Op 11 januari 2006 16:08:49 schreef MRF-Technoligy:
@Hans

Hans elke Freq. heeft zo zijn eigen antenne nodig wijk je hier van af dan doe je een compromis. Ook een goed SWR op alle banden is geen garantie voor goede afstraling een dummie geeft ook op alle banden een aanpassing 1:1 afstralen ho maar.Bij gebruik op MG is de 7 meter antenne draad maar een lullig stukje koperdraad. Ik verwacht er dan ook niet zoveel van.Je zal wel gehoord worden maar of dit het maximum haal bare is... denk het niet!!!OOk heb ik vraagtekens bij het kontinu gebruik ipv intermiterend zoals bij hams het geval is. Icom heeft volgens mij een aanpassing in de markt gezet wat een klein draadje op diverse amateurbanden aanpast om die laatste groep klein behuisde Hams over de streep te trekken een Icom produkt aan te schaffen.Ps Yaesu doet het zelfde..

Data :
Frekvensområde: 1,5-30 MHz
Max input: 100CW,200W SSB PEP
Dämpar ca : 6dB =================== Demping is mij te veel
VSWR: mindre än 2.0:1
Vikt: ca 1.3kg
Mått: 310B x 100H x 58D mm
Artikelnummer:
90100 MN-100
90101 MN-100L

Hartelijk bedankt voor je toelichting, Marcel.
Maar op dit moment zit ook ook niet zo gunstig, aangezien ik een halvegolf-dipool met spoelen (en een 1:1 balun) van ongeveer 6 mtr. lengte gebruik op zolder. Spoelen geven tenslotte ook verlies. De antenne is vrij smalbandig afgeregeld op de 6.295 MHz., dus zou ik net zo goed met een kristal kunnen draaien en maar hopen, dat de frequentie niet bezet is... Verder ben ik niet echt ontevreden, want de zolder-antenne kwam met 8 watt en een SWR van 1:1.4 nog redelijk binnen bij "der piratendoctor" Tim en kreeg mail uit Noorwegen...
Mijn vraag is dus eigenlijk: Weegt het ene antenne-systeem een beetje op tegen het ander?

Op 9 januari 2006 00:01:24 schreef Henry S.:
Ik laat het eerst wel zien , kan zo nabestellen bij printmaker hier ;)

Ben nieuwsgierig en heb ook interesse, dus dat wilde ik je ff laten weten...;)

Op 11 januari 2006 18:27:13 schreef Hans de Swan:
[...]

Hartelijk bedankt voor je toelichting, Marcel.
Maar op dit moment zit ook ook niet zo gunstig, aangezien ik een halvegolf-dipool met spoelen (en een 1:1 balun) van ongeveer 6 mtr. lengte gebruik op zolder. Spoelen geven tenslotte ook verlies. De antenne is vrij smalbandig afgeregeld op de 6.295 MHz., dus zou ik net zo goed met een kristal kunnen draaien en maar hopen, dat de frequentie niet bezet is... Verder ben ik niet echt ontevreden, want de zolder-antenne kwam met 8 watt en een SWR van 1:1.4 nog redelijk binnen bij "der piratendoctor" Tim en kreeg mail uit Noorwegen...
Mijn vraag is dus eigenlijk: Weegt het ene antenne-systeem een beetje op tegen het ander?

spoelen moeten opzich verliesvrij zijn, of ze moeten warm worden...

Tja ruimte... Bij mij hangt de draaddipool met 6 haakse knikken op zolder, en toch nog mail aus germany. ;)

Op 11 januari 2006 18:30:20 schreef Hans de Swan:
[...]
Ben nieuwsgierig en heb ook interesse, dus dat wilde ik je ff laten weten...;)

Ok, ik heb, hoe zou het ook niet, een achterstand maar hou jullie op de hoogte.

@Hans

Hans ik weet niet wat de mogelijkheden zijn bij je? kan je ook een draadje buiten wegspannen en hoelang kan deze zijn?
Of eerst een draadje van af de beganegrond buiten langs de gevel vertikaal en dan schuin weg de tuin in. 24 mtr is mooi maar met 12 mtr totale lengte kan je ook al heel aardig uit de voeten.

Ps:kan je op zolder ook 2 keer 12 meter draad wegspannen gewoon de contoeren van het dak volgen???

of kijk hier even http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/eigenbouw_g5rv.htm

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

ZO!!! @MRF inderdaad!
Das een mooie!!! Das een goeie!!!

Rob007.

@rob
grappie !!!

Heb je nog een mailtje gestuurd al gezien????

