hoi ik doe al twee jaar techniek weet iemand iets goedkoops om te maken en niet veel te moeilijk ik heb veel spullen motortjes ledjes en weerstanden
LaStei
carpe cerevisi
Steeds dezelfde vragen... Wat wil je maken, waar liggen je interesses. Als de kat in Alice in Wonderland: If you don't know where you want to go, any route will take you there"
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
stap 1 ga naar google
stap 2 tik wat in wat je leuk lijkt en waar een schema van op internet staat
stap 3 bouw dat.
ofwel, zoek met b.v.
knipperlicht schema
of:
looplicht schema
of:
zendertje schema
werkt altijd goed bij mij.
al staat het meeste ook alhier onder schakelingen...
dat is idd wel heel simpel, klein knoopcelletje, een weerstand een klein schakelaartje en het ledje, en je bent klaar, goedkoop en klein als je het goed maakt.
Knoopcelletje: dan hoef je zelfs geen weerstand!
Op knoopcelletje van 3V hang je zo een led aan. AL die sleutelhangers met ledlampje doen het zo
ja jij zegt een knoopcelletje maar ik heb een 12 volt baterij welke kleurcode weerstand heb ik dan nodig
MichielPH
Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 14 november 2005 10:10:07 schreef MichielPH:
Iets zegt me dat je alleen graag met je handen bezig bent, soort anti-EA
Tipje dan: klik ook eens op de signatures (dat onderschriftje bij sommige gebruikers) van mensen hier.
EDIT: natuurlijk niet voor jou he Michiel...
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
de kleurcode van een ledje op 12 volt:
(12-2) : 0.02 = 500 Ohm. (huh, als ik 3K3 gebruik doet ie het ook)
de code van 500 ohm is: groen bruin bruin.
als je deze niet hebt kan je ook groen (...) bruin nemen of blauw (...) bruin
je zou ook twee weerstanden van zwart bruin rood paralel kunnen zetten of 5 weerstanden zwart bruin bruin in serie
Op 14 november 2005 10:10:07 schreef MichielPH:
Iets zegt me dat je alleen graag met je handen bezig bent, soort anti-EA
dat is ook zo
Anoniem
je kent de kleurencode niet? Ik dacht dat zoiets een van de éérste dingen was die je leerde?
Een led en een weerstand te moeilijk voor een tweedejaars techniekstudent? Dat begrijp ik dan weer niet.
Ah maar ik snap het, je bent psychisch mindervalide en werkt in een beschutte werkplaats. Het ineensteken van wasspelden ging wat moeilijk, en toen dacht
je: laat ik voor electronica kiezen, dat is vast makkelijk.
Als dat zo is mag je daar gerust voor uitkomen,niemand zal daar mee lachen en je zult verbaasd zijn hoeveel hulp je zult krijgen.
Maar als je daarentegen normaal begaafd bent, frons ik toch zeer mijn wenkbrauwen, en zou je aanraden gewoon de moeite te nemen ,eerst eens een boek open te slaan vooraleer je de tijd van anderen verbeuzelt.
Op 14 november 2005 14:44:22 schreef grotedikken:
je kent de kleurencode niet? Ik dacht dat zoiets een van de éérste dingen was die je leerde?
Een led en een weerstand te moeilijk voor een tweedejaars techniekstudent? Dat begrijp ik dan weer niet.
Ah maar ik snap het, je bent psychisch mindervalide en werkt in een beschutte werkplaats. Het ineensteken van wasspelden ging wat moeilijk, en toen dacht
je: laat ik voor electronica kiezen, dat is vast makkelijk.
Als dat zo is mag je daar gerust voor uitkomen,niemand zal daar mee lachen en je zult verbaasd zijn hoeveel hulp je zult krijgen.
Maar als je daarentegen normaal begaafd bent, frons ik toch zeer mijn wenkbrauwen, en zou je aanraden gewoon de moeite te nemen ,eerst eens een boek open te slaan vooraleer je de tijd van anderen verbeuzelt.
ik doe nu 2 jaar kleine dingen ik zit in de eerste
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
twee jaar kleine dingen, je zou in de eerste week elektronica de wet van ohm al moeten leren, en de tweede week de kleurcode's.
ezelsbrugetje voor de kleuren:
Zij Bracht Roode roozen Op GErrits GRaf Bij Vies Grauw Weer, ofwel
zwart 0
bruin 1
rood 2
oranje 3
geel 4
groen 5
blauw 6
violet 7
grijs 8
wit 9
de laatste ring is de nauwkeurigheid, die weet ik ff niet uit mn hoofd, kleuren daarvoor zijn goud (0.05%?) zilver (0.1%?) en groen (op aflopende volgorde van nauwkeurigheid)
succes
de laatste ring is de nauwkeurigheid, die weet ik ff niet uit mn hoofd, kleuren daarvoor zijn goud (0.05%?) zilver (0.1%?) en groen (op aflopende volgorde van nauwkeurigheid)
goud = 5%
zilver = 10%
bruin = 1%
rood = 2%
groen = 0.5%
blauw = 0.25%
violet = 0.1%
en er mag/kan daarachter nog een kleurbandje staan met de temp coëf. maar dit komt bijna niet voor.
grtzzzzzzzzzzzzzz
muddy
Op 14 november 2005 20:55:42 schreef muddy:
goud 0.05%???
het zou wa zijn zeg...
oke nu weet ik hoe ik het moet uitrekenen bedankt
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 16 november 2005 20:26:57 schreef evarist:
Dag JK, alias Gerhard !!! Welcome back