: "een vallende soldeerbout redden".
Daar kan ik ook over meevertellen. Als je dat een paar keer hebt gedaan dan draaien de reflexen vanzelf om. Toen dat bij mij was gebeurd en ik had geleerd de armen stevig tegen me aan te trekken ging het een keer goed fout.
De soldeerbout viel van een schap op mijn arm aan de binnenkant van mijn elleboog, dus: reflex armen terugtrekken, bout tussen onder- en bovenarm geklemd. De pijnreflex zorgt dat je je arm nog steviger dichtknijpt. Je komt dan niet alleen met een blaar weg. Het litteken herinnert mijn er voor de rest van mijn leven aan.
Je leert ervan, nu draai ik mijn onderarmen ook nog naar beneden bij het terugtrekken.

reading can seriously damage your ignorance

Dat moet pijn gedaan hebben;(...

Ik heb vanmiddag bijna m'n PS/2 poort gesloopt:P.

Woei! *heeft etsbak*

Op 9 juni 2006 17:10:13 schreef tolunay:
vertel eens hoe;)

Beetje met een keylogger knoeien en dan bijna kortsluiting maken...

Woei! *heeft etsbak*

Op 9 juni 2006 17:33:07 schreef jossie:
[...]
Beetje met een keylogger knoeien en dan bijna kortsluiting maken...

Kortsluiting.. hoe oud ben je nou...? :P

Op 9 juni 2006 17:38:35 schreef UFO:
[...]
Kortsluiting.. hoe oud ben je nou...? :P

twaalf vijftien:+

Moet toch kunnen ... toch?:/

Woei! *heeft etsbak*

@hennep
Oeiioeiioeii dat moet zeer gedaan hebben!!
Zoals je het beschrijft kun je bijna de pijn meevoelen. Voel alsnog met je mee.
En het valt niet mee om je reflexen "goed" te trainen, de ene keer is dit goed en de andere keer dat. Dus toch maar op een (split second) manier nadenken met het risicp te laat te zijn, want zoiets wil je toch niet weer meemaken.
Overigens is een colega van mij zo omgekomen in een HS "toren", hij liet een steeksleutel vallen en met een reflex greep hij ernaar. Er was nog zo duidelijk gezegd geen ondoordachte bewegingen maken. Dat was genoeg om een ontlading in gang te zetten en een deel van de arm verkoold. Gelukkig heeft hij er niet veel van gemerkt. Overigens zijn er zo ook vele mensen omgekomen door aan TV's te prutsen zonder voorkennis, als ik me niet vergis zijn dat er elk jaar wel een klein tiental.

[Bericht gewijzigd door bitbanger op vrijdag 9 juni 2006 18:35:01

wouw,, een keylogger dat wil ik ook nog eens bouwen of kopen is wel handig>:)

@bitbanger ik vind het echt heel erg voor je.

[Bericht gewijzigd door Ibanez op vrijdag 9 juni 2006 18:37:56

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 9 juni 2006 17:38:35 schreef UFO:
[...]
Kortsluiting.. hoe oud ben je nou...? :P

Hoezo? Als je volwassen bent dan maak je geen foutjes/kortsluitingen? :P

Henry S.

Moderator

Sinds wanneer is dat aan leeftijd gebonden?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Niet leeftijd gebonden hoor, 2 jaar geleden even snel iets doen in een schakelkast en met mijn uitgeschoten schroevendraaier 32A aan aarde geprikt, Vlammmm, tijdje las ogen en weet weer waarom je de hoofdschakelaar uit moet zetten:-)

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Uit je fouten moet je leren, dus ik doe mijn uiterste best om zoveel mogelijk fouten te maken, en zo enorm veel bij te leren.
Ma ik heb toch zo een stemmetje achterin mijn hoofd da zegt dat het niet helemaal de goeie methode is?

@Bitbanger: hopelijk moet jij niet vaak ik zo'n omstandigheden werken, en vooral niet te lang. Ik kan me voorstellen dat je de eerste 15 minuten nog geconcentreerd kan blijven van "alles wat valt, valt, niet naar grijpen", maar dat je daarna dat direct vergeet. Das zo'n reflex, da kan je niet uitschakelen. Ik heb echt wel respect voor de gasten die daaraan durven werken (en gasten die buitenaan toren's enzo in de hoogte werken, das ook helemaal niets voor mij).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Dergelijke klussen zijn uitzonderingen en je werkt nooit lang achterelkaar. Het is verder niet bijzonder moeilijk heeeel langzaam te werken en je uitsluitend te concentreren op al je bewegingen. Doe dat werk al lang niet meer (gelukkig) want het vreet aan je zenuwen."toren" werd onderling gebruikt als benaming voor een hoogspanningsruimte boven in een (Philips) fabriek.

[Bericht gewijzigd door bitbanger op vrijdag 9 juni 2006 22:09:07

pfoe ik denk dat ik later niet dat werrk ga doen veels te eng

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
KT88

Overleden

Als ik later groot ben, dan word ik advizeur.
Mensen vertellen hoe het niet moet, en dan dikke rekeningen sturen..... :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit topic is gesloten