Is goed! @MRF
Net terug gemaild! Ken jij die
Antenne Tuner van ELEX ook niet?
Dat was gewoon een leuke!
Het was zeg maar een universeel ding,
Je kon er een T en een PI, tank filter van maken.
Echt grappig!

Rob007.

@rob
ja ken ik wel is een goed ding werkt prima,Ik gebruik zelf een z-match (home made)

go for novice

Op 11 januari 2006 19:24:49 schreef MRF-Technoligy:
@Hans

Hans ik weet niet wat de mogelijkheden zijn bij je? kan je ook een draadje buiten wegspannen en hoelang kan deze zijn?
Of eerst een draadje van af de beganegrond buiten langs de gevel vertikaal en dan schuin weg de tuin in. 24 mtr is mooi maar met 12 mtr totale lengte kan je ook al heel aardig uit de voeten.

Ps:kan je op zolder ook 2 keer 12 meter draad wegspannen gewoon de contoeren van het dak volgen???

of kijk hier even http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/eigenbouw_g5rv.htm

@MRF en @TORNADO:
Bedankt voor jouw tips, Marcel. Ik heb ff een stukje gekopiëerd en geplakt uit "de KG-uitdaging deel 3!" om je een idee van mijn antenne te geven... Deze informatie is tevens voor @Tornado, na aanleiding van jouw mailtje op intersoundradio@hotmail.com.
http://i17.photobucket.com/albums/b75/hansdeswan/S2010088.jpg
De antenne was in de eerste instantie bedoeld voor buiten en is daar ook getest zonder balun e.d. met een SWR van 1:1. De maten waren anders. De antenne was een stukje breder. Dus, mocht je deze willen namaken, hou dan rekening met wat extra schuiflengte in de buizen, zowel voor als na de spoel. De antenne is zeer smalbandig en het vergt veel tijd (en kilometers traplopen) voor de juiste "dip" van jouw frequentie. Mijn antenne was bij lange na niet geschikt om de weersgoden te verzoeken... en werd dus op zolder geplaatst. De SWR was beroerd (iets van 1:2.5) en werd, met behulp van een balun en het opnieuw verlengen of verkorten van de eerste buisdelen (voor de spoel) en de topdelen (na de spoel), teruggebracht naar 1:1.4 bij 10 watt vermogen, wat ik voldoende vond met een binnenhuisantenne.
Aan mijn maten moet je jezelf niet vastpinnen, aangezien de omgeving rond de antenne hierin parten kan spelen. Mijn maten voor rond de 6.300 MHz. zijn:
LINKERSTUK: 1e stuk (voor de spoel)= 2.37 mtr./ spoel= diameter: 3 cm.(PVC), 30 cm. lang met 91 windingen/ topdeel (na de spoel)= 1.07,5 mtr.
RECHTERSTUK: 1e stuk (voor de spoel)= 2.48 mtr./ spoel= diameter: 3 cm.(PVC), 30 cm. lang met 99 windingen/ topdeel (na de spoel)= 0.86 mtr.
http://i17.photobucket.com/albums/b75/hansdeswan/S2010089.jpg
Voor een antenne op zolder is bij mij beslist een 1:1 balun nodig!!! Een gekochte complete balun werkte minder goed dan de T300-2. Ik wed, dat de T200 het ook goed doet en deze is wat goedkoper...
http://i17.photobucket.com/albums/b75/hansdeswan/S2010090.jpg

Ik vraag me af of het veel verschil maakt: een spoel in het MIDDEN (zoals mijn antenne) om de lengte op de frequentie af te stemmen of de spoel gelijk aan het begin om de lengte op de frequentie af te stemmen...

Is het mogelijk om de antenne zo te laten (met de spoel dus in het midden) en een antenne-tuner voor andere frequenties te gebruiken, of is het beter deze spoelen te verwijderen, zodat de lengte d.m.v. een antenne-tuner (rolspoelen, ed.) op de frequentie wordt aangepast...

Als zelfbouw-tuner dacht ik aan wat ik hier beschreven heb... http://www.circuitsonline.nl/forum/view/28280/3

En deze antenne van link http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/eigenbouw_g5rv.htm
heeft helemaal geen tuner nodig om 1:1.1 te staan?

2 x 12 mtr. lijkt mij een probleem om op zolder weg te spannen (de zolder is "slechts" 7 mtr. lang...).

Hans,kan je niet gewoon een pijpje op de nok zetten en dan twee keer wegspannen? Zal wel niet,anders had je dat natuurlijk al gedaan.Misschien met een verticale antenne,ik geloof dat de Albatros uit zuidholland een verticale antenne heeft,misschien dat die iets meer weet? Ik ga gauw weer.De betonmolen draait alweer!

