Sparkman!!
KT88, Hugo, Rd12tf en ondergetekende zijn morgen ook in Doorn 
Buizen zijn nooit weggeweest.
@KT88: M'n HetNet mail ligt al de hele dag op z'n gat...
ik ben ook in doorn!
buizen zijn inderdaad niet weggeweest, beeldbuizen en audiofiele buizen worden nogsteeds gemaakt.
waar zullen we elkaar eens ontmoeten?
kwart voor twaalf bij de vitrinekasten in het midden van de zaal?
ik denk er ongeveer om half 11 te zijn, dus ik kan hopelijk nog wat lekkere chocoladeknoppen kopen bij Wim. die gast is een meester in het maken van reproductie knoppen voor radio's en dit keer maakt hij ook nog chocoladeknoppen in allerlei modellen.
thomas (vd. Velde), als jullie zijn aangekomen, laat mij dan maar even omroepen, een alternatief telefoonnummer mail ik jou en stan nog.
Op 9 december 2005 18:23:13 schreef Henry S.:
@KT88: M'n HetNet mail ligt al de hele dag op z'n gat...
OK, dan maar even hier:
Sporthal Steinheim Doorn
Wijngaardsesteeg 1a
0343-415554
Routebeschrijving heb ik niet, maar routenet.nl is je bekend mag ik aannemen? 
Mijn tel. nr. heb je nog wel gekregen hoop ik?
Op 9 december 2005 17:59:48 schreef KT88:
Kijk Sparkman, zulke verhalen horen we nu graag!Enne....[...]
Zijn die ooit weggeweest dan?
Met Sparkman terug op het forum, zijn we echt compleet! 
Op 9 december 2005 18:42:29 schreef KT88:
[...]
OK, dan maar even hier:
Sporthal Steinheim Doorn
Wijngaardsesteeg 1a
0343-415554
Routebeschrijving heb ik niet, maar routenet.nl is je bekend mag ik aannemen?Mijn tel. nr. heb je nog wel gekregen hoop ik?
KT's conditie is weer op peil? Ok, koffie staat klaar morgen!
Op 9 december 2005 18:44:27 schreef Rd12tf:
KT's conditie is weer op peil? Ok, koffie staat klaar morgen!
Heb twee dagen geslapen, met veel pillen.
Zal morgen ook nog wel wat suffig zijn, maar je kunt de koffiemelk alvast gaan halen 
hint: neem poederkoe, dat kun je langer bewaren
Op 9 december 2005 18:42:29 schreef KT88:
[...]
OK, dan maar even hier:
Sporthal Steinheim Doorn
Wijngaardsesteeg 1a
0343-415554
Routebeschrijving heb ik niet, maar routenet.nl is je bekend mag ik aannemen?Mijn tel. nr. heb je nog wel gekregen hoop ik?
Is genoteerd, en je nummer zit in de phone 
De routeplanner doet de rest
Hoe laat/vroeg zijn jullie daar?
en spontaan werkt het HetNet weer (even)
Ik ga eerst even bij Roland langs, die had wel even tijd 
Denk zo rond 1000 uur, telefoon is stand by, dus we kunnen je altijd ophalen bij de ingang.
Let wel op, 14.30 is het echt afgelopen, en lang voordien is het mooiste al weg natuurlijk 
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Op 9 december 2005 18:51:55 schreef KT88:
Denk zo rond 1000 uur, telefoon is stand by, dus we kunnen je altijd ophalen bij de ingang.Let wel op, 14.30 is het echt afgelopen, en lang voordien is het mooiste al weg natuurlijk
Ok, zal daar rekening mee houden!
Vieuw,ik werk met een inverted L antenne,12 meter verticaal en 10 meter horizontaal.Met een serie spoel voor de aanpassing.
Gisteren verbinding gehad op MG met Delmare Z/H,Pionier Z/H en Delta West Brabant.Output hier 40 Watt.SK010
Ben ook ontvangen in Utrecht,Emmen ,Zwolle en Finland!
Dus je hebt helemaal niet zo'n hoog vermogen nodig,alleen wat condities en een redelijke antenne,het liefst verticaal voor een harde grondgolf!
Op 9 december 2005 19:00:17 schreef Rd12tf:
[...]Prima idee!
Tot morgen!
Ik zie jullie daar dan ook wel.
@Kroket,
dank je wel voor je reactie.
Ik heb nu nog een draadje met een topload hangen.
Helaas is het niet zo een geweldige antenne en zodoende dus in men schaarse vrije tijd bezig met de vertikale spriet.
Morgen hoop ik de eerste tests te kunnen maken.
