Op 11 december 2005 15:05:22 schreef bc157:
[...]

Dus dat wordt dan 2x4.5x4.5 ? Die ruimte zit er echt niet in.

Maar s ff zoeken of er niet kleine 9V cellen bestaan en dan dat maar

Ééntje van 4,5 x 4,5cm, hier te downloaden.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar er is natuurlijk altijd nog smd.. Als je ruimte hebt voor 1 batterij, dan heb je ook ruimte voor 2 smd printjes. Ik zou best wel wat voor je willen prutsen.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op ]

Voordat we vanalles in SMD in elkaar gaan frutten, is het wellicht handig om het schakelingetje van Hugo even op een broodplank op te bouwen om te kijken of de metertjes van die ouwe tor het ook snappen. Overigens is 4.5x4.5 ook niet zoveel groter dan 2 batterijen. (is het groter??).

Op 11 december 2005 00:26:29 schreef Hugo Welther:
Ik heb dat probleem ooit eens zo opgelost:

[afbeelding]

Bedankt Hugo, had net zoiets nodig!

Heel, heel lang geleden hadden oa Belpa en ILP (nu Amplimo) trafo's met twee extra 8V wikkelingen speciaal voor voedingen.

Vooralsnog maar met 2 batterijen opgelost; paste net qua vorm.
Ik kon op die geschakelde voedingen niet echt een geschikt en betrouwbaar punt vinden om op aan te sluiten en heb nog nooit printje zelf gemaakt en zie solderen op een klein oppervlak ook nog niet zo zitten....

Wil het nog wel gaan proberen :-)

Zo, bijna 9 jaar verder om nog eens aan een oplossing te denken :-)
Kwam deze voeding weer tegen en wilde het probleem met de LCD-panels nogmaals proberen op te lossen...

op eBay 2 piepkleine 230VAC>9VDC voedinkjes gekocht die kleiner zijn als een 9V batterij.

Nu hebben beide LCD-panels dus hun eigen geheel gescheiden voeding. Wel meet ik nog steeds in de + kant van de (hoofd)voedingen aangezien de - kant een gedeelde - is: De voeding heeft nl 3 aansluitingen: GND 4.5V en 9V .

De LCD meters gaan nu nog steeds gek doen en verspringen door alle willekeurige waardes heen zonder dat ik er uberhaupt al wat aan heb hangen.

Komt dit door het meten aan de + kant ?
Is daar nog een oplossing voor?

wrs komt het doordat je een smps hebt aangesloten aan de lcd dpm's. vaak hebben ze daar een hekel aan, storen nogal..

je kunt proberen om ze wat te ontstoren met een ferrietkraal rond de plus en min en een extra elcotje dichtbij het display over de voeding heen zetten.

Het gaat om deze 2 mini-voedinkjes voor de LCD's:
http://www.ebay.com/itm/231307322065

Ferrietkerntjes heb ik niet, maar ik heb het even geprobeerd met een 1uF over de voedingsdraden bij de LCD, maar dat helpt niet. Display blijft rond de 180mA aanwijzen zonder iets aangekoppeld.

Het gekke is dat het met een andere goedkope 9V adaptervoeding wel werkt. Zit dus toch verschil tussen voedingen welke geschikt zijn voor de LCD ?

Wat kan ik er 'makkelijk' aan doen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]

Die 9 Volt adapter in je behuizing zien te proppen :-)
Het is net zoals testman zegt.

Nee daar is ie te groot voor :-)
maar het is ook een smps, dus kennelijk doen ze er iets beters/slimmers mee?

In die van E-bay zitten totaal geen filters, Het filter aan de 230V kant ontbreekt geheel en aan de uitgang zal ook heel erg weinig zitten.
De uitgang filters zal je dan zelf moeten toevoegen. Het ontbreken van de filters aan de ingang op de 230V kant kan er voor zorgen dat de voeding trafo die storing oppikt en je meer ruis krijgt aan de uitgang en ook op je meter.

Ok, dank voor je antwoord.

Kun je me een beetje op gang helpen hoe ik die filters zelf kan toevoegen?
Wat voor componenten/waar ?

Helaas weet ik dat ook niet. Die hangen volgens mij af van de gebruikte frequentie in de omvormer, meestal is het een spoel in serie en dan een condensator naar massa.

Zit het net ook met google uit te zoeken en kom inderdaad op een spoel in serie tussen 2 condensatoren naar massa.

Nu nog uitvinden wat voor spoel en wat voor condensatoren ik hier het beste kan kiezen...

Inmiddels wat ingelezen over ontstoren en de rol en opzet van spoel en condensatoren begint duidelijk te worden.

Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik moet bepalen welke spoel en welke condensatoren ik moet gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Ik heb niet het idee dat het door filters oid komt.
Heb van nu alles geprobeerd met spoelen en condensatoren, maar het blijft hetzelfde reageren als met een niet galvanisch gescheiden voeding.

Verder werken de LCD-panels uitstekend met een ac-trafo en simpele gelijkrichter met elco tussen de 7V en de 12V. Ze blijken dus niet echt kritisch.

Nadere inspectie van de kleine LCD-voedinkjes doet mij vermoeden dat wat ik voor een trafo hield, gewoon een spoel is; de gelijkrichter-ic zit direct aan de 230VAC input vast en daarna komt pas de trafo spoel.

Kan dat het probleem zijn?
Of is er al galvanische scheiding via de trafo's van de hoofdvoedingen?

Zou het niet makkelijker gaan met een piepklein trafootje, gelijkrichter en 7809 oid?