Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Water verdampt ook nog ver onder nul.
Na ja, sublimeren heet het dan...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

... school *zou* noemen ... Maar GD wekt de indruk dat het om een middelbare school gaat, zodoende.

Een koudeval is gewoon een koud vat (instelbaar van 0 tot -80 Co b.v.) als je daar kalm chloor in laat stromen condenseert het tot vloeibaar chloor, maar bij het chloor incident was er een praktikum assistent die dit reeds in een dewar-vaatje klaar had staan, we moesten het alleen maar onder kookpunt houden met onze koudeval.

Op 5 november 2005 15:07:44 schreef fry:
Water verdampt ook nog ver onder nul.
Na ja, sublimeren heet het dan...

begint redelijk de verdampen rond een 70 graden?
Nogmaals zonder een fasediagram ben je niks...

Op 5 november 2005 15:08:37 schreef Rd12tf:
Een koudeval is gewoon een koud vat (instelbaar van 0 tot -80 Co b.v.) als je daar kalm chloor in laat stromen condenseert het tot vloeibaar chloor, maar bij het chloor incident was er een praktikum assistent die dit reeds in een dewar-vaatje klaar had staan, we moesten het alleen maar onder kookpunt houden met onze koudeval.

Dat wil ik ook! Kan je vast snel ijsjes in maken.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Oh maar dat gaat prima, gaat alleen niet veel in. Een kwart liter hooguit :)

hm, het leven van een elekto-hobbyist is dus niet zonder gevaren...

dat van de poes ook niet.
toen de speakers eens lekker werden uitgetest op hun bas (uit een 12/13 inch woofer) dacht de poes te kunnen spelen. in 1 keer door de rubberrand heen. gelukkig wel te vervangen (overgens tamelijk aan de prijs) en de poes een andere plaats gegeven....

in een 4x 200 watt versterker een snoertje willen vast zetten aan de female-jackplug. dikke elkos uit 86 waren nog niet zo beveiligd als nu en pats....*tintelt*

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

dikke elcos zijn nu ook niet beveiligd...

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Ga je met iets onder -100 C gieten? (Ik snap niet goed hoe je het vloeibaar maakt anders...)

Dingen als chloor en ammonia kun je vrij eenvoudig vloeibaar maken in een koudeval met droogijs. Stikstof is eigenlijk TE koud zodat je vrij snel met vaste stof komt te zitten.

Die lage temperaturen zijn niet heel moeilijk te hanteren, vloeibaar stikstof kun je bij vrij lang zo houden in een gewone thermoskan. Voor labgebruik heb je allemaal fraaie dubbelwandige vaatjes (dewars) met opgedampt zilver etc., maar echt nodig is het niet.

Dat wil ik ook! Kan je vast snel ijsjes in maken.

Zekers.. ik heb er van alles mee bevroren, soms serieus, soms voor de grap. Maar als je echt snel wilt vriezen gaat dat beter in iets vloeibaars dan in kokends, de bellen die ontstaan verslechteren het contact. Ethanol/droogijs mix is er ideaal voor, daarin heb je je blikkie bier in 10 seconden op/onder drinktemperatuur :)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

even iets heel recents; k werk zaterdags in een supermarkt. van de vriescel ging vandaag de zekering eruit!! natuurlijk nergens een zekering te vinden, ooowwwhhh zegt m'n baas die vriesdiep moet het wel doen, stop er maar een spijker tussen!!?? ben benieuwd hoe het maandag is??

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 5 november 2005 20:23:49 schreef WilToyo:
even iets heel recents; k werk zaterdags in een supermarkt. van de vriescel ging vandaag de zekering eruit!! natuurlijk nergens een zekering te vinden, ooowwwhhh zegt m'n baas die vriesdiep moet het wel doen, stop er maar een spijker tussen!!?? ben benieuwd hoe het maandag is??

LOL!!!! :D

Jij hopen natuurlijk dat dat ding op is geblazen :D:D

/edit
Uiteraard zou ik er wel wat van zeggen, maar ik bedoel meer van: "hoe haal je het in je hoofd..."

[Bericht gewijzigd door JuuL op zaterdag 5 november 2005 20:37:05

Ben jij volslagen gestoord?
je mag van geluk spreken dat de supermarkt er maandag nog staat!Als nu de koelmotor verbrand dan zal deze idd totaal verbranden en de rest van je supermarkt meenemen en nu het mooiste....er is geen verzekering die dit gaat betalen en de laagste in rang draait vaak voor zulke dingen op.

en er zijn storingsdiensten die je direct uit de brand kunnen helpen.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op zaterdag 5 november 2005 20:31:41

Of moet in een minder erg scenario, de ontdooide vriescel opruimen!

en er zijn storingsdiensten die je direct uit de brand kunnen helpen.

Tenzij de ondernemer geen service contract heeft en wel van een gokje houd.

Helaas ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 5 november 2005 20:34:56

Met een beetje geluk pakt de zekering van de fase het foutje wel op.

met een beetje pech pakt de verzekering de brandschade niet op

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Hugo Welther

Moderator

Op 5 november 2005 20:32:41 schreef Rd12tf:

[...]
Tenzij de ondernemer geen service contract heeft en wel van een gokje houd.

