MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Op 31 januari 2006 15:09:13 schreef Transmitter:
heb ik ruimte voor een open dipool.
Welke lengte adviseren jullie voor de poten om mee te beginnen?
Ik kom uit op 11,9m per poot,maar zal ik hem eerst wat langer houden?
Nu ben ik van plan om de antenne te gaan voeden met 75ohm kabel,omdat ik dat veel voorhanden heb op mijn werk(bamboe C3)
Ik wil de antenne gaan "sweepen" met mijn spectrumanalyser,want daar zit een generator in.
Ook heb ik op mij werk nog een hele goede richtingsgevoelige aftakelement liggen.
Ik sweep dus naar de antenne,en het gereflecteerde signaal komt via dat aftakelement weer terug op mijn spec.
Als het goed is krijg ik dus een dip op de resonatiefrequentie,en kan hem zo perfect op maat maken.
Ik ben erg benieuw naar die meting.
Afhankelijk van wat je wil.Een antenne voor 1 frequentie of meer.Met coax zit je gelijk aan een frequentie vast.Ik heb hier al genoeg over gezegd in de vorige postings, en hoor het mij zelf steeds herhalen beetje jammer van de ruimte op CO.Heb je de ruimte denk dan aan 2 poten van 20 mtr? te weinig ruimte dan kan een inverted v uitkomst bieden.Verder open lijn gebruiken 450 Ohm atu er tussen. antenne kan je nu aan passen afhankelijk van de atu van Mg tot 30 mhz.En de demping is met open lijn extreem laag kan geen enkele coax tegen op.
wil je er meer over weten blader dan maar eens terug.
@allen
ja MRF gaat wel naar het Nat en hoopt daar zoveel mogelijk CO ers te ontmoeten ( we spreken wat af lijkt me )
MRF
@MRF
Ja inderdaad je hebt er erg veel over gezegt,ik heb er gewoon overheen gelezen omdat ik meer met zenders bezig was.
Maar 20 meter raak ik niet kwijt.
Mijn situatie:ik kan een mastje zetten van 10 meter hoog.
Dan heb ik aan beide kanten 10 meter ruimte tot de erfgrenzen.
10 x wortel 2 is 14 meter aan pootlengte.
Dus als ik jou proza goed lees:
Volledige lengte benutten.
Kippeladder naar antenne,zonder balun(goed idee trouwens:touwtje-katrolletje)
Z-match achter zender.
Nu vraag ik mij af:werkt de kippeladder ook als straler,en is de lengte hiervan kritisch?
Leuk..leuk..leuk,ik heb nu al zin om de z-match te maken.
Ik heb nog 2 mooie verchroomde variabele C's liggen van ieder 2 x 250pF,dat is net wat te krap zeker?
@rob, ik heb die schakeling toevallig kortgeleden gebouwd voor iemand met een bly 87 erin en 4 watt output, gemoduleerd met een bd 139 werkte zeer goed!
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
@ROB007: Schema gepikt van een TV modulator? Lijkt mij meer het bekende 1 watt SW-transmitterschema...
I.p.v. de BD 135 zou je de BD 139 kunnen proberen. Die is een fraktie beter. Nog beter is de BD 437. Deze kan als vervanger voor de BD 137 en BD 139 70% meer vermogen verwerken! De BD 437 is echter moeilijk te verkrijgen... Ik heb ze geregeld via onze aller Jack Donio. Probeer ze anders via hem te bestellen. Misschien zou je het schema voor deze nitwit iets aan kunnen passen? Want persoonlijk snap ik niet hoe je dat hebt met die 2 BC109 torretjes in samenhang met die BD 135... Ben benieuwd! 
@TRANSMITTER: Noteren voor de meeting?:)
@MRF-TECHNOLIGY: Afschrijven voor de meeting?:(
Hans de Swan
Op 31 januari 2006 23:29:06 schreef Galaxy:
@rob, ik heb die schakeling toevallig kortgeleden gebouwd voor iemand met een bly 87 erin en 4 watt output, gemoduleerd met een bd 139 werkte zeer goed!
Klinkt niet slecht! Met de BD 437 zit je ook ongeveer met hetzelfde vermogen, nl. 4 á 5 watt.
Op 31 januari 2006 23:34:09 schreef Hans de Swan:
[...]
Klinkt niet slecht! Met de BD 437 zit je ook ongeveer met hetzelfde vermogen, nl. 4 á 5 watt.
