Hallo moderators,

De zin: stook de soldeerbout maar al warm. Hoe komen jullie daaraan?
Dit lijkt me beter: stook de soldeerbout maar vast warm.

Dat loopt toch veel lekkerder?

En nu lees ik maar half.
Verplaatsen maar naar Site Feedback. Dank u

zin klinkt correct voor mij...

een soldeerbout stook je ook helemaal niet.

Is misschien voor belgen wel goed...
Voor mij klinkt het iig raar.

Op 3 november 2005 21:40:34 schreef Evilest Aedolon:
een soldeerbout stook je ook helemaal niet.

Dan heb jij nooit een jaren 50(e.e.) soldeerbout gezien. Die moest je boven een waxientje warm stoken. (de instapmodellen tenminste)

Op 3 november 2005 21:41:49 schreef zweetvoetje:
[...]
Dan heb jij nooit een jaren 50(e.e.) soldeerbout gezien. Die moest je boven een waxientje warm stoken. (de instapmodellen tenminste)

Er was een bouwpakket van een radio waar zo'n stook-bout bijgeleverd werd. Er werd gestookt met Meta-blokjes of een spiritus brander. Plaatjes heb ik daar helaas niet van, Hugo misschien?

Gasfornuis deed het ook prima ... ik doe er nog steeds m'n SMD-tjes mee ;-)

Op 3 november 2005 21:50:01 schreef The Headhunter:
Is Hugo al zo oud dan?

Nee, de duvel is oud, maar Hugo verzameld veel van dat soort historisch materiaal!

Op 3 november 2005 21:51:52 schreef Rd12tf:
[...]

Nee, de duvel is oud, maar Hugo verzameld veel van dat soort historisch materiaal!

Je bedoeld dat Hugo geen afstand kan doen van zijn ooit als nieuw gekochte spullen ? ;-)

Op 3 november 2005 21:49:53 schreef fzwart:
Gasfornuis deed het ook prima ... ik doe er nog steeds m'n SMD-tjes mee ;-)

Gaat goed hè! In een keer, een zijde van zo'n iceetje vast op je board! >:)

Op 3 november 2005 21:53:49 schreef fzwart:
[...]

Je bedoeld dat Hugo geen afstand kan doen van zijn ooit als nieuw gekochte spullen ? ;-)

En dat hebben jij en Hugo en ik gemeen ... Maar ik doelde meer op documentatie! :)

Op 3 november 2005 21:41:49 schreef zweetvoetje:
[...]

Fototje:

Twee soldeerboutjes die je dmv waxine, kaars of gasvlam heet stookt.
Deze zijn van mijn grootvader geweest, en er zijn heel wat telefooncentrales mee gesoldeerd.
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/oude%20soldeerbout%201.JPG

Deze was van mijn vader uit de jaren 50.
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/50%20jaren%20Henk%20%20overall.JPG

Ter vergelijking een AA-cel er naast.
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/50%20jaren%20Henk%20closeup.JPG
Hier is menige radio en/of versterker mee gemarteld.
80Watt. De stekker is modern, voordat daar weer opmerkingen over komen.

Helaas heb ik de originele Amroh Step by Step soldeerbout niet. Deze werd ook boven en waxine lichtje heet gestookt.
Kwa uiterlijk lijkt ie op de 1e van de bovenste foto.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Tja, en dan spreek je toch echt van warm (heet) stoken.

Met een liev gasboutje kan je ook al aardig spreken van warmstoken.

Hugo, je kan er altijd nog een cursus steenbeitelen mee gaan doen he? >:)

Ga daar eens SMD mee solderen :p

Die 80W bout wordt ook maar ongeveer 400 graden. Alleen het vermogen om warmte toe te voegen is natuurlijk veel groter. Ik gebruik hem nu nog om printplaat aan elkaar (kastjes/afscherming) te solderen.

De waxine boutjes dienen nu ter decoratie, maar ze zijn nog heel lang door mijn grootvader gebruikt na zijn pensioen voor de hobby. Die had pas in de jaren 70 een elektrische bout.

Op 3 november 2005 21:57:33 schreef Hugo Welther:
[...]
Fototje:

Twee soldeerboutjes die je dmv waxine, kaars of gasvlam heet stookt.
Deze zijn van mijn grootvader geweest, en er zijn heel wat telefooncentrales mee gesoldeerd.
[afbeelding]

Deze was van mijn vader uit de jaren 50.
[afbeelding]

Helaas heb ik de originele Amroh Step by Step soldeerbout niet. Deze werd ook boven en waxine lichtje heet gestookt.
Kwa uiterlijk lijkt ie op de 1e van de bovenste foto.

Wel verdorie, menno gaat binnenkort eens neuzen in de gereedschapskisten van zijn pa, want daar ligt geloof ik ook nog zo'n ding van zijn vader.
In ieder geval komen die dingen me verdomd bekend voor.

En ook ik heb zo m'n foutjes, wonden enzo gehad ja... maar dat zijn er nogal wat... ga ik niet neerzetten.

Voor de lol een reclame plaatje uit de Radio Bulletin voor soldeerbouten uit die tijd
http://welther.nl/hugo/fotos/the%20old%20days.jpg
Wat hebben katten toch met elektronica.

Ik moet ook nog ergens in de RB een plaatje hebben van het gebruik van zo'n stookbout. Jammer genoeg heb ik mijn RB's niet bij de hand... Jij wel Hugo? Kijk dan eens bij januari 1960, of iets eerder. Daar staat een uitgebreidde beschrijving van het Step by step systeem, inclusief beschrijving van het gebruik van zo'n boutje...

Hallow hee,... Tering met die bout van dat plaatje van Hugo kan je huizen mee aan elkaar solderen,.. Damn,.. ( en dan natuurlijk niet degene die hij in zijn hand heeft )

Op 3 november 2005 22:26:14 schreef Hugo Welther:
Wat hebben katten toch met elektronica.

Dat is toch super interressant voor zo'n kat? Nouja, die beesten vinden alles interressant wat grijs en klein is, en vooral als het beweegt. ;)

M'n vader heeft boven ook nog zo'n stookbout, heeft hij toen nog moeten maken op school.

Op 3 november 2005 22:39:25 schreef Mr GAmba:
Hallow hee,... Tering met die bout van dat plaatje van Hugo kan je huizen mee aan elkaar solderen,.. Damn,.. ( en dan natuurlijk niet degene die hij in zijn hand heeft )

Zoiets heb ik eens van een oom gekregen, die maakte er glas-in-loodramen mee. Ik heb die bout nog lang gebruikt om 1mm plaatstaal tot chassis te solderen!