pixie heeft een analoge versie gemaakt volgens mij. maar met ene PIc is ook wel leuk

Op 8 november 2003 10:44:31 schreef terrorfeary:
waarom werken die site's niet meer? :(

PS 750ste POST :D

Omdat ik verhuisd ben en zij bij verhuizing de webspace ook verplaatsen echter niet de inhoud die is dus weg

daarbij komt nog dat ik net een andere pc heb en daarop kan ik nog niet de boel weer uploaden
echter alles bestaat nog wel dusss....
een dezer dagen komt alles terug online

Ik had geen idee dat er vraag was naar die klok
wie hebben dat ding allemaal gebouwd?

Nee, nog niet.
Staat wel in de planning, is nl een gave niet alledaagse klok :)

Ja ik ben nog steeds met mijn verzie bezig...heel lang niets aan gedaan. Maar de mijne werkt idd neit met PIC...komt erna wel als ik zin heb...toen ik ermee begon was ik nog niet zo met picproggen bezig geloof ik. Die van mij bevat heel wat 74ls90jes. Ook leuk.

Moet alleen nog ff een testbordje halen (waren afgelopen week uitverkocht) om em een paar dagen te testen of alles goed blijft gaan. Dan maak ik pcbtje. Hele mooie behuizing. En tegen die tijd kom ik dat nog wel even hier showen hoe stoer het is geworden. Dan heb ik voorlopig weer verjaardagskadoo's voor mijn nerd-vrienden die binaire klokken ook cool vinden :) .

binary rules...misschien kan ik onze weegschaal binair maken dan kan de rest em neit meer lezen :)

in smd versie maken en in een goedkoop horloge proppen :P

ik ben een ontwerpje bezig met 74LS ics voor een digitale klok :p

UPDATE de BINAIRE KLOK is weer ONLINE
ASM BESTAND
HEX FILE
zip file

[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op ]

Hij doet het bij mij ook perfect :-)

Ik heb het even op een breadboard opgezet.
En alles werkt.....wel even wennen met klok kijken.

Tot nu toe loopt ie nog gelijk na 2 uurtjes :-)
Maar even een weekje laten draaien maar....kijken of ie achter gaat lopen.

K.P.meinesz bedankt dat je het schema en de hex file met ons wilde delen :-)

Ben er erg blij mee

Op 10 november 2003 21:18:52 schreef M&M:
Hij doet het bij mij ook perfect :-)

Ik heb het even op een breadboard opgezet.
En alles werkt.....wel even wennen met klok kijken.

Tot nu toe loopt ie nog gelijk na 2 uurtjes :-)
Maar even een weekje laten draaien maar....kijken of ie achter gaat lopen.

K.P.meinesz bedankt dat je het schema en de hex file met ons wilde delen :-)

Ben er erg blij mee

hij heeft bij mij een week gedraaid in een kast(ruimte gebrek) toen waren de batterijen leeg

ff opletten dat je geen inductieve apparaten aanzet in de buurt van die pic dan resette ie bij mij

Ik ben ook van plan een binaire klok te maken, maar dan met maandtiental, maandeenheid, dagtiental, dageenheid, uurtiental, uureenheid, minuuttiental, minuuteenheid, socondestiental en secondeseenheid. Ik zet alle LEDs in een lange rij en tussen de verschillende tijdsonderdelen zet ik steeds een LED met een andere kleur.

Ik denk dat alles blauw wordt en de tussenLEDs rood.

In totaal heb ik dan een binaire klok met 1+4+2+4+2+4+3+4+3+4+9 = 40 LEDs! :)

Als het af is komt er een schema op mijn site, als mijn site er dan is.

en dan kijken hoeveel seconden het duurt voordat je de klok hebt ontcijfert :p
Ik doe de leds per eenheid boven elkaar en dan de verschillende kolommen naast elkaar dat lijkt me het makkelijkst te overzien :) maarja hoe minder leesbaar hoe meer je kan imponeren met je moeilijk leesbare klok.

Nou mijn klok is af :-)
Hier wat plaatjes van mijn klok.... het zijn niet al te beste plaatjes, ik heb nog steeds geen digicam :-(

http://www.xs4all.nl/~laote/Binarieklok/buitenkant1.JPG

De buitenkant.
Ik heb gekozen voor rode standaard leds.
ik heb ook nog felle blauwe en andere kleuren gebruikt.....maar dat doet pijn aan je ogen, en leest niet makkelijk.

http://www.xs4all.nl/~laote/Binarieklok/zijkant.JPG

De zijkant.

http://www.xs4all.nl/~laote/Binarieklok/achterkant.JPG

De achterkant.
Met 2 drukknoppen voor de uren en de minuten in te stellen.

http://www.xs4all.nl/~laote/Binarieklok/binnenkant.JPG

De binnenkant.

http://www.xs4all.nl/~laote/Binarieklok/binnenkant%20close.JPG

heel simpel

je moet zo denken alle tijds eenheden bestaan uit 4 of 3 ledjes.
en je moet dit erbij bedenken

x = ledjes

x    8
x    4
x    2
x    1

als alle ledjes uit zijn is het 0 is het onderste ledje aan is het 1 dan gaat het tweede ledje van onderen (die met de 2) aan en het onderste uit. dan krijg je 3 dan branden de onderste 2 ledjes aan (mss snap je het al :P ) het is gewoon een som van de ledjes die branden

/edit de tijd op die klok is als ik het goed heb 17:28:31

dat ziet er gaaf uit zover ben ik nooit gekomen heeft bij mij alleen op breadbord gestaan
mooi werk

Hieronder een kant en klare versie die je kunt kopen:

http://www.thinkgeek.com/images/products/other/led-binclock-described.jpg

Op 29 november 2003 11:33:32 schreef k.p.meinesz:
dat ziet er gaaf uit zover ben ik nooit gekomen heeft bij mij alleen op breadbord gestaan
mooi werk

Bedankt.

Het had bij mij ook al een tijdje gedraaid op een breadboard.(maar had hem weer nodig)

Ik had alles liggen hier dus ach maar meteen in een kastje gebouwd.
En het leuke is niemand kan die klok lezen :-) ...... ze snappen er niks van.

Oja voor dat ik het vergeet je moet wel A1 en A0 even omdraaien.
Dus A1 word A0 en A0 word A1....als je dit niet doet begint hij eerst met 2 en dan met 1

Op 29 november 2003 11:50:03 schreef CornelisJ:
Hieronder een kant en klare versie die je kunt kopen:

[afbeelding]

Maar zelf bouwen is toch leuker hoor :-)

Op 29 november 2003 18:39:53 schreef M&M:
Maar zelf bouwen is toch leuker hoor :-)

Helemaal mee eens natuurlijk. Het plaatje was meer bedoeld als uitleg voor uitlezen van de klok.

Als iemand de klok gaat kopen, koop er dan ook maar gelijk een 230 -> 120V trafo bij. Je hebt zelfs kans dat de klok langzamer gaat lopen (omdat wij een lagere netfrekwentie hebben), maar soms zit daar een schakelaar voor op.

mmm enorme kick maar euh wat voor pic moet er in? ik heb net die zip gedownload en der zit alleen maar een schema van de ledjes in :S