Ik heb ze ook nog wel op voorraad.
Ik ben er weer,na wat verbouwingen thuis heb ik weer tijd voor de hobby.
Nu ik vorige een boom van 15 meter hoog heb weg laten halen($$$$$$slik),heb ik ruimte voor een open dipool.
Nu ben ik van plan om de antenne te gaan voeden met 75ohm kabel,omdat ik dat veel voorhanden heb op mijn werk(bamboe C3)
Ik wil de antenne gaan "sweepen" met mijn spectrumanalyser,want daar zit een generator in.
Ook heb ik op mij werk nog een hele goede richtingsgevoelige aftakelement liggen.
Ik sweep dus naar de antenne,en het gereflecteerde signaal komt via dat aftakelement weer terug op mijn spec.
Als het goed is krijg ik dus een dip op de resonatiefrequentie,en kan hem zo perfect op maat maken.
verkortingsfactor niet vergeten , lengte wordt 2 X 11,40 mtr. maak de draden 11,75 lang en vouw op 11,40 het laatse gedeelte terug langs de draad en zet deze met trekbandje vast kijk met je zendertje of dipmeter op welke freq. hij 1op1 is, als hij dat bijv,op 6400 is en je wil naar 6300
even het verschil berekenen en draden met het uitgerekende
verschil verlengen, dwz. de teruggevouwen draad iets terugtrekken, 75 ohm lijkt me niet ideaal maar ik denk dat het gewoon werkt zeker met laag vermogen zal het niet of nauwelijks merkbaar zijn, maar 50 ohm is beter, over verlies in de kabel hoef je niet al te veel te vrezen , want dat is echt te verwaarlozen op deze freq.
Ik ben er weer,na wat verbouwingen thuis heb ik weer tijd voor de hobby.
Nu ik vorige een boom van 15 meter hoog heb weg laten halen($$$$$$slik),heb ik ruimte voor een open dipool.
verkortingsfactor niet vergeten , lengte wordt 2 X 11,40 mtr. maak de draden 11,75 lang en vouw op 11,40 het laatse gedeelte terug langs de draad en zet deze met trekbandje vast kijk met je zendertje of dipmeter op welke freq. hij 1op1 is, als hij dat bijv,op 6400 is en je wil naar 6300
even het verschil berekenen en draden met het uitgerekende
verschil verlengen, dwz. de teruggevouwen draad iets terugtrekken, 75 ohm lijkt me niet ideaal maar ik denk dat het gewoon werkt zeker met laag vermogen zal het niet of nauwelijks merkbaar zijn, maar 50 ohm is beter, over verlies in de kabel hoef je niet al te veel te vrezen , want dat is echt te verwaarlozen op deze freq.
@Transmitter doe maar wat WestCoast tikt!
Ik heb hem hier hangen! Werkt als een speer!
Denk inderdaad dat 75 ook wel kan!
@Hugo hee vriend mooie jongen lieverd hee hee hee!
Nee zonder dollen is dat een soort darlington of zo?
@allemaal lees mee?
Ik had namelijk ook een BD weet niet meer welk!
En die deed het zeer goed met dit schemaatje.
@Hans ja het schema er boven is van die site gejat!
Maar die modulator die ik er aan heb is weer van een TV zendertje,
Althans was ongeveer dat schema,
ik heb het een klein beetje verandert, zal het nog wel tekenen.
Vraagje nog!
Ik heb zelf die modulator gebouwd, iedereen weet dit nu ongeveer wel!
Die modulator is een aftrekseltje van Philips nu de vraag!
weet een van jullie welke ik bedoel? Ze zijn van de EL serie,
EL en dan 3 of 4 cijfers zoek namenlijk die twee schema's.
Ze zijn ook erg gewild als modulator bij MG&KG piraatjes!
Rob007.
Op 31 januari 2006 21:19:34 schreef MRF-Technoligy:
[...]
@allenja MRF gaat wel naar het Nat en hoopt daar zoveel mogelijk CO ers te ontmoeten ( we spreken wat af lijkt me )
MRF
Even een eigen topic tzt.
Op 31 januari 2006 22:55:41 schreef Transmitter:
@MRF
Ja inderdaad je hebt er erg veel over gezegt,ik heb er gewoon overheen gelezen omdat ik meer met zenders bezig was.
Maar 20 meter raak ik niet kwijt.
