Jah ik vermoed dat het scheepje van deze zender al schroot is allemaal roet overal en nergens
alhoewel de binnenkant nog wel aardig meevalt.
Op de alarm stand moduleerde hij zelfs nog dus echt gaar is ie niet
Er zit volgens mij een voorloper van de omvormer die wij kennen in.
Volgens mij draait dat ding op maar een paar hertz om van 24 volt een hogere spanning te maken.
Kan helaas niks meten de dmm zijn beide leeg en geen nieuwe baterijen :(

Ook zat er nog een kastje in met een zegel van de ptt erop
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/c75b6f114c23a4d7ea11331e7c00e73c.jpg

binnenkant van dat kastje

http://www.uploadarchief.com/Bestanden/8d34201a5b85900908db6cae92723617.jpg

Lijkt mij iets van een baken ofzo met een herkenningscode

tis wel een apart ding ik moet hem eerst maar eens een beetje oppoetsen kijken hoe ik er dan over denk ;)

@henry er is één trafo waarvan het plaatpakket uitgezet is door dat ie is gaan roesten dat is de enige echte vochtschade zo op het eerste gezicht

Mooi apparaat Sparks, nog niet slopen!
Twee 6146 doen met gemak 150 Watt.

Lijkt mij iets van een baken ofzo met een herkenningscode

Automatisch morse noodbaken.

hehe, komt er straks een reddingsdienst op je af...
pfoe das echt een mooi apparaat zeg!
regel 1 met buizenzooi: ALTIJD laten opwarmen op de halve spanning om de oxidelaag in de elco's te laten reformeren. een uurtje volstaat wel in de meeste gevallen.
verder condensatoren aan de roosters van de buizen nagaan, en aan de kathodes.
dan zit je meestal wel goed, je buizen blijven dan wel heel.
het is zeker GEEN schroot, als je al die blauwe elco's vervangt zit je denk ik wel goed.

Dit is de Capella van Radio Becker. Nog origineel Nederlands fabrikaat!
Output 100W carrier, anodegemoduleerd.
De ontvanger heeft meer bereiken. Hij moet in ieder geval tot 4 MHz of zo kunnen ontvangen.

Die Morseschijf seint om de zoveel tijd DW (of GU natuurlijk, kan niet zien hoe om hij draait) zo lang de zender in de lucht is.
Dit omdat de Urkers het ver***den af en toe de scheepsnaam te noemen ter ID.

Dat zegel, is dat Nederlandse PTT of Radio Holland?

Kijk eens naar de kristallen. Als het goed is vind je o.a. 2182, 2520, 2030, 1995. Misschien ook 4146?

Ben nog een beetje in de eindtrap aan het spitten geweest.
Ben nog een beetje aan het zoeken naar waar de modulatie op moet
Voeding heb ik al gevonden
Via een mA meter door een modulatie trafo naar de eindbuisjes.
Alleen aan de andere zijde van die trafo zit een modulatie versterker (transistor) nu ben ik dus aan het zoeken waar de audio erin moet.
Beetje moeilijk met draden en doorvoeren te volgen morgen eerst nieuwe baterijen in de multimeter dan kan ik één en ander doorpiepen.
De kristallen zitten ook in de eindtrap daar zit ook de knop op om kanalen te kiezen.
Dus in feite is het een kwestie van uitzoeken welke pootjes van de conectoren waarheen gaan
Dan is de eintrap alvast als standalone te gebruiken.

De voedinglade zal ik als ik hem in de kast wil houden opnieuw moeten bouwen.
Die is te verrot om nog op te knappen.
Dan kan ik ook meteen de voedingspanning veranderen hij draait nu op 24 volt dat kan dan meteen naar 220.
Alleen moet ik erachter zien te komen wat voor spanningen eruit komen voor zender en ontvanger.
Dus ik ben op zoek naar schema's maar ik kan niks vinden op internet HELP!

@ Frederick
Het is een nederlands ptt zegel
Die kristallen die je noemt komen inderdaad voor alleen die van 4146 niet
Die schijf draait met de klok mee

@iedereen
wie weet een mogelijke bron voor schema's van dit apparaat
bij voorbaat dank!

Op 30 december 2006 09:54:16 schreef qrp_man:
Meen me toch te herinneren dat ik dit al eerder bij een van de Griekse/Croatische piraten tegenkwam...

Daarnaast, 5 Kw moduleren met 2*450TH zal toch wat tegen gaan vallen.:-) Wat jij SWS ?
Maar 't is wel een leuk plaatje.

