Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik vond het ook een mooi verhaal DC2PP!!
Ik heb ook nog een verhaal in mijn herinnering maar ik heb ergens het idee dat ik het eerder ergens op dit forum gedropt heb, dus sorry als ik in herhaling val.
Een wel erg irritante (LTS)klasgenoot heb ik eens een hak gezet door zijn praktijkopdracht zwakstroomschakeling onder handen te nemen.
Het was één drukknop met 2 "bellen" (lees=>lampjes) en een belomzetter. Héél basic 3e klas LTS.
Ik vond het nodig de voedende kabel los te schroeven en deze 2 aderige kabel te ontdoen van de (ruime) buitenmantel, de aders te strippen, te twisten en terug te proppen in die buitenmantel. En de schroefjes natuurlijk weer perfect op hun plaats!
En die jongen maar (terecht) denken dat hij alles goed aangesloten had. De leraar komt, zet de spanning erop, waarna de automaat (heet dat zo bij 24v?) uitsprong. "nou" zei de leraar, "dat moet je dan eerst maar even uitzoeken."
Die gozer weer alles nameten (binnen zijn denkniveau) en alle verbingingen waren goed toch? Dus Weer de leraar erbij... Weer de automaat eruit... Weer een opmerking van die leraar en weer veel meterij...
Na de derde keer en een wanhopige gezicht heeft de leraar alles doorgemeten en binnen de minuut had hij de fout gevonden... "SABOTAGE" riep hij nog...
Achteraf vond ik het wel een kutstreek, maar het was ook altijd zo'n bijdehande etter... 
Ik zou het nu inieder geval niet weer doen. 
Eerste elektrobedenksel: met een wisselschakelaar moet het mogelijk zijn om te wisselen tussen een bedlamp en de luidspreker aansluiting. Een Philips 9710 klapt hard!!
Onderzoeking tijdens stage bij de ENCI cementfabriek: Hmm, dat is een grote elektromotor, ahh die drijft die 20 meter lange 4 meter hoge centrifugetrommel aan, gohh hoe zou die aandrijfas-beveiligingen werken??
Met magneetschakelaartjes dus, waar je prompt je vinger tussen kreeg. Vinger in puin, maar wel mooi die motor van 10kW tot stilstand gekregen 
De vader van een vriend van me vertelde me ooit dat hij een lamp in de huiskamer ging ophangen. Hij dacht dat hij de groep waar hij aan werkte spanningsloos gemaakt had. Dit was niet het geval... Vervolgens stond hij op een trap te klungelen en realiseerde zich dat hij niets had om de draden opnieuw mee aan te strippen. Maarja, er stond immers geen spanning op... toch? Vervolgens maar met zijn tanden de fasedraad aangestript! Hij had ook nog het geluk dat de schakelaar aanstond! Jammer dat ik dit niet heb kunnen zien! Hij is vervolgens met trap en al naar beneden gelazerd. Dit moet echt ongelooflijk pijn gedaan hebben! Hij heeft er trouwens niets aan overgehouden.
Nog een:
De baas waar ik voorheen voor werkte had net een TV gerepareerd waarop hij de klant belde voor een prijsopgave. Onder het gesprek met de klant deed hij de hoogspanningskabel van de spelende TV weer netjes in het daarvoor bestemde klemmetje. Deze was zoals je al kunt raden lek waarop de vonken van de kabel oversprongen naar zijn vingers, en van zijn oren en tanden de hoorn van het telefoontoestel in. Dit alles had een kapot telefoontoestel en een vastgelopen telefooncentrale tot gevolg. Ook heeft mijn baas de rest van deze dag met hoofdpijn op bed gelegen! Ook hij heeft dit avontuur overleefd!
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
okee,
als 14/15 jarig jongetje 25 km naar de stad fietsen (en daarna weer terug) om onderdelen voor een project op te halen. ik schrok me de *** omdat ik plotseling erg veel moest betalen terweil ik alles in een handje kon houden. ja jongen, die PICjes zijn niet erg goedkoop... nouja, naar wat gesputter toch maar gekocht en weer dat roteind terug gefietst naar huis. de volgende dag kwam ik erachter dateen beetje onvoorzichtig ze niet zomaar in hun voetje pasten dus 1tje op de tand van de tafel recht tezet. net niet recht genoeg en hup, zomaar een poortje minder. niet opgeven, gewoon doorgaan en de 2e pic gepakt. daarmee iets voorzichtiger bezig. vervolgens komt ongemerkt iemand je kamer op (vader meen ik) want die komt eens kijken waar ik de hele dag mee bezig was. legt zijn hand op mijn schouder. ik was zo voorzichtig maar ingespannen bezig dat ikhem totaal niet had gemerkt en me rot schrik waardoor er meerdere pootjes dubbelklappen. voorzichtig terugbuigen maar toen knapten ze er helemaal af. ***diepe zucht*** alles in de kast gepleurt. later wilde ik eens kijken met het picproject van (deze?) site en had dus weer een picje opgehaald. bleek alles uiteindelijk niet te werken.... al die moeite en zakgeld voor niks...
edit: oops, beetje lang geworden. zijspoortje maar weggehaald
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
MAH: www.electronica-onderdelen.nl of www.futurlec.com of www.reichelt.de (niet reclame willen maken, just wanna help), zijn picjes goedkoop te verkrijgen.