Mijn situatie:ik kan een mastje zetten van 10 meter hoog.
Dan heb ik aan beide kanten 10 meter ruimte tot de erfgrenzen.
10 x wortel 2 is 14 meter aan pootlengte.
Dus als ik jou proza goed lees:
Volledige lengte benutten.
Kippeladder naar antenne,zonder balun(goed idee trouwens:touwtje-katrolletje)
Z-match achter zender.
Nu vraag ik mij af:werkt de kippeladder ook als straler,en is de lengte hiervan kritisch?
Het is een feeder, en die mag niet stralen 
Leuk..leuk..leuk,ik heb nu al zin om de z-match te maken.
Ik heb nog 2 mooie verchroomde variabele C's liggen van ieder 2 x 250pF,dat is net wat te krap zeker?
Dat is 500pF elk, daar kom je een heel eind mee, beetje plaatafstand?
Op 31 januari 2006 23:29:06 schreef Galaxy:
Welke voedingsspanning heb je gebruikt?
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@Transmitter.
Nou je ziet het er zijn veel reacties op je vraagstelling.het is aan jou wat je wilt? Kies je voor een enkele freq. Of ga je voor een bredere inzetbaarheid van je antenne,met daarbij een Z-match of een andere atu deze geeft selectieviteit en is ook belangrijk.Zoals Henry ook al zegt een open lijn is een feeder en bij goede symetrie straalt deze niet.Stromen in de feeder zijn immers in tegenfase en heffen elkaar op.Bij coax zit je aan een balun vast en de mantelgolven die gaan lopen moet je weg werken, anders veel storing in de buurt.Mijn advies en van vele radio zendamateurs is span zoveel draad weg als je kunt, zorg voor symetrie en gebruik een open lijn. De lengte antennepoot met daarbij opgeteld de lengte feeder = een kwart golflengte of een oneven veelvoud daar van geeft een lage impedantie op de door jou gekozen freq. Wijkt dit af niet zo erg de Z-match doet wonderen en houdt veel signalen selectief buiten je ontvanger frontend. Verder raad ik je aan voor je iets maakt eerst je even inlezen op www. er is zoveel te vertellen over antennes. Kijk wel goed naar de bron want elke lijp kan iets op internet zetten en verkopen als het absolute summum. die c`s daar kan je aardig mee uit de voeten hoor!! don`t worry (engels)Daar kan je altijd nog wat bij plakken. Zal wel een keer een foto maken van de types die daar uitstekend voor te gebruiken zijn (russische kruiwagen wieltjes) paar honderd pf en 9kv.
@henry
Komt goed we spreken wel wat af tzt.
om mantelstroom te voorkomen zijn ook nog wel andere truucjes om dit te voorkomen , een goede balun is een optie, wat bij mij(en vele anderen) goed werkte was ook 12 mtr RG213 gewonden om 20 cm. (rioleringpijp) vandaaruit verder naar de antenne met 22 mtr. coax(inclusief straler met coax is een golflengte met verkortingsfactor),) coax naar voedingpunt en dan de dipool of inverted v. zoals ik hem hierboven beschreven had , deze antenne is als je uitgaat van freq. 6300 khz.
goed te gebruiken tuseen 6200-6400 swr op 6300 1op1 , 6400
1 op 1,2 op 6200 ook 1 op 1,2 , als je op meerdere banden wil dan zou ik ook voor de opstelling van mrf gaan , echter alleen voor 48 mtr. is bovengenoemde oplossing veel goedkoper zeker als je zoals transmitter gratis aan coax kan komen, je heb tenslotte geen tuner en dure afstemmers nodig en tenslotte zitten de meeste piraten toch op 48
mtr.
Hans de Swan
Deze link moet je gezien hebben...
http://www.remeeus.nl/
Voor onze Z-matchers...
http://www.g3ycc.karoo.net/g4rgn.htm
http://freespace.virgin.net/geoff.cottrell/Z_match.htm
http://www.cebik.com/link/link.html
Eine sehr schöne luftspule...
http://www.mydarc.de/dl3bcu/htm/z-match.htm
Miniscuul tunertje (enne... scroll nog ff verder naar onderen, 't is de moeite waard!):)
http://home.hetnet.nl/~fbksys1/hampage_nl.htm
> Het is een feeder, en die mag niet stralen
ik zou niet weten waarom niet. Of het moet zo zijn dat je al van te voren exact weet en vastgesteld hebt welk stralings-diagram je met je antenne wilt bereiken. Straling via je feeder is geen verloren straling. Het zal hoogstens het theoretisch haalbare stralings-diagram beinvloeden, net zoals aanwezige bomen dakgoten en ander 'obstakels'.