Gewoon bij een horizontale balk langs, even oversteken en weer bij een horizontale balk langs, zo heb ik hier 22 meter antenne weggewerkt op zolder, gespannen aan bouwmarkthaakjes :P. 'PVC-balun' voor de aanpassing

http://kg-uitdaging.metalruilen.nl/antenne/fotos/251005-Balun.jpg
http://kg-uitdaging.metalruilen.nl/antenne/fotos/251005-Dipoolcon.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Heu... Op Marktplaats weer wat betaalbare KG-ontvangers, nl. de Sommerkamp fr-50b communicatie-ontvanger + modemaster, de Sommerkamp FRG-7000 en de (daar ist-ie weer) Kenwood QR-666. Voor degene, die in de eerste instantie niet TEveel wil neerleggen, maar toch een leuke indicatie van KG wil hebben... ;)

Op 12 januari 2006 18:12:00 schreef saturnus:
Hans,kan je niet gewoon een pijpje op de nok zetten en dan twee keer wegspannen? Zal wel niet,anders had je dat natuurlijk al gedaan.Misschien met een verticale antenne,ik geloof dat de Albatros uit zuidholland een verticale antenne heeft,misschien dat die iets meer weet? Ik ga gauw weer.De betonmolen draait alweer!

Dat klopt!;) Laat het cement niet koud worden...:p

Op 12 januari 2006 18:13:32 schreef Henry S.:
Gewoon bij een horizontale balk langs, even oversteken en weer bij een horizontale balk langs, zo heb ik hier 22 meter antenne weggewerkt op zolder, gespannen aan bouwmarkthaakjes :P. 'PVC-balun' voor de aanpassing

Het gaat mij niet om een geschikte antenne voor 48 mtr., die heb ik al hangen op zolder... Het gaat mij om een antenne, die vrij makkelijk "te tunen" is op b.v. 76 mtr., 41 mtr., zelfs mogelijk op MG???... Of ik daar mijn antenne voor kan aanpassen, of ik met een tuner moet werken, of het schema http:www.o-r-b.nl/knutselhoek/eigenbouw_g5rv.htm inderdaad een SWR van 1:1.1 geeft op zo'n breed gebied, etc., etc.

Lieve lieve lieve jullie allemaal?
Kan een van jullie dit misschien in het Duits vertalen?

Ik wens u en uw familie een gelukkig nieuw jaar!
1000 maal excuses voor het laat opsturen van deze kaartjes.

Ja ik weet het......

Rob007.

Op 12 januari 2006 18:25:20 schreef Hans de Swan:
[...]
Het gaat mij niet om een geschikte antenne voor 48 mtr., die heb ik al hangen op zolder... Het gaat mij om een antenne, die vrij makkelijk "te tunen" is op b.v. 76 mtr., 41 mtr., zelfs mogelijk op MG???... Of ik daar mijn antenne voor kan aanpassen, of ik met een tuner moet werken, of het schema http:www.o-r-b.nl/knutselhoek/eigenbouw_g5rv.htm inderdaad een SWR van 1:1.1 geeft op zo'n breed gebied, etc., etc.

Phoeh, te weinig ervaring om daar een zinnig antwoord op te geven...

@HENRY S.: Jouw antenne is wél een mooi kunstwerkje geworden, Henry! Mooie balun overigens. ;)

Moah! Eigenlijk zoek ik iets binnen deze ruimte, waarmee ik op verschillende frequenties kan tunen, desnoods mét een tuner...

Mijn antenne is behoorlijk smalbandig en eigenlijk alleen voor 6.295 MHz. geschikt, dus...

hoi,
kan iemand even kijken naar het topic micro zender/ontvanger ? Tis nogal dringend ;-)

thanks

Crossposten wordt niet gewaardeerd!
We komen je topic vanzelf tegen.

En dringend? Hoezo? Worden we betaald door jou?

Op 12 januari 2006 18:31:47 schreef rob007:
Lieve lieve lieve jullie allemaal?
Kan een van jullie dit misschien in het Duits vertalen?

Ik wens u en uw familie een gelukkig nieuw jaar!
1000 maal excuses voor het laat opsturen van deze kaartjes.

Ja ik weet het......

Rob007.

Ich wunsche sie und ihre familie ein glukliches en frohes neu jahr!

Tausend mahl mein entschuldigung fur es zu spat abschikken diese karten.

MRF