huh???

volgens mij ben je niet helemaal lekker hoor, maar voor een stepper heb je een driver nodig...

je kan nie zomaar een stepper op 12V aansluite, nouja, kan wel maar dan doet ie niks (behalve warm worden en na een paar uur smelten:p)

yes, 35mW melles griot binne, ow ik ben blij:)

ik ga hem nu leuk aansluite:)

@ dnstje: sorry dat ik het zeg... maar je post heb niet zoveel zin.

Wij zijn zelfbouwers... aan de link posten heb je vrij weinig omdat het schema niet uitgetekend staat (daarnaast vraag ik me af of er niet wat speciale IC's inzitten)

PS: mensen, laten we alsjeblieft niet naar het 'grote' lasertopic gaan... daar zitten al die gasten die dingen kopen enzo... heb ik niet zo'n zin in.

* roelke.nl is nog altijd opzoek naar goede software om zijn stappenmotoren mee aan te sturen ksi 8 heb ik al gevonden

Ik wou graag even vertellen dat als je steppers wilt gebruiken om laser figuren te projecteren je dan NIET gebruik moet maken van gewone stepper motor drivers, maar je moet de stepper gaan 'gebruiken als galvo', anders kom je niet zo ver, verder heb je een DAC nodig, die zet je dan aan je 'steppers als galvo mode' eventueel met een simpele versterkertje ertussen. Suc6!

eeje ik zat net effe te denke, zijn bipolaire steppers niet bijna galvo's?

enne btw: met steppers kan je volgens mij toch lang niet zo'n mooie figuren maken dan galvo's (die heersen:p)

ow man, dac, 2 drivers, 2 galvo's en al die shit, dit wordt flink werken om da allemaal bij elkaar gespaard te krijge.

een dac is toch om de 8 lijnen na de papalelle naar 2 x 8 lijnen om te zetten?

ik heb dus nodig: dac, 2 x galvo driver, 2 x galvo. nog iets? (behalve voeding)

ik heb gister mijn kleine steppertje vermoord: ik had de trit-driver van menno gemaakt, alvast 12V op de stepper aangeslote, maar de 555 nog niet aangeslote, die stepper gaat me een partij geluid make en trillen, toen een klein tikje en allemaal rook (stinkt joh!) nu moet ik toch mijn grote gaan gebruike...

ow man, ook nog een soort moederbord nodig (met die lcd)

alleen shit dat daar allemaal van die smd-ic's en pic's op zitte (proggen ben ik te lam voor)

Eh dat is die van chan ja.

Die gast heb een wel erg ziekelijk project opgezet in mijn ogen.

Het staat er ook: Going to be something to make this at a semi-professional grade.

Tenminste iets dergelijks dan.

Met een computersturing zijn de motoren ook heen en weer te bewegen... ik weet alleen niet of het dan nog een dac te noemen is (Digitaal naar Analoog Converter... en omdat een stappenmotor niet van wisselspanning houdt gebruiken we dus gewoon gelijkspanning.... maar of het dan nog DAC genoemd mag worden weet ik eigenlijk niet :P

En zoveel SMD enzo solderen ga ik echt niet doen.

Eh muddy: niet om je te irriteren ofzo... maar er zijn daar atmega's gebruikt (AVR's toch?)

Okay, het schiet al op! nu nog een DAC...
(ik ben niet handig genoeg om een printplaat te maken, dus moet nog even gaan verzinnen hoe dat te doen...)
Ik heb 2 stappers gevonden, 5 volt.
Nu de hardware nog...
Wordt leuk!
Groet
Bas

ja atmega, wathever, ik ga denkik de simpele gebruike (20$ laser scanner)
via de computer en toch simpel:)

ik had dus ook twee stepper's van 5 volt, maar eentje heb ik ietsiepietsie (12V) meer gevoerd:s nu is ie dood:'(

maare, ik ga dalijk mijn scanner make, eerst 1 kanaals, dan 2 kanaals;)