En alweer geen blunder kunnen posten 
(tenzij ik die schroevendraaier ietwat in mijn vinger meereken).
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 5 december 2005 23:02:30 schreef JuuL:
MAH: www.electronica-onderdelen.nl of www.futurlec.com of www.reichelt.de (niet reclame willen maken, just wanna help), zijn picjes goedkoop te verkrijgen.
Ik vind ze bij Wouter ook niet duur hoor!
Maar dan is het wel verstandig om wat meer te kopen dan alleen een paar PIC's anders rijzen de verzendkosten in verhouding de pan uit!
Fantomaz
Op 5 december 2005 23:05:53 schreef JuuL:
/offtopic
Welke Wouter?
En Jossie, jij hebt een SMD IA?
Wouter van Ooijen
VOTI, check de banner links in je scherm.
Hij heeft zijn eigen webwinkel(tje?) en rotzooit zo nu en dan ook wel eens een béétje met PIC's...
(hij heeft de WISP628 ontworpen)
Anoniem
Op 6 december 2005 09:02:52 schreef Ganzz:
whaaa
net 50 euro aan leds verkloot...
was best wel, totdat bleek dat de voeden EN de voorschakel weestand niet goed was.....400* 5000MCD 25 graden leds...
[mod-edit: format wat genormaliseerd]
Dat je nou 2x dezelfde fout maakt, het overkomt ons allemaal wel eens, maar stug doorgaan tot alle 400 LEDS opgebrand zijn? Das ist ja GANZZ verruckt!:-)
Anoniem
Toen ik pas afgestudeerd was werkte ik in een zendstation met een groot antennepark. Op een dag had ik hulp nodig van de klusjesman maar die vertikte dat. Hij reed liever het gras af in het zonnetje op zijn tractor. Nu ben ik geen verklikker bij de baas, maar wel wraakzuchtig.
's avonds naaide ik een elektrische draad in de zetel ter hoogte van een gevoelige plaats en verbond die door met de ontstekingsbobine. Wat ik niet wist, was dat de tractor defect was geraakt voor de zoveelste keer. Enkele dagen later kwam de directeur zelf ter plaatse met een expert van de garage om te zien of dat ding kon afgeschreven worden.
Hij zet zich op die tractor, neemt de sleutels......
De uitbrander die ik toen gekregen heb galmt nog steeds in mijn oren.
Anoniem
Op 11 december 2005 13:01:03 schreef JuuL:
LOLHij wist meteen dat jij het was?
Ik was destijds nog niet zo doortrapt als nu en ik viel nogal gauw door de mand. Mijn collega was veel ouder dan ik en de vleesgeworden ernst, die viel buiten verdenking. Dat zal wel de tijdsgeest geweest zijn.Raar eigenlijk, ik heb nu dezelfde leeftijd als hij toen en ik ben nog steeds in voor een goeie grap. Blijkbaar kan men tegenwoordig ook in de hogere regionen een grapje waarderen. Vroeger waren dat nogal stijve harken en azijnpissers.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
Ganzz
-
Op 11 december 2005 10:47:08 schreef grotedikken:
[...]
Dat je nou 2x dezelfde fout maakt, het overkomt ons allemaal wel eens, maar stug doorgaan tot alle 400 LEDS opgebrand zijn? Das ist ja GANZZ verruckt!:-)
er zaten 400 leds op een print.
per 5 in serie en dsan de rest parralel.
ganzz heeft geen stroombron
maar wel een trafo 24v ...
ganzz pakt een 50 watt weerstand
ganzz richt de 24v gelijk met een gelijkrichter(31v ofzo) ganzz berekend weerstand.