Helaas ...

Zoiets vandaag in het winkelcentrum hier tegenover. Van een aantal winkels ging het binnen rolluik niet open. Defect in de besturing. Helaas zit de kast daarvan net in die ene winkel die leeg en te huur staat.
Sleutelhouder niet te bereiken, ook leuk bij brand trouwens.

We hadden de hele dag een soort kofferbak verkoop bij de slager en de bakker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

meer een zekering+bekabeling uitgelegd op 16A zal toch echt opfikken voordat een 35A eruit gaat.
de meeste van mijn klanten hebben voor hun supermarkt 125A zitten mag jij raden wat een 2,5mm² gaat doen

Als een ondernemer naar een storingdienst belt is er meestal geen enkele reden om deze te weigeren(bij ons)
bij twijfel moeten ze direct de voorrijdkosten voldoen.

feit blijft dat een zekering verzwaren of vervangen voor spijkers wel heel onverstandig is , zeker als de oorzaak van het doorsmelten niet bekent is.

voor vermiste sleutels en niet bereikbare sleutel houders heb ik een vriend deze noem ik oom agent en mr. BAHCO
Oom agent bellen zodat deze ter plaatse zijn en dan het slot forceren mer mr.BAHCO. nw. cylinder erin en de sleutel bewaarder kan contact opnemen met mij voor de sleutel.

meer een zekering+bekabeling uitgelegd op 16A zal toch echt opfikken voordat een 35A eruit gaat.
de meeste van mijn klanten hebben voor hun supermarkt 125A zitten mag jij raden wat een 2,5mm² gaat doen ....

Vertel dat maar eens aan een middenstander/ondernemer, zeker sinds de prijzenoorlog gaat het alleen maar om de centen of het knijpen daarvan!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 5 november 2005 20:55:56

En al helemaal mijn baas, tis is er een met twee linkerhanden. contracten met servicediensten doe tie niet aan. "ik los het zelf wel op". Ik ga niet meer in discussie over dit soort dingen. meestal gaat het wel goed en dan is het van "zie je wel ik had wel gelijk"

Op 5 november 2005 20:32:41 schreef Rd12tf:

Is misschien een minder erg dan brand, maar heb et een keer meegemaakt dat iemand vergeten was de deur van de cel dicht te doen. ontdooid ijs door de spinazie en dergelijke dat wil je niet meemaken

[Bericht gewijzigd door WilToyo op zaterdag 5 november 2005 20:59:42

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Dankzij de bezuinigingen op onderhoud heb ik een goede boterham.

Meestal gaat het wel goed.

Ach een verkoolde winkel is ook goed verdienen.

Op 5 november 2005 20:56:07 schreef The Headhunter:
Dankzij de bezuinigingen op onderhoud heb ik een goede boterham.

Dankzij personen als WilToyos baas heeft de brandweer ook een goede boterham.

/edit
Ik hou mijn mond wel :P

Op 5 november 2005 21:00:09 schreef JuuL:
[...]
Dankzij personen als WilToyos baas heeft de brandweer ook een goede boterham.

brandweer is vooral vrijwilligerswerk

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
klein is fijn

Moderator

Deze moest ik toch even posten:

http://home.tiscali.nl/frits_moring/co/guust1.png

http://home.tiscali.nl/frits_moring/co/guust2.png

Op 3 november 2005 23:39:17 schreef joerideman:
hehheh ja die is leuk heh die schok, ik zal het leuker maken.
Als je erbij kan moet je dit echt een keer proberen: Raak met je voet of hand de radiator aan, en raak vervolgends met je vinger je beeldscherm aan. (ik heb geen flatscreen ofzo)

Tinteling door je hand heen. als iemand nou met zijn voeten op de radiator ligt, even snel het beelscherm en zijn oor aanraken :P. LACHEN

Ik heb ook een TFT dus kan het niet proberen. Wel krijg ik ook een schok als ik de radiator en een tv-antenne aanraak.

Nu herinner ik me in eens nog een n00b actie. Ik wilde de spanning die m'n brommer leverde verlagen, en ik dacht dat te kunnen doen met weerstanden. Toen heb ik 2 30 watt weerstanden parallel geschakeld. Eindje rijden en toen waren die dingen toch warm. Het plakband er om heen was helemaal gesmolten

Op 2 november 2005 23:21:36 schreef Dominic:
Verder moet je mij ook niet met brandstoffen laten werken :P Heb al een keer de schuur bijna af laten fikken toen m'n pulsejet niet wilde starten :P Ooh een bougie da's waar die heeft stroom ! :D Terwijl het gas vol open stond ... al 20 seconde .... vlam heel de garagedeur zwart

HEEEEEEEEEEEEEY ik maak zo'n pulsejet voor m'n eindwerk industriële wetenschappen

en zijn het krengen die hete buizen :p

we hebben ook geprobeer op gas, maar om veiligheidsredenen (oa die die je meld) gaan we verder op benzine enzo.

mag ik je email adres / woonplaats, mss kunnen we nog interesante informatie uitwisselen !

m'n emailadres staan in m'n profiel

[sry voor de niet electronica zaken :D]

Dit topic is gesloten