<edit>
Gevonden, zie http://www.harriku.com/larissa.htm (sorry Hugo)

Ha, ha, weliswaar iets ouderwets, maar toch wel interessant om te zien, ik wist al jaren hoe ze daar het spul aan de band houden. Wat betreft de opgave van de vermogens??? Dat nieuwe apparaat wordt wel indrukwekkend met die 4-1000 A's dacht ik. Loat goan..
Wat die modulator met de 2 x 450 TH betreft, Kan je wel 3000W mee maken, maar dan wel met 6 tot 7 kV. Zo te zien willen ze dit uit het lichtnet halen met 220V??
Antenne op 10 m. hoogte kan prima werken overigens. Wordt hier in het land zelden toegepast, ivm de ruimte.

[Bericht gewijzigd door SWS op ]

@Sparks, op internet zal het wel lastig zoeken worden. Dit is nog voor mijn tijd. Na 1979 was het verboden nog nieuwe AM apparatuur te plaatsen (en na 1985 was het verboden nog AM apparatuur aan boord te gebruiken). Het spul is dus van voor die tijd.
Radio Becker is ergens begin jaren 80 opgehouden. De technici kwamen bij ons, maar ik werk daar ook niet meer. En helaas is de Capella wizard van bij ons al lang geleden overleden.

Dat morse-sein (hier dus DW, niet GU) was natuurlijk per bootje verschillend, vergat ik nog te zeggen. Als er nog een PTT zegel op zit, is het in ieder geval van voor 1980.

Ik vergiste me met 4146. Toen was het 4143,6. Maar die zal er ook wel niet in zitten, je hebt alleen middengolf (dat is 1,6 tot 3,8 MHz).
Je hebt als het goed is ook nog de kristallen 2513 en mogelijk 3191. En misschien enkele van de serie 2046-2049-2053-2056.

Ik bedenk me net: Radio Becker zat in Zeist. Misschien helpt dat met het zoeken.

@ frederick

Hmmz zal wel moeilijk worden dan.
Ik zag een advertentie van iemand die scheepszender verzameld en restaureerd.
Dus ik hem gemailt deugt het e-mail adres niet :(

En anders wordt het toch echt zelf uitpluisen.
Zal een leuk leerproces voor me worden daar ik nog niet zo enorm thuis ben in het elektronica gebeuren maar aldoende leert men.
En je leert het snelst iets door het zelf te ondevinden dus wat dat betreft is het geen ramp.

Op 2 januari 2007 12:57:03 schreef SWS:
[...]
Wat die modulator met de 2 x 450 TH betreft, Kan je wel 3000W mee maken, maar dan wel met 6 tot 7 kV. Zo te zien willen ze dit uit het lichtnet halen met 220V??

Meende me te herinneren dat je in het verleden problemen had om met dit type buis heel wat minder vermogen te moduleren. Het zullen wel 250- of zelfs 100TH's geweest zijn.

Op 3 januari 2007 21:49:50 schreef qrp_man:
[...]Meende me te herinneren dat je in het verleden problemen had om met dit type buis heel wat minder vermogen te moduleren. Het zullen wel 250- of zelfs 100TH's geweest zijn.

Nee, je had wel gelijk, maar ik had er niet zo veel voltage opstaan. Maar die griek heeft er volgens mij 2,5 kw opstaan.

[Bericht gewijzigd door SWS op ]

Terwijl ik deze topic weer omhoog haal(als dat mag?)
Mag ik vragen wat jullie van dit schema vinden?
http://members.home.nl/radiomorningstar/swr_meter.htm
werkt dit zo?
ik had een zendertje gekregen maar deze werkte zeer slecht.
Achter af denk ik dat ik daardoor mijn antenne niet 1:1 kon krijgen.
Heel veel harmonische (schrok me dood!)
Mijn meters gaan het laagst tot 3,5mHz zodoende de vraag werkt dit?

Rob007.

Op 6 januari 2007 14:35:12 schreef rob007:
Mijn meters gaan het laagst tot 3,5mHz zodoende de vraag werkt dit?

Kan zo een twee drie nog geen manco's ontdekken. Ik vraag me eigenlijk een beetje af wat wil je er mee ?
Zelf gebruik ik hier nog wel eens een ruisbrug en mijn ontvanger als selectieve voltmeter.

<edit>
@MRF (hieronder). je hebt helemaal gelijk. Zo werkt het hier al jaren tot volle tevredenheid. Bepaart me mooi wat geld t.o.v. de Bird meters waarvan iedereen zo nodig vindt dat je die zou moeten gebruiken. Het is net effen het eiken van de meter waar je even een Bird bij nodig bent.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]

Rob!!
ja dit werkt wel ... liever zou ik een SWR meter maken die gewoon het hele HF bereik had.

Zelf denk ik dan aan een geleider door een ringkern heel met een 30 tal wikkelingen op deze ringkern. de geinduceerde spanning van deze 30 wikkelingen gelijkrichten en dmv. een verzwakker instelbaar aan een metertje aanbieden 100 ma. Op deze manier laat zich een een voudige reflectie brug realiseren.Voer je hem dubbel uit dan kan je heen en reflected in een keer meten .