Ganzz pakt trafo even kijken de zwarte en de gele is voor de 230 de zwarte en de witte voor 110v
de zwarte en de witte voor 230v zei je.......
argg maar nu gaan we verder met luxeon leds
@hierboven ik heb er nog wel eentje voor je kom maar halen
Ganzz
-
Op 13 december 2005 23:09:38 schreef Henry S.:
Dat had je ganzz anders moeten doen! 50W weerstand...
er gebeurde niets met die weerstand, maar die trafo..
gevolgen zijn bekend
MichielPH
Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
Op 11 december 2005 13:31:42 schreef grotedikken:
Blijkbaar kan men tegenwoordig ook in de hogere regionen een grapje waarderen. Vroeger waren dat nogal stijve harken en azijnpissers.
Ik denk eerder dat jij en jouw visie zijn veranderd, niet de hoge-pief-standaard.
Anoniem
Op 13 december 2005 23:42:44 schreef MichielPH:
[...]Ik denk eerder dat jij en jouw visie zijn veranderd, niet de hoge-pief-standaard.
Bedoel je dat ik softer geworden ben?
Nee, maar het is minder stijf dan vroeger. Meer het Amerikaanse model. Ingenieurs en werklieden werken gewoon samen aan het zelfde project, iedereen werkt naar eigen vermogen en kennis in teamverband.
Ik heb de indruk dat Nederland vandaag veel hierarchischer gebleven is. Je ziet bij Nederlanders zeer duidelijk het rang en standen verschil. Alleen al aan de kledij en vooral aan het gedrag. Niet dat het bij ons allemaal koek en ei is hoor, want er lopen ook genoeg achterbakse figuren rond die alleen maar vriendelijk zijn voor de schijn. Maar toch, die arrogantie en neerbuigendheid is bij ons wel voor een groot stuk verdwenen.
Fantomaz
Op 14 december 2005 00:18:58 schreef grotedikken:
Ik heb de indruk dat Nederland vandaag veel hierarchischer gebleven is. Je ziet bij Nederlanders zeer duidelijk het rang en standen verschil. Alleen al aan de kledij en vooral aan het gedrag.
Kom nou, GD...
Waar zou zo'n groot verschil nou vandaan komen?
Andere Vlag, Waalse/Franse invloeden, andere wetgeving of een ander belastingstelsel?
Zóveel verschillen de Belgen toch niet van de Nederlanders?
Ik bedoel dat met de open grenzen alles zo verweven is dat je toch niet van een mentaliteitsverschil verschil kunt spreken. Daarvoor zijn we te gelijk...
Of het zijn echt de voorbeelden die ik stelde, die verantwoordelijk zijn voor de verschillen...
Anoniem
JEEJ! Een dood-en-verderf topic! 
Nu ik!
- Inderdaad, de gouwe ouwe, soldeerbout verkeerd om vastpakken, of iets te hard drukken (en dan uitschieten), of spetterende soldeertin, harskernen die kokend over je poten glijen, allemaal leuke brandplekjes...
- Vergeten een 400V, 250uF condensator te ontladen... En dan niet direct aan de elko zitten, maar omdat het een hele vage voedingsprint was, via een weerstand in serie. Ik zat 3 seconden lang vastgeplakt. (Leuk joh, dat spier-samen-knijp-effect!
)
- Nog meer condensatoren, van die kleine keramische klotedingen... Zit je btje te kutten met een flyback, lol, papier branden, etc... (Dat doe je nou eenmaal als 13-jarige...) MAar dan ga je even iets drinken, en ruim je zo wel op. Komt weer boven, raapt condensator op. Wat een rotklap! Niet grappig...
- Transformatoren, ook leuk... Je wil wel kloten met 230, maar niet met netspanning, conclusie: scheidingstrafo, en daat met beide pootjes aanzitten. Niet grappig, gelukkig sprong k weg, anders had k dit hier niet gescreven wss...
(Hier: WEL leuk, dat spier-samen-knijp-effect!)
- Weerstanden! Die zijn gevaarlijk! K heb egt wel tienduizend gaatjes overal in mn hand... Weerstanden uit een bakkie pakken, beetje lomp, is net als een speldenkussen.
- Koperdraad, ook leuk. Je bent druk een spoel aan het wikkelen, en omdat je koperdraad zo heerlijk dun is, snij je je in je poten... Heee, waarom is mn spoel rood?... F%^K! Mn vinger!
- Kopderdraad, part 2: als je koperdraad jat uit ouwe spoelen, zit altijd van die leuke lak op, die van die leuke puntjes vormt als je het draad lostrekt. Draad met heleboel lak-puntjes er aan... Heeej, nog meer rood...
- Spark gaps: pak NOOIT een spark gap vast om hem te verplaatsen 2 seconden nadat alles uit en los is... Roodgloeiende bouten zijn niet grappig... 
- Dynamo's! Die zitten op een fiets, en fietsen zijn gevaarlijk! Zo van, fiets, fiets, fiets, VAL! Auw... 
