Wie gaat er eens op middengolf uitzenden i.p.v kortegolf

Waarom?,fm heeft mijn voorkeur!.

Hallo Kroket,

lees eens deze topics door:klik en klik

Daar staat in de verschillende antwoorden dat er wel zeker aktiviteiten zijn op deze band ;)

-Teveel klompenmuziek op de MG.
-KG is veel meer een uitdaging mbt condities: 3,9-4,1MHz en 6,3-6,4 MHz

Hoi Henry,

-Teveel klompenmuziek op de MG.

nee hoor ;)

-KG is veel meer een uitdaging mbt condities: 3,9-4,1MHz en 6,3-6,4 MHz

Op KG kom je inderdaad verder dan op MG, maar dat is niet wat Kroket vraagt.
Het is pas een kunst als je een eind Nederland binnen draait op MG.
Je hebt inderdaad meer verlies van vermogen omdat je never zo een grote antenne kan plaatsen.
Maar als je dan wel verder weg gehoord wordt is het pas kicken.
Toch zijn er verschillende rapporten uit Zweden te lezen op Alfa Lima van Nederlandse amateurs

Op 30 november 2005 15:48:54 schreef view:
Hoi Henry,

[...]
nee hoor ;)

Helaas, hier in het noorden/oosten is het een en al klompenmuziek en slagters :(

Op 30 november 2005 15:54:44 schreef Henry S.:
[...]
Helaas, hier in het noorden/oosten is het een en al klompenmuziek en slagters :(

Nou Nou niet zo zuur heb je radio schotland wel eens gehoort uit beilen dat is beslist geen hoem pa pa....

En ik kom ook uit het noorden..

Gr Gerrie..

De Scotland ken ik gelukkig wel :) Maar voor de rest ben ik de interesse in MG wat kwijt. Of kan je op andere gedachten brengen?

Dat bedoel ik View.
Kg is niet zo moeilijk.
MG is een ander verhaal.
Ik ben benieuwd.
En ik draai geen klompenmuziek hoor! haha

[Bericht gewijzigd door kroket op ]

Nah! Op de MG is wel degelijk (nog steeds) goede muziek te beluisteren. Sinds een paar maanden is in de nachtelijke uren (na 01:00 tot in de ochtenduren met het verdwijnen van de condities) het legendarische rockstation Caroline (jawel, de enige echte!!!) snoeihard te beluisteren op de 1350 KHz. Over Caroline gesproken... Ook het oude Radio Seagull (in '73/'74 Caroline) is inmiddels al een paar jaartjes springlevend! Nu met 1 KW. vanuit Midden-Friesland op de 1602 KHz. vanaf 19:00 tot 07:00 uur met obscure, alternatieve rock-programma's! Verder op de 1195 en 1215 KHz. zit (het meer commerciële) Virgin-radio vanuit Engeland, en op de 675 KHz. zit tenslotte de zichzelf herhalende, gecomputeriseerde, commerciële rock-shit van Arrow Classic Rock van Willem van Kooten.
En wanneer ik 's avonds de MG "overloop" kom ik nog veel meer goede rock-stations tegen uit Frankrijk, Duitsland, etc...
Maar wat de piraten aangaat is hier bijna uitsluitend alleen Nederlandstalig te horen. Een goede MG-piraat vind ik de Barones, ook wel bekend als de Spaceman op 76 meter ('s zaterdagsavond) en 48 meter. Maar ja, die zit weer in het Oosten van Nederland.
Nog steeds apatisch wat Middengolf aangaat, Henry?

Hallo,

ik heb een paar foto's online gezet.
Deze laten de (langzame) vorderingen zien van men mg antenne.
KLIK

Hé view,
vertel eens wat meer over je antenne... wat zijn de resultaten nu ?

Ik ontvang 's avonds in de winter op de middengolf redelijk goed met weinig fading amerikaanse stations. Waarschijnlijk oostkust.

Ik werk met een inverted V op aanraden van een behulpzame vriend hier op het forum. hij heeft me een aantal tips gegeven en zowel op KG als MG met puike resultaten.