Rob
Ik ga niet aan het tekenen en heb er ff wat bijgezocht.
Hier kan je wel wat mee.
http://www.pa1g.nl/antenne_stroom/antenne_stroom.htm

Wanneer je de binnen ader van de coax door de stroomtrafo haalt dan kan je hem al gebruiken.
Hier staat hij bij een openlijn getekend.Maar bij coax doe je het zelfde.Je maakt links en rechts van de open lijn gewoon de schakeling.dan bij coax haal je de binnen kern door de ringen. En de ene meter geeft heen gaand aan en de andere terug. IJken die hap en je hebt een aardig metertje.Let er wel op dat de ene ring omgekeerd aangesloten moet zijn anders meet je 2 keer het zelfde.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Komt natuurlijk de vraag heb je ergens een schema?

Ik moet nu nog een keer testen met het zendertje op MG.
het schijnt dat ik het verkeerd gedaan heb!
Afijn het verhaal staat ergens anders ook al.
Maar moet zeggen MG valt me tegen!
En het ergste van alles is dat het schijnt dat ik er niet genoeg van af weet,
Heb al flink aan het rommelen geweest met antenne en zendertje.
En ik krijg er niet veel mee gedaan! (huilen moet ik er van!)HIHIHIIIIiiiiiiiii
Los van dit alles,
Ja los van dit alles lijkt het er een beetje op dat MG nu zijn laatste opleving heeft!
Eerst waddenzee op 1602 en nu ook een station wat was het? Rond de 1610kHz ongeveer?
Het gaat er op lijken dat die band langzaam dicht word geplakt!
Zou ik erg zielig vinden voor die jongens, maar ja wat doe je er aan . . .

Wat anders nog?!
Ga ik ook rommelen op 3,928kHz of rond die frequentie als het wil lukken natuurlijk!
Ik wil even kijken met een Xtal oscilatortje en een trapje er achter,
Ik weet niet wat het kan doen maar het lijkt me leuk om ook in de avond –
met jullie of voor jullie wat geluid de lucht in te doen.
er was er vorige keer eentje die kwam met 15Watt hier binnen (niet hard maar toch!!!)

Gr Rob007.

Op 1611 (valt niet meer in de MG omroepband) zit vaak Radio Vaticaan.
Maarre, Rob, je kunt toch naar 1314? Die is nu vrij, nu die Noren weg zijn. Tak så mye :-).

Waddenzee/Seagull is van antenneplaats verhuisd naar Moddergat, en dit is helaas te merken, stuk fading gisteravond... :(
Gelukkig is dit tijdelijk.

Er zit weer een nieuw station op Mg in de randstad.Silvester AM.
We hebben weer een vishengel gekocht haha.Werkt perfect.
ik heb het programmatje van endgespeiste antennes gebruikt.IPV de draad horizontaal gaat ie vertikaal langs de hengel omhoog.Ik hoor hem op een portable zeer goed.Hij zit 6KM bij mij vandaan.

Op 20 januari 2007 17:46:14 schreef kroket:
Er zit weer een nieuw station op Mg in de randstad.Silvester AM.

Frequentie?

Hij zit op 1640Khz,Maar met laag vermogen.Oude zender van mij.Een 3 trapper met Xtal oscilator,buis type ben ik vergeten,daarna een 6v6 en daarachter een 6L6 op 400Volt.
Ik denk zo'n 25 Watt output.

Rob? Hoe staat het met de MG antenne????Heb je al een vertikale antenne geprobeerd?

Ben dit ooit eens tegengekomen en heb er zelfs een eigen versie van gemaakt met PCB, maar om een of andere reden nooit aan verder gedaan.

KLIK

Misschien is iemand er iets mee.

Zo,weer even wat over de middengolf.
Mijn nieuwe antenne gemaakt van een 8 meter vishengel werkt goed,alleen zwiept ie heel erg met die harde wind.
Ik heb hier in Zuid-Holland al wat stations gewerkt,
Delta
Gunsmoke
Pionier
Sylvester
Delmare
Maar verder hoor ik nog weinig hier in de buurt.
Waar blijft de rest????
Rob,kom eens aan de band

Op 28 februari 2007 17:39:01 schreef kroket:
Maar verder hoor ik nog weinig hier it de buurt. Waar blijft de rest????

M'n antennes zijn afgelopen januari tijdens de storm geknapt/geknakt, neergestort en in de bomen en de mast verstrikt geraakt. :-( Heb nog geen tijd gehad voor wat nieuws. Gewoon even geduld hebben.

Hee jongens,

ik heb op de zolder gerommeld bij mijn schoonvader en kwam de zender Radio Holland RZ5804E tegen.
Wie kan mij daar wat over vertellen.
Dank je
Ad

Vraag eens op het AM forum AD.