en dan stap ik later wel over naar galvo's

ietsiepietie? je bedoelt meer dan 2x zoveel :p

Mmm heb een probleem : een van de stappenmotoren is een Variable Reluctance motor, Hoe moet je die nu aant werk krijgen???
Help kan iemand een print voor mij maken?
Van de DAC die stukkie terug in deze threat staat??
Ik wil er best voor dokken
Groet
Bas

ik heb ook 3 variabel;e reductance motoren (nu nog maar 2:'()

je kan ze gewoon hetzelfde aansture: 1 gezamelijke + en 3 spoelen (soms meerdere spoelen per spoel)

om hem op de driver aan te sture moet je dus 1 draadje unconnected late. (de driver van wearde guy:p)

is er een groot verschil tussen een galvo en een bipolaire stepper?
heeft een bipolaire wel of geen magneet in et midde?

een bipolaire heeft dus wel een magneet in het midde

maar als ik mijn galvo aansluit ( 2 spoelen antiparallel ), is er dan verschil tussen een bipolaire stepper ( ook antiparallel ).
of de bipolaire parallel, weet ik wat.

is er dan verschil ofzo? is de bipolaire anders in gebruik ( hij zal wel slomer zijn, maar toch ).

ftieuw... valt weer mee!!
Ik moet nu alleen nog een goed schema hebben en leuke software...
Als ik het goed begrijp heb je voor popelscan enz een DAC nodig...
En nog iets, als een stappenmotorgebruikt, hoe kan je die dan omkeren?
Als in lings en rechtsom bewegen??
En hoe hang je stappers aan een DAC?

wie heeft er nog mot-1 steppers over ?
ik zoek er 2 :p

Nope helaas!
Ik zoek nog een DAC (of een DAC printplaats)
Groet
Bas

hee, ik ben momenteel bezig met een eigen dac te ontwerpe: ik heb een paar dac schema's van internet gehaald en probeer er zelf dmv. combineren van verschillende dac's een mooie, goede en goedkope van te make:)

ik ga ook zelf galvo's make...

ik had ergens op internet een vrij makkelijk te make galvo driver met alles erop en eraan gezien, zal die ook effe doorgeve... en dan nog wel 24 bit's(das vrij veel, vgsmij = maximaal 32 bits:))

ik wil eerst eens goedkoop proberen met bijv. 16 bit's ofzo...

qua theorie heb ik volgens mij alles zowat op een rijtje...:)

nu de praktijk nog :P

is een mot-1 stepper van seiko/epson genoeg om een fatsoenlijke lquid sky te maken ?
mijn floppydrive stepper was te traag :S
ik stuur hem aan als stepper niet als galvo :P

heb jij een bipolaire driver dan? vet

ik zat te denken an dit schema icm met de eerde genoemde steppers
gaat dit werken ?

http://members.home.nl/marco.driessens/laser/dacje.JPG

Roelke: leer eerst eens iets over schema's.

Die labeltjes met J1 en J2 zijn dus om aan te geven dat die vast moeten aan de schakeling die jij daar interpreteert.

En daarnaast... ik wens je veel succes met wisselspanning op de basis van een tor, dit gaat in ieder geval niet werken.

ik ga toch maar een seiko stepper mot-1 aanschaffen

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op ]

nou, ik ga beginnen met een 6 bits, nu weet ik het zeker, vrijdag ofzo de onderdele ophale en dan woehoe gaan soldere:)

dan bouw ik hem zekerstewete wel nog een keer uit naar 12 of 24 (32:p), maar da doe ik l88 pas.

hoeveel bits heeft een galvo nodig :?

hoeveel je wilt...

ik gebruik 6 bits, das 2^6 = 64 mogelijkheden, geonoeg voor mij

ga vrijdag deniki de onderdele hale, effe naar eindhove fietse (een paar ur mee bezig), en dan soldere:)