Hehe, nog meer sterke verhalen? 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
woehaaaahaaaaaaaaa. Zo hoort het !
vijs ze maar een poot uit.
bij mij in de klas was 't ook altijd : he psst, eef eens uw schakeling ...
ik zo ooit iets met een 555 doorgegeven. alleen had ik de ondensator op poot 5 in kortsluiting gezet ...
en da wilde maar niet werken ..... hehehehe.
de leraar stuurde mij eens om een autobatterij naar het leslokaal van een andere leraar om een of andere proef te doen. Had via de interkom gevraag of ie ene mocht gebruiken. ( de zijn was plat )
ik achter batterij, leraar gans die sateboetiek opgesteld. da ding werkte niet ... verdikke . bedrading gecontroleerd. na 15 minuten toch de klemspanning van de batterij gemeten. 4 volt. Verdikke die is leeg.
leraar duwt op de knop van de intercom ( iedereen kon meeluisteren ) hela die batterij dat we komen halen zijn, is niet geladen ... reactie van de andere kant : ge hebt gij nie gezegd dat ge een geladen batterij nodig had.
woehahaha. achteraf bleek dat die twee leraars elkaar niet konden luchten. practical joke.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 1 januari 2006 04:11:10 schreef free_electron:
[...]
leraar duwt op de knop van de intercom ( iedereen kon meeluisteren ) hela die batterij dat we komen halen zijn, is niet geladen ... reactie van de andere kant : ge hebt gij nie gezegd dat ge een geladen batterij nodig had.
woehahaha. achteraf bleek dat die twee leraars elkaar niet konden luchten. practical joke.
Whaha:D!
LOL
Kan niet wachten totdat ik eindelijk is elektra op school krijg:(
Kan ik eindelijk is iets terugdoen>:)
Fantomaz
De behuizing van je voeding is "berekend" op het dragen van zijn eigen gewicht en heeft ook geen dragend vermogen omdat het alleen ter afschreming dient.
Laat jij hem vallen, zullen de componenten door de impact onder een hoek, anders dan die van de zwaartekracht, zijnde loodrecht naar beneden, hun gewicht plus de kracht van de inslag op de vloer onder die uitzonderlijke hoek te verduren krijgen waardoor deze kracht de componenten uit positie drukken danwel scheuren, dan wel hun magnetische lading verliezen.
Zoiets... denk ik... 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 1 januari 2006 18:50:37 schreef Henry S.:
[...]
Foto van het slachtoffer!!
Jaja, foto's zijn wat vaag. En CO bakt er weer niks van bij het verkleinen van de foto's>:).
[Bericht gewijzigd door jossie op ]
Waar zal ik eens beginnen..
-Bekend probleem: de andere kant van de soldeerbout wordt warm, weet niet waarom dat ik die nou moest vastpakken, al lang geleden, en niet helemaal vol gepakt.
-Triackaart uittesten met 230V, stroom er niet afhalen en eens even dat printje vastpakken, valt mee.
-Computer CPU fan met een prop stof erin.. brandlucht in de kamer... de PC werkte nog 
-12V op de verkeerde pin van een printplaatje met VFD en zooi chips. +/- 20 schuifregisters en VFD drivers verkloot 
-Hee, wat leuk, een trafo op de uitgang van een audioversterker gaat ook geluid maken! Ik hou de magnetrontrafo vast en mn broertje sluit versterker aan op de kortste spoel. Zoals sommige van jullie misschien wel weten is de lange HV spoel van die trafo aan een kant verbonden met het blok staal. Dat was niet leuk!\
-Broertje experimenteren met mogelijkheden tot lassen en koolstaaf-plasma-lampen op 60V voeding. Hij had even niet door dat de te lange draad ondertussen in zijn schoen lag te branden.
-Jacobsladder bouwen met magnetrontrafo, loopt uit tot floppy-controllers frituren met die zelfde trafo. Ik dacht een niet na en pak dat printje vast terwijl de trafo aan staat
. Gelukkig had broertje noodschakelaar.
-Omdat de spanning niet helemaal hoog genoeg is, moet de jacobsladder handmatig ontstoken worden. Broertje had leuk idee, hij neemt een kort draadje en hangt dat aan ground. Omdat het draadje zo kort was, heeft hij perongeluk, met het GND draadje in zijn hand, de HV kant aangeraakt, met die zelfde hand. 2kV door 1 hand is niet leuk. De brandputjes zaten in zn hand. Hij leeft nog wel.....
Ganzz
-
Op 2 januari 2006 19:35:19 schreef free_electron:
[...]der moeten er daar toch nog ene paar tuseen zitten die werken ...
jep, maar het is een klote werk om ze er tussenuit te halen, en veel werken maar zijn beschadigd.