Wat betreft de kippe(n)ladder, deze zal als de antenna (en ook de antenne-tuner) goed gebalanceerd zijn ook niet of heel weinig stralen. Wat dat betreft is dit een beter alternatief dan de coax die men meestal direct aan de dipool of Invered-V knoop. Aan de andere kant echter kun je coax (zonder mantelstromen) zonder problemen overal langs of overheen laten lopen, terwijl dit niet geldt voor gebalanceerde feeders.
Op 2 februari 2006 13:25:57 schreef QRO_man:
> Het is een feeder, en die mag niet stralenik zou niet weten waarom niet. Of het moet zo zijn dat je al van te voren exact weet en vastgesteld hebt welk stralings-diagram je met je antenne wilt bereiken. Straling via je feeder is geen verloren straling. Het zal hoogstens het theoretisch haalbare stralings-diagram beinvloeden, net zoals aanwezige bomen dakgoten en ander 'obstakels'.
Als een feeder puur als feeder bedoelt is - de kippenladder - dan is afstraling niet de bedoeling.
Wat betreft de kippe(n)ladder, deze zal als de antenna (en ook de antenne-tuner) goed gebalanceerd zijn ook niet of heel weinig stralen. Wat dat betreft is dit een beter alternatief dan de coax die men meestal direct aan de dipool of Invered-V knoop. Aan de andere kant echter kun je coax (zonder mantelstromen) zonder problemen overal langs of overheen laten lopen, terwijl dit niet geldt voor gebalanceerde feeders.
De contructie doet denken aan de draadantenne die iedereen vroeger buitenshuis had, op een of andere manier moet je door een muur of kozijn.
@Hans dit is zeer mooi!
http://www.remeeus.nl/hamradio/antennes_tuners/zelfbouwtuner.htm
MAAR!
Dit is alleen voor amateurs met HHEEEEEELLL VEEEELLL centjes!
De vraag is dit ook nog wel echte zelfbouw?
(ja het is inderdaad zelfbouw(maar hoe!)
Dit lijkt me meer een geld kwestie!
Zullen wij het maar bij de rommelmarktjes houden?
ZOOOOWWW
Nu heb ik de rest zitten bekijken godallemachtig.
Die vent heeft er een party geld tegen aan gegooid dat wil je niet weten!
http://www.remeeus.nl/hamradio/pa1hr/spanningsvoorziening.htm
Rob007.
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]
Deze:
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/ATU/FRImatch/FRImatch.htm
Is simpel, niet duur en *goed*. Punt.
Stemt af en past aan tussen de 3.5 en 30 MHz, met een spoel.
Laatste keer !!!! 

@Rd12tf
Tegen wie doe je zo boos?
Toch niet tegen mij he?
Want ik had het alleen maar over deze steker amateur
http://www.remeeus.nl/hamradio/pa1hr/pa1hr.htm
Met al die blinkende spulletjes,
Zou bijna zeggen zonde van al dat geld!
Ja kijk dit is vind ik tenminste een zelfbouwer!
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/
steekt er ook wel veel centjes in,
maar deze man is in mijn ogen iemand om tegen op te kijken!
Rob007.
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]
Boos? Ikke? Nee hoor! Maar *maak* die (FRI)Z-match eens, heb ik ook gedaan en ik heb er geen spijt van! Gewoon van rommelmarkt spullen en wat installatie draad.
Op 2 februari 2006 17:25:36 schreef rob007:
@Rd12tf
Tegen wie doe je zo boos?
Toch niet tegen mij he?
Want ik had het alleen maar over deze steker amateur
http://www.remeeus.nl/hamradio/pa1hr/pa1hr.htm
Met al die blinkende spulletjes,
Zou bijna zeggen zonde van al dat geld!
Een high-end stekkeramateur 
@Rd12tf: Idd, gewoon maken die handel.
@Transmitter: Leest u mee?
Beetje overdreven,al die toestanden er tussen,al moet ik wel bekennen dat ik hier ook een aparte groep en een aparte aardlek heb voor de hobby.Wel makkelijk,als je sluiting maakt oid zit moeders tenminste niet zonder prik.