De antenne staat en de coax wordt morgen gelegd en netjes weggewerkt.
Ik weet niet wat me te wachten staat, er kan nog vanalles mis gaan.
Maar ben zelf heel benieuwd naar de mogelijkheden van deze antenne.
Niet alleen wat zenden betreft ook ontvangst wat mijns inziens nog belangrijker is!
Zodra ik wat weet komt het hier te staan.
Hallo,
ik heb afgelopen weekend de coax aangesloten en de antenne geprobeerd.
Nu moet ik zeggen de antenne is zeer smalbandig, maar dat verbaasd me niets gezien de golflengte en de relatief korte antenne.
In een gebied van 42 Khz bleef de antenne binnen een SWR van 1:3.
Ik had nog niets veranderd en gewoon "kaal" geprobeerd.
De antenne staat nu op 1456 KHz precies 1:1.1 , dus nu nog aanpassen dmv. de spoel korter maken.(Mijn werk freq. is een stuk hoger in de band
)
Ik heb Rob007 aan de telefoon laten horen hoe opvallend rustig de antenne is.
De storing die ik binnen krijg met de draadantenne is beduidend minder dan met de GPA en de signaal waarde is 1 tot 2 S-punten beter!
Volgende weekend ga ik verder afstellen en hoop ik de antenne op men zendfrequentie te kunnen afregelen.
view
Op 9 december 2005 17:59:48 schreef KT88:
Kijk Sparkman, zulke verhalen horen we nu graag!Enne....[...]
Zijn die ooit weggeweest dan?
Tuurlijk wel.Bouwde enkele maanden toen internet ook weg was torren portabels wegens geldgebrek.Ga nu deeltijds naar school en ga werken dus terug geld in het laadje.Internet was enkele maanden afgesloten door wat misere thuis nu is alles terug OK.Kocht me in Doorn een ouwe SBR van Ledlover(recht uit het net,lekker veilig:p)met extra afgestemde HF trap en balansuitgangstrap uit 1935-1936 ofzo.Moek nog eens fixen.En ook kocht ik me de overbekende Volksontvanger.De ouwe,lekker dove versie.Niets dat gaat boven een ouwe eenkringer met een lekkere 50Hz brom van de enkelfasige gelijkrichting door het geluid,eindbuis recht aan een hoogohmige speaker met freq. bereik van 120-2500Hz en een lekkere huil van een te ver opengeschroefde terugkoppeling.Ie is orgineel en werkend op één buis met sluiting tussen kathode en gloei na(de REN904 detectorbuis)en die heb ik voorlopig vervangen door een ABC1.Zat zo lang te tetteren met Evarist en Ledlover in de cafetaria dat de beurs al afgelopen was toen ik om een nieuwe wou gaan.De tijd ging weer veel te vlug!Kwam der mee thuis,stekker en stroom meten.Slechts 60µA lekstroom!Dan maar de rest van de buizen derin en beginnen draaien.Best lekker doof dat ding:p.Echte nostalgie...
On Topic=hoe ver zou je komen met die 40W?Of plan je der een zwaardere zender aan te hangen?Ik en Evarist zaten te denken aan een radioverbinding tussen Oudenaarde(waar ik woon)en Mechelen(waar hij woont)tot stand te brengen.Ongeveer 70km dus wat te kort voor KG.Dus jouw testen kunnen ons later nog heel veel waard zijn!
Groet,Thomas
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
@SPARKMAN: 70 km is niet te kort voor KG. Heb regelmatig kontakt gehad op 48 mtr. met stations binnen een straal van 70 km. en dat was voor beide partijen geen probleem. Ik vind het overigens heerlijk jouw verhalen te lezen, Sparkman en de kennis die je hebt van buizen gekoppeld met een stukje historie.
@VIEW: Sukses met het "dippen" van de antenne, Hans en ik blijf deze topic volgen naar jouw prestaties hiermee!
@KROKET: Ongelofelijk wat jouw Inverted L antenne gepresteerd heeft, Peter. Ga je nog wat doen op 48 mtr. met jouw SK010? Laat me eens vantevoren weten wanneer je aktief gaat op MG. Kijken of ik je hier in ZO-Friesland pakken kan.
Wat ik te vertellen heb is een beetje offtopic. Ledlover en Sparkman heb ik leren kennen via dit forum. We hebben mekaar nu in het echt gezien te Doorn. Die jonge gozers zijn er toch wel in geslaagd om mijn interesse voor de KG en MG en buizen terug aan te wakkeren zeker? Ik ben 54.