Op 30 november 2005 20:51:50 schreef Hans de Swan:
Nah! Op de MG is wel degelijk (nog steeds) goede muziek te beluisteren. Sinds een paar maanden is in de nachtelijke uren (na 01:00 tot in de ochtenduren met het verdwijnen van de condities) het legendarische rockstation Caroline (jawel, de enige echte!!!) snoeihard te beluisteren op de 1350 KHz. Over Caroline gesproken... Ook het oude Radio Seagull (in '73/'74 Caroline) is inmiddels al een paar jaartjes springlevend! Nu met 1 KW. vanuit Midden-Friesland op de 1602 KHz. vanaf 19:00 tot 07:00 uur met obscure, alternatieve rock-programma's! Verder op de 1195 en 1215 KHz. zit (het meer commerciële) Virgin-radio vanuit Engeland, en op de 675 KHz. zit tenslotte de zichzelf herhalende, gecomputeriseerde, commerciële rock-shit van Arrow Classic Rock van Willem van Kooten.
En wanneer ik 's avonds de MG "overloop" kom ik nog veel meer goede rock-stations tegen uit Frankrijk, Duitsland, etc...
Maar wat de piraten aangaat is hier bijna uitsluitend alleen Nederlandstalig te horen. Een goede MG-piraat vind ik de Barones, ook wel bekend als de Spaceman op 76 meter ('s zaterdagsavond) en 48 meter. Maar ja, die zit weer in het Oosten van Nederland.

moet ik toch eens aan de MG,

Op de laatste foto kan men de draadantenne nog zien die ik nu gebruik.
Het is een draad van 15 meter met een topload van een 45 meterkabel op een spoel.
Zoals me velen me al vertelden krijg ik het SWR niet goed.
Zo krijg ik hetn vermogen niet goed kwijt met deze antenne.

Zodoende ben ik met de spoelantenne aan de slag gegaan.
Ik kan nog niet precies vertellen hoe het een of of ander werkt daar ik de coax nog moet leggen.
Zodra het weer weekend is kan ik dit doen, momenteel is het stikdonker als ik thuis kom en zie dus niet veel.
En de afstand tussen de antenne en de radio is toch zo een meter of 30...

Op 30 november 2005 20:51:50 schreef Hans de Swan:

Wat piraten aangaat nog steeds, Dr. Tims' lijstje geeft me ook geen hoop.

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van die spoelantenne.

by the way: weet iemand een goed 'country & western' station op KG of op MG ?

@STEVE C: Noem eens wat MG-frequenties waar die Amerikaanse stations zitten? Ik ben nieuwsgierig of ik ze hier ook kan pakken. Maar pas op, sommige stations ontvang je niet rechtstreeks uit de States. Deze laten hun programma's verzorgen d.m.v. relays-stations, die aanmerkelijk dichterbij zitten. Op de KG stikt het hiervan. Onder piraten wordt dit ook wel eens gedaan, hoewel het de laatste tijd wat minder is...
@VIEW: Mocht je nog met problemen zitten omtrent jouw SWR met deze spoelantenne Hans, schroom je dan niet om dit kenbaar te maken. Een goede vriend van mij "de Wipkikker" draait met net zo'n antenne op de MG (www.wipkikker.tk) en is laatst zo'n 90 km. door de lucht ontvangen bij iemand op de radio van zijn trekker, terwijl hij notabene op dat moment in een boerenschuur zat. De ontvangst was prima, wat wel aangeeft dat deze antenne's werken. Het vermogen van deze piraat is een kleine 120 watt. Nu werken deze omgebouwde GPA-spoelantenne's over het algemeen wel iets minder goed dan een langdraadantenne of halvegolf-dipool, maar zit je met ruimtegebrek, dan is het een goed alternatief. Omgerekend zit je ongeveer een kleine 2 S-punten zwakker aan de band. Maar wat wil je met een afstraling op slechts 5.5 mtr. lengte en dan nog vertikaal op MG. Het is in ieder geval de moeite waard!

de 'wipkikker', hahahaha

euh, nou, die amerikaanse stations zijn wellicht geen relay-zenders omdat hun programmatie niet naar Europa of Afrika gericht is. Het is louter sporadische DX en de frequenties variëren naargelang de condities. Maar ik zal er zeker eens een paar noteren als ik nog eens een DX avondje organiseer.
Ondertussen: kijk hier: http://www.dxtuners.com/servlet/IBMainServlet/?ib_page=82&parent_i…

Wat kortegolf stations betreft uit Amerika, heb ik heel veel geluisterd naar WHRA, oftewel World Harvest Radio Intl. Dit station zend uit vanuit Indiana, USA en hun antennepark staat daar ook. Hun zenders de Angel 1 en de Angel 2 beamen naar Europa en Afrika met 1.000.000 Watt. U kunt zich best voorstellen dat deze hier 9+40dB binnenkomen ...

by the way: zopas ondervonden dat wipkikker.tk eruit ligt...

@Steve C,

bij mij werkt de Wipkikker link prima.
Die amerikaanse zenders zullen met dat vermogen zeker hard hier binnen komen met dat vermogen.
Eigenlijk nooit op gelet.

@Kroket,

ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen op de middengolf.
Werk je met een draadantenne of een spoelantenne of zelfs een EH-antenne?

Ik werk met een 'inverted V'
Halve golf dipool voor 20 meter
Werkt ook prima op andere banden.

Soms schakel ik over op een halve golf GPA voor 11 meter en dat werkt ook goed.

Heb ooit eens een draad van 40 meter gespannen voor de middengolf en lange golf, maar dat gaf niet echt betere resultaten.

Op 8 december 2005 11:13:59 schreef steve c:
Ik werk met een 'inverted V'
Halve golf dipool voor 20 meter
Werkt ook prima op andere banden.

Soms schakel ik over op een halve golf GPA voor 11 meter en dat werkt ook goed.

Heb ooit eens een draad van 40 meter gespannen voor de middengolf en lange golf, maar dat gaf niet echt betere resultaten.

Hebben jij het nu over zend of ontvangst antennes?Ik haal met een longwire en een ouwe tweekrings rechtuit reeds deftige resultaten(OK,de zenders plakken wel eens tegen mekaar aan:-p)!En het viel me op dat in de MG wel degelijk een paar deftige muziekzenders zijn,zeker op de hoge MG zitten er veel zwakkere maar toch wel leuke zendertjes,vooral die Engelse lokale stations zenden wel leuke sportprogrammas en muziek ook(kunnen ook die Ami's zijn want ik luister der nooit lang naar 's achts,teveel fading)

Groet

Het zijn ontvangst antennes.
Ik luister gewoon.
DX en KG amateurs

Er valt heel wat te beluisteren hoor.

Gave link, Steve C.!

Leuk, dat je op zo'n jonge leeftijd al zoveel interesse gevoel hebt over MG en buizen, Sparkman! Dat moet ergens wegkomen... Was een ouder iemand jouw inspirator? ;)

Wel het kwam door mn vader eigenlijk,in vergelijking met mij is hij al zeer oud(84,ok ni lachen jongens:p)en werkte vlak na WO2 in reparatiewinkel van radios niet van ver van de Duitse grens en daar zag ie veel SBR,Philips,Telefunken,volksontvangers etc. paseren.Enorm groot gebrek aan onderdelen was de hoofdlijn die dagen dus inspiratie was nodig om ze terug spelend te krijgen.Systematische sloop van onrepareerbare toestellen was de norm om aan onderdelen voor andere te geraken.Vertelde ie me later allemaal en op een dag stonden we op containerpark en lagen allemaal glimmende(in een 7jarige zijn ogen),rare,precies lampen in een container.Twee meegenomen,info over beginnen zoeken in de bib,rondvragen(ondertussen onbewust al experimenterend een anodedetector gebouwt) tot ik op een dag van een bejaarde radioamateur een Radio Bulletin uit de 30's kreeg.Stond een teruggekoppelde ontvanger in.Probeerde ik nogal grof na te bouwen en las tevens ook in de bib dat de eerste speakers in feite grote koptelefoon waren.Ik dus lege blikken koekendoos genomen,ergens spoel met hoge weerstand(ouwe trafo)uit gepruts,magneet aangezet en dat op korte afstand van het blik gemonteerd(was ondertussen al 12 geworden en had op rommelmarkt ouwe Philips gekocht+al wat buisjes vergaard).EF85 buisje moest volgens mij als eindpit kunnen werken.6K7G werkte als teruggekoppelde detector.Gans de boel op 6V gloei en 75V anodespanning aangesloten en bang afgewacht na wat gemorrel aan de knoppen konk niet echt luid(vreselijke klank)maar wel duidelijk verstaanbaar Radio 2 ontvangen.toen ouders gescheiden,boel de ijskast in en moeder alles weggegooid maar toen ik voor 14de verjaardag internet kreeg zag ik dat er een ouwe vooroorlogse eenkringer te koop stond in Venlo.Na veel gezaag toch hem mogen kopen,opgelapt en terug spelend gekregen.Dan verder blijven verzamelen en nu nog altijd blijven rechtuits bouwen(gewoon voor de lol,weet wel dat super beter is).'s Avonds DX met één of tweekrings rechtuit of wat bouwen uit restjes van andere projecten.Morgen weer naar Doorn achter lading buisjes,twee toestellen en andere onderdelen dus zal weer lol worden de komende maanden.Deze keer staat er een deftige super op het programma maar eerst voor de lol een deftige tweekringer met AVR en gans de rommel.

Groet,Thomas

Kijk Sparkman, zulke verhalen horen we nu graag! :-)

Enne....

De buizen zijn terug:-D

Zijn die ooit weggeweest dan?