M'n ouwe wereldontvanger terug opgezocht en ontdaan van een flink pak stof en we zijn vertrokken.
Jullie horen nog van mij maar eerst mijn kennis bijscholen, bij mijn jonge leermeesters en uiteraard in dit zeer interessante forum.
Moet ik het toch even tikken!
Het viel inderdaad op die antenne van @View.
http://www.view-dreambox.nl/links/dreamradio/spoelantenne.html
ook gezien heb ik dat Wipkikker deze antenne ook gebruik.
Voor de spoel antenne:
Is VD draad 2,5mm2 het beste om te gebruiken? Niet 1,5mm?
@Kroket heeft het voor elkaar met een inverted L antenne zag ik!
Opvallend resultaat trouwens!
Rob007.
@Rob007,
of 1.5 of 2.5 mm van invloed heeft weet ik niet.
Ik kan me voorstellen dat je met 2.5 mm meer vermogen erop kan zetten.
De info op men site heb ik van Radio Saturnus via het EPC gekregen en heb dit als richtlijn in men verhaal aangehouden.
@All,
Mocht er iemand een duidelijk antwoord op weten, schroom U niet 
view.
Vieuw,om een nog hoger rendement uit deze antenne van jou te krijgen,moet je er een zg top capaciteit op monteren.
Bijv .4 radialen helemaal bovenin de top van de antenne.
hoe groter je deze maakt hoe meer rendement.
Je zal echt merken dat dit enorm veel scheeld!Je moet de spoel dan wel weer wat kleiner maken natuurlijk.Ik had 4 radialen van 1 meter op mijn antenne en dat maakte al 1 S punt uit!Je zou ook 3 tuidraden bovenin kunnen monteren en dan na bijv.2 meter een isolator.
probeer maar.
Hallo,
ik heb vandaag sneeuw en regen doorstaan maar de antenne staat 1:1,1 op men zendfrequentie.
Men vriendin zag me vandaag een keer of 6 op en neer lopen tussen tuin en hobbiekamer met een antenne onder de arm.
Haar gezicht vertelde me al genoeg, zij vindt me lief maar gelooft niet dat ik van deze aardkloot kom....
De antenne staat nu dus volgens de meter goed afgestemt op men frequentie.
Ja ja..de meter zegt....
Dus in de praktijk testen.
Ik heb eerst men ontvangst getest en zie daar, het werkt voortreffelijk.
Stations waar ik vroeger de grootste moeite had om ze te ontvangen komen nu prima binnen met een mooi signaal.
Ook is de storing die ik op een draad heb grotendeels weg.
Ok, ontvangst is dus goed....nu nog wat laten resoneren op dat ding 
Ik heb er een oscilator van 300mW op gezet en het geheel gemoduleerd.
Even in de auto gestapt om te kijken hoeveel meter ik weg kom....
Na een rondje om het dorp waar ik woon is de gemiddelde afstand 1,5 kilometer!!!
Dit dus met 300mW (gemod. +/-1 Watt)
Morgen ga ik wat close up foto's maken van de antenne zodat de opbouw wat duidelijker wordt.
De optie om radialen aan de top te maken zal hier jammerlijk stranden.
Daar is de antenne zoals ik kan inschatten te zwak.
Om radialen te maken met afspan draden gaat ook niet echt werken daar de plaats er gewoonweg niet is.
Dit natuurlijk mits ik in het oog hou dat ik en de familie nog rond de antenne kunnen lopen zonder ons op te hangen.
Dus ik moet het helaas hierbij houden.
Zodra ik wat foto's online heb zal ik het hier vermelden.
Latere testen met wat meer vermogen komt hier ook te staan.
view.
Ik heb een site gevonden waar alle info staat (incl. hex file) om een middengolf osc. te maken.
Maar dan een met PLL met stappen van 9 Kc.
Voor wie het nog niet kende bij deze: Freddo's Page
De zender is maar 300 mW maar kan natuurlijk met div. trappen versterkt worden.
Tevens heb je met dit vermogen weinig kans dat er iemand op bezoek komt omdat hij storing heeft 
Veel knutsel plezier!
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Niet slecht VIEW!!! Met slechts 300mW 1,5km wegdraaien (in het rond) is op zich een prima prestatie! Machtig verhaal overigens en je hebt een prima vriendin, dat ze dit doorstaat met liefde! Dat geldt volgens mij voor alle vrouwen die iets hebben met HF-freaks! Het blijft toch een echt (voor veel vrouwen een onbegrepen) mannenwereldje.
Nah! Kom maar op met die foto's en jouw ervaringen met (iets) meer vermogen! Ik